Efter en lyckad lansering för två år sedan har KTM 890 ADVENTURE fått en ansiktslyftning inför 2023. Med omarbetad kåpa, helt ny grafik, uppdaterad fjädring och flera andra tekniska uppgraderingar har modellen blivit ännu bättre lämpad att erbjuda dig ditt livs äventyr. Johan Ahlberg hos Fastbikes.se har provkört.
För det första har KTM 890 Adventure fått en nydesignad kåpa med en betydligt stilrenare övergång till tanken än föregångaren, som toppats av ett nydesignat kåpglas. Strukturen under kåpan har förstärkts med två smidda aluminiumelement som ska ge maximal styvhet och stöd till toppkåpan, vindrutan och instrumenttornet. Detta uppges göra det möjligt att montera större eller tyngre GPS-enheter, förslagsvis med det ursprungliga KTM PowerParts-fästet.
Det nyutformade kåpglaset har utvecklats specifikt för att förbättra vindskyddet. Den nya, brantare vinkeln och positionen är inspirerade av rallymaskinen KTM 450 RALLY REPLICA, och har ett rektangulärt hål som effektivt bidrar till minskad turbulens. Under provkörningen var just detta något av en ”snackis” bland mina provkörandes kollegor, som precis som jag noterat hur bra detta fungerar i praktiken. Trots offroadhjälm med skärm var aldrig turbulens bakom kåpglaset störande, inte ens då jag gasade fram som snabbast. Bra där!
En låg stänkskärm hos framhjulet sägs också bidra till förbättrad aerodynamik, samtidigt som det håller nere såväl ler- som vattenstänk till ett minimum under körning i mer ogynnsamma väderförhållanden, inte minst under den aktuella provkörningen som till stora delar präglades av rikligt med regn.
Den tvådelade sadeln har fått en ny skumstruktur, och sadelhöjden är enkelt valbar mellan antingen 840 mm eller 860 mm. KTM PowerParts-sortimentet erbjuder dessutom eluppvärmd ergosadel (850/830 mm), RALLY-sadel (865 mm), RALLY låg (825 mm). Med hjälp av KTM:s sänkningssats går det att sänka sitthöjden med ytterligare 25 mm mot standard.
WP 43 mm Apex-framgaffeln erbjuder justering av retur- och kompressionsdämpning via justervred i ovankant hos gaffelbenen. Bakre stötdämparen har fått nya grundinställningar för ännu bättre komfort under dina äventyr.
På plats sitter också ett nytt ABS-system som är bättre anpassat till respektive körläge. Detta innebär att när du väljer körläge "Offroad" eller "Rally" kommer ABS-inställningen "Offroad" automatiskt att väljas.
TFT-instrumenteringen har också uppdaterats. Förutom har instrumentglaset är av ny förstärkt modell som erbjuder förbättrat motstånd mot repor och ljusblänk, samtidigt som dess praktiska handhavande-funktion har förenklats. Den har också fått en automatiskt anpassad bakgrundsbelysning.
Rent estetiskt kommer 2023 års KTM 890 Adventure även med uppdaterad grafik som är färginjicerad hos plasten för extra tålighet mot repor.
För säkerhets skull har hasplåten omformats, och består nu av mer aluminium och mindre delar plast.
Trådekrade hjul, 21" fram och 18" bak, är klädda med nya grovmönstrade Pirelli Scorpion Rally STR-däck, som förutom att bidra till ett häftigt utseende även erbjuder rejält med grepp på såväl på regnblöt asfalt som kladdiga grusvägar. Däcktrycksmonitor (TPMS) finns tillgänglig som tillval, för att visa däcktrycket på instrumenteringen.
WP APEX 43-millimeters framgaffeln är avstämd specifikt för äventyrskörning, med tonvikt på touring, grussmisk och överlag dåligt underhållna vägar. Lättåtkomlig justering av retur- och kompressionsdämpning underlättar anpassning av dämpningen till olika terräng och personliga preferenser. Grundinställningen erbjuder gott om komfort, men utan att vara vare sig stötig eller gungig.
