Efter att jag tidigare provkört nya KTM 1290 Super Adventure var det dags att bege sig ut på Gran Canarias välkurvade bergsvägar bakom styret på nya KTM 1050 Adventure. Här kan du läsa den första provkörningen av modellen, givetvis helt gratis och utan några som helst motkrav...
LÄNK TILL PROVKÖRNINGEN AV 2015 ÅRS KTM 1290 SUPER ADVENTURE...
KTM 1050 Adventure är en enklare, och billigare motorcykel (124.900 kronor) än dess större och mer påkostade syskonmodeller 1190 Adventure (144.900 kronor, 1190 Adventure R (145.900 kronor) och 1290 Super Adventure (157.900 kronor). Samtidigt är det med sina 212 kilogram torrvikt en lättare och smidigare motorcykel, som passar perfekt som instegsmodell för dig som vill ut på äventyr. Missförstå mig inte, det här är fortfarande en mycket potent äventyrsmaskin, som har mycket att erbjuda. Med antispinn och ABS-bromsar är säkerheten på topp. Dessutom är sadelhöjden med sina 850 millimeter lägre än hos exempelvis 1290 Super Adenture. Modellen är dessutom A2-kompatibel.
Med lanseringen av KTM 950 Adventure för mer än tio år sedan, inleddes en ny era för KTM som en internationell motorcykeltillverkare. Modellen var KTM:s första med en tvåcylindrig motor. Precis som övriga Adventure-maskiner från KTM, bär den tydliga tydliga DNA-spår från rallymaskinen med vilken den österrikiska tillverkaren vunnit Dakar-rallyt med inte mindre än 14 gånger i rad. Senast nu i år, med spanske Marc Coma bakom styret.
Precis som hos 1290 Super Adventure, 1190 Adventure och 1190 Adventure R är hjärtat LC8-motorn, en 75-graders V-twin, som i det här fallet har en slagvolym på 1050 kubikcentimeter. Toppeffekten anges till 94 hästkrafter vid 6200 varv per minut och maximalt vridmoment till 107 Newtonmeter vid 5750 varv per minut. Serviceintervallen är satt till 1500 mil.
Kolvarna hos motorn är två millimeter mindre i diameter och 50 gram lättare vardera i jämförelse med kolvarna hos 1190 Adventure. Cylindertopparna har fyra ventiler och dubbla tändstift respektive. Precis som sina större syskon sitter även en hydrauliskt manövrerad PASC slirkoppling på plats, vilket effektivt minskar risken för ofrivilliga bakhjulslåsningar vid exempelvis allt för häftiga nedväxlingar. Samtidigt bidrar det till en mycket lätt och smidigt manövrering av den hydrauliskt reglerade kopplingen. Motorn är också med Ride-by-wire och antispinn (TC). Antispinn-systemet är av trestegsmodell, och går även att stänga av. Dessutom går det att köpa till ett offroadläge.
När vi fortsätter att syna modellens komponenter finner vi en 23-liters bensintank, den Adventure-typiska fackverksramen av runda krom-molly-stålrör, med en bultad bakram av aluminium. Ja, chassiet är faktiskt i grunden identiskt med det hos 1190 Adventure, och precis som i det fallet kommer fjädringskomponenterna från WP medan Brembo har tillverkat bromsarna. Och du som har kört 1190 Adventure, vet vad det innebär när det kommer till smidighet och rolighetsfaktor. Motorn i det här fallet är aningen tamare och motorcykeln som helhet lite mer städat än sina större, mer vildsintare syskon.
Den upp-och-ner-vända framgaffeln med 43-millimeters grova innerben erbjuder 185 millimeters fjädringsväg och saknar visserligen justeringsmöjligheter, men misströsta inte. KTM har lyckats få till en fjädring som är både komfortabel, men som samtidigt erbjuder gott om prestanda även då tempot är rejält uppskruvat. Bakdämparen erbjuder 190 millimeter fjädringsväg och justering av fjäderförspänning och returdämpning.
Precis som sina syskon är bromsarna med dubbla radiellt monterade fyrkolvsok och 320-millimeters bromsskivor fram. Bak sitter ett tvåkolvsok och en 267-millimeters bromsskiva. ABS-funktionen (Bosch 9M+) går att stänga av. Dessutom finns ett offroadläge för bromsarna som tillbehör, vilket gör att det går att bromsa stopp på bakhjulet, något som en del gillar att göra vid exempelvis grusåka.
Liksom hos 1190 Adventure och 1290 Super Adventure sitter ett 19-tum stort framhjul på plats medan bakhjulet mäter 17 tum (hos 1190 Adventure R mäter fram- och bakhjulet 21 tum respektive 18 tum).
Med tanke på den lägre körställningen (i jämförelse med 1290 Super Adventure där den är justerbar mellan 860 och 875 millimeter) gör den lägre sadelhöjden i det här fallet (850 millimeter) att det är närmare till marken. Vilket givetvis underlättar då det är dags att sätta ner fötterna.
Personligen föredrar jag 875 millimeter sadelhöjd hos 1290 Super Adventure för långturen, där benvinkeln och körställningen blir mer vilsam för min 183 centimeter långa kropp. Samtidigt vill jag understryka att körställningen och komforten hos 1050 Adventure är mycket bra för mig, men antagligen kommer vara ännu bättre för dig som är kortare än mig. Styrfästet är vridbart 180 grader, vilket gör det möjligt att flytta fram styret en aning. Dessutom går det att vända på fotpinnarnas fäste, och på så vis få en tio millimeter högre och mer bakåtflyttad (”sportigare”) position.
