Allroundmaskiner är en typ av motorcyklar som är bra på lite av varje. 2015 års Kawasaki Versys 650 är just en sådan motorcykel, som lämpar sig för allt från långa transportkörningar till mer skojig körning på kurviga småvägar. Dessutom tar den sig även fram på grusvägen då det behövs.
Den senaste versionen av Kawasaki Versys 650 lanserades på den prestigefyllda motorcykelmässan Intermot i Köln, Tyskland. Versys 650, sedan tidigare redan populär för sina allsidiga egenskaper och dess roliga karaktär, har nu fått en mängd uppgraderingar för 2015. Förutom basmodellen, Versys 650, finns även Versys 650 Tourer, Versys 650 Grand Tourer och Versys 650 Tourer Plus som alternativa versioner för dig som vill ha mer av allt (packväskor, handtagsskydd, tankpad, extraljus med mera beroende på version) redan från början.
Först och främst har modellen fått ett nytt utseende, med dubbla strålkastare och ny kåpa, vilket bättrar på vindskyddet samtidigt som den uppges förbättra aerodynamiken. Den kompakta motorn och smala ramen resulterar i en design som är smal vid knän och fötter. Den nya placeringen av fotpinnarna ger samtidigt en mer avslappnad förarposition.
Den beprövade parallell-twinnen på 649 kubikcentimeter behåller sitt uppskattade vridmoment på botten- och mellanregistret, något som lägger grunden för vardagligt skoj på två hjul. Dessutom har motorn fått ett uppsving i kraft på höga varv för att förbättra dess sportiga karaktär. Bränsleeffektiviteten uppges också ha förbättrats.
Till följd av att de främre motorfästena bytts till gummiupphängda dito istället för stela minskar vibrationerna som fortplantar sig till styret, sadeln och bränsletanken, vilket ger bättre komfort. Den reducerade graden av vibrationer bidrar också bättre sikt hos sidospeglarna.
Uppgraderingar har även gjorts hos 41mm-framgaffeln, som nu har separata funktioner hos respektive gaffelben, vilket gör att alla justeringar gör från toppen av gaffelbenen för smidig justering av inställningarna. De nya grundinställningarna bidrar till både smidig hantering och optimal åkkomfort. Den bakre fjädringen har en lättåtkomlig justerings-ratt för snabb och smidig justering av fjäderförspänningen.
Nya Versys 650 stoltserar även med nya bromskomponenter för optimerad bromsverkan. Nya bromsok, reviderad inställning hos huvudcylindern, ny typ av bromsbelägg och en större 250-millimeters bromsskiva bak erbjuder bättre finlir, starkare initialt bett och bättre bromsverkan totalt sett.
Versys 650 handlar inte enbart om vardagligt pendlande och solokörning. Denna motorcykel är skapt för att även sluka långa sträckor med stor aptit, manövrerad av en ensam förare eller i sällskap med en passagerare. Med detta i åtanke har touring-kapaciteten hos Versys 650 förbättrats genom att öka lastkapaciteten. Samtidigt har Kawasaki skapat många skräddarsydda originaltillbehör.
Den förstärkta bakramen gör det enkelt att exempelvis montera de specialanpassade packväskorna och en toppväska. Den helt nya större och justerbara vindrutan erbjuder komfort och väderskydd till föraren (och en eventuell passagerare), där justeringen sker snabbt och enkelt utan behov av verktyg. Bränsletanken rymmer nu 21 liter bensin (tidigare 19 liter), vilket bättrar på räckvidden ytterligare.
Vi begav oss till den italienska ön Sicilien, och byarna vid foten av vulkanen Etna, där vi fick goda förutsättningar att verkligen utvärdera den nya Versys 650 i praktiken. Modellen har vunnit många hjärtan, mycket på grund av dess förträffliga förmåga att kombinera nytta med nöje. Och precis som Kawasaki har utlovat erbjuder den nya kåpan märkbart mycket bättre vindskydd och det utan störande turbulens kring hjälmen eller överkroppen.
