Husqvarna 701 Enduro är framställd för att passa perfekt för såväl landsvägskörning som för aktiv körning på grusvägar. Johan Ahlberg från Fastbikes.se har provkört modellen på regnkladdiga vägar i Portugal, och här kan du läsa reportaget med en första utvärdering av grusbusmaskinen.
I samband med att årets värsta regnoväder i sällskap av rejäla vindbyar förvandlade Algarvekustens underbara landskap till en enda stor lerhög passade jag på att provköra nya 701 Enduro. Ett pefekt tillfälle för hopp och lek i vattenpölar med Husqvarnas nya offroadmaskin. Och passande nog så har Husqvarna klätt de trådekarade hjulen (21/18-tum) med det suveräna grussmiskardäcket TKC80 från Continental, en däcksmodell som även erbjuder imponerande bra grepp på asfalt.
Husqvarna 701 Enduro är skapt för att vara en seriös offroadmotorcykel som kombinerar hög prestanda med typiskt svensk funktionalitet, förpackat med en elegant och modern design. Modellen är vidare kittad med ett avancerat ABS-system, som har särskilda offroadinställningar, Brembo-bromsar och hydrauliskt manövrerad slirkoppling.
Den encylindriga 690-kubiksmotorn är med fyra ventiler och enkel överliggande kamaxel, och har dubbla trycksatta oljepumpar, dubbla tändstift med valbara motormappar och ride-by-wire gasreglage för en linjär kraftutveckling och snabb gasrespons. Husqvarna hävdar maximal effekt på 67 hk vid 7000 varv per minut och ett vridmoment på 67 Nm vid 6.500 rpm som bäst.
Samtidigt som 701 Enduro erbjuder hög prestanda och är en motorcykel som är optimerad för sportig hårdkörning är det ett klart plus att serviceintervallen är satt till 10.000 km.
Motorn är med 102mm borr och 84.5mm slaglängd, tillsammans med 40mm insugs- och 34 mm avgasventiler. Tändsystemet med dubbla tändstift har förskjuten tändning för att få till den mest effektiva förbränningen, och motorn förses med bränsle via ett 46mm Keihin spjällhus. Gasreglaget med ride-by-wire erbjuder tre körlägen: Soft, Standard och Advanced (via reglage under sadeln). Då du som förare vrider på gasrullen, reagerar motorns elektroniskt styrda styrsystem (EMS). EMS läser kontinuerligt av motorparametrar med data från ett antal givare, och justerar gasspjället därefter, vilket resulterar i suverän gasrespons och kraftutveckling. Under körningen är det här verkligen något som gör enormt stor skillnad, hur gasreglaget reagerar på högerhandens vridrörelser. I det här fallet finns både motorkraften och finliret, något som är ytterst nödvändigt för en komfortabel körning utan ryck och stök från motorn. Något som gillas när det ska sladdas genom böjar och lätta framhjulet över hål, krön, diken eller enbart för skojs skull.
Den kompakta utformningen av cylindertoppen, med sin enkla överliggande kamaxel har 40 mm insugsventiler av stål som uppges väga endast 48 gram tack vare deras ihåliga design medan avgasventilerna sägs väga 46,5 gram.
APTC-kopplingen (Adler Power Torque Clutch) från Adler gör det lättare och säkrare att kliva in i och dra på ut ur böjarna i högre hastigheter genom att maximera greppet hos bakdäcket under hård acceleration samtidigt som det förhindrar bakhjulsinstabilitet, ofrivillig låsning eller studsande vid hårda inbromsningar. Manövreringen av kopplingen sker på hydraulisk väg med justerbart reglage från Magura.
Motorn är onekligen stark, och erbjuder gott om kraft redan från botten, och drar sedan starkt hela vägen upp till topp utan märkbara dippar genom registret. Samtidigt levereras motorkraften på ett mjukt vis, vilket underlättar då det nalkas kontrollerade sladdar, samtidigt som du får stor hjälp av den lättjobbade, hydrauliskt manövrerade slirkopplingen.
