Dammigt värre

Under lördagen var det Marc Coma som var först över mållinjen i årets första Dakaretapp efter att haft en i stort sett problemfri körning. Under gårdagen drabbades Coma av problem och istället var det en holländske föraren Frans Verhoeven som körde hem etappsegern. Thomas Berglund klättrade i resultatlistan medan Annie Seel tappade flera placeringar.

Frans Verhoeven hade liksom flera andra förare stora däcksproblem under lördagen, men igår hade han turen på sin sida och kunde köra i mål 41 sekunder före Cyril Despres. Gårdagens snabbaste förare, spanjoren Marc Coma, drabbades av tekniska problem och körde i mål på 17:e plats, 12 minuter och 27 sekunder efter Verhoeven.

fb_29041_frans_verhoeven__25_1024
-Vi visste att det skulle bli tufft för däcken här så därför valde jag innerslang istället för mousse hos bakdäcket. Och för mig blev det en positiv utdelning. Jag tog det lugnt och hade inga problem. Men det var idag, imorgon kan det bli annorlunda och istället för att ligga 40 minuter före kan jag ligga 40 minuter efter. Jag tror att det här kommer att bli ett mycket tufft race. I synnerhet för huvudet, förklarade Marc Coma efter lördagens körning.

-Allt kändes perfekt och jag såg fram mot ännu en härlig dag då oljekylaren plötsligt sprang läck, efter cirka 100 kilometers körning. Jag märkte det omedelbart eftersom jag blev sprayad i ansiktet. Jag stannade och reparerade skadan med kemisk metall och stannade därefter då och då för att kolla oljenivån och för att "låna" olja från åskådare. Jag är mycket glad över att jag kom i mål. Onekligen tappade jag en del tid men jag är fortfarande i ledning och det kunde ha varit mycket värre, berättar Marc Coma efter söndagens körning.

fb_img_8049
Thomas Berglund körde i mål som 23:a på sträckan, 18 minuter och 15 sekunder efter Verhoeven. Thomas har nu klättrat upp till en 34:e plats totalt, 1 timme 10 minuter och 35 sekunder efter totalledaren, Marc Coma.


Annie Seel körde i mål på 90 plats, 53 minuter och 31 sekunder efter etappsegraren. Dessvärre rasade Annie ner till 62 plats totalt, 1 timme 34 minuter och 28 sekunder efter ledaren.


Dakardebutanten Henrik Rahm
körde in på 139:e plats, 1 timme 26 minuter och 47 sekunder efter sträcksegraren. Henrik återfinns nu på 131:a plats totalt två timmar 48 minuter och 31 sekunder efter Marc Coma.

fb_annie-tummenner

Annie Seel kommenterar lördagens körning:
"Lite kaos i morse. Snål tid på morgontransporten, blev strul vid tankningen och jag försenades 3 min. Så jag startade som 110 istället för 93. Låg i konstant damm o körde om hela tiden. Farligt, för sikten var ibland noll. Flera råkade ut för olyckor. Men jag hade ruskigt bra flyt i körningen och motorn är stark. Många toppförare hade däckproblem, men jag klarade mig. Dock kommer jag få straff för en speedcheck som jag missade. Surt :-( Imorgon ska jag skärpa mig. ;-)

Motorn tryckte ut lite olja igen, samma som i Egypten. Fattade inte varför oljetrycket blir så högt. Ringde Tommy, men såg då att slangen till vevhusventilationen var klämd, så övertrycket kunde inte komma ut. Hoppas problemet blev löst! Kör på samma däck imorgon, de smälte ju inte ;-)
Annie plac 41, Berglund 76, Rahm 137. Berglund hade visst som många andra bränt sönder däcket mot slutet av etappen, vilket sänkte farten rejält."

fb_honda1

Thomas Berglund om Dakarrallyts andra etapp (söndag 5 januari):

fb_29027_marc_coma__2_10242Början på söndagens sträcka var relativt teknisk innan det likt gårdagen åter igen började gå fort. I mitten så var det ett parti med ganska svår navigering på grund av växtligheten.

Thomas Berglund startade som 76´a och det påverkade naturligtvis körningen under dagen. Detta gjorde att han hade ett antal långsammare åkare framför sig som drog upp en massa damm och som medfört att han under dagen fått kämpa sig upp genom fältet. Detta i kombination med att början var teknisk och dammig gjorde att han inte riktigt kunde hålla sitt eget tempo.


Klicka här för att höra Thomas kommentera dag 1


Klicka här för att höra Thomas kommentera dag 2 via sattelittelefon

-Efter specialsträckan så kom ju sen den långa transporten på 60 mil i 40-45 graders värme i 120-130 km/h, som att köra i en hårtork och roligt som att se på när målarfärg torkar. Detta samtidigt som det var helt platt och inga kurvor, precis som USA´s landsbyggd ser ut på tv, kommenterar Thomas.

fb_29026_cyril_despres__1_1024

Thomas intryck så här långt är att navigeringen fungerar bra och det känns lugnt med körningen även i de lite högre farterna, passerat 180 km/h även idag. Men samtidigt så understryker han vikten att ta det lugnt och det gäller att köra med huvudet för att allt skall hålla hela vägen till mål.

Även i serviceteamet så verkar allt fungera bra och alla börjar finna sina positioner. Grabbarna i lastbilen fixar och grejar lite med saker som behöver kompletteras efterhand i konstruktionen på lastbilen förutom att de ser till så att tävlingsmaterielen är i topptrim. Stefan Holm (föraren av servicelastbilen) hjälper även Lasse Lindman med servicen av motorcyklarna.

Förutsättningarna för måndagen är nu alltså lite bättre än idag, Thomas startar längre fram i fältet och behöver inte köra om så många innan spåren är fria och dammet borta. Måndagen bjuder på en transportsträcka på 70 kilometer som därefter följs av en specialsträcka på 551 kilometer innan den avslutande transporten på 73 kilometer in i mål. Att det är en lång specialsträcka ser dock Thomas bara som positiv.

Film från första etappen:

{youtube}lVVaTZ7mm0U{/youtube}

 

Film från andra etappen:

{youtube}8SIjdWp3o_A{/youtube}



Läs reportaget om Thomas Berglund och Team Scandinavia
Läs intervjun med Annie Seel
Läs intervjun med Marc Coma

fb_honda-75fb_29028_jordi_viladoms__1_1024

fb_29037_cyril_despres__1_1024fb_29039_jordi_viladoms__9_1024