Under några veckor sommaren 2012 begav sig Fastbikes.se ut på turné med en BMW K1600GTL genom Europa. Under resan träffade vi våra kusiner på Zoo i Köpenhamn, mötte Madonna i Hyde Park, såg när OS-facklan "sprang förbi", och kollade in Big Ben från sadeln och tog tunneln till Frankrike. Där körde vi cidervägen för att provsmaka äppeljuice. Sedan vinglade vi fram med en cider och en ost som stank som en gammal sur strumpa i bagaget, under vår historiska färd tillbaka till D-Dagen, innan vi "som av en händelse" hamnade på Champs-élysées i Paris lagom till att det var dags för Fredrik Kessiakoff att köra i mål i Tour De France. En folkfest utan dess like, med hundra tusentals människor på gatorna.
I texten nedan är en del hotell, restauranger, färjor och annat som omtalas i texten länkat till webbsidor där du kan finna mer information, för att underlätta för dig som vill göra en liknande resa. Dessutom finns ett bildalbum med hundratalet bilder från resan längre ner på sidan.
Med en fullpackad BMW K16000GTL lämnade vi hemmet i Vallentuna bakom oss. Jag körde, med Magdalena komfortabelt lutandes mot toppboxen, lyssnandes till motorljudet, vindbruset och musiken som pumpade ut ur högtalarna.
Den planerade resrutten, som jag noggrant sammanställt inför avresan, låg kvar hemma, men med hjälp av BMW:ns GPS-navigator skulle jag få hjälp att finna rätt väg, hotell, sevärdheter, och andra intressanta resmål utmed vägen.
I grova drag var planen att resan skulle gå till London, via Amsterdam, för att vi sedan skulle stryka den franska kusten, där vi skulle kolla in ett antal platser som hade enormt stor betydelse under andra världskrigets så kallade D-Dag. I Frankrike skulle vi även köra cidervägen, för att sedan kolla in Paris och målgången i cykeltävlingen Tour De France, där höjdpunkten skulle bli att se vår svenske bergmästare Fredrik Kessiakoff.
Därefter skulle vi köra i nordöstlig riktning genom Champagnedistrikten vidare hemöver via Danmark, där vi skulle kolla in anarkisternas högborg, Kristiania, träffa våra kusiner på Köpenhamns Zoo och käka lite sockervadd på stadens läckra Tivoli.
I stora drag gick turen som panerat. Efter någon timme svängde vi av väg 50, in på hamngatan i Askersund, strax norr om Vättern. Turen skulle sedan fortsätta via Hjo, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås till Göteborg hamn. Vi hade fortfarande gott om tid till avgång med vår den förbokade kvällsfärjan med Stena Line som skulle ta oss till tyska Kiel över natten.
För en del kan det tyckas som "fusk" att ta färjan istället för att köra motorcykel över Öresund och vidare genom Danmark. Efter vår dagstur från en några mil norr om Stockholm är nattfärjan perfekt. Visserligen kan de 4948 kronorna som överfarten kostade tyckas vara i saftigaste laget, men då ingick en lyxig svit, trerätters välsmakande middag och en rejäl frukostbuffé. Och kanske bäst av allt kunde vi påbörja körningen från Kiel rejält utvilade. Dessutom var målet att bara "passera" genom Tyskland för att komma till Amsterdam där vi planerat att göra nästa stopp, för en rundvandring i staden. Personligen har jag avverkat många, alldeles för många mil, i norra Tyskland, och jag ser det bara som ren och skär transportsträcka på väg mot något mycket trevligare, som exempelvis södra Tyskland, höjdpunkten Alperna eller som i det här fallet, för att köra på Autobahns A7 i sydvästlig riktning till Hamburg, för att där byta till A1. Strax väster om Bremen svängde vi av motorvägen för att därefter köra på mindre vägar via Cloppenburg och Meppen innan vi körde över gränsen till Nederländerna.
