Med nära 70 hästkrafter på topp, avancerad elektronik och vad Husqvarna menar är ett state-of-the-art chassi, och en vikt på 145 kilogram så ser 701 Supermoto ut att kunna bli en rolig kamrat på såväl landsvägen som banan. Johan Ahlberg från Fastbikes.se har provkört modellen, och här kan du läsa reportaget med en första utvärdering av sladdmaskinen.
701 SUPERMOTO är den första landsvägsmaskinen från Husqvarnas ny era. Redan förra året fick jag se en tidig version av modellen på den internationella motorcykelmässan EICMA i Italien, då även konceptmodellerna Svartpilen och Vitpilen visades upp för första gången.
Se filmen där Husqvarnas Oliver Göhring berättar lite mer...
Sedan jag såg konceptmodellen av 701 Supermoto från Husqvarna har jag längtat efter att få provköra den. Nu, närmare två år senare, var jag på plats i södra Portugal då modellen lanserades. Det blev en minst sagt skojig provkörning, trots ett regnoväder som jag aldrig tidigare upplevt i dessa ”solsäkra” trakter.
Husqvarna 701 Supermoto drivs av den vätskekylda encylindriga 4-ventils fyrtaktsmotorn på 690 kubikcentimeter, med enkel överliggande kamaxel och dubbla trycksatta oljepumpar, som ska erbjuda det senaste inom design och elektronik. Husqvarna hävdar maximal effekt på 49 kW (67 hk) vid 7000 varv per minut och ett vridmoment på 67 Nm vid 6.500 rpm som mest, vilket lär göra den till den starkaste serieproducerade stånkan på marknadens idag.
Denna motor har 102mm borr och 84.5mm slaglängd, tillsammans med 40mm insugs- och 34 mm avgasventiler. Tändsystemet med dubbla tändstift har förskjuten tändning för att få till den mest effektiva förbränningen, och motorn förses med bränsle via ett 46mm Keihin spjällhus. Gasreglaget med ride-by-wire erbjuder tre körlägen: Soft, Standard och Advanced (via reglage under sadeln). Då du som förare vrider på gasrullen, reagerar motorns elektroniskt styrda styrsystem (EMS). EMS läser kontinuerligt av motorparametrar med data från ett antal givare, och justerar gasspjället därefter, vilket resulterar i optimal gasrespons och kraftutveckling. Under körningen är det här verkligen något som gör enormt stor skillnad, hur gasreglaget reagerar på högerhandens vridrörelser. I det här fallet finns både motorkraften och finliret, något som är ytterst nödvändigt för en komfortabel körning utan ryck och stök från motorn, samtidigt som det är av stor vikt vid seriöst bansmisk och då det är läge att kapa varvtider. Bra där!
Den kompakta utformningen av cylindertoppen, med sin enkla överliggande kamaxel har 40 mm insugsventiler av stål som uppges väga endast 48 gram tack vare deras ihåliga design medan avgasventilerna sägs väga 46,5 gram.
APTC-kopplingen (Adler Power Torque Clutch) från Adler gör det lättare och säkrare att kliva in i och dra på ut ur böjarna i högre hastigheter genom att maximera greppet hos bakdäcket under hård acceleration samtidigt som det förhindrar bakhjulsinstabilitet och studsande vid hårda inbromsningar. Manövreringen av kopplingen sker på hydraulisk väg med justerbart reglage från Magura.
Husqvarna 701 Supermoto är en slimmad och lätt maskin som väger in på 145 kilogram (utan bensin i tanken). Förutom en relativt kompakt hjulbas på 1480 millimeter (+-15mm) och 890 millimeters sadelhöjd, har nya Husqvarna 701 Supermoto 27 graders styrvinkel och 17-tums trådekrade hjul (3.50x17/5.00x17) skodda med Coninental ContiAttack SM 120 / 70-17 fram och 160 / 60-17 bak. Markfrigången uppges vara 270 millimeter (i obelastat tillstånd).
Instrumenteringen är en minimal enhet som informerar om det nödvändigaste, såsom hastighet och avstånd. Medan strålkastaren är med konventionell halogenbelysning är blinkers och bakljuset av LED-modell.
Huvudramen av fackverksmodell är tillverkad av krommolybdenstål, medan bakramen är en självbärande enhet tillverkade av Polyamid med integrerad 14 liters bränsletank (2.5 liter reserv), som producerats genom en termoplastisk rotationsgjutningsprocess. Husqvarna hävdar att ramen och bensintanken, som är en gemensam enhet, väger 5,2 kg och bidrar till att skapa en optimal viktfördelning, och sänka tyngdpunkten kraftigt. Svingarmen av aluminium uppges väga in på endast 3,9 kilogram.
Framgaffeln från WP är av upp-och-ner-vänd modell med 48-millimeters ben, och erbjuder 215 mm fjädringsväg. WP menar att den här typen av framgaffel har bättre dämpning och erbjuder enklare justering än traditionella framgafflar tack vare separata dämpningskretsar hos gaffelbenen. Det vänstra gaffelbenet är tillägnat kompressionsdämpning, medan den högra gaffelbenet är för returdämpning.