WP APEX-stötdämparen bak erbjuder precis som framgaffeln 200 mm fjädringsväg. Här finns returdämpningsjustering och ett lättåtkomligt handvred för justering av fjäderförspänningen. Rent funktionellt är fjädringen med en komfortabelt följsam funktion, som även levererar på topp när jag sladdar fram som värst på regnblöta och inte alltid så väl underhållna grusvägar i mellersta Portugal.
För ökad stabilitet, framförallt i hög hastighet, finns en styrdämpare på plats.
2023 års KTM 890 ADVENTURE drivs av en kompakt, 889cm3 LC8c-motor som genererar 105 hk som bäst vid 8000 varv per minut och maximalt 100 Nm vridmoment vid 6500 varv per minut, vilket ger jämn, lätthanterlig kraft, oavsett om det handlar om avslappnad touring eller mer aktiv körning.
Motorn kommer med en så kallad knack-sensor, som automatiskt anpassar förbränningen vid användning av lågoktanigt bränsle. Sensorn hjälper till att fördröja tändningen tillfälligt för att bekämpa misständning, samtidigt som det ska öka motorns livslängd.
En slirkoppling, Power Assist Slipper Clutch (PASC), kontrollerar bakhjulsstudsande samtidigt som växling underlättas.
Motorn erbjuder gott om lätthanterlig kraft redan på låga varvtal, och vidare upp genom mellanregistret, där allt sedan maxas med en härlig 105-hästars adrenalinkick på topp. Bränsletillförseln är helt perfekt, med suveränt bra gasrespons, utan ryck, tveksamheter eller andra oönskade konstigheter.
Jag gillar verkligen körställningen hos 890 Adventure. Motorcykelns ”midja” är smal, vilket bland annat underlättar att sätta ner fötterna, samtidigt som det bidrar till bra körkänsla och god kontroll över motorcykeln, inte minst vid stående körning. Dessutom ger tankens utformning ett bra skydd av ben och fötter mot vattenstänk och fartvind (på gott och ont).
Sadeln är bra, skön och med en design som passar bra för att flytta runt på, där du enkelt kan variera mellan att sitta längre fram eller bak. För egen del föredrar jag att köra med sadeln i dess högre position (860mm), som passar bäst för min 183 centimeter långa kropp.
KTM 890 ADVENTURE stoltserar också med ett antal andra tekniska uppdateringar för 2023. Medan de flesta är programvara relaterad till att förbättra körprestandan, är en ny TFT-instrumentering och ett ny utformat styrreglage det mest synliga.
890 Adventure har försetts med KTM:s Demo-funktion, som gör att du som konsument fritt får tillgång till samtliga tillvalsfunktioner (mjukvara) under motorcykelns första 150 mil. Det betyder att du bland annat får tillgång till mjukvara för farthållaren, Quickshifter+ och Rally-läge. Detta gör att du som köper en ny KTM kan uppleva alla dessa tillvalsfunktioner och bestämma om de ska köpa dem eller inte. Efter 150 mil kommer dessa demolägesfunktioner kopplas bort, såvida du inte valt att köpa dessa vill säga. Och personligen skulle jag tveklöst välja allt detta från start, plus värmehandtag (vilket jag anser att alla motorcyklar som säljs här uppe i norr borde vara standardkittade med från start).
2023 års KTM 890 ADVENTURE kommer med en ny 5-tums TFT-instrumentering med förbättrad funktionalitet. I menyn illustreras varje funktion av en infografik över motorcykeln för att direkt visa användaren det relevanta justeringsområdet. Menystrukturen ger också dig som förare snabbare, mindre komplicerad tillgång till olika körlägen och justeringar. Exempelvis kan du snabbt och enkelt, växla mellan regn- och offroadläge, under körning. Det enda som krävs som kvittens, av säkerhetsskäl, är att du under ett kort ögonblick vrider av gasen. Därefter aktiveras det nya önskade körläget, som du valt genom några få knapptryck på vänster styrhalva.
TFT-enheten har en optiskt bunden skärm av mineralglas som uppges säkerställa optimal motståndskraft mot repor och reflekterande ljusblänk, medan den dynamiska dag/natt-displaydesignen utvecklas ytterligare, där bakgrundsbelysningens intensitet också automatiskt anpassar sig till variationer i omgivande ljus.