Senare samma dag gled vi fram genom centrala Amsterdam, guidade av satellitnavigatorn, för att slutligen "landa" vid Die Port van Cleve Hotel, som ligger centralt (cirka 1100-1500 kronor för ett dubbelrum per dygn). Dessutom samarbetar de med ett företag som hämtar och parkerar din motorcykel i ett bevakat garage. Att parkera på gatan i Amsterdam är inte att rekommendera av flera skäl, inte minst på grund av stöldrisken.
Några typiska "måste-se-ställen" I Amsterdam, förutom att kolla in kanaler och stadens gator, är Anne Franks museum, där du får möjlighet att se hur Anne och hennes familj levde då de gömde sig undan Nazisterna under andra världskriget. Andra sevärdheter är konstmuseet Van Gogh Museum, Gin-museet House of Bols och Heineken Experience.
Amsterdam kan varmt rekommenderas som ett ställe för en flera dagars paus, innan man drar vidare för att se mer av Europa. LÄNK TILL TURISTSIDA FÖR AMSTERDAM
Som på beställning såg en chaufför från parkeringsgaraget till att motorcykeln stod uppställd utanför hotellets entré på avtalad tid, och vår färd kunde fortsätta söderöver. Det var en så där vädermässigt grå-trist dag, där det skulle visa sig regna oavbrutet för resten av dagen.
Väl ute ur centrala Amsterdam inledde vi på A2 för att sedan byta till A27 vid Vianen och fortsätta genom regnet över gränsen till Belgien för att där fortsätta på E19 förbi Antwerpen, fram till Gent, där vi tog västerut på E40, som förde oss ut mot kusten och vidare över till Frankrike och färjelägret vid Dunkerque. Där tog vi sedan färjan över engelska Kanalen till Dover (en annan vanlig färjeöverfart mellan England och Frankrike är den mellan Dover-Calais).
Efter att vi väl kommit över till den engelska sidan, kastats in i vänstertrafiken, och funnit Westbank Guest House på Folkestone Road, ett enklare men hemtrevligt hotell vi förbokat över internet (cirka 300-500 kronor för ett dubbelrum per dygn), kunde vi summera dagen som en jobbig sådan, med ihärdigt regn och extremt kraftiga och jobbiga vindbyar. Nu återstod bara att hänga upp alla blöta klädesplagg på tork, och ta en lång och varm dusch innan vi somnade ovaggade.
Morgonen därpå möts vi av hotellets värdpar, som är fantastiskt gästvänliga och under den engelska frukosten, där bacon, ägg och bönor är en klassiker, slår sig värden ner och börjar lira gitarr och umgås med oss gäster, som om vi känt varandra under åratal. Stämningen blev snabbt mycket trevlig, och av bara farten bokade vi in en natt till, för returresan till Frankrike några dagar senare.
I vackert väder påbörjade vi dagens färd på småvägar i riktning mot London, som var målet för dagen. Vi inledde på lokalgatorna genom Dover, för att sedan fortsätta i nordvästlig riktning på väg A256, även kallad London Road, upp till Lydden Hill och vidare via Canterbury, Gillingham, Gravesend, Dartford, via Shooters Hill Road och A2 fram till Westminster Bridge, med London Eye till höger om oss, och Big Ben stoltserande till vänster, för att därefter passera vackra St Jame´s Park och runda framför Buckingham Palace för att sedan avsluta på Park Lane, där vi bokat några avkopplande övernattningar i en lägenhet på Grosvenor House Apartments by Jumeirah Livin0g, alldeles intill Hyde Park och promenadavstånd till shoppingstråken vid Oxford street. Senare samma kväll tar vi tillfället i akt att kolla in pop-ikonen Madonna då hon uppträder i Hyde Park, och en mindre engagerad och entusiastisk artist har jag sällan skådat live, tyvärr.
Här i London finns mängder av sevärdheter, allt från Buckingham Palace, London Eye, Tower of London, till mängder av museum, shoppingstråk och otaliga restauranger. Några dagars paus kan mycket väl vara på sin plats. Kanske är det läge att passa på att kolla in Soho, West End, Les Misérables, Mamma Mia. Eller svinga en och annan bägare på den klassiska puben "The Lamb and Flag", i centrala Covent Garden, där det ser ut som det gjorde på Charles Dickens tid. Gillar du att shoppa är det Liberty, Harrods, populära Camden Market eller allt mellan himmel och jord som erbjuds vid Portobello Road...
