KTM har precis presenterat sitt senaste tillskott till sin Freeride-familj, KTM FREERIDE 250 F, som kommer med en 250-kubikcentimeters DOHC 4-taktsmotor, och en angiven vikt på under 99 kilogram.
Vi har tidigare provkört såväl Freeride 350 (fyrtakt), Freeride 250 R (tvåtakt) och eldrivna Freeride E, Freeride E-XC och Freeride E-SM. Med tanke på hur lättkörda och smidiga föregångarna är så kan vi bara gissa oss till att Freeride 250 F, kommer vara minst lika lättkörd och rolig att köra.
Modellen kommer med en omarbetad kompositram, slimmade och nydesignade kåpdetaljer med en ny framskärm, en ny strålkastarmask, som ser lika sportigt ut som den uppges vara rolig att köra, särskilt tack vare den låga vikten som lär ligga på under 99 kg. Med möjligheten att utforska krävande och okänd terräng, samtidigt som den ska erbjuda låga ljudnivåer och en lätthanterlig och stark motor, kombinerad med en bekvämt låg sadelhöjd, är den här motorcykeln skapt för att vara den ultimata allroundmaskinen, i en slags mix mellan trialkörning och enduro.
Homologerade KTM FREERIDE 250 F kommer med ny avancerad WP Xplor-fjädring, som sägs vara otroligt smidig och ett bra val för förare som letar efter ett alternativ till traditionella trial- eller enduro-maskiner, eller de som är sugna på att testa på offroadkörning för allra första gången. Dess vridmomentsorienterade kraftegenskaper samt en förbättrad masscentralisering tack vare 250-kubikarens kompakta, lättare och 20 mm kortare motor än tidigare modeller, ska säkerställa att den helt nya KTM FREERIDE 250 F-maskinen är en synnerligen lättkörd skogsmaskin.
Vi ber att få återkomma med mer ”kött på benen” efter en provkörning av den allsidiga maskinen.