För några dagar sedan presenterade KTM 890 Adventure. Johan Ahlberg har provkört den nya äventyrmaskinen. 

Under början av förra året fick jag nöjet att provköra nya KTM 790 Adventure i Saharaöknen. Efter några dagars körning på såväl vägar som offpist ute i några av Erg Chebbis mäktiga sanddyner visste jag att det är en motorcykel som inte bangar för extrema äventyr. Nu har jag fått äran att provköra ersättaren, 890 Adventure, som erbjuder mer kraft, förbättrad hantering, extra fjädringsjusterbarhet och förarfokuserad teknik, och är ännu bättre lämpad för att utforska alla typer av vägar med. 

Det kan tyckas lite märkligt, att KTM redan mindre än två år efter världslanseringen av 790 Adventure, kommer med en helt ny ersättare. Men misströsta inte. För i realiteten har den österrikiska tillverkaren lyckats med konststycket att skapa en häftigare och starkare maskin, som fortfarande är minst lika lättkörd och smidig som sin föregångare. Låt oss inte gå historien i förväg, även om jag redan nu kan avslöja att provkörningen av nya 890 Adventure var ett äventyr av rang, på oerhört misskötta bergsvägar, som skapta för att utvärdera den nya motorcykelns förmågor.

 

Under början av oktober presenterade KTM nya 890 Adventure R och 890 Adventure Rally. Förra veckan var det dags för världslanseringen av nya 890 Adventure, och jag var på plats i g för att provköra nyheten, som är planerad av att dyka upp hos återförsäljare i slutet av året.

 

KTM 790 ADVENTURE bildade en stadig bas för KTMs ingenjörer att börja sitt sökande efter att erbjuda mer. Prestandasiffrorna hos nya kompakta 889cm3-parallelltwinnen (90cm3 mer än föregångaren) uppges ha ökat till max 105 hk och 100 Nm vridmoment och den 20% extra roterande massan hos vevaxeln ska ge en bättre känsla vid låga varvtal samtidigt som dragkraften ökat markant från låga varvtal. KTM 890 ADVENTURE kommer med en starkare koppling för att klara den förbättrade prestandan. Motorcykeln lever upp till Euro5-normen.

 

KTM 890 ADVENTURE kommer som standard med on-offroad-anpassade däck (Avon AV53/54 Trailrider), 5-tums TFT-färginstrumentering, kurv-ABS, antispinn (Motorcycle Traction Control - MTC) och Motor Slip Regulation (MSR), och en sadel vars höjd kan justeras i två steg (850/830mm).

 

Motorn kommer med en så kallad knack-sensor, som automatiskt anpassar förbränningen vid användning av lågoktanigt bränsle. Den nya större motorn har 90,7 mm borr och 68,8 mm slag med kompressionsförhållandet höjt till 13,5:1. Andra ökningar inkluderar 1 mm större insugs- och avgasventiler. Högre ventilfjäderhastigheter och ovala stålfjädrar är en del av paketet som sägs ge 20% mer roterande massa än KTM 790 Adventure, utan att det ska påverka motorcykelns övergripande smidighet. KTM framhäver även andra fördelar med den nya 4-taktaren med dess dubbla överliggande kamaxlar. Bland annat en stabilare motorkaraktär på botten- och mellanregistret och ökad kurvstabilitet på grund av ökade gyroskopiska krafter.

 

KTM har även laddat 890 Adventure med dubbla Dell'Orto 46mm spjällhus utrustade med två nya sensorer för effektiv tryckavläsning av respektive grenrör. Dessutom har all störning mellan cylindrarna vid låg eller partiell gasöppning eliminerats genom borttagning av förbindelsen mellan de två inloppskanalerna. En knacksensor hos topplocket ska förbättra motorns karaktär. Sensorn har monterats för att upptäcka eventuella ”knackande förbränningar” och är ett väl genomtänkt tillskott för Adventure-segmentet när det gäller olika kvalitet på bränsle från land till land. Sensorn hjälper till att fördröja tändningen tillfälligt för att bekämpa misständning, samtidigt som det ska öka motorns livslängd.

En ny Power Assist Slipper Clutch (PASC) är ytterligare en viktig uppgradering gentemot KTM 790 ADVENTURE. Systemet är nykonstruerat för bättre hållbarhet och värmebeständighet. Utformningen gör det även lättare att få i neutralt växelläge. Slirkopplingsfunktionen kontrollerar bakhjulsstudsande samtidigt som växling underlättas.

 

KTM 890 ADVENTURE-motorn har fått en större oljekylare som en del av det semi-torra sumpsystemet. Minskning av friktionsförluster genereras genom aktiv pumpning av olja från vevhuset, kopplingshuset och växellådan.