WP-stötdämparen bak, med Pro-Lever-länkage, har 250 mm fjädringsväg, och är fullt justerbar, med regleringsmöjligheter för både hög- och lågfarts kompressionsdämpning.
De anodiserade och CNC-bearbetade gaffelkronorna är inte utformade för att enbart vara snygga att se på, utan även designade med fokus på att leverera perfekt flex för de mest krävande Supermoto-stunder. Och så här efter provkörningn vet jag att Husqvarna, tillsammans med sina vänner hos WP, lyckats få till ett chassi med en fjädring som har en sportig karaktär utan att vara vare sig stötig eller gungig. Dessutom imponerades jag över hur stabil och självklar 701 Supermoto upplevdes. Även då jag tvingas häva en och annan ofrivillig sladd, och jag inte är 100 procent avslappnad, på det regnblöta underlaget, så känner jag mig tämligen trygg. 701 Supermoto håller kursen, och när jag snabbt och plötsligt vill ända riktning så hänger den med utan att tveka det minsta.
Och sa jag att den inte säger nej till att köras på bakhjulet heller? Fastän jag inte är 20 år längre, är jag fortfarande barnsligt förtjust i detta ”bus” och under provkörningen av denna maskin är det onekligen svårt att låta bli, något som få av mina kollegor på plats har också... Underbart! :-)
Motorn hos nya 701 Supermoto är stark, och erbjuder gott om kraft redan från botten, och drar sedan starkt hela vägen upp till topp utan märkbara dippar genom registret. Samtidigt levereras motorkraften på ett mjukt vis, vilket underlättar då det nalkas kontrollerade sladdar på både asfalt och löst underlag, samtidigt som du får stor hjälp av den lättjobbade, hydrauliskt manövrerade slirkopplingen.
Den sexstegade växellådan upplevs som smidig och exakt, men utan att vara smörigt mjuk. Bra när du har på dig tämligen klumpiga crosstövlar, medan du som bär slimmade ”vanliga” motorcykelstövlar kan uppleva det som att slaget hos växelföraren är i längsta laget. Kombinationen, den starka motorn, lättjobbade och exakta kopplingen och en väl fungerande växelåda gör det här till en potent maskin som erbjuder en rejäl portion körglädje.
Bromsarna är ett annat starkt kort hos 701 Supermoto. Som sig bör på den här typen av motorcykel kan tyckas. Det radiellt monterade fyrkolvsoket fram, från Brembo, tillsammans med 320 millimeters bromsskiva erbjuder mer än gott om bromsresurser. Reglaget är justerbart för optimerad personlig anpassning. Och ännu viktigare erbjuds en suverän fingertoppskänsla, som underlättar att dosera rätt bromsmängd i de mest kritiska lägen. Bak räcker enkolvsoket, och 240 millimeters bromsskiva mer än väl till för att stoppa bakhjulet. Den senaste ABS-systemet från Bosch (två-kanals 9M+) med dess dedikerade Supermoto-läge garanterar maximal säkerhet och en känsla av totalt kontroll. Och trots att det blev både ett antal ofrivilliga fram- och bakhjulssläpp under provkörningen så upplevde jag det inte som särskilt skrämmande.
Under årens lopp har jag provkört andra, mindre och mer slimmade supermotomaskiner, än Husqvarna 701 Supermoto, men då har det varit renodlade racemaskiner. Däremot har Husqvarna lyckats oerhört bra med att få till en kombination mellan någelunda praktisk landvägsmaskin och en motorcykel som inte gör bort sig då det nalkas seriös bankörning, även om körningen hämmades en del på grund av att banan aldrig hann torka upp helt efter förmiddagens kraftiga regnoväder.
Jag pressade absolut inte maskinen till dess yttersta gräns, då regnet som varade under större delen av provkörningen satte maxgränsen lite lägre än under torra förhållanden. Men trots detta gick det att leka och ha skoj, och pressa till däckens gräns, och för min del räckte det gott för att finna att det här är en minst sagt lyckad maskin. Och ute på landsvägen finns gott om resurser såväl motor- som chassimässigt, för att det här ska bli en allsidig, men framförallt sjukt rolig och samtidigt lättkörd motorcykel. För mig som mäter 183 centimeter var körställningen mycket bra, och det gick att köra båda avslappnat ute på motorvägen och mer aktivt på gokartbanan utan att det kändes avigt eller det minsta ansträngt.
A2-läge
Med den särskilda A2-motormappen, som begränsar toppeffekten till 30 kW, är 701 Supermoto redo att även köras av A2-körkortsinnehavare.
Modellen dyker upp hos all världens återförsäljare under november månad. Och i tillbehörssortimentet finns allt från passagerarhandtag till Akrapovic-ljuddämpare som ger ett häftigare avgasljud och ökar topeffekt och vridmoment ytterligare.
På prislappen står det 87.500 kronor (även för Husqvarna 701 Enduro (separat provkörning kommer inom kort)
LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA 701 SUPERMOTO – 2016