Zero Motorcycles från USA presenterar i år ett nytt, kraftigt uppdaterat, eldrivet modellprogram med bland annat landsvägcykeln, Zero S samt allroadmodellen som benämns Zero DS.
Ett Rent Nöje
Jag har precis lämnat parkeringen och solen spricker igenom molntäcket över Barcelona. Jag har för första gången grenslat en eldriven motorcykel. Siktet är inställt på en dag uppe i bergen med härlig körning på krökta vägar samt en del grus men först måste jag tråckla mig fram genom staden. Människorna jag kör förbi som sitter på uteserveringarna, de ser när jag kommer och förväntar sig med all säkerhet ett avgasvrål men när jag kommer upp jämsides vänder de flesta på huvudet och ser förvånade ut. Jag har passerat nästintill ljudlöst.
Bakhjulet drivs av en rem som sitter direkt på utgående axel från motorn, detta bidrar till tyst och underhållsfri drift. Problemet som uppstår när man får en motorcykel med en tyst kraftkälla är att andra små ljud lättare kan identifieras av örat. På en motorcykel med förbränningsmotor hörs sällan att bromsbeläggen avger ett svagt metalliskt ljud, det gör man på Zero. Till i år har Zeros motorcyklar utrustats med bromskomponeter från Nissin. Tillverkaren håller på att pröva fram ett bromsbelägg som ska vara absolut gnisselfritt. Intressant problematik som uppstår när kraftkällan är så här tyst.
På motorvägsrakan ut ur staden får jag tillfälle att prova hur Zeron uppför sig i högre farter. När jag vrider på gasrullen till max rusar elektronerna från batteriet till den nyutvecklade Z-force motorn, kraften är imponerande, 0-100 avverkas på 5,7 sekunder enligt tillverkaren. Det enda som hörs är ett svagt vinande ljud från motorn. Z-force motorn levererar 54 hästkrafter vid 4300 varv och hela 92 Newtonmeter. Den nya motorn drivs av växelström vilket gör den i princip underhållsfri med väldigt få slitdelar. För att inte de kraftiga permanentmagneterna på rotorn ska slungas iväg vid höga varvtal har ett rosfritt hölje konstruerats för att hålla dom på plats. Statorlindningen kyls av luft med hjälp av aluminiumflänsar som syns från utsidan.
Efter att ha pressat Zeron i hög fart släpper jag tillbaka gasrullen för att stanna till vid en parkeringsficka. Vid retardation fungerar motorn som en generator och ger laddning tillbaka till batteriet. Jag lägger handen på motorn, den är knappt ljummen. Verkningsgraden ska vara upp till 80 procent enligt tillverkaren. I jämförelse med en förbränningsmotors värmeförlust och antal rörliga delar blir det nästan komiskt när man tittar på Zerons förhållandesvis enkla men geniala teknik med en elmotor som kan utföra samma arbete.
Innan jag attackerar bergsvägarna med Zeron så är det dags för ett fikastopp. Uppe i bergen kör jag in i naturreservatet Garaff och mitt i ligger ett buddhistiskt tempel som erbjuder meditation och även något att stoppa i magen. En besökare i templet kommer fram och fascineras av den tysta motorcykeln som jag parkerat utanför. När han får höra att den är eldriven ler han och säger: "En cykel med god karma!"
Där bensintanken normalt sitter finns ett utrymme för förvaring. En tygförsedd väska som kan tas ur och bäras i handen eller låsas fast via en tygrem i ett hjälmlås. Kanske inte den säkraste förvaringen då man utan större besvär lätt kan avlägsna väskan och dess innehåll. Men förvaringsutrymmet är uppskattat och rymmer bland annat kamera och annat som kan vara bra att med sig, kanske laddningssladden?