 

Mjukare fjädrar, kortare växelslag och förbättrade inställningar för Quickshifter + (tillval) leder till snabbare och enklare växling, vilket jag blir varse under den hektiska provkörningen. Viktiga fördelar för resor inkluderar en låg bränsleförbrukning som uppges ligga på 0,45 liter per mil under blandad körning. Jag vill dock understryka att dessa siffror inte kontrollerades under provkörningen, där vi körde allt annat än städat eller med tanke på lägsta möjliga bränsleförbrukning.

 

Andra detaljer hos nya 890 Adventure är inte helt oväntat att det sitter WP-fjädringskomponenter fram och bak. Bak finner vi en ny WP Apex-stötdämpare som förutom justering av returdämpning nu även har ett lättåtkomligt vred för justering av fjäderförspänningen. Den upp-och-ner-vända WP 43mm Apex-framgaffeln saknar justeringsmöjligheter. Fram och bak erbjuds 200 mm fjädringsväg. Styrstammen, axeln som löper genom ramens styrhuvud, är numer av aluminium istället för stål, för lägre vikt och ökat flex.

 

Chassit är hämtat från 790 Adventure, där bakramen är lättare utan att för den sakens skull vara svagare än tidigare. Trots den lättade bakramen har motorcykelns torrvikt ökat med 7 kilogram (från 189 till 196kg) i jämförelse med 790 Adventure. Det är inte något som jag märker av överhuvudtaget, i synnerhet under landsvägskörning. Däremot är mer vikt en mer kritisk faktor då det nalkas riktigt tuff offroadkörning. Men KTM har på något mystiskt vis lyckats ”trolla bort” mycket att vikten, och jag upplever att 890 Adventure fortfarande är mycket lättkörd och smidig, även under aktiv grusvägskörning.

Andra nyheter är omarbetade fram- och bakbromsar för extra kontroll, förbättrade ABS- och MTC-inställningar, Anodiserade hjulnav istället för tidigare pulverlackerade, styrbrytare med farthållarknapp, Smartphone-anslutning som ger tillgång till musik och samtal, KTM MY RIDE-app för sväng-till-sväng-navigering.

Bromsarna hos KTM 890 ADVENTURE har fått en starkare kolvfjäder hos frambromsens huvudcylinder, som tillsammans med ny utformning av kolvtätningen ger en bättre finkänsla och återkoppling hos bromsreglaget, och effektiv bromsverkan. 

Hos bakbromsen sitter nya isolerade kolvar på plats hos bromsok med värmeisolerande plattor mellan bromsbelägg och kolvarna för ökad värmestabilitet. Denna lösning ska, tillsammans med stålomspunnen bromsslang, säkerställa tillförlitlig och varaktig bromsprestanda även under intensivt bromsande.

 

Provkörningen utgår från Nafpaktos, en hamnstad vid norra kusten av Korintiska viken i Grekland, cirka 20 mil väst om huvudstaden Aten. I området finns bland annat berget Mount Giona, som med sina 2510 meter över havet är det högsta berget i området, och femte högsta berget i landet. 

 

Vi inleder norrut, klättrandes upp för en liten välkurvad väg med helt okej asfalt. Guiden från KTM, Andreas ”Andy” Maier, en av killarna som till vardags jobbar med att utveckla framtidens motorcyklar i Mattighofen, snålar inte med gasen. Adrenalinpåslaget ökar i takt med att vägen öppnar upp sig en bit längre upp på berget, och det är dags att växla upp ytterligare några hack. Vi befinner oss långt över havsnivån nu, tusentals meter upp. Inför nästa höger håller jag tummarna för att bromsarna ska fungera som tänkt när jag i sista stund försiktigt, men ändå bestämt greppar med två fingrar kring bromshandtaget, puttar i en lägre växel eller två, innan jag låter mig svepas med i den häftiga högersvängen, och det är dags att åter vrida fullt på gasen, och putta i en högre växel, fortfarande med gasen mer eller mindre stumt mot stoppet. Jag tackar däcken för att dess gummi finner nödvändigt grepp hos asfalten, något jag absolut inte tar för givet. 

 

En stund senare lämnar vi den slingrande högfarts-bergsvägen för att istället fortsätta på en smalare asfaltsväg med ännu tajtare kurvor, och där däcken får jobba betydligt hårdare med att finna fäste. Faktum är att jag inte kan minnas då jag senast körde på asfaltsvägar med så misskött beläggning, perfekt för att utvärdera den här typen av motorcykel med andra ord. Det är inte bara däcken som sätts på prov, utan även antispinns- och kurv-ABS-systemen. 

