Ullevålseter trea totalt
Under måndagen var det åter igen den spanske KTM-föraren Marc Coma som var snabbast. Pål-Anders Ullevålseter hade en mycket bra dag och körde in på en andra plats och är nu trea totalt. Thomas Berglund körde i mål på 14:e snabbaste tid medan Annie Seel körde in på 54:e och Henrik Rahm på 157:e plats. Hittils har tävlingen varit mycket tuff och över 40 motorcyklister har redan brutit.
Efter ännu en snabb tävlingsdag fullspäckad av jobbigt damm var det åter Marc Coma som körde hem sträcksegern, och utökade totalledningen. På andra plasts i totalställningen, 39 minuter och elva sekunder efter, ligger lite överraskande den franske Yamaha-föraren David Fretigne som kör en rallykittad WR450F.
På tredje plats återfinns Pål-Anders Ullevålseter som hade en betydligt bättre måndag än söndag, då han bland annat fastnade i ett taggtrådsstängsel. Pål-Anders ligger 42 minuter och 25 sekunder efter Marc Coma totalt, vilket i dessa sammanhang inte är värst mycket.
Pål-Anders Ullevålseter meddelar att hans motorcykel gick dåligt mot slutet av dagen. Orsaken till detta är att de körde på cirka 1000 meters höjd. Under tisdagen kommer tävlingen delvis gå på 1700 meters höjd och framöver kommer de tävlande föras upp på mycket högre höjder.
Thomas Berglund förklarar att han är mycket nöjd med måndagen som tagit honom upp till en 23:e plats totalt efter en 14:e plats på dagens sträcka. Detta trots att han höll igen på gasen för att spara på däcken. Överlag så var det dock en ganska snabb sträcka men inte över 140 km/h under dagen, men naturligtvis som vanligt där det har varit mer tekniskt så har det varit högsta möjliga fart. Thomas medger att han efter dryga 55 mil specialsträcka och 14 mil transport är lite mör i kroppen.
Något som dock är lite alarmerande är att i samband med målgången så kunde Thomas höra ett missljud från kopplingssidan på motorn. Mekaniker från KTM:s fabriksteam hade varit där och tittat men inte haft några direkta råd. Det som skulle ske nu var att de skulle riva motorn och försöka se vad som hänt. Oroväckande och vi får se under kvällen vad som händer.
Senare underkvällen lokaliserades problemet. Ett lager någonstans i vevhuset har gått sönder och hela vevhuset är fullt av metallspån. Så det ända som återstår just nu är att byta motor, vilket medför en extrakostnad på 4600 euro.
Under tisdagen så blir det lite bättre förutsättningar eftersom Thomas startar som nummer 14 och då är det 30 sekunders mellanrum mellan åkarna (till skillnad mot måndagen när man startade två stycken var 30:e sekund). Detta gör att det blir bättre sikt och lättare att hålla sitt eget tempo. Naturen börjar nu också bli mer kuperad, och "vackrare" körning väntar förhoppningsvis.
Tisdagen (fjärde etappen) börjar med 4 kilometer transport och sedan 459 kilometer specialsträcka innan man avslutar med ytterligare 25 km transport.
Klicka här för att höra Thomas kommentera tredje etappen
Anne Seel ligger på en 51:a plats totalt efter en 54:e plats under måndagen och Henrik Rahm ligger på en 129´e plats efter att han kört in på 157: plasts.
Annie Seel kommenterar andra etappen mellan Santa Rosa - Puerto Madryn:
"Skitdag. Farligt dammigt, beslutade att inte riskera nåt. Mosade ett navigeringsinstrument direkt på morgonen, och missade en speed kontroll - 9 km/h för fort :-(. Sen trillade jag minst 15 ggr i fesh-fesh = supermjukt dammigt underlag som man sjunker i och det blir dammoln; ingen sikt alls, livsfarligt - man kan köra på eller bli påkörd. Tappade många placeringar. Jag är lite besviken, men ändå glad att inte vara bland dem som redan brutit, flera tiotals"
Henrik Rahm kommenterar andra etappen:
"Mkt besvärligt idag, stor nackdel att starta nästan sist. Otroligt dammigt, köra om svårt".
Film - tredje etappen
{youtube}miTTliVkDeQ{/youtube}
Placering sträcka 3
1 Marc Coma 05:18:17
2 Pål-Anders Ullevålseter +00:17:49
3 Jordi Viladoms +00:17:49
14 Thomas Berglund +00:28:18
54 Annie Seel + 01:06:40
157 Henrik Rahm +02:43:59