I vackert väder avverkar vi returen till Dover, där vi åter tar in på Westbank Guest House för att tidigt nästa morgon fortsätta vår färd, som vi inleder med att kolla in den olympiska ceremonin när OS-facklan bars fram av löpare, på väg mot London, där snart 2012 års Olympiska sommar-OS snart skulle invigas. Nu valde vi att ta söderut, mot tunnelinfarten vid Folkestone, där tåget skulle ta oss under engelska kanalen till franska Calais genom "Eurotunnel".
Att åka tunneln mellan England och Frankrike, är alltså inte något man gör för egen maskin, utan alla fordon lastas på tåg, som går med jämna mellanrum. Vi förbokade och betalade biljetten via internet (www.eurotunnel.com) kvällen före. Biljetten kostade i vårt fall 30 pund, vilket motsvarar cirka 310 kronor i skrivande stund. I biljettpriset ingår överfart för en motorcykel, dig och din passagerare. Överfarten är helt okomplicerad, där du helt enkelt kör in i anvisad tågvagn och parkerar motorcykeln inne i vagnen och sedan väntar då tåget avverkar sträckan på cirka 30 minuter. Det som kan vara viktigt att tänka på när du anländer till Frankrike är det åter igen högertrafik som gäller...
Nu tog vi E402 söderöver, utmed den franska kusten med sikte på hamnstaden Le Havre, som sedan några år är känd som ett slags startpunkt för Dakar-rallyt (härifrån transporteras merparten av förarnas fordon med båt till Sydamerika).
Stadens historia sträcker sig visserligen från 1500-talet, men för mig personligen är detta inte mycket mer än just en hamnstad, med mängder av kontors- och industribyggnader. Visst finns det en och annan trevlig strandpromenad och en hel del trevliga restauranger, men merparten av stadens historiska byggnader gick förlorade under andra världskriget, och för dig som är intresserad av denna tidsepok finns det således mycket att se, i synnerhet som staden är utnämnd som en "World Heritage Site" av UNESCO. Hursomhelst, efter en trevlig promenad längs stranden och en välsmakande fisk-middag på populära Brasserie Georges somnade vi in på Comfort Hotel d'Angleterre Le Havre.
I vackert väder lämnar vi Le Havre bakom oss och kör på E44/A29 söderut, över den mäktiga bron "Pont-de-Normandie, kör vi smävägar fram till Bonnebosq, som blir vårt startskott för att utforska delar av Cider-vägen "Route du Cidre", som för oss till bland annat Rumesnil och läckerbiten Beuvron-en-Auge. Snart befinner vi oss på små, underbara vägar, som ringlar sig fram mellan äppelträd och åter äppelträd. En skylt gör oss nyfikna och vi svänger av, för att strax ligga i en kohage och dricka färskpressad äppeljuice och smaka på gårdens egenhändigt tillverkade ost. Bättre blir det inte... Och i toppboxen har vi redan lagt ner en flaska cider, till senare...
Vi fortsatte turen i sakta mak norröver, via Bricqueville och Le Mesnil, för att snart köra över Pegasus-bron vid Bénouville, platsen där engelska fallskärmssoldater fick de viktiga uppdraget att den 6 juni år 1944, mer känd som D-dagen, inta och säkra broarna över kanalen, vilket de framgångsrikt lyckades med. Runt om i Normandie finns mängder av minnesplatser från andra världskriget, men få platser är så omtalade, omskrivna och filmatiserade som de så kallade D-dags-stränderna, där tusen och åter tusentals unga soldater dog under fasansfulla former. Idag är detta mycket trevliga och fridfulla stränder, och förutom alla museum, minnesmonument och namn på många av gatorna, är det inte mycket annat som påminner om allt det hemska som utspelats här.
...Det var något bekant över den starkt doftande osten...