Den sexstegade växellådan har samma utväxling som Supermoto-modellen, och är smidig och exakt, men utan att vara smörigt mjuk. Bra när du har på dig tämligen klumpiga crosstövlar, medan du som bär slimmade ”vanliga” motorcykelstövlar kan uppleva det som att slaget hos växelföraren är i längsta laget. Kombinationen, den starka motorn, lättjobbade och exakta kopplingen och en väl fungerande växellåda gör det här till en potent maskin som erbjuder en rejäl portion körglädje. Till skillnad mot Supermoto-syskonet har 701 Enduro ett kugg mindre framdrev (15) och 45 kuggs bakdrev (istället för 42 som 701 Supermoto), något som passar perfekt då det nalkas tricksande och bökande ute i terrängen.
Instrumenteringen är en minimal enhet som informerar om det nödvändigaste, såsom hastighet och avstånd. Medan strålkastaren är med konventionell halogenbelysning är blinkers och bakljuset av LED-modell.
Huvudramen av fackverksmodell är tillverkad av krommolybdenstål, medan bakramen är en självbärande enhet tillverkade av Polyamid med integrerad 14 liters bränsletank (2.5 liter reserv), som producerats genom en termoplastisk rotationsgjutningsprocess. Husqvarna hävdar att ramen och bensintanken, som är en gemensam enhet, väger 5,2 kg och bidrar till att skapa en optimal viktfördelning, och sänka tyngdpunkten kraftigt. Svingarmen av aluminium uppges väga in på endast 3,9 kilogram.
Husqvarna 701 Enduro är precis som sin syskonmodell en lätt och slimmad motorcykel, som skapt för seriöst grusbus, hopp och lek på alla typer av underlag. För mig, som mäter 183 centimeter, känns det lika självklart att stå upp och köra som att sitta ner, och att växla mellan stående och sittande körposition går snabbt och smidigt. Dessutom är designen utan några störande skarvar och annat som krånglar till det då jag klättrar omkring på hojen och snabbt ändrar körställning från långt bak till långt fram.
Är du ute efter att piska skiten ur dina polare på allehanda småvägar, och längtar efter att få lägga feta sladdar så är det här helt klart en modell att kika närmare på. Att den dessutom är snygg som attan, om jag får bestämma, gör inte det hela sämre. För dig med rallydrömmar så vet jag att det redan i skrivande stund framställs större bensintankar och en större frontkåpa. Och det lär bara vara början…
Trots att vi körde på sjukt kladdiga bergsvägar med något obestämt underlag, mestadels dolda under ett lager av vatten och lera gick körningen i stort sett perfekt. Ibland var det sjukt bra fäste, och sekunden senare bar det rena rama brylépuddingen varvat med sektioner med snorhala klippblock. Och när jag som minst förväntade mig det så dök brunnslock av metall upp mitt i grusvägen, som stack upp cirka 10-20 centimeter ovanför vägbanan. Och detta hände flera gånger med ojämna mellanrum. Spännande!
Utsikten, när det nu bjöds på någon överhuvutaget, var minst sagt storslagen med häftiga stup rakt ner i det upprörda havet. Underbart var bara förnamnet, och jag njöt för fullt varje sekund trots att regnet stod som spön i backen och det blåste sjukt kraftigt, under hela provkörningen.
Väl tillbaka på hotellet var jag blöt hela vägen in på kroppen, men lika glad var jag för det. För att få köra en så här rolig motorcykel, som klippt och skuren för att leka i vattenpölarna med likasinnade, är något av det roligaste som finns.
Har du ännu inte provat på grusvägskörning med en motorcykel som verkligen är skapt för ändamålet, så kan jag varmt rekommendera dig att provköra Husqvarna 701 Enduro. Bättre standardsmotorcykel för hejdlöst grusvägssmisk är svårt att finna. Och till dig som anser att det här ”bara” är en blå/gul/vit KTM 690 Enduro, kan jag bara säga - du har fel. Visst, de två maskinerna delar onekligen ett antal komponenter, och KTM 690 Enduro är en fantastiskt bra offroadhoj som jag älskar att piska grusvägar med, men Husqvarna 701 Enduro är minst lika bra, om inte snäppet bättre. Jag ber att få återkomma efter att ha kört en duell mellan dessa två.
