BMW M 1000 R är baserad på nuvarande S 1000 R och S 1000 RR, som trimmats för att erbjuda prestanda utöver det vanliga. Mikael Samuelsson har provkört BMW:s nya dynamiska roadster.

I slutet av 2018 introducerade BMW Motorrad den framgångsrika M-bilsstrategin för motorcyklar och har sedan dess erbjudit M specialutrustning och M Performance Parts.

Med sina 210 hästkrafter, fulltankad vikt på endast 199 kilogram, tillsammans med fjädringsteknik och aerodynamik designad för både högpresterande landsväganvändning och snabba varv på racebanan, erbjuder nya M 1000 R en dynamisk körning som tidigare varit reserverat för fullblods supersporthojar. BMW uppger att M 1000 R accelererar från stillastående till 100 km/h på 3,2 sekunder, 200 kilometer i timmen på 7,2 sekunder, och har en toppfart på 280 km/h. Galna, och minst sagt imponerande siffror, i synnerhet hos en avklädd roadster.

Nya M 1000 R kommer med en vätskekyld 4-cylindrig Shift cam radmotor baserad på kraftenheten hos sportmotorcykeln S 1000 RR. Toppeffekten uppges vara 210 hk vid 13 750 varv per minut, 45 hk mer än hos S 1000 R. Det maximala vridmomentet på 113 Nm genereras vid 11 000 varv per minut (S 1000 R: 14 Nm vid 9,250 rpm). Jämfört med S 1000 R är maxvarvtalet för M 1000 R nu 14 600 rpm. Motorn kommer med ett nytt, optimerat insugssystem med variabla insugstrattar som ger ökad effekt på framför allt höga motorvarvtal.

BMW uppger att modellen även fått ökad dragkraft på alla växlar som ett resultat av en lägre sekundärutväxling genom användning av ett 47 kuggs bakdrev (S 1000 R: 45 kugg). Dessutom är utväxlingarna på 4:e, 5:e och 6:e växlarna lägre, vilket också gynnar dragkraften vid bakhjulet.

Förutom driv- och fjädringsteknik var även aerodynamik en viktig del under utvecklingen av nya M 1000 R, som försetts med vingar, så kallade winglets, hos sidokåporna i syfte att uppnå ännu snabbare varvtider på racebanan och bästa möjliga körstabilitet vid höga hastigheter. Redan vid en hastighet på 160 km/h uppges modellens nya winglets ge en ökning av framhjulsbelastningen på 11 kg vid 220 km/h tack vare den genererade aerodynamiska nedåtkraften. BMW Motorrad-utvecklarna motverkade det något ökade aerodynamiska motståndet som orsakades av den lilla extra frontytan och formen på M-vingarna med en motsvarande designad vindavvisare framför instrumenteringen i kombination med M Competition Package.

Fjädringen och chassit på nya M 1000 R är baserade på S 1000 R med aluminiumramen som händelsernas centrum. Hos M 1000 R kontrolleras framhjulet av en upp och nervänd 45mm framgaffel i "All black" design, och precis som det låter är den verkligen helt svart. Den har så kallade slutna patroninsatser, med separata hydrauliska kolv-cylindersystem. En annan nyhet hos M 1000 R är den extra justerbarheten av gaffelfjädern i kombination med standard Dynamic Damping Control (DDC).

Dessutom har framgaffeln hos M 1000 R en övre gaffelkrona med en exklusivt utformad styrklämma samt ett svart aluminiumstyre med bredare design än vi tidigare sett hos S 1000 R, och med "BMW M 1000 R” laser-ingraverat. Nytt på M 1000 R är också styrändspeglarna av smidd aluminium. Gaffelbenen har också modifierats och är nu designade för att rymma de nya M-bromsoken. Ett annat nytt inslag hos M 1000 R är den justerbara styrdämparen från Marzocchi, som ska öka stabiliteten, i synnerhet i riktigt hög hastighet.

Efter kåpförsedda sporthojen M 1000 RR är nya M 1000 R den andra BMW-motorcykeln som kommer med M-bromsar. Den utvecklades med hjälp av erfarenheterna från racingbromsarna hos BMW Motorrads fabriksracingmaskiner i Superbike-VM. M-bromsoken kännetecknas av dess blåeloxerade yta i kombination med den berömda M-logotypen.

