Inför 2016 har Ducati valt att presentera nya 959 Panigale, som är en rakt igenom omarbetad 899 Panigale, för att möta de nya Euro 4-kraven som träder i kraft under 2017. Här kan du läsa den första provkörningen av modellen, på Ricardo Tormo-banan i Valencia.
Efter en inledande presskonferens inne i Ducatis MotoGP-trailer är jag redo att ta mig an den nya sporthojen på Ricardo Tormo-banan här i Valencia. 959 Panigale står och väntar på mig inne i depåboxen, på sina stöd och med däcksvärmare på plats. Jag inleder med att köra versionen som extrautrustats med det godkända avgassystemet från Akrapovic, och en del annat extragodis.
Nya 959 Panigale har fått en ny front, ny bakdel, ett antal tekniska nyheter och modifieringar, 6% mer effekt och 8% vridmoment och uppges nu väga in på 176 kilogram torrvikt.
Elektroniken hos 959 Panigale inkluderar ABS, antispinnsystemet Ducati Traction Control (DTC), Ducati Quick Shift (DQS), Motorbromskontroll (EBC) och Ride-by-Wire (RBW). Tack vare Ducatis körlägesteknik kan dessa system kombineras på olika sätt för att ge motorcykeln olika karaktär.
Den nya 955 cc V-twinnen, den första Euro 4-homologerade Superquadron, har fått utökad slagvolym och många andra förändringar som har resulterat i en häftigare vridmomentkurva och högre maximal effekt, och toppar nu 157 hk vid 10.500 varv, och med 107,4 Nm vridmoment som bäst vid 9.000 rpm.
959 Panigale har en slirkoppling som ska optimera hög momentöverföring under sportigare körning, och förhindrar även att bakhjulet låser sig vid aggressiv nedväxling. Motorns kolvar är med nya kolvbultar med DLC (Diamond Like Carbon) ytbehandling. Vidare har motorns vevhus inspirerats av 1299 Panigale, och har skapats genom en särskild vakuumgjutningsprocess för maximal viktbesparing och ökad mekanisk hållfasthet. Varje enskilt element har utformats för att säkerställa lägsta vikt och samtidigt stödja den enorma prestandan hos nya Superquadron. Exempelvis styrs ventilerna av racingutvecklade vipparmar, belagda med DLC för minskad friktion och ökad hållharhet.
Ökningen av vridmomentet och den högre toppeffekten uppges att inte påverka serviceintervallerna, vilket innebär att justering av ventilspel fortfarande bör utföras i intervaller om 24.000 km. En allmän service skall utföras varje 12000 km eller 12 månader.
Ducati 959 Panigale ståtar med den senaste Ducati-tekniken för att erbjuda den perfekta balansen mellan optimal banprestanda och kontroll och säkerhet under landsvägskörning.
Den redan imponerande prestandan hos 899 har förbättrats ytterligare hos 959:an. Styrgeometrin är oförändrad, med 24° styrvinkel och 96 mm försprång. Den dubbelsidiga svingarmen av aluminium har en 4 mm lägre placerad svinginfästning mot 899:an, medan hjulbasen anges till 1431 mm. Viktfördelningen sägs vara 51% fram och 49% bak, vilket Ducati menar ska bli tämligen exakt 50/50 med föraren ombord.
959 Panigale har ett främre bromssystem bestående av dubbla radiellt monterade monoblock M4.32 bromsok från Brembo, som aktiveras av en radiell bromspump. Skivorna mäter 320 mm i diameter. Baktill finner vi en 245 mm skiva och ett tvåkolvsok. Behöver jag påpeka att bromsverkan är enorm?
Pirelli Diablo Rosso Corsa däck, utformade för att ge hög prestanda på både väg och banan, sägs vara det perfekta valet för 959 Panigale.
959 Panigale kommer i standardutförande med Bosch 9MP ABS-systemet med inbyggd tryckgivare. Tre-nivåsystemet ska säkerställa korta bromssträckor och ökad stabilitet i alla lägen. Medan systemets nivå 1 justerar ABS-ingripandet för optimerad prestanda och innebär att anti-wheelie-systemet är avstängd, medan nivå 2 ger samma typ av intervention, men även aktiverar anti-wheeling-systemet. Nivå 3 motsvarar det högsta graden av ingripande från systemet, vilket säkerställer maximal stabilitet vid inbromsning och wheelie kontroll.
Den elektroniska DQS växellådan hos 959 Panigale tillåter näst intill ögonblicklig växling. ECU:n håller ständig koll på det mesta, såsom aktuellt växelläge, och gasspjällsöppningsvinkel och ingriper genom att strypa både tändning och insprutning under tusendelar av en sekund. Tack vare elektronisk styrning möjliggörs extremt snabb växling utan att ingripa vare sig hos kopplingen eller gaspådrag.
DTC-systemet hos 959 Panigale utnyttjar mjukvarulogiken som används av Ducati Corse i MotoGP och Superbike-VM och låter dig välja mellan åtta profiler, som utvecklats för att svara på alla typer av förhållanden. Medan nivå 8 hjälper dig att fokusera på säkerhet, och styr upp situationen vid minsta tecken på hjulspinn med en hög grad av interaktion, är nivå 1 reserverad för en mer krävande förare, som sätter prestandan i fokus, och därför betyder minsta möjliga påverkan från DTC-systemet.
Ducatis system för olika körlägen är programmerat för att omedelbart ändra karaktären hos motorcykeln, och påverkar funktionen hos ABS, DTC och EBC samt effektlägen, eller snarare på de olika effektkurvorna. De tre dedikerade körlägena för 959 Panigale är Race, Sport och Wet (regn).