Faktum är att det är svårt att förstå att allt det där hemska som faktiskt hände, har hänt när vi sitter där nere på stranden ("Sword Beach") och proppar oss fulla med färskbakad Baguette och välsmakande ost. Underbart är bara förnamnet!
Vi glider vidare på D514 som för oss vidare västerut, via Juno Beach, Gold Beach, Omaha Beach, Point du Hoc och ett antal andra minnesplatser från D-dagens landstigning. Framme vid Arromanches-les-Bains, parkerar vi för att kolla in resterna av den konstgjorda hamnen "Mulberry B". Här finns även det sevärda landstigningsmuseet. För oss var det främst utsikten och glassförsäljaren som påkallade vår uppmärksamhet. När vi satt där i godan ro och njöt av våra glassar hade vi inte en aning om att en invasion ägde rum för fullt bakom ryggen på oss.
När vi en stund senare kom tillbaka till motorcykeln, som stod på den grusade parkeringsplatsen var den fullkomligt bombarderad av spindelväv och små svarta spindlar, där vissa snabbt hoppade runt på motorcykeln och vävde för glatta livet, medan andra satt på vindrutan och skrovmålade på allehanda insektsrester som fanns att finna där. Som tur var hade vi inte lämnat hjälmarna på sadeln eller hängandes på backspeglarna... Efter en stunds ihärdigt saneringsarbete körde vi vidare till Omaha beach där vi stannar och kollar in den härliga badstranden. Därefter kör den korta sträckan till den amerikanska krigskyrkogården vid Colleville-sur-Mer, som är en extremt välskött gravplats med sina närmare 10.000 (!) vita kors. Även om en gravplats kanske inte är den första plats som man vill besöka på en semesterresa, så kan jag inte annat än rekommendera att besöka denna historiska plats om du är i området.
FILM FRÅN KYRKOGÅRDEN...
Efter en avkopplande och minnesvärd rundvandring på kyrkogården är vi redo för att växla tempo, och det rejält. Nu bär det av österut, och via Caen, Lisieux och Evreux rullar vi senare samma kväll in på Paris härligt upplysta gator. Efter en intensiv färd genom den livligt trafikerade cirkulationsplatsen vid Place Charles de Gaulle med Triumfbågen i mitten, fortsätter vi på Avenue des Champs Élysées fram till Rue de Rivoli där vi somnar in på Hotel Brighton efter en kortare kvällspromenad.
Nu har vi avverkat ganska exakt 250 mil, och under de närmaste dagarna består mestadels i att gå och cykla runt (cyklar finns att hyra på mängder av platser runt om i Paris till en mycket ringa kostnad). För dig som aldrig varit i Paris är kanske ett besök till konstmuseet Louvren, Eifeltornet och en middag på någon fransk restaurang eller någon av alla italienska restauranger vid trevliga Notre Dame. För shopping är Champs-Elysées ett populärt tillhåll, medan loppmarknaden "Marché aux Puches" vid Saint-Ouen erbjuder lite mer budgetshopping.
Personligen laddade jag för att se och uppleva folkfesten i samband med målgången i cykeltävlingen Tour De France, där svenske Astana-cyklisten Fredrik Kessiakoff imponerat med att under flera dagar fått klä sig i den åtråvärda röd-prickiga bergsmästartröjan. Cyklisterna beräknades dyka upp först senare på eftermiddagen, men redan strax efter frukost satt jag på en av murarna som omger tivolit vid Rue Di Rivoli, och bevakade en bra plats.
Vid min sida hade jag en hord av lätt förfriskade Skandinaver som traditionsenligt samlats vid korsningen mellan Rue de Rivoli och Avenue du Général Lemonnier. Dagen bestod sedan i att bevaka min plats, samtidigt som jag kunde njuta av folkfesten tillsammans med hundratusentals människor på gatorna... Inte helt oväntat kammade engelske Sir Bradley Wiggins hem totalsegern och därmed Englands första seger i racet.