Det går även att enkelt växla mellan standard instrumentbild och rally-instrumentbild. Om Rally Mode köps får du tillgång till ett högkontrast, minimalt gränssnitt som är idealiskt vid körning åt det extremare hållet; hut mycket bakhjulslirande som tillåts kan justeras i farten. Graden av antispinn-påverkan, med Rally-läget aktiverat, kan anpassas med upp till 9 valbara spinn-nivåer. Dessutom erbjuds möjlighet att anpassa gasresponsen. Systemet är utformat för att hjälpa olika typer av förare: från nybörjare till grusfantaster och äventyrliga långresenärer. RALLY-lägets olika nivåer innebär att KTM 890 ADVENTURE inte bara kan bemästra olika typer av ojämna, mer eller mindre hala vägar, utan även kan anpassas för att möjliggöra exempelvis framhjulslyft vid häftig acceleration och feta bakhjulssladdar.
KTMCONNECT, KTM:s anslutningsenhet är ett tillval som möjliggör anslutning mellan appen KTMconnect och TFT-instrumenteringen via Bluetooth för sväng-för-sväng+-navigering, uppspelning av musik och svara på inkommande samtal.
En ny funktion är call-out-funktionen som tillåter förare att definiera en favoritlista med 10 favoritnummer, och att välja och ringa ett nummer av de senaste 10 samtalen som lagrats i användarens mobiltelefon.
KTM:s kurv-ABS-system har uppdaterats med en 9,3 MP ABS-enhet som gör det möjligt för dig som förare att alltid använda fulla bromskraften, genom att systemet kontinuerligt tar hänsyn till motorcykelns 6D-sensor. 6D-sensorn övervakar och utvärderar kontinuerligt motorcykelns aktuella dynamiska tillstånd, vilket ökar säkerheten och stabiliteten under ABS-bromsning. Summa summarum ger det här dig som förare exakt och mycket effektiv bromsverkan, vilket i sin tur bidrar till hög körsäkerhet.
I offroad-läge kommer ABS-systemets programvara automatiskt att växlas till Offroad ABS, som förbättrar bromskontrollen under körning på löst underlag, vilket säkerställer effektiv bromsverkan på lösa ytor samtidigt som du har god kontroll över motorcykeln. I detta läge är ABS-funktionen hos bakhjulet avstängt, ABS-inverkan hos framhjulet reduceras och data från lutningsvinkelsensorn beaktas inte. Detta gör att du som förare kan låsa bakhjulet, samtidigt som det underlättar för framdäcket att finna grepp under det översta ytskiktet av grus eller lera, för optimal bromsverkan. Bäst av allt för mig som förare är att det hela känns självklart, och där det alltid är enkelt att reglera bromsverkan exakt för varje rådande situation.
Efter att jag för ganska exakt två år sedan var på världslanseringen av nya KTM 890 Adventure (LÄS PROVKÖRNINGEN AV KTM 890 ADVENTURE 2021 - HÄR) rosade jag modellen, som nu förfinats ytterligare. Motor, fjädring, bromsar och motorcykelns olika säkerhetssystem levererar på topp och samarbetar perfekt. Och inte en endast gång blir jag negativt överraskad över dess egenskaper.
Tillsammans med en lättjobbad och exakt koppling, som lirar perfekt ihop med den smidiga växellådan, är körningen en enda stor njutning. Den är komfortabel som touringhoj, men även grymt rolig då det nalkas seriöst grussmiskande. Kort och gott är det en underbar äventyrsmotorcykel, i synnerhet för dig som föredrar extremare offroadkörning och vägval. Dessutom vill jag lyfta fram Pirelli Rally STR-däcken, som jag även fick bekanta mig med förra året, under lanseringen och provkörningen av nya Husqvarna Norden 901 (LÄS PROVKÖRNINGEN AV HUSQVARNA NORDEN 901 2022 - HÄR). Riktigt bra äventyrsdäck, som erbjuder imponerande bra grepp på regnhal asfalt och blöta, kladdiga grusvägar.