BMW F800R var tveklöst en av de modeller som väckte mycket stor uppmärksamhet på den internationella motorcykelmässan EICMA i Italien i slutet av förra året. Inför 2015 års säsong har modellen fått en rad uppdateringar, såväl utseendemässigt som tekniskt. Här kan du läsa den första provkörningen av den nakna roadstern.
Motorn har genomgått ett antal uppgraderingar som bland annat lett till att den nu erbjuder 3 hästkrafter fler än tidigare version, och nu uppges leverera 90 hästkrafter på topp. Samtidigt uppger BMW att bränsleförbrukningen har minskat en hel del. Dessutom har modellen fått en designmässig modernisering, med ny dekor, nya sidokåpor, ny kylkåpa, ny framskärm, och en ny lättare och kraftigare strålkastare av projektormodell som bidrar till motorcykelns numer symmetriska utstrålning.
I vanlig ordning finns det stora möjligheter att sätta sin personliga prägel på denna motorcykel, med hjälp av BMW Motorrads omfattande tillbehörsprogram. Grundpriset för F800R är 87.300 kronor.
Jag har provkört modellen, och trots att vädret var långt från perfekt, så visade sig F800R vara en lättkörd motorcykel med en trevlig karaktär.
Givetvis dämpade det dåliga vädret som rådde under provkörningen vår strävan efter att pressa och ha så där roligt som jag vet att man kan ha med F800R. Och på pappret lär nya F800R vara ännu roligare att köra aktivt med än föregångaren.
Hursomhelst. Med vattentäta kläder på så försökte jag att njuta av umgänget med denna nakna parallelltwin från BMW Motorrad så mycket jag kunde. Den nya körställningen erbjuder en mer avslappnad körställning, som bidrar till märkbart mindre belastning på mina axlar, och komforten har onekligen blivit ännu bättre totalt sett.
Nya F800R svänger lätt och precist in i och genom svängarna, trots det dåliga väggreppet och den kyliga temperaturen. Faktum är att denna provkörning inte är så tokig när allt kommer omkring. Att köra under den här typen av förhållanden ställer en hel del krav på såväl förare och motorcykel, och det är nu som jag verkligen får utvärdera motorcykeln under allt annat är perfekta förhållanden. Det är nu jag är tacksam över hur mjukt och fint motoreffekten levereras, utan överraskningar, där motorkaraktären påminner om den hos en elmotor. Och i det här fallet är det något bra. Motorcykeln är dessutom mycket stadig, även vid plötsliga kursändringar. Körningen sker mjukt och fint, och det känns aldrig jobbigt eller tröttande.
Allt eftersom tiden går och milen rullar fram på vägarna här på den franska Rivieran blir jag allt mer familjär med F800R, och det blir en allt mer trivsamt upplevelse, trots det tråkiga vädret. Det är också nu som jag verkligen uppskattar att motorcykeln är försedd med eluppvärmda handtag i standardutförande, vars effekt går att justera i tre steg, guld värt för dig som vill förlänga säsongen eller kanske rentutav köra året om.
Det våta underlaget gav mig även gott om tillfällen att testa tillvalet ASC (Automatic Stability Control) som ser till att motorstyrkan automatiskt reduceras vid eventuellt hjulspinn (systemet känner av det uppstår en större hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul) och på så sätt effektivt minskar risken för motorcykeln att få sladd. Samtidigt är ABS-systemet från Bosch alltid på alerten och övervakar så att du som förare inte låser något av hjulen vid bromsning. Systemet jobbar effektivt och utan några störande bromspulser.
Under provkörningen har jag onekligen inte pressat motorn till gränsen, men jag kunde notera en klar förbättring när det gäller bränsleförbrukningen, precis som BMW utlovat för denna uppdaterade nakenmodell. Det finns visserligen en del vibrationer som märks framförallt då motorn varvas 5000 varv/minut eller mer, något som kan upplevas som störande vid framförallt sportig körning.
Totalt sett har denna sportiga roadster blivit ännu bättre, mer tekniskt avancerad och en mycket prisvärd motorcykel som är likt en liten juvel från den tyska tillverkaren.
Mer fakta om 2015 års BMW F800R
2015 års F 800 R är den senaste i raden av karaktäristiska motorcyklar med parallelltwin från BMW Motorrad. Ständig utveckling av dess allroundkvaliteter har gjort denna dynamiska Roadster till en trevlig och rolig motorcykel med sportiga prestanda, smidighet och nu ännu större mångsidighet än tidigare.
Kraftresurserna kommer, precis som tidigare, från en vätskekyld fyrventils tvåcylindrig motor på 798 kubikcentimeter. Med toppeffekten ökad till 90 hästkrafter (66 kW) vid 8000 rpm (upp från 87 hk vid 8000 rpm) och lägre utväxling hos första och andra växeln, erbjuder parallelltwinnen ännu häftigare prestanda, samtidigt som den bibehåller dess vridmoment, goda gasrespons och en tämligen låg bränsleförbrukning. Maximalt vridmoment förblir 86 Newtonmeter vid 5.800 rpm.
F 800 R har även förädlats ytterligare med nya fjädringskomponenter och optimerad ergonomi. Till exempel tar en upp-och-ner-vänd framgaffel nu hand om framfjädringens arbetsuppgifter, medan en hydraulisk dubbelskivbroms med radiellt monterade fyrkolvs bromsok ger rejält med bromskraft. Ett ny lägre sadel (790 mm istället för tidigare 800 mm), tillsammans med det nya styret och nya fotpinnar, skapar ännu bättre, mer avslappnad förarergonomi.
I enlighet med BMW:s princip "Safety 360°", är nya F 800 R kittad med ABS som standard. Den kan även beställas med valfria tillvals-system såsom ASC (Automatic Stability Control) och ESA (Electronic Suspension Adjustment).
LÄNK: MER FAKTA OM BMW F800R - 2015
Reportaget är publicerat i samarbete med Motoblog.it