Väl uppe i bergen är det dags att plåga Zeron i kurvorna. Det breda styret och den upprätta körställningen gör motorcykeln mycket lättmanövrerad. Den nya ramen och svingen upplevs mycket stabil och stadig, och ut ur kurvorna matar motorn på med full kraft och avsaknaden av ljud är en härlig men lite märklig känsla som jag även delar med bilisterna som jag kör om på de snirkliga vägarna. Många tutar efter att jag kört om, troligen för att jag ljudlöst passerat i hög hastighet utan att jag gett dem någon som helst förvarning i form av avgas- eller motorljud. Vid kraftiga inbromsningar märks att bromsarna utför sitt jobb väl men inte mer. Bromshandtaget saknar justering och ett ABS-system tycker jag vore på sin plats år 2013.
På Zeros motorcyklar sitter det Lithium-Ion batterier med spänningen 102 volt som finns i två utförande. En med kapaciteten 8,5 kilowattimmar och en på 11,4. Ju fler kilowattimmar, ju längre räckvidd. Kör du riktigt ekonomiskt ska räckvidden med det stora batteripacket klara upp till 20 mil enligt tillverkaren. På styret sitter en knapp med två valbara lägen, sport- och economy-körning. Jag prövar inte economy denna dag för jag har helt enkelt för roligt på dom kurviga vägarna, det blir sport för hela slanten
Livslängden för batterierna är en viktig faktor, att behöva köpa nya batterier innebär oftast en stor investering. Till Zero-motorcyklarna anger tillverkaren att livslängden ska vara, beroende på motorcykelmodel och storlek på batteripacket, mellan 34300mil till 49700mil. Det är många mil och om man skulle köpa en Zero begagnad så finns laddhistoriken sparad i motorcykelns elektronik, lättåtkomlig för den nya ägaren att få fram.
Det sitter en inbyggd laddare på 1,3 kilowatt som laddar batteriet från tom till 100 procent från 6 till 8 timmar beroende på utförande. Som tillval finns en snabbladdare som utför samma sak på 1 timme. Då behövs det en annan typ av kontakt. I orginalutförandet kan du knacka på hos i stort sett alla hem och fråga om du kan få ta nätkabeln till deras dator eller annan elutrustning och plugga in hojen för att ladda batterierna. Tankarna far iväg på hur infrastrukturen måste hänga med när eldrivna alternativ kommer starkt. Caféer och restauranger måste kunna erbjuda ladduttag. Så när man betalar för räkmackan lägger man på några kronor för att ladda upp hojen 1 timme.
Från växelström i uttaget laddas batteriet med likström från den inbyggda laddaren. Från batteriet med spänningen 102 volt och hela 420 ampere konverteras sedan likström till växelström innan den når motorn. All annan utrustning som lysen, blinker, instrumentering, handvärme med mera drivs av ett separat 12 volts system som är helt oberoende av motorns batteri.
På belagda vägar uppför sig Zeromotorcyklarna som vilken bensindriven motorcykel som helst i samma klass. Så därför bestämmer jag mig för att testa DS-modellen på lite lösare underlag i form av grus. Fjädringskomponenterna håller samma klass som bromsarna och får godkänt men inte mer. När jag ska försöka mig på att lägga en lång bred sladd i en kurva reser sig nackhåren på mig för ett tag. Kraften kommer smygande för att lite senare mata på med full styrka och överaskar mig därför totalt. Jag gör om samma procedur flera gånger och så småningom börjar jag få kläm på det, men det krävs en del övning för att lära in.
Batteri- och elmotortekniken har utvecklats enormt men för att dessa två ska kunna harmoniera med varandra krävs något emellan. Detta hittar vi under sadeln på Zero motorcyklarna. En kylflänsförsedd aluminiumplåt på utsidan men på insidan proppfylld av elektronik. Mycket tid har lagts på att utveckla en lösning för att en eldriven motorcykel ska uppföra sig så likt en traditionell motorcykel som möjligt.
Naturligtvis finns en app att ladda ned som via ett trådlöst system kopplas ihop med din smarthphone, där kan du sedan få exakt hur lång sträcka du kan köra innan batteriet tar slut. Smart! Innan batteriet börjar närma sig en kritisk nivå så sänks prestandan automatiskt så att du ska kunna ta dig hem eller till laddning i sakta fart, en slags reservtanksfunktion.