 

Jag är inte den som lätt får panik, men jag är hela tiden på min vakt, utan att för den sakens skull vara på helspänn. Jag försöker hela tiden slappna av, så gott det går. Och det underlättar att motorcykeln och jag kommer bra överens. Då och då ser jag hur föraren framför får ett bakhjulssläpp, och kort därefter känner jag själv att motorcykeln jag kör gungar till, som ett sätt att säga: ”nu är det dags att lunga ner tempot en aning”…

 

Efter att ha inlett med körläge ”landsväg” skiftar jag till ”regn” (att byta körprogram går att göra snabbt och enkelt under körning). Trots att solen skiner från en klarblå himmel, och utetemperaturen växlar mellan 17-25 grader under dagen, känns regn-läget passande för stunden. Då och då känner jag hur systemet kliver in och minskar bakhjulets spinnande mot underlaget, något som görs helt odramatiskt. Och oftast märks det i stort sett inte alls.

 

Stundtals är offroadläget ett lämpligare körprogram, trots att vägen ”officiellt” är en asfaltsväg. Att köra utan aktiverade ABS- och antispinn-system är också ett alternativ, för att köra helt och hållet på personlig känsla, vilket är oerhört vanskligt under dessa förhållanden, även om du är en oerhört rutinerad och skicklig förare. 

KTM 890 ADVENTURE kommer inte bara med Kurv-ABS, utan även med en ny generation av kurv-antispinn ”Cornering Motorcycle Traction Control”. Huvudskillnaden ser vi hos kombinationen av de oberoende styrenheterna - ett som känner av eventuellt hjulspinn och ett annat för aktuell lutningsvinkeln - som ger ett bredare utbud av inställningar för optimalt däckfäste, vilket inte bara ökar säkerheten utan även maximerar effekten ner i backen. 

 

Det nya MTC-systemet innebär snabbare reaktion om bakhjulets rotationshastighet är oproportionerlig i förhållande till motorcykelns aktuella läge. På några millisekunder minskar MTC-programvaran smidigt motoreffekten om nödvändigt. Mängden bakhjulsspinn beror sedan på valt körläge. Mer rutinerade, vågade, eller ”avancerade” förare kan dessutom inaktivera MTC-funktionen.

 

Rally-läge finns som tillval (2141 SEK). Detta justerar graden av MTC-påverkan med upp till 9 valbara spinn-nivåer. Dessutom erbjuds möjlighet att anpassa gasresponsen. Systemet är utformat för att hjälpa olika typer av förare: från nybörjare till grusfantaster och äventyrliga långresenärer. RALLY-lägets olika nivåer innebär att KTM 890 ADVENTURE inte bara kan bemästra olika typer av ojämna, mer eller mindre hala vägar, utan även kan anpassas för att möjliggöra exempelvis framhjulslyft vid acceleration och feta bakhjulssladdar.

 

KTM har även ökat precisionen och effektiviteten hos programvaran för motorcykelns kurv-ABS. Resultatet är förbättrad bromskraft samtidigt som ABS-inverkan minimeras. Offroad ABS innebär att systemets känslighet vid frambromsaktivering minskar och lutningsvinkelsensorn inaktiveras, samtidigt som ABS hos bakhjulet stängs av. Du kan därmed använda bakhjulets fulla låsningspotential för att styra motorcykelns bakdel.

 

För de förare som uppskattar bekvämligheten att slippa hålla mer eller mindre konstans gas, timme efter timme ute, sitter nu en knapp för farthållare som standard på KTM 890 ADVENTURE, men där själva mjukvaran som krävs är ett tillval (2679 SEK).

 

Att KTM har mångårig erfarenhet från racing inom rally och enduro märks tydligt, då ergonomin hos 890 ADVENTURE är skickligt utformad för att matcha motorcykelns olika användningsområden, med komfort för långväga transportkörningar till lekfullheten och smidigheten för stentuff och avancerad offroadkörning på ack så dåligt underhållna men underbara grusvägar och traktorstigar. Särskilt bränsletankens form är ett tydligt fall av designtänkande där den smala tanken (som innehåller 20 liter och med en räckvidd på 400 km) placerar huvuddelen av bränslet så lågt som möjligt för att hjälpa till med att hålla nere tyngdpunkten; vilket gör att 890 Adventure känns lätt och smidig även med full tank. Motorcykelns ”midja” är smal, vilket bland annat underlättar att sätta ner fötterna, samtidigt som det bidrar till bra körkänsla och god kontroll över motorcykeln, inte minst vid stående körning. Dessutom ger tankens utformning ett bra skydd av ben och fötter mot vattenstänk och fartvind (på gott och ont).