Vägarna vi kör på under provkörningen är stundtals långt från i gott skick, och även om det rent tekniskt klassas som asfaltsväg påminner de mer om dåligt underhållna grusvägar, med otaliga gropar och gott och rullgrus. Här sätts inte minst antispinnsystemet på prov, och jag kan inte annat än imponeras över hur pass bra det fungerar. Faktum är att att det funkar så bra att det är lätt hänt att man börjar slarva och utmana ödet lite väl mycket som förare. När däcken väl tappat fästet mot underlaget är det inte alltid som ABS-bromsar och antispinn-systemet kan rädda dig. Däremot gör det onekligen så att du kan koppla av och njuta mer av körningen.
Under provkörningen gör den slående utsikten att det stundtals är minst sagt svårt att till fullo fokusera på motorcykelkörningen, men det åtgärdas effektivt av ett högt tempo som gör att det gäller att hålla full fokus på vägen, övriga trafikanter och motorcykelkörningen. Och på de lite större vägarna är trafiken betydligt mer trafikerad än man skulle kunna tro, med en mix av cyklister och bilkörandes turister, som inte alltid har koll på läget. Då känns det skönt att veta att det finns hjälp att få, i form av effektiva ABS-bromsar och antispinn, då något oförutsett inträffar. Exempelvis som när vi är på väg ner för en serpentinväg och en mjölkkanna faller av från en mötandes pickup och träffar en av mina motorcykelkollegor. I det här fallet gick det bra, som tur var.
KTM 1050 Adventure är en trevlig bekantskap. Motorn drar mycket starkt och vilken växel du valt när du vrider på gasen spelar mindre roll. Här finns det gott om vridmoment, och tillsammans med en lättjobbad koppling och smidig sexstegad växellåda accelererar den häftigt. Ett ord som passar perfekt för att beskriva 1050 Adventure är smidig. Att köra den här motorcykel går enkelt och i det stora helt utan överraskningar. Det kanske låter tråkigt, men det är det inte.
Det känns även stadigt och tryggt, vilket kanske inte alltid är bra, då det är lätt hänt att tempot trissas långt över vad som egentligen är båda lagligt och hälsosamt. Men det är roligt, och dessutom är 1050 Adventure är jäkel på att ta sig fram på bergsvägar med hundra- och åter hundratals kurvor med olik radie som avlöser varandra i mil efter mil, upp och ner för bergens sluttningar.
Egentligen är det otroligt att allt fungerar som det gör, samspelet mellan min hjärna, kropp, motorcykeln, vägarna och alla andra yttre faktorer. När vi, jag och motorcykeln, är på väg ut ur en av alla tajta hårnåls-serpentinkurvor, med en bergväg på ena sidan och ett stup ner i dalen åt andra hållet, ser mina ögon hur vägen ringar sig längs berget. Utan att jag förstår hur det händer vrider min högerhand på motorcykelns gashandtag, exakt så mycket som min hjärna tycker är lämpligt varpå 1050 Adventure, som fortfarande lutar en aning, accelererar häftigt framåt. Växlarna flyger i av bara farten, som per automatik samtidigt som antispinn-systemet jobbar febrilt med att se till så att bakdäcket finner optimalt med fäste under hela körningen. När jag provocerar som värst kan jag känna hur det säkerhetshöjande systemet jobbar, på ett härligt vis som jag gillar skarpt.
Plötsligt avbryts den kraftiga accelerationen av en häftig inbromsning, som egentligen sker i senaste laget. Utan att motorcykeln protesterar det minsta slukar den nästa hårnål på ett självklart vis och med ytterst stor aptit. Så här fortsätter det i mil efter mil, och efter några timmar känns det i kroppen, inte minst i magen. Samtidigt som det är påfrestande för både mig och antagligen även motorcykeln är det fullständigt underbart.
Även då vi överraskas av mötande trafik som plötsligt dyker upp ”ur ingenstans” på den smala bergsvägen är 1050 Adventure snabbt med på noterna, parerar kursen utan minsta protest, och förflyttar sig med självklarhet i sidled samtidigt som min puls stiger en aning för en sekund eller två.
Vid provkörningen av 1050 Adventure hade jag mitt intima umgänge med 1290 Super Adventure i färskt minne, och faktum är att jag anser att KTM var vågade som valde att lansera dessa modeller tillsammans, där 1290 Super Adventure är det lyxiga flaggskeppet medan 1050 Adventure är en billigare och enklare modell. Och visst, jag ska inte sticka under stol med att 1290 Super Adventure är en långt mer potent motorcykel, men med det sagt betyder det inte att 1050 Adventure är en tråkig eller dålig motorcykel. Tvärtom är det en mycket bra, trevlig och kompetent motorcykel, som jag mer än gärna skulle dra till långt-bort-i-stan med eller bara ge mig ut på hemma-runt-hörnet-äventyr till vardags.
Medan 1290 Super Adventure erbjuder ”extra av allt”, där fjädringen är exklusivare och motorcykeln kittad med några snäpp häftigare teknik, är 1050 Adventure en perfekt instegsmaskin in i äventyrsmotorcyklarnas underbara värld.
KTM 1050 Adventure är som skapt för dig som är sugen på att ge dig ut på äventyr emellanåt, men som till vardags vill ha en motorcykel som är komfortabel och mycket bra på lite av varje. Exempelvis för roligt pendlande och en och annan fisketur i närområdet, för att sedan vara den perfekta reskamraten under en förlängd weekendtur på härligt ringlande vägar i Norge, eller kanske rentutav en höjdarresa till Alperna.
Vart vill du åka?
PRIS: 124.900 KRONOR
LÄNK TILL MER INFORMATION OM KTM 1050 ADVENTURE - 2015