I slutet av 60-talet lanserade Honda sin nya fyrcylindriga CB750, och sedan dess har många olika CB-modeller sett dagens ljus. Under hösten presenterade Honda nya nakenmodellen CB650F som delar samma motor och ram som kåpförsedda CBR650F. Här kan du läsa den första provkörningen av Honda CB650F…
Under presentationen med den efterföljande provkörningen äger rum vid Benidorm på den spanska östkusten, och Honda påpekar att de nya CB-modellerna är utvecklade av ett ungt team av ingenjörer, som fokuserat på att modellerna ska ha en sportig och tuff framtoning men samtidigt vara mycket användarvänliga. Modellerna är även framställda för att passa bra för såväl nybörjare som erfarna motorcyklister, men viktigast av allt är att locka fler människor till att börja köra motorcykel.
Den gula versionen kommer tyvärr inte till Sverige...
-CB650F är utformad för att vara lättkörd i alla miljöer, stadstrafik som landsväg. Modellen ersätter den populära Hornet-modeller, och erbjuder en sportig upprätt körstil utan att kompromissa när det gäller komfort eller smidighet för föraren. Det ska vara ett stort nöje att köra en CB650F. Fler och fler av våra kunder, nybörjare som veteraner, dras till denna tydliga identitet och det är med stor glädje jag välkomnar dem till Hondas senaste 650-program, säger Teishiro Goto, projektledare för CB650F.
Hjärtat hos modellen är den fyrcylindriga 649-kubikaren med dubbla överliggande kamaxlar, bränsleinsprutning och 16 ventiler, där den kompakta motorn placerats i 30-graders framåtlutad vinkel. Toppeffekten uppges till 87 hästkrafter som bäst vid 11.000 varv och ett maximalt vridmoment på 63 Newtonmeter vid 8000 varv. Tack vare att oljefiltret har placerats i underkant istället för framtill på motorn har dragningen av avgasrören kunnat göras tajtare.
Den nya ramen är konstruerad av elipsformade stålrör, där resultatet är en stadig och smal enhet. Totalt sett är motorcykeln liten och smidig, men utan att för den sakens skull vara för liten för min 183 centimeters kropp.
Under presentationen förklarar Honda att man sitter nära motorcykelns centrala tyngdpunkt, något som jag snart kommer att bli varse.
När jag slår mig ner i sadeln som är placerad 810 millimeter ovan mark känner jag mig omedelbart hemma, med händerna på det breda styret samtidigt som jag slås av hur påkostad modellen känns. Modellen är full av små detaljer som andas kvalitet rakt igenom. Detta trots att modellen går lös på 74,900 kronor, vilket jag anser vara mycket motorcykel för pengarna.
Instrumenteringen rymmer det vanliga, såsom hastighets- och varvräknare, avstånds- och tripmätare. Dessutom finns bränslemängdmätare med visning av snittförbrukning och hur mycket bränsle som förbrukas för stunden. Efter en dags körning i ett tämligen uppskruvat tempo anges en snittförbrukning på 0,65 liter per mil, och en snittförbrukning på en bra bit under 0,5 liter per mil torde inte vara svårt att åstadkomma.
Toppeffekten är fullt tillräcklig för att göra CB650F till en rolig motorcykel att köra. Visserligen uppger Honda att motorn är utvecklad för att erbjuda gott om vridmoment på de lägre varvtalen. Framförallt tycker jag att motorn går mjukt och trevligt på de lägre varvtalen, och med bra gasrespons. Där finns det gott om vridmoment som gör att motorn är tillräckligt stark för att det inte ska vara så petnoga vilken växel som är vald. Samtidigt är det då motorn varvas över 5000, hela vägen upp till rödstrecket som den verkligen vaknar till liv och ger en extra skjuts för dig som har bråttom.
Precis som jag blivit lovad så är CB650F mycket lättkörd och faktiskt mycket roligare att köra än man skulle kunna tro. Motorn är visserligen inget effektmonster, men har tillräckligt med kraft för att göra körningen rolig och underhållande, i synnerhet då jag låter motorn varva lite mer. Och i kombination med den perfekta växellådan och den smidiga kopplingen går körningen som på räls, dock extremt kurvig sådan…
Toppeffekten ligger som jag redan nämnt tidigare vid 11000 rpm, medan maximalt vridmoment nås vid 8000 rpm. Totalt sett är det säkert en och annan som rynkar på näsan och tycker att 87 hästkrafter verkar vara i klenaste laget, men i det här fallet räcker det och blir över för att du ska få en trevlig och rolig körning. Och under provkörningen pressar vi långt över vad jag kan rekommendera dig att göra på landsvägarna om körkortet och livet är dig kärt…
Körställningen är avslappnat upprätt med händerna på ett ganska brett och rakt styre, vilket bidrar till en suverän körkontroll. Samtidigt är vändradien minimal, vilket kommer till pass då det är dags att göra vända tvärt. Något som jag får anledning att glädjas åt då vi pressar fram i högre tempo på de härligt dragna bergsvägarna väst om Benidorm.
Honda CB650F svänger lekande lätt, och tar sig in, genom och ut ur kurvorna på ett galant vis. Den tar sig genom de tajtaste av kurvor med största självklarhet, och skulle det behövas är det inget problem att kompensera kursen en aning även under extremare lägen. Faktum är att jag är övertygad om att det stundtals skulle vara svårt att hänga med i tempot på många andra, betydligt sportigare och effektstarkare motorcyklar på dessa vägar.
Chassit är stadigt med en följsam men ändå fast fjädring, och tillsammans med de lättmanövrerade och effektiva ABS-bromsarna är trygghetskänslan mycket hög. Samtidigt bidrar det kompakta formatet till att göra CB650F till en mycket smidig motorcykel då det är dags att krångla fram i låg hastighet, något som underlättar vid exempelvis stadskörning eller då det är dags att baxa runt motorcykeln på parkeringen. Och när det är dags att parkera motorcykeln kan det vara läge att plocka fram skivbromslåset som du placerat i det lilla utrymmet under sadeln, och kanske låsa fast hjälmen i vajerlåset som erbjuds.
Totalt sett är Honda CB650F en prisvärd nakenmodell. Med sin förlåtande karaktär är den både rolig, lättkörd, smidig och tillräckligt potent för att tillfredsställa även den mest krävande och erfarne motorcyklisten. Samtidigt är den som klippt och skuren för nybörjaren som vill ha en motorcykel att utvecklas tillsammans med. Nu återstår bara frågan om du ska välja den svarta, vita, silver eller den vit/blå/röda (Tricolour)…
Modellen finns även i 35 kilowatts A2-utförande.