Förra veckan var Jörgen ”Gson” Gustafsson på plats i norra Spanien under världspremiären av GASGAS nya landsvägsmodeller, Supermoton SM 700 och offroadhojen ES 700. Här kan du ta del av Jörgens provkörning av offroadmodellen. Om några dagar dyker även reportaget från provisen av SM 700 upp här på Fastbikes.se.
I och med lanseringen av ES 700 (Enduro Street) och SM 700 (Supermotard) tar GASGAS klivet ut till landsvägen, vid sidan om sina trial-, enduro och motocrossmaskiner.
Med undantag för trialhojarna, som fortfarande utvecklas och tillverkas i Spanien (från sommaren 2022 i den nya fabriken i Terrassa nära Barcelona), är GasGas-motorcyklarna baserade på KTM och Husqvarnas tekniska plattformar.
I grund och botten är tekniken hämtad från KTM 690 Enduro R och Husqvarna 701 Enduro, där vi finner den största tillverkade encylindriga fyrtaktsmotorn på marknaden, med sina 693cm3 (80mm slag/105mm borr). Vi snackar 75 hk vid 8000 varv/minut och maximalt 73,5 Nm vridmoment vid 6500 varv/minut som styrs elektroniskt från gashandtaget via ride-by-wire, och resultatet är en skarp gasrespons och exakt leverans av motorns linjära kraft. Och med tanke på det 146 kg lätta och smidiga chassit så rör det på sig.
Här är det på sin plats att nämna att, med en specifik A2-motormappning som begränsar effekten till 30 kW, kan ES 700 lagligen köras av personer med A2-körkort.
GasGas ES700 är laddad med det senaste inom elektroniska förarhjälpmedel, där Bosch 9.1 MP-systemet (inkl. kurv-ABS och offroadläge) gör att du kan finjustera ES 700 så att den blir precis som du vill ha den. Och kombinationen av det toppmoderna ABS-systemet och Brembo-bromsar ger en suverän känsla av kontroll och säkerhet. Bromskraften, i synnerhet fram är grym, men samtidigt lätt att dosera rätt. Dessutom erbjuder ES 700 en serviceintervall på 10 000 kilometer.
Det kompletta chassit är också hämtat från KTM 690 Enduro R, där de tekniska förändringarna endast sträcker sig till färgen på ramen och plastdelarna, som nu presenteras i rött.
Fram sitter en WP XPLOR-framgaffel, som precis som WP XPLOR-stötdämparen bak erbjuder 250 mm fjädringsväg. Framgaffeln är lätt att finjustera, för hand, med små rattar på toppen av respektive gaffelben, kompressionsdämpning till vänster och returdämpning till höger.
Sadeln är smal och lång, med en sadelhöjd på 935 mm. Den främre bromsskivan har en diameter på 300 mm, den bakre är identisk med SM på 240 mm. Conti TKC 80 offroaddäck i storlekarna 90/90-21 och 140/80-18 sitter monterade på trådekerhjulen.
Vem vill inte ta sig in och ut ur kurvorna på snabbaste, smidigaste vis? Precis som hos Supermoton SM 700 sitter en kraftassisterad slirkoppling från Adler på plats, som maximerar bakhjulsgreppet när du accelererar hårt ur böjarna. Slirkopplingen förhindrar även eventuell bakhjulsinstabilitet under hård inbromsning och nedväxling, vilket säkerställer att motorcykeln håller sig balanserad när du öser in i böjarna. Den unika designen minskar också oönskade vibrationer och underlättar känslan vid kopplingsreglaget. Och som pricken över i det ger det hydrauliska kopplingssystemet från Magura perfekt fingertoppskänsla i alla lägen.
Quickshifter gör precis vad namnet antyder och garanterar supersmidig och effektiv upp- och nedväxling utan att behöva använda koppling. Två sensorer – en för att upptäcka rörelse av växelspaksstången och en andra som känner av växelkoppling – tar hand om ”tänkandet”, vilket betyder att oavsett hur hårt du accelererar kan du alltid skifta till nästa växel. När det gäller nedväxling matchar systemet motorvarvtalet till den lägre växelns hastighet för sömlös nedväxling. Tillsammans ger det här en perfekt känsla när jag enkelt och smidigt skiftar mellan växellådans lägen, samtidigt som jag sladdar fram på Costa Brava-regionens underbara bergs- och skogsvägar.
Innebär två körlägen dubbelt så rolig motorcykelkörning? En detalj som gillas är att det går att växla mellan körlägena uppe i fart, något som inte alltid varit självklart (motorcykeln behöver inte stå still för att byta körläge). Det gör att du snabbt och enkelt kan skifta från lekfullt till än mer skojig körning.
Läge 1 – Street-mode – kommer på både SM 700 och ES 700, ger en skarp gasrespons tillsammans med kurvkänslig ABS och traction control (som går att stänga av helt), vilket i praktiken innebär att du har en skojfrisk motorcykel som hjälper till och styr upp om du får lite för mycket sladd eller råkar låsa något, eller båda hjulen under bromsning, även då hojen lutar under kurvtagning. Läge 2 – motsvarar offroad-läge på ES 700, och ger en mer direkt gasrespons, samtidigt som bakhjulsspinn tillåts utan att anti-spinn-systemet kliver in och styr upp, och inte minst viktigt så tillåts framhjulslyft. Läge 2 kopplar även ur bakhjulets ABS.
Med en fulltankad vikt på närmare 160 kilo är ES700 förvisso ingen lättviktare, men den låga tyngdpunkten i kombination med ett underbart balanserat chassi, oklanderlig stabilitet, välavstämda och påkostade fjädringskomponenter och effektiva bromsar gör det här till en synnerligen lättkörd och rolig offroadhoj.
Vid en jämförelse med KTM 690 Enduro R och Husqvarna 701 Enduro noterar jag att den största märkbara skillnaden är att sadelhöjden hos GASGAS ES700 är 6mm högre än KTM:ens, och 15mm högre än Huskyns. På pappret kanske det inte ser ut att vara så mycket, men i praktiken upplever jag det som att jag sitter i högsta laget. Och personligen skulle jag föredra aningen lägre sadel i kombination med ett något högre styre. I övrigt är körställningen perfekt, såväl vid sittande som stående körning, och det är enkelt att skifta körställning utan att haka fast i något, och när vi får en stund ute på en lokal motocrossbana blir jag åter igen imponerad över hur pass smidig denna offroadhoj är.
Summa summarum anser jag att detta är en äkta offroadhoj som levererar när det nalkas grusbus och sladdande på traktorstigar såväl som att passa bra som skojig pendlarmaskin ute på landsvägen. Men ute på motorvägen är det inte oväntat inte favoritmaskinen, även om ES700 ställer upp och transporterar dig i motorvägsfart om du så kräver. Men det är på välkurvade småvägar, och grusvägar i synnerhet som ES700 hör hemma, och där levererar den rejält med körglädje.