I synnerhet är min upplevelse att fjädringen hos Husqvarna 701 Enduro erbjuder en mer ”enduromässig” prestanda än motsvarigheten hos KTM 690 Enduro. Den är föredömligt följsam, men samtidigt styv och utan att den långa fjädringsvägen ger upphov till en gungig gång. Inte ens då jag bromsar så hårt jag bara vågar med frambromsen, så till den milda grad att ABS-systemet säger ifrån, dyker fronten anmärkningsvärt mycket. Och för dig som vill så finns gott om justeringsmöjligheter, hos såväl framgaffeln som stötdämparen bak.
WP har i det här fallet utvecklat en Closed Cartridge 4Cs framgaffel specifikt för 701 Enduro. Fyrkammargaffeln erbjuder 275 millimeters fjädringsväg och föredömligt bra dämpningsegenskaper, samtidigt som den är lättare än en konventionell uppochnervänd framgaffel. Som med alla 4Cs-framgafflar från WP kan grundinställningarna lätt och snabbt anpassas via rattarna på toppen av gaffelbenen. Den röda ratten hos högerbenet ändrar returdämpning, medan den vita ratten till vänster är för kompressionsdämpningen.
WP-stötdämparen (WP 4618) bak är en minst sagt potent stötdämpare, som erbjuder justering av returdämpning och med separat justering av låg- och högfarts kompressionsdämpning. Även här erbjuds 275 millimeters fjädringsväg (kan passa på att nämna att fjädringsvägen fram och bak hos KTM 690 Enduro R mäter 250 mm).
Precis som hos flera andra centrala chassikomponenter har de anodiserade och CNC-frästa gaffelkronorna konstruerats för att erbjuda en viss grad av flex, som i det här fallet gör det möjligt för gaffelrören att böja sig en aning under belastning. Detta ger föraren mer känsla under bromsning och under hårdkörning i ojämn terräng. Gaffelkronorna är utformade för att fördela klämkraften jämt över gaffelbenet, vilket maximerar kontaktytan för optimal känslighet och minimal friktion. Dessutom är det breda styret fäst vid gaffelkronan genom ett gummidämpningssystem, för minskade vibrationer och utmärkt komfort. Och under körningen är gummiupphängningen inget som stör min körning på något vis, samtidigt som jag inte märker av irriterande vibrationer överhuvutaget. Skönt!
De trådekrade hjulen är med svarta DID-fälgar, tillverkade av höghållfast aluminiumlegering, tillsammans med silverblanka ekrar bidrar till ett aggressiv och modernt utseende.
Tillsammans med det senaste ABS-systemet (9M+ från Bosch) med offroad-läge, utgörs bromsarna (från Brembo) av ett tvåkolvsok fram och en Ø 300 millimeters flytande bromsskiva, och ett enkolvsok med en Ø 240 mm flytande och vågformad bromsskiva bak. Och jag kan inte annat än imponeras över hur lätt det är att dosera rätt bromsmängd i alla lägen, och hur pass bra ABS-systemet kliver in och styr upp, utan att påverka körglädjen negativt. Och för dig som vill kunna bromsa stopp på bakhjulet, eller ställa upp hojen inför en kurva med hjälp av bakbromsen, så finns det möjlighet att stänga av ABS-systemet hos bakhjulet.
A2-läge
Med den särskilda A2-motormappen, som begränsar toppeffekten till 30 kW, är 701 Enduro redo att även köras av A2-körkortsinnehavare.
Husqvarna 701 Enduro dyker upp hos återförsäljare under november månad. Och i tillbehörssortimentet finns allt från passagerarhandtag, större bensintank, till Akrapovic-ljuddämpare som ger ett häftigare avgasljud och ökar toppeffekt och vridmoment ytterligare.
På prislappen står det 87.500 kronor (LÄNK till provkörning av 701 Supermoto)