 

Jag gillar verkligen körställningen hos 890 Adventure. Sadeln är bra, skön och med en design som passar bra för att flytta runt på, sitta längre fram eller bak. Däremot hade jag gärna kört med en högre sadel, vilket jag är övertygad om skulle passa bättre för min 183 centimeter långa kropp, än Power Parts-sadeln (med 830mm sadelhöjd) som motorcykeln jag provkörde var kittad med. Provkörningsmodellen var även extrautrustad med en härligt mullrande Akrapovic-pipa, mjukvara för farthållaren, Quickshifter+ och Rally-läge. Och som konsument skulle jag tveklöst välja allt detta från start, plus värmehandtag (vilket jag anser att alla motorcyklar som säljs här uppe i norr borde vara försedda med från start).  

Styret kan monteras i sex olika grundpositioner, men under provkörningen gavs tyvärr inte möjligheten att anpassa inställningen. Jag hade personligen föredragit att styret suttit ett hack längre fram, framförallt vid stående körning. Jag förstår om en del förvånas över faktumet att framgaffeln inte erbjuder några justeringsmöjligheter. Men precis som under provkörningen av 790 Adventure, är jag mer än nöjd med fjädringens egenskaper. Funktionen är komfortabel, men snarare åt det hårdare än mjuka (gungiga) håller, vilket jag personligen föredrar. Den är samtidigt allt annat än stötig, inte ens då den får kämpa hårt på grusvägarna.

 

För en del är ju större motorcykel desto bättre. Ska du köra långt, oftast på landsvägar med asfaltsbeläggning kan det stämma. Men är du på jakt efter mer spänning än så, kanske rentutav bege dig ut och sladda på löst underlag, är en lättare och smidigare motorcykel att föredra. KTM 790 Adventure är enligt mig en grym äventyrsmaskin, som fungerar fantastiskt bra för såväl grussmisk, ökenkörning och långväga transportkörningar på asfalt. 

 

890 Adventure är snäppet häftigare. Visst, 790 Adventure är lite lättare på vågen, men ute i verkligheten, väger effektökningen hos 890 Adventure upp det hela, och erbjuder ännu mer körglädje än dess föregångare. 

 

Motorn erbjuder gott om kraft redan på låga varvtal, och vidare upp genom mellanregistret, där allt sedan maxas med en härlig 105-hästars adrenalinkick på topp. Bränsletillförseln är helt perfekt, med suveränt bra gasrespons, utan ryck, tveksamheter eller andra oönskade konstigheter. Och apropå konstigheter. Vid motorcykelkörning vill jag inte ha några överraskningar från motorcykeln. Vid körning på främmande vägar i okänd terräng är överraskningarna tillräckligt många, mer eller mindre krävande, ändå. 

 

Under den här provkörningen var överraskningarna så många att det mot slutet av dagen tenderade att vara standard. Efter några kilometers körning på sliten men ända helt okej asfalt, i högt tempo, var plötsligt halva vägen bortspolad, eller övertäckt av ett tjockt lager av sand och grus, inte helt sällan mitt inne i en högfartsböj. Rätt som det var så låg stora stenar huller om buller på vägen. Sedan var vägen fin och bjöd åter igen in till att gasa järnet, där den ena härliga kurvan avlöste den andra. Men så plötsligt, utan förvarning, var det åter igen dags att mer eller mindre ”panikbromsa”, väja i sista stund, för att någon sekund senare öppna gasspjället igen. Det är i situationer som dessa som en bra motorcykel skiljer sig från en mindre bra. Och med bra menar jag en motorcykel vars helhet lirar perfekt, där själva motorcykeln inte strular till det, utan först och främst minskar risken för att du hamnar i knipa, och även hjälper dig ur kniviga situationer. Här sköter sig 890 Adventure perfekt, där motor, fjädring, bromsar och motorcykelns olika säkerhetssystem samarbetar perfekt. Och inte en endast gång blir jag negativt överraskad över dess egenskaper.

 

Tillsammans med en lättjobbad och exakt koppling, som lirar perfekt ihop med den smidiga växellådan, är körningen en enda stor njutning. Ja, jag vet, det låter kanske för bra för att vara sant, men om du gillar att utforska världen, och gärna kör dit få andra varit före dig, då är 890 Adventure den perfekta motorcykeln. Den är komfortabel som touringhoj, häftig som en sporthoj men även grymt rolig som grus-smiskare (och detta trots att motorcykelns on-offroad-däck gör sig bäst på asfalt).

 

Efter denna intensiva dag vet jag att 890 Adventure är den där typen av motorcykel som känns självklar att köra. Där körningen flyter på utan konstigheter, och körningen känns förrädiskt trygg fastän hastigheten är ohälsosamt hög. Precis så som jag vill att en motorcykel ska vara. 

KTM 890 ADVENTURE kommer att anlända till auktoriserade KTM-återförsäljare världen över från och med december 2020.

LÄNK: Fakta om KTM 890 Adventure 2021