Tidigt nästa morgon påbörjade vi hemfärden, via Reims, som är en av Champagne-distriktets huvudorter beläget cirka 15 mil nordöst om Paris. Det finns över 30.000 hektar odlinsmark i området, och det alltså här druvorna som är basen till det mousserande vita vinet eller Rosévinet odlas. Reims är känd som en viktig plats för Champagnetillverkningen, där det bland annat finns enorma förvaringsutrymmen för lagring av den exklusiva varan. Ett populärt ställe för Champagne-frälsta är ett besök hos Taittinger, som erbjuder guidade rundvandringar, där du bland annat får kolla in deras enorma champagne-källare mitt under centrala Reims.
Nästa del i resan går via Charleville-Méziéres, och vidare längs med kanalen "La Meuse" till franska Givet för att kort därefter köra in i Belgien, via Namur och Sint-Truiden fram till dagens delmål, M Hotel vid kanten av sjön Molenvijver i belgiska Genk. Här erbjuds gratis förvaring av motorcykeln i hotellets låsta och kameraövervakade garage. För dig som är intresserad av roadracing kan det vara värt att känna till att racebanorna Zolder eller Spa Francorchams finns i närheten. Genk är måhända inte Belgiens höjdpunkt, men förutom att det är en viktig industristad erbjuds även en hel del grönområden. För den med gröna fingrar är museet "Bokrijk" med sin botaniska trädgård väl värt ett besök.
Nästföljande dag fortsätter vi vår resa norröver i vackert väder. Senare samma kväll har vi förbokat ett rum på Radisson Blu Royal i centrala Köpenhamn, som liksom hotellet vid Genk erbjuder bevakad garageparkering till en ringa kostnad, bra om man vill kunna sova skönt. Dagens rutt går i rask takt genom Tyskland, via Essen, Münster, Osnabruck, Bremen, Hamburg och Lübeck till Puttgarden-färjan som tar oss till danska Rödby, där vi fortsätter på E47 mot Köpenhamn.
Köpenhamn är en trevlig stad, där du lätt kan tillbringa flera dagar. Här erbjuds bra shopping, trevliga restauranger (där du med försmak för indisk mat bör testa Bombay eller Taj International) och inte minst stadens Tivoli. Vi passar även på att ta en cykeltur för att kolla in stadens Zoo, där djurparken var okej men inte mycket mer.
Nöjda och belåtna kör vi upp på Öresundsbron och vidare till Malmö och Sverige. Härifrån finns flera vägval till trevliga svenska resmål. Att rekommendera är att antingen köra E22 till Trelleborg, för att där köra österut längs kusten på väg 9, mot Ystad. Du kan även köra direkt till Ystad från Malmö på E65:an, för att sedan fortsätta kustvägen till Simrishamn och äppelparadiset Kivik. Härifrån kan du välja att fortsätta att köra längs den vackra östkusten, eller göra som vi, välja att köra norröver mot Jönköping för att ta en glasspaus vid pittoreska Gränna och därifrån fortsätta längs Vättern hemöver, vilket i vårt fall betyder Vallentuna några mil norr om Stockholm. Nu har ytterligare närmare 200 mil körts, och totalt körde vi ganska exakt 450 mil, och detta utan punktering eller något minsta strul. Ett bra tips då du tänker resa med motorcykel, är att välja logi där garage eller annan övervakad, inhägnad parkering finns. Detta minskar risken för såväl stöld, och att andra provsitter motorcykeln, med allt vad det kan innebära...
Ett annat tips är att planera rutten i stora drag i förväg, men ha spelrum för att kunna ändra på rutten av olika anledningar. Dessutom kan det vara smart att boka boende åtminstone en dag i förväg. Hur långt du tycker är lagom att köra per dag är extremt individuellt. Personligen brukar jag köra lite längre sträckor vissa dagar å jag bara vill transportera mig till ett mer intressant ställe, där jag i gengäld gärna stannar flera dagar, eller för att köra några mil på härliga småvägar under några dagar.
Glöm inte att ha med dig ditt internationella sjukförsäkringskort, som du kan beställa via www.forsakringskassan.se. Dessutom bör du ta med dig registreringsbevis för motorcykeln och ett internationellt körkort (utfärdas av Motormännen – www.motormannen.se).
Trevlig resa!