Förhandssuccé?Det är svårt att inte gilla Kawasaki-nyheten Ninja 250R. För halva priset får du en hel motorcykel håller måttet och levererar. Häng med på en lekfull provkörning av minstingen som har 33 hästar och kostar futtiga 40 900 kronor. Här är Sveriges första provkörning. Voilà! Foto: Hanstraa, Meppelink, Reygondeau
I vanliga fall skulle en 250 med måttliga motorprestanda hamna längst in i skamvrån hos den lokale motorcykelhandlaren. Där skulle den börja samla damm och handlaren skulle i ren och skär desperation försöka bli av med den med hjälp av en flashig rea-skylt. Men med den här knallgröna lilla Ninjan ser det ut att bli annorlunda, trots att 250-hojar inte har varit populära på våra breddgrader sedan dinosaurierna härskade på jorden…
Framför hotellet står cyklarna uppradade som om det vore dags för någon slags inspektion. Stuket är klädsamt sportigt och aggressivt. Utpräglade budgetlösningar som tenderar att störa intrycket lyser med sin frånvaro. Visst vi kunde ha önskat oss mer alternativt mindre av ditten och daten men självklart har Kawasaki varit tvungna att göra hårda prioriteringar för att hålla kostnaderna nere. På det hela taget verkar Kawasaki ha gjort det bra för Ninja 250R framstår inte som någon billig budgethoj i ordets negativa bemärkelse.
Som motvikt får du exempelvis fina detaljer som klara blinkerglas, bladformade bromsskivor och en hel drös godbitar från ZX-R-modellerna som gör det lättare att leva med budgetlösningarna som trots allt finns där. Min tidigare erfarenhet av nya 250-kubikare är begränsad till provkörningar av ett par mindre imponerande, plastkromade asiatiska glidare. Redan de första kilometrarna på stadsgatorna i Barcelona märks det tydligt att den här hojen är av annat skrot och korn. Att säga att parallelltwinnen i Ninja 250R är livlig är kanske att gå till överdrift, men den är ivrig, varvtalsvillig och har ett användbart register. Dessutom är utväxlingen låg så det är lätt att få bra sprutt iväg från trafikljusen.
Även bromsarna och fjädringen fungerar fint. Det är inget spektakulärt men vettiga och bra komponenter. På det hela taget ger detta en förutsägbar och lätthanterlig stadscykel näst intill obegripligt lättkörd. Det är inga problem att följa trafikrytmen i hastigheter upp till en bra bit över 100 och vid en fart av 80 kilometer per timme tuffar motorn på avstressat på 5 500 varv. När farten ökas till 100 blir varvet 7000, nu blir motorn lite mer stressad och en del vibrationer framträder, men varvtalet förorsakar inte några nämnvärda problem – det är trots allt bara halvvägs till varvtalsstoppet som slår in strax under 14 000 varv…
Ninjan kommer mest till sin rätt när man håller sig undan från vägar där det krävs farter över 100. Jag njöt som mest av cykeln på de härligt krokiga bergsvägarna strax norr om Barcelona och i stan. Ninjan har nog med kraft för en skön söndagstur, men det är ett ofrånkomligt faktum att det inte finns mer hästar än vad som krävs, som någon slags existensminimum. Men om du står ut med att inte vara snabbast kan du likväl få uppleva en hel del kul, paradoxalt nog i synnerhet när du försöker jaga fart, eller kör aktivt som det så vackert heter, det är faktiskt då som den här 250-kubikaren bjuder på mest körglädje. Du måste nämligen jobba för att hålla farten uppe på din krokiga favoritväg. Om du har för låg ingångsfart, väljer fel spår eller växel försvinner nämligen farten fortare än polarisen under ett ozonhål – och konsekvenserna är nästan lika katastrofala. Det tar tid att hämta igen det man tappat… I gengäld känner du dig tämligen skicklig när du träffar rätt och kommer ut i andra änden med både fart och varvtal i behåll. Ett bättre och roligare sätt att finslipa din körteknik får du leta länge efter. Nästa vecka dyker de första cyklarna upp i Sverige men det lär bli svårt att få tag i ett exemplar för provkörning. De 30 2008:or som når Sverige är nämligen sålda redan på förhand. – Den här cykeln är egentligen primärt framtagen för andra marknader så som USA och Spanien (får 2000 cyklar) men nu när succén är ett faktum blir det annorlunda. I september får vi in 160 stycken 2009:or och då kan vi äntligen svara upp bättre mot efterfrågan, berättar Johan Lyckman på Kawasaki Sverige som just har gjort en minst sagt lyckad uppdatering av sin hemsida. Ninja 250R kostar en spottstyver i inköp och värdeminskningen lär bli försumbar, i dagsläget kan du till och med sälja ditt kontrakt på hojen eftersom tilldelningen initialt är i futtigaste laget. Även de övriga ägandekostnaderna talar för den här lilla gröningen. Service och däck kommer inte att äta några djupa hål i plånboken och det samma gäller försäkringen. Pris! Växellåda. Körglädje. Dålig sikt i backspeglarna. Tråkig instrumentering. = 250 kubik och 33 hästar är måhända inget som passar alla, men Kawasakin har mycket att bjuda på, i synnerhet om du klarar av att se lite längre än faktabladet med specifikationerna. Ninja 250R är en lekfull och extremt lättkörd hoj som trots sina begränsningar är en fullvärdig maskin till halva priset. I ljuset av prislappen är det mycket som imponerar på Ninja 250R som är rena rama kapet.
|