Fram sitter dubbla 320 mm bromsskivor med 5 mm tjocklek och bromsskivehållare av svartanodiserad aluminium, tillsammans med radiellt monterade 4-kolvs M-bromsok. Bakbromsen utgörs av en 220 millimeters bromsskiva tillsammans med ett enkolvsok. BMW Motorrad ABS Pro borgar för effektiva och säkra inbromsningar.

Nya M 1000 R kommer med mycket lätta smidda aluminiumfälgar som standard. Som en del av M Competition-paketet erbjuds även exklusiva M kolfiber-hjul.

Den nya Brake Slide Assist-funktionen är en viktig och mycket hjälpsam innovation, speciellt vid riktigt entusiastisk bankörning. Det gör att föraren kan broms-drifta in i kurvor med konstant sladd.

Instrumenteringen motsvarar designen hos M 1000 RR och erbjuder även M start-animation. Den utökade visningen av det röda varvtalsområdet är en ny funktion. Som tillvalsutrustning finns M GPS Laptrigger och M GPS Datalogger (original BMW Motorrad-tillbehör), som tillhandahållas med hjälp av en aktiveringskod via OBD-gränssnittet.

Tre köregenskaper, kopplade till körlägena Rain, Road, Dynamic, Race och Race Pro, ger optimala gasrespons-egenskaper. Senaste generationens Dynamic Traction Control DTC och DTC wheelie-funktion med 6-axlig sensorbox säkerställer maximal säkerhet och kördynamik beroende på körläge, medan Brake Slide Assist stödjer dig vid bromsdrift vid kurvtagning.

På repertoaren finns även tre justerbara gasegenskaper för optimal gasrespons, och "Engine Brake" med trippel justerbarhet av motorns dragkraft i "Race Pro"-läge. Shift Assistant Pro ger smidiga och snabba upp- och nedväxlingar utan att använda kopplingen. Systemet har snabbt och enkelt reversibelt växlingsschema för bankörning. Launch Control finns på plats för perfekta racestarter och Pit Lane Limiter för att hålla den givna hastigheten i depåområdet. Hill Start Control Pro ger enklare och bekvämare starter i sluttningar. På elektroniksidan finner vi även ett nytt lättvikts M-batteri, bakre USB-ladduttag, kraftfulla LED-ljusenheter, elektronisk farthållare och eluppvärmda styrhandtag. Keyless Ride Light (endast tändning) och däcktryckskontroll, RDC, är också standard.

M 1000 R kommer med gott om godis, det är ett som är säkert, och förutom en ljuddämpare av titan och standardmonterad M Endurance kedja finns det gott om möjligheter att personligt anpassa din alldeles egna BMW M 1000 R, med superlätta hjul och andra delar av kolfiber, och andra design- och prestandaförhöjande komponenter, oavsett om det handlar om landsvägs- eller bankörning, eller både och.

Bokstaven M när det gäller BMW förknippas ju med motorsport när det gäller deras bilar. Modeller som är mer inriktade mot prestanda och racing. Inget är undantaget när det nu även kommer till modellprogrammet för motorcyklar hos BMW. M1000R är den andra modellen med M-beteckning och känns lite som en ”nercabbad” variant av den första M1000RR. 

M1000R andas motorsport i så väl färgsättning som design men såklart även prestandamässigt. Vid en första anblick ser man de spoilerliknande vingarna framtill och de ser ju inte bara fruktansvärt coola ut utan de ska ju även fylla ett syfte. Hela 11 kilos tryck (downforce) vid en hastighet runt 220 km/h enligt BMW, vilket då ska undvika att man lyfter med denna best. Skämt åsido, ökad stabilitet, hålla framhjulet i backen samt möjlighet till senare inbromsningar och snabbare accelerationer efter kurvtagningar är vad dessa vingar ska åstadkomma. 

Det finns två färgkombinationer att tillgå. Den vita med ljus/mörkblå samt röd dekaldesign i sann M-sportanda. Den andra en svart variant, eller blackstorm metallic som de kallar den, i grunden. Även den med liknande dekaldesign. Men det slutar inte där. Den mörkare versionen skiljer sig inte bara rent färgmässigt åt utan den symboliserar även något annat. Ett så kallat M-Competition paket innehåller en hel del karbondelar, andra karbonfälgar (som sänker vikten med 1,6 kg), kod till GPS-laptrigger, passagerarsadel och fotpinnar, kuts (kåpa över passagerarsadeln), med mera.