Tillbaka i staden parkerar jag cykeln vid ett promenadstråk nere vid havet, nöjd efter en dags körning. Batterindikatorn som faktiskt har en klassisk bränslepump som symbol visar på att jag har lite mindre än hälften kvar.
Förbipasserande stannar till, flertalet spricker upp med ett stort leende. Zero-motorcyklarna må vara utan avgasrör men får ändå lika mycket uppmärksamhet som vilken annan bensindriven hoj som helst. Vem vet, kanske är det den goda karman som drar människor till sig.
FAKTA ZERO DS 2013
RÄCKVIDD |
Zero DS ZF8.5 |
Zero DS ZF11.4 |
Stad |
153 km |
203 km |
Landsväg - 88 km/h |
92 km |
122 km |
»Kombinerad (snitt 90km/h)
|
114 km |
153 km |
Landsväg - 112 km/h |
74 km |
98 km |
»Kombinerad (snitt 110 km/h)
|
100 km |
132 km |
MOTOR |
||
Max vridmoment |
92 Nm |
92 Nm |
Max effekt |
54 hk (40 kW)/4300 rpm |
54 hk (40 kW) /4300 rpm |
Toppfart (max)
|
153 km/h |
153 km/h |
Toppfart (konstant)
|
129 km/h |
129 km/h |
Typ |
Z-Force ™ 75-7 passivt luftkyld, radiell flux permanentmagnet, borstlös motor |
Z-Force ™ 75-7 passivt luftkyld, radiell flux permanentmagnet, borstlös motor |
Styrenhet
|
420 Ampere 3-fas borstlös med re-generativ retardation |
420 Ampere 3-fas borstlös med re-generativ retardation |
KRAFTSYSTEM |
||
Beräknad livslängd till 80% (stad)
|
343.000 km |
457.000 km |
Nätdel |
Z-Force ™ Li-Ion intelligent |
Z-Force ™ Li-Ion intelligent |
Max kapacitet
|
8,5 kWh |
11,4 kWh |
Nominell kapacitet
|
7,5 kWh |
10,0 kWh |
Typ av laddare |
1,3 kW, integrerad |
1,3 kW, integrerad |
Laddningstid (standard) |
6,0 timmar (100% laddat) / 5,5 timmar (95% laddat) |
7,9 timmar (100% laddat) / 7,4 timmar (95% laddat) |
CHAdeMO laddningstid (tillbehör)
|
1,5 timmar (100% laddat) / 1 timme (95% laddat) |
1,5 timmar (100% laddat) / 1 timme (95% laddat) |
Snabb 2x laddare tid (tillbehör)
|
3,6 timmar (100% laddat) / 3,1 timmar (95% laddat) |
4,6 timmar (100% laddat) / 4,1 timmar (95% laddat) |
Laddspänning |
Standard 110V eller 220V |
Standard 110V eller 220V |
DRIVLINA |
||
Överföring |
Kopplingsfri direktdrift |
Kopplingsfri direktdrift |
Slutväxel |
132T / 28T, Poly Chain ® GT ® Carbon ™ rem |
132T / 28T, Poly Chain ® GT ® Carbon ™ rem |
CHASSI / FJÄDRING / BROMSAR |
||
Framfjädring |
38mm inverterad framgafflel med justerbar kompression och returdämpning |
38mm inverterad, gafflar med justerbar kompression och returdämpning |
Bakfjädring |
Piggy-back-dämpare med justerbar fjäderförspänning, kompression och returdämpning |
Piggy-back-dämpare med justerbar fjäderförspänning, kompression och returdämpning |
Fjädringsväg fram
|
178 mm |
178 mm |
Fädringsväg bak
|
195 mm |
195 mm |
Frambromsar |
Nissin 2-kolvs, 313 mm skiva |
Nissin 2-kolvs, 313 mm skiva |