En annan märkbar skillnad finner jag hos motorn, som tack vare en serie av uppdateringar, har en ännu sportigare karaktär än tidigare. Förutom gott om vridmoment på botten- och mellanregistret finns det även gott om kraft på högre varvtal.
Faktum är att jag redan efter några få meter märkte av positiva skillnader hos motorn. Det är klart mer vridmoment på låga varvtal, men också mer kraft på topp, vilket ger en motor som känns pigg hela vägen från 1000 upp till 8000 varv per minut.
Med en härlig tur med föregångaren av Versys 650 i italienska Dolomiterna i färskt minne noterar jag en del skillnader, framförallt hos körställningen. Fotpinnarna är placerade aningen lägre och längre fram, och tillsammans med sadel och styre, ger det en förarposition som är komfortabel, och som även lämpar sig bra då det nalkas sportigare körning. Samtidigt är kåpan rymligare och erbjuder bättre skydd, och som pricken över i kan du enkelt justera kåpglaset även under färd.
Instrumenteringen är lätt överskådlig, men känns aningen spartansk. Du kommer inte att missa någon viktig information, men däremot måste i alla fall jag häva mig framåt för att nå de två knapparna hos instrumenteringen.
Jag kan inte annat än att rosa det praktiska packväsksystemet, med dess ”rena” monteringslösningar.
Vid stadskörning upplever jag Versys 650 som smidig och kvick, där fjädringen jobbar bra med att sudda ut ojämnheter hos asfalten samtidigt som den lägger en bra grund till motorcykelns stabilitet. Faktum är att Versys trivs riktigt bra i stadsmiljön, och jag skulle gladeligen kunna tillbringa en hel dag mellan trafiksignalerna i sadeln på den här motorcykeln, och det utan att jag antagligen skulle vara det minsta trött eller sliten.
Hursomhelst, till sist lämnar vi stadskärnan bakom oss för att klättra mot Etna. Asfaltsvägarna är långt från i perfekt skick, och stundtals är underlaget vått och halt. Trots detta känns det tryggt, delvis tack vare de Dunlop D222 som sitter på plats.
I takt med att tempot blir allt mer upptrissat flyttar jag mig längre fram, vilket ger en körställning som lämpar sig bättre för aktivare körning, samtidigt som trycket på fronten ökar en aning.
Motorcykeln svarar mycket bra, den är mycket kvick när det gäller att byta riktning, samtidigt som den känns stadig även då gasen används friskt och däcken kämpar med att finna fäste. Gasen kräver en hel del vridande på gasreglaget, men å andra sidan är gasresponsen finavstämd, utan någon som helst ryckig ”av-och-på-känsla”.
Bromsarna erbjuder bra kraft och tillsammans med ett välavstämt ABS-system känns det tryggt. Exempelvis är systemet märkbart effektivt vid tuffa inbromsningar där bakhjulet väger lätt över vägbanan, och om däcket tappar fästet är systemet snabbt, och utan att man knappt märker det, regleras bromsverkan så att eventuell däcklåsning minimeras.
Under dagen körde vi ganska exakt 16 mil, och under en större del av denna distans körde vi i ett tämligen högt tempo. Väl tillbaka på hotellet kändes det då helt okej att bränslemängdmätaren visade att tre fjärdedelar av bensinen kvarstod i tanken (som numer rymmer 21 liter).
Under den mer aktiva körningen ute på de kurviga landsvägarna låg bensin-förbrukningen på cirka 0,71 liter per mil, medan den sjönk ytterligare en del då vi körde i stadsmiljö. Med tanke på att modellen nu är kittad med sidoväskor, en bredare front, större kåpglas, och dessutom väger 7 kilogram mer än föregångaren så visar sig Versys 650 ha förbättrats en hel del när det kommer till bränsleförbrukningen, även vid aktiv körning.
Vad som är mest slående hos modellen under provkörningen är karaktären hos denna allsidiga modell, som gör denna motorcykel till ett potent alternativ till dess rivaler. Höjdpunkterna är de små detaljerna och dess dynamiska karaktär, som gör att den som helhet blir komplett och mycket attraktiv.
MER FAKTA OM KAWASAKI VERSYS 650