Avgassystemet har också en del nya funktioner: Hos "World"-versionen är dubbla ljuddämpare monterade, i linje med Euro 4 homologeringskraven beträffande utsläpp, medan avgassystemet, för de marknader där Euro 4 inte är obligatoriskt, är placerat under motorn. Det finns också ett eftermarknadsalternativ av titan som skapats av Akrapovic.
959 Panigale har en kompakt instrumentering med en LCD-display som gör att du kan anpassa ABS, EBC, DTC, DQS och Ride-by-wire-inställningar inom var och ett av körlägena. Dessutom kan stoppursfunktionen visa de senaste 30 körda varven, och håller koll på varvtider, topphastighet och högsta varvtal som uppnåtts under respektive varv.
På nya 959 Panigale finner vi även ett bredare och mer skyddande kåpglas som sägs ge större aerodynamiska fördelar, liksom nya luftintag hos kåpan och nya backspeglar.
Den nya bakdelen, uppdelad i två sektioner, avslutar utformningen av 959 Panigale, och förbättras ytterligare genom nya detaljer som dess nya fotpinnar, där alla detaljer noggrant utformats för optimal kombination av läckert utseende och bästa funktion.
Precis som dess större syskon 1299 Panigale är ramen en Monocoque-konstruktion av aluminium med Superquadro-motorn som ett bärande element.
När jag kör 959:an känner jag mig omedelbart hemma. Körställningen är rymlig, och förargeometrin känns som skapt för min kropp. Körställningen är sportig men utan att vara extrem, med ett brett styre som hjälper till att hålla styr på maskinen under mer pressade lägen. En minimal finjustering av bromsgreppet, sedan är jag redo att pressa järnet. V-twinnen låter härligt också, och samtidigt även civiliserat med Akrapovic-systemet.
Jag inleder med körläget Sport, och med antispinn (Traction Control) och ABS i läge 2. Panigale svarar bra på mina kommandon, och är kvick och snabbsväng samtidigt som den känns stadig. Fronten känns trygg och precis, och känslan är att jag hela tiden har helkoll på läget.
Den tvåcylindriga 955-kubikaren är genomstark och mycket mjuk i karaktären. I jämförelse med 899:an är den framförallt häftigare på botten- och mellanregistret, men tro nu inte att den ökade motorvolymen har gett en tråkigare karaktär. För så är det inte. Men trots över 107 Newtonmeter vridmoment är motorkraften jämn över hela registret. Och jag låter mig imponeras över hur diskret antispinn-systemet kliver in och styr upp när bakdäcket tappar fästet, utan några plötsliga effekt-tapp.
Redan efter några varv finner jag mig själv med att utvärdera motorn och chassit som om det vore en medioker en-i-mängden-motorcykel, och inte den 160-hästkrafter starka projektil som det är. Allt sker extremt enkelt och självklart, och som förare kan jag helt och fullt koncentrera mig på körningen.
Under det andra körpasset kör jag med Race-läget aktiverat, och med antispinnläget på läge 3, ABS i läge 1 och motorbroms i nivå 2. Med denna konfiguration är 959 Panigale inte bara lättkörd, utan även mycket snabb. Framförallt märks det genom en ännu kvickare gasrespons, och 959:an skickar på rejält ut ur böjarna, och fortsätter att accelerera med gott om kraft länge. Vid 7000 rpm vaknar motorn verkligen till liv, och vid 8000 varv börjar den bli riktigt elak, fortsätter sedan att dra starkt hela vägen upp till varvtalsstoppet vid 11000 varv per minut.
Ducatis Quick Shift resulterar i mycket enkla och snabba växlingar, men fungerar bara för uppväxlingar. Då behöver du bara en liten dutt med vänsterfoten, så hoppar nästa växel i snabbt och utan minsta protest, och du kan koncentrera dig på att njuta av den härliga accelerationen. Vid inbromsning måste du däremot köra med dubbelkommando, med båda händerna (åtminstone några fingrar), en på kopplingsgreppet, och den andra på frambromsen. Men 959:an är assisterad av en väl fungerande slirkoppling som låter dig sladda upp bakändan innan det är dags att styra in motorcykeln genom kurvan.
959 Panigale är kvick, precis och stadig, och verkar aldrig tröttna. Den är vidare extremt välbalanserad och sveper med lätthet genom alla typer av böjar som Rickardo Tormo-banan har att erbjuda, mycket tack vare en trygg front som ständigt erbjuder bra feedback till föraren. Även fjädringen ska ha sin beskärda del av berömmelsen, då det är en mycket viktig del i att skapa denna trevliga och potenta helhet, och upplevelsen är att grundinställningen är följsam utan att vara vare sig stötig eller för mjuk. Det är bara då jag kör i Race-läget som jag i vissa lägen känner av en ”på-och-av-känsla” hos gasen, men om du reducerar inverkan från motorbromsen, blir körupplevelsen trevligare.
När du slår på för fullt ut ur böjarna kan du känna hur rumpan sätter sig en aning, men utan att framhjulet lättar från backen. 959 Panigale är mycket stadig, och styrdämparen från Sachs känns överflödig, och där känslan är att chassit pallar för betydligt mer effekt än det som finns att tillgå, en känsla som förstärks av V-twinnens städade karaktär.
Snygg, snabb och lättkörd. Den är så snabb här i Valencia, att den inte är mer än 8-10 sekunder långsammare än en MotoGP-maskin per varv, och någon sekund långsammare än 1299:an. Här på den tämligen tajta Ricardo Tormo-banan är ett välkomponerat chassi av större vikt än mycket motoreffekt, och Panigale 959 är både lättkörd och smidig samtidigt som den accelererar starkt utan att trötta ut föraren vid varje acceleration.
MER FAKTA OM DUCATI PANIGALE 959