När vi väl den första dagen fått den obligatoriska genomgången av vår guide för dagen, Archie Greene, så är det bara att stoppa nyckeln i fickan, jo, M1000R är keyless, och grensla sadeln. När powerknappen trycks in syns M-loggan ganska snart i den stora LED-skärmen (6,5 tum) när den tänds upp. Ett tryck till på startknappen och den mullrar i gång. 

Ljudet från avgassystemet i titan från Akrapovic framkallar rysningar längs ryggraden och det låter bara bättre ju mer du varvar. Snart rullar vi ut i trafiken. Ganska snabbt märks det att den besitter något särskilt när det gäller kraft. Den smårycker lite och uppträder märkbart nervöst vid låg fart på låga varv. Som om att den vill säga eller för den delen skrika: Men gasa då! Så fort det börjar rulla på bättre så lugnar den ner sig och känns mjukare och mer följsam samtidigt som du känner att det finns enormt med power bara du vill och det skulle behövas.

Motorn är liknande den som sitter i S1000RR bara det att den är något modifierad. Den fyrcylindriga motorn har 210 hästkrafter som skickar dig från noll till hundra på 3.2 sekunder. Som jämförelse har effekten ökat med hela 45 hästkrafter mot den ”vanliga” BMW S1000R. Men har maskinen en M-stämpel så ska det märkas såklart.

Körställningen är upprätt. Du sitter aktivt skönt lätt framåtlutad. Styret är lagom brett för att du ska känna att du har kontroll samtidigt som det ska gå att manövrera på kurvig väg och i högre hastigheter. Längst ut på styrändarna sitter backspeglarna som har en bra storlek, inte för små, så sikten bakåt är god. Personligen tycker jag också de sitter bra i höjd, en del backspeglar monterade längst ut på styret har en förmåga att sitta för lågt enligt mitt tycke. Vibrationer finns såklart i speglarna vid högre hastigheter, det verkar vara näst intill omöjligt att undvika.

Styrningen känns direkt och det är lätt att manövrera M1000R. Till hjälp finns även en justerbar styrdämpare för att finslipa det sista beroende på önskemål.

Som köförare i vår grupp finns ingen mindre än Dominik Blass, project manager till just M1000R. Vid ett stopp efter vägen fick vi tillfälle att få en genomgång av honom gällande alla tänkbara inställningar som går att göra på denna motorcykel. Han bläddrade vant bland menyerna och visade bland annat flertalet inställningar för bland annat ABS, drift, bakhjulåka, med mera.

Den digitala skärmen är lättavläst även i dagsljus. All tänkbar information presenteras på ett överskådligt sätt och när man väl vant sig vid hur allt är konfigurerat finns det du behöver via några knapptryck.

Farthållare och adaptivt LED-framljus med upplyst M-logga är standard och glädjande nog även handtagsvärmare i tre steg som var mycket välbehövligt när temperaturen kröp neråt denna tid på året och vi gasade runt högt upp i bergen.

Det sitter även ett lättviktsbatteri av M-typ på plats och det finns ett USB-ladduttag också vilket är bra, för tiden går lätt fort när man har roligt vilket kan medföra ett visst laddbehov av till exempel mobil.

Någon nervositet över att bromsar eller chassi inte ska räcka till finns inte under hela körningen. Tryggt bär mig denna maskin fram på slingriga vägar och kraften tillsammans med bromsarna gör att det går att hålla högt tempo. M1000R är riktigt kul att köra. Styrningen är lätt och körställningen gör att det är otroligt bekvämt att åka med.

M1000R har såklart M-bromsar likt M1000RR.

När vi sedan innan vårt lunchstopp får möjligheten att framföra M1000R några varv på Almeriabanan, ja, då får den verkligen bekänna färg. Visst klarar den det galant, inga problem. Att sedan kunna gasa fullt så mycket det går på rakorna för att sedan utföra tvära inbromsningar gör ju att uppfattningen om denna maskin bara förstärks till det positiva, det här är verkligen en lätt avklädd racer. 

MER OM BMW M 1000 R - LÄNK