Burn baby burn...

Bortglömd buse


Den ständigt tilltagande profithungern driver hela flocken av tillverkare som gnuer till närmsta vattenhål. De hänger på trender som det värsta av mediadrev, som ett resultat av det faktumet svämmar marknaden just nu över av nakna cyklar. Mitt i villervallan kan en eller annan godbit passera närmast obemärkt. Coola FZ1-N är ett exempel...

 

Egentligen är Yamaha FZ1-N en jävligt ball nakenhoj, en streetfighter som är farligt nära ordets rätta bemärkelse. Sedan lanseringen till år 2006 har den dock inte gjort mycket väsen av sig. Varför? Ja det kan man verkligen fråga sig. Är det kanske för att den inte är lika elak som den ser ut? Ja vi ska inte gå händelserna i förväg, låt oss istället ta en närmare titt för att se om den i själva verket förtjänar mer uppmärksamhet än den fått – en andra chans till ett första intryck…

Klicka för större bild
Wheelies fordrar varv och provokation.

Marknadsföringen kretsar kring ett och samma mantra som repeteras till förbannelse, i varje fall i min lilla snurriga skalle. Den som missat att den här modellens motor är baserad på dito från sporthojen R1, är antingen döv, blind, fullständigt bakom flötet eller i värsta fall helt ointresserad av sportiga motorcyklar. Det senare är väl förresten värre än alla de tre föregående problemen tillsammans...



Klicka för större bild
FZ1-N styr fint och är stabil.

För den initierade är pratet om R1 måhända på gränsen till överflödigt, släktskapet syns nämligen lika tydligt som de uppenbara skillnaderna, men framförallt tenderar det att ge en känsla av att FZ1-N inte skulle kunna stå på egna ben. Så är inte fallet och det är verkligen tur nu när R1 genomgått en kraftig uppdatering, medan FZ1 fortsätter tillverkas i mer eller mindre identiskt utförande även 2008.


Klicka för större bild
Fartresurserna är det inget fel på...

Det enda kalenderbitaren behöver uppdatera hjärnbarken med är nya färger och att en ny version med ABS har tillkommit. Den levereras förresten med en trendriktig magkåpa som förhöjer utseendet, du får med andra ord mer än säkerhet för prispåslaget av 7 000 kronor (basversionen kostar 109 900).
FZ1-N har även ett syskon i form av den något mer korrekta, förnuftiga och praktiska FZ1-S som är iklädd en halvkåpa som tar bort lite sex appeal, i varje fall om du frågar mig…


Klicka för större bild
Vad gör Weimer här då? Slår ner efter en stoppie!

 

Medan vissa konkurrenter kör med lite budgetbetonade koncept är FZ1-N mer av ”the real deal” (nu kommer det inga mer engelska floskler på ett tag =). Chassiet, med den feta ramen i centrum ger ett seriöst intryck och de övriga elementen är det definitivt inget fel på. Det mesta är proportionerligt och skönt formgivet. Det exemplar jag ska provköra har en förföriskt rensad häck, utan den originalmonterade plastläppen baktill. Det är Yamaha Motor Scandinavia som har sett potentialen hos aktern och sedermera fixat till den med hjälp av sina originaldelar.
Annat jag går igång på hos den här hojen är den härliga blå lackeringen som får mig att drömma om de djupa blå hos en blondin… härliga röda stripes på fälgarna för tankarna till hennes fylliga läppar… eh förlåt, åter till saken. Det jag vill komma fram till är att den här hojen är en sådan som skapar körsug redan vid första anblicken.

Klicka för större bild
Se upp för gruset på vägrenen, det kan spinna loss där... Jätteläskigt! Fotograf Ahlberg var snabb nog och hann föreviga snedsteget...


Yamaha Motor Scandinavias motorcykelboss Peter Chadwick polerar i ordning det sista på sin älsklingshoj, kastar sig förtjust över instrumenteringen och gör en pedagogisk insats. Visning av yttertemperatur istället för dito hos kylvätskan är inte mer än en knapptryckning bort, något som jag borde ha vetat eftersom det är likadant på min R1.

Jag sitter bra. Körställningen är rymlig, bekväm och upprätt. Det raka styret känns betydligt bättre än det ser ut och den breda tanken ger fint stöd för mina ben (den ska dock inte vara bredare). I stadstrafik gör ställningen körningen till en lek, men det är naturligtvis även praktiskt och skönt vid vardagsbruk.

Klicka för större bild
Fina linjer, eller hur...

 

 

Motorn har en snällare och jämnare gång än hos R1, den vibrerar också betydligt mindre än min -07:a, men det är å andra sidan inte alls samma motor. FZ1-N:s rova är baserad på den tidigare generationens R1 (fram till och med -06) som har femventilstopp.
Motorn tar sig fint redan från de allra lägsta varven och det är lätt att smyga iväg kontrollerat. Det är faktiskt möjligt att dra iväg ryckfritt från tomgång, helt utan gaspådrag.

I sann testföraranda provar jag även att köra så sakta som möjligt på sexan och blir mäkta imponerad – det är inga som helst problem att gå ner under 30 och ligga på ett motorvarv kring 1000. Helt otroligt bra!

