Kawasaki Z1000SX har uppdaterats rejält inför 2014 års säsong. Fastbikes.se har provkört den sportiga touringmaskinen på ringlande bergsvägar i ett grönt Österrike. Här kan du läsa utvärderingen från den första provkörningen...
(Dessvärre kan vi inte använda bilderna från vår utländske frilansare, men vi hoppas att det är "innehållet" som är det viktigaste, inte vem som är på bilderna).
2014 års Kawasaki Z1000SX uppges vara lika mycket riktad till forna supersportförare som till de personer som letar efter en touringmaskin med genuina all-round-egenskaper. Den mest iögonfallande nyheten är det skräddarsydda och integrerade, färgmatchande, packväsksystemet (tillval), där respektive 28-liters packväska rymmer en integralhjälm. Med packväskorna monterade uppges bredden på motorcykeln vara endast 92 centimeter.
Ett nytt infästningssystem för packväskorna garanterar att motorcykeln håller stilen såväl med väskorna monterade som utan dessa. En annan fördel är det praktiska "en-nyckel-systemet" där samma nyckel används till både tändningen och packväskorna.
Packväskorna sitter mycket närmare motorcykelns centrumlinje och med packväskorna avplockade säkerställer infästningssystemet att inga fästdetaljer sticker ut som stör utseendet.
Den nya Z1000SX har fått många tekniska förbättringar, såsom Kawasakis lovordade antispinn-system KTRC (Kawasaki Traction Control). Det har tre lägen att välja mellan, allt från sportig körning till situationer med dåligt grepp, det har nu också kompletterats med två valbara effektlägen.
Kawasaki har även vidareutvecklat motorn och gjort en mängd ändringar som fokuserar på att ge mer respons och bättre kraftöverföring.
När det gäller chassit har Z1000SX fått uppdateringar både i fronten och hos bakdelen med reviderade inställningar för den 41 millimeter grova framgaffeln och för optimerad bromeffekt sitter en radiellt monterad huvudcylinder med nya TOKICO monoblock bromsok på plats. Den bakre stötdämparen har nu en utvändig justering för fjädringshårdheten. Den möjliggör åt föraren att finjustera stötdämparen med en enkel manövrering.
Motorn är precis som tidigare den rosade radfyran på 1043 kubikcentimeter, som nu erbjuder 142 hästkrafter som bäst vid 10.000 rpm och maximalt med vridmoment på 111 Newtonmeter vid 7300 varv.
Det finns massor av kraft från låga varvtal. Vid ungefär 6000 rpm börjar motorn skjuta på lite mer, och vid 7 000 rpm piggnar motorn till ytterligare och fortsätter att dra rejält hela vägen upp till den röda zonen. Allt underbart ackompanjerat av det underbara insugsljudet....
De finns två effektlägen, där "L" är för lägre effekt och "F" för full effekt. Med läge "L" kapas effekten med 30 procent, vilket lär ge cirka 98 hästkrafter på topp.
Antispinn-systemet KTRC (Kawasaki Traction Control) har i det här fallet anpassats särskilt för Z1000SX och erbjuder tre olika programlägen. Läge 1 ger minst på påverkan på körningen, och tillåter exempelvis bakhjulskörning. Även i läge 2 går det att skicka framhjulet till väders, men bara en kortare stund innan systemet sätter stopp för det roliga. Läge 3 är anpassat för körning i regn eller då vägbanan riskerar att vara hal av andra orsaker. Om du så önskar kan du även stänga av antispinnsystemet helt och hållet.
Allt som allt fungerar systemet bra, och gör vad det ska. Framförallt bidrar det till att göra körningen mycket säkrare. Däremot finns det utrymme för förbättring. Exempelvis kan du känna hur den stryper effekten, och ett system som ingriper med mer precision och finess hamnar på min önskelista.
Växellådan som nu fått en högre sjätte växel, ger avsevärt lugnare motorgång, framförallt i högre hastigheter, och påtagligt bättre komfort. Däremot saknas växellägesindikator, vilket är synd. En verklig höjdare är det trestegs antispinn-systemet, vilket gör körningen betydligt säkrare, framförallt då man smakar på det höga vridmomentet vid utgången av de tajta serpentinkurvorna som finns i överflöd här i Österrike.
Kawasakis finjustering av chassit har även gjort modellen ännu mer balanserad än tidigare, något som påverkar trygghetskänslan markant. 2014 års Kawasaki Z1000SX är imponerande smidig vid kurvtagning, och vänder lätt runt även i de tajtaste av hårnålar.
Förarkomforten är också mycket bra: Den slimmade kåpan har ett kåpglas vars höjd går att justera manuellt i tre steg, och med det i högsta läget erbjuds ett helt okej skydd mot väder och vind. Körställningen är bekvämt upprätt, vilket bidrar till god sikt framåt och en bra kontroll över motorcykeln. Sadeln, som nu fått lite mer stoppning, fungerar bra, och det är först efter några timmars körning som jag börjar känna en antydan till "träsmak". Z1000SX erbjuder även rejält med rörelsefrihet och passar perfekt för min 181 centimeter långa kropp. Dessutom finns det gott om utrymme för såväl packning som en passagerare. Bäst av allt är att den även erbjuder mängder av körglädje. Och när det är dags att växla från "singelkörning" hemmavid till att packa väskorna fulla och ta med en vän bakpå, anpassas fjädringen enkelt genom justering av fjäderförspänningen hos bakre stötdämparen.
Det nya bagagesystemet (med samma nyckel som till tändningslåset) har modifierats för att ge motorcykeln ett tajtare format, där väskorna nu sitter närmare till motorcykeln, vilket bidrar till ökad stabilitet och minskar motorcykelns bredd.
Under provkörningen har Kawasaki valt att klä 2014 års Z1000SX med Bridgestone S20-däck, och det råder ingen brist på grepp, inte ens då regnet börjar falla.
När det gäller bromsarna har Kawasaki tagit hjälp av radiellt monterade monoblock bromsok för att flytta ribban högt. Bromsarna är mycket, mycket effektiva, och det räcker gott med ett finger för att hejda farten rejält. Samtidigt är fingertoppskänslan i reglaget också är på topp, vilket gör det lätt att dosera bromskraften rätt. Pricken över i är ABS-systemet som förhindrar ofrivillig hjullåsning vid inbromsing. Mycket bra!
Totalt sett är 2014 års Z1000SX en mycket allsidig motorcykel som fungerar perfekt för rolig pendlingskörning hemmavid, samtidigt som den är ett mycket bra alternativ då det nalkas långtur, även med passagerare. Kortfattat kan jag beskriva den som en sport-tourer som erbjuder en rejäl portion med kördynamik och balanserade köregenskaper som bidrar till en harmonisk körning, samtidigt som körglädjen är på topp... Den är helt enkelt bekvämare än de flesta sportmotorcyklar och mycket roligare att köra än de flesta touringmotorcyklarna. Och med ett attraktivt pris lär Z1000SX ha alla förutsättningar för att bli en potentiell storsäljare.
I skrivande stund är svenskt pris oklart.
LÄNK TILL TEKNISKA FAKTA FÖR KAWASAKI Z1000SX