Det känns tydligt att kraften flyttats längre ned i registret jämfört med R1 som har en toppigare motorkaraktär. Här finns bättre mos längre ner och det ackompanjeras av ett härligt basmättat radfyrerytande som sprids ur den überfeta ljuddämparen.

Klicka för större bild
Rensad bak gör underverk!


Cykeln styr fint och är smidig men stabil. Den fasta, kortslagiga fjädringen fungerar bra, men blir lite stötig när vägbeläggningen blir sämre, men det tar jag gärna i utbyte mot att slippa genomslag vid stoppies. När vi ändå pratar tvärnitar kan jag passa på att bekräfta att det både är bra bett och känsla i bromsarna. Detta sammantaget med den förhållandevis styva gaffeln gör det lätt att göra stoppies.

FZ1-N har närmare 1000 kubik och 150 hästar som lyfter framhjulet till väders under hård acceleration, höga wheelies får dock forceras fram.

Motorn saknar lite av det temperament och den rapphet som de konkurrerande twinnarna har, den känns lite tam trots att den presterar. Höga varv och hög fart är ett måste för att wheela, det är inte bara att slå på i utgången av kurvan och låta cykeln sköta resten. Här måste varvet byggas upp först. Lägre utväxling står på min önskelista för bus.

Klicka för större bild
Ljuddämparen är minst sagt biffig.

Det radfyran saknar i jämförelse med de tvåcylindriga maskinerna tar den dock igen mer än väl, i varje fall i min värld.  Mindre vibrationer ger bättre komfort och elasticiteten och dynamiken är på en helt annan nivå, det gör det möjligt att köra hojen på en mängd olika sätt, även försiktigt och smygande. Dessutom är toppeffekten konkurrenskraftig och servicebehov/kostnader är ofta betydligt lägre för den här motortypen.


Klicka för större bild
Bromsarna funkar bra.


Sveriges elakaste testförare är dock givetvis inte lyrisk över allt (nu har jag visst övertagit Ahlbergs specialitet och börjat skriva om mig själv i tredjeperson =). Vajerkopplingen är ingen höjdare. Handtaget måste dras in rejält annars blir det svårt att få i nästa växel under acceleration (även efter justering). Insprutningen ger dessutom lite ojämn och tveksam respons vid gaspådrag.

Allt detta ger lite dålig känsla som får till följd att det lätt blir en aning ryckigt vid växlingar samt av och påslag. Min lösning blir att välja högre växlar och därmed lägre varv. Det decimerar problemet eftersom motorn går lugnare, levererar mindre kraft och följaktligen blir lättare att handskas med.
De kromade (varför?) speglarna ger bra blick bakåt men jag tycker att de skämmer hojens övriga yttre, förmodligen skulle jag pensionera dem redan första dagen…

Klicka för större bild
Instrumenteringen erbjuder visning av yttertemperatur.

FZ1-N är inte riktigt så aggressiv som utseendet antyder. Körupplevelsen är lite mer åt det anonyma hållet, om jag inte visste bättre skulle jag tro att jag satt på vilken japansk streetfighter som helst. Exempelvis en Kawasaki Z1000, det är visserligen väldigt långt ifrån något negativt, men det talar om för mig att körupplevelsen saknar positiva särdrag, det kan jag dock lätt smälta med tanke på helheten, men i eld och lågor blir jag inte…




+ Härlig design. Snygga komponenter. Dynamisk och snäll men snabb.

- Insprutning, ojämn och tveksam respons. "Seg" koppling.


Fakta Yamaha FZ1-N -07
Motor 4-cyl, 4-takt, radmotor, DOHC, vätskekyld, 5-vent/cyl
Borr x Slag 77 x 53,6 mm
Slagvolym 998 cm³
Effekt 150 hk/11 000 varv
Vridmoment 106 Nm/8 000 varv
Kompression 11.5:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar, flerskivig våtkoppling, vajermanövrerad
Styrvinkel 25 grader
Hjulbas 1 460 mm
Sadelhöjd 815 mm
Fjädring fram Inverterad gaffel, fullt justerbar, 130 mm fjädringsväg
Fjädring bak Enkeldämpare, fullt justerbar, 109 mm fjädringsväg
Broms fram Två 320 mm skivor, dubbla 4-kolvsok
Broms bak 245 mm skiva, 2-kolvsok
Däck fram 120/70-17
Däck bak 190/50-17
Tankvolym 18 L
Torrvikt 194 kg
Färg Blå, svart, silver (blå ersätts av vit -08)
Försäkring Bilsport & MC, halvförsäkring helår, med SMC-rabatt,
30 år eller äldre Zon 1, 11 526:-, Zon 3, 3 891:- (fri vagnskada vid nyköp)
50 år eller äldre Zon 1, 9 160:-, Zon 3, 3 417:-:- (fri vagnskada vid nyköp)
Pris 112 000 kronor (109 900 -08, 116 900 med ABS -08)
Importör Yamaha Motor Scandinavia