Bakre bromsar |
Nissin 1-kolvs, 221 mm skiva |
Nissin 1-kolvs, 221 mm skiva |
Framdäck |
100/90-19 |
100/90-19 |
Bakdäck |
130/80-17 |
130/80-17 |
Framhjul |
2.15x19 |
2.15x19 |
Bakhjul |
3.00x17 |
3.00x17 |
MÅTT |
||
Hjulbas
|
1435 mm |
1435 mm |
Sitthöjd
|
873 mm |
873 mm |
Styrvinkel
|
26,5 grader |
26,5 grader |
Försprång
|
117 mm |
117 mm |
VIKT |
||
Ram |
8,8 kg |
8,8 kg |
Tjänstevikt |
165 kg |
179 kg |
PRIS |
144.900 / 164.900 kronor
Importör |
KGK Motor AB - www.kgkmotor.se
FAKTA ZERO S 2013
RÄCKVIDD |
Zero S ZF8.5 |
Zero S ZF11.4 |
Stad |
166 km |
203 km |
Landsväg - 88 km/h |
103 km |
137 km |
»Kombinerad (snitt 90km/h)
|
127 km |
169 km |
Landsväg - 112 km/h |
85 km |
113 km |
»Kombinerad (snitt 110 km/h)
|
113 km |
150 km |
MOTOR |
||
Max vridmoment |
92 Nm |
92 Nm |
Max effekt |
54 hk (40 kW)/4300 rpm |
54 hk (40 kW) /4300 rpm |
Toppfart (max)
|
153 km/h |
153 km/h |
Toppfart (konstant)
|
129 km/h |
129 km/h |
Typ |
Z-Force ™ 75-7 passivt luftkyld, radiell flux permanentmagnet, borstlös motor |
Z-Force ™ 75-7 passivt luftkyld, radiell flux permanentmagnet, borstlös motor |
Styrenhet
|
420 Ampere 3-fas borstlös med re-generativ retardation |
420 Ampere 3-fas borstlös med re-generativ retardation |
KRAFTSYSTEM |
||
Beräknad livslängd till 80% (stad)
|
373.000 km |
497.000 km |
Nätdel |
Z-Force ™ Li-Ion intelligent |
Z-Force ™ Li-Ion intelligent |
Max kapacitet
|
8,5 kWh |
11,4 kWh |
Nominell kapacitet
|
7,5 kWh |
10,0 kWh |
Typ av laddare |
1,3 kW, integrerad |
1,3 kW, integrerad |
Laddningstid (standard) |
6,0 timmar (100% laddat) / 5,5 timmar (95% laddat) |
7,9 timmar (100% laddat) / 7,4 timmar (95% laddat) |
CHAdeMO laddningstid (tillbehör)
|
1,5 timmar (100% laddat) / 1 timme (95% laddat) |
1,5 timmar (100% laddat) / 1 timme (95% laddat) |
Snabb 2x laddare tid (tillbehör)
|
3,6 timmar (100% laddat) / 3,1 timmar (95% laddat) |
4,6 timmar (100% laddat) / 4,1 timmar (95% laddat) |
Laddspänning |
Standard 110V eller 220V |
Standard 110V eller 220V |
DRIVLINA |
||
Överföring |
Kopplingsfri direktdrift |
Kopplingsfri direktdrift |
Slutväxel |
132T / 28T, Poly Chain ® GT ® Carbon ™ rem |
132T / 28T, Poly Chain ® GT ® Carbon ™ rem |
CHASSI / FJÄDRING / BROMSAR |
||
Framfjädring |
38mm inverterad framgafflel med justerbar kompression och returdämpning |
38mm inverterad, gafflar med justerbar kompression och returdämpning |
Bakfjädring |
Piggy-back-dämpare med justerbar fjäderförspänning, kompression och returdämpning |
Piggy-back-dämpare med justerbar fjäderförspänning, kompression och returdämpning |
Fjädringsväg fram
|
140 mm |
140 mm |
Fädringsväg bak
|
149 mm |
149 mm |
Frambromsar |
Nissin 2-kolvs, 313 mm skiva |
Nissin 2-kolvs, 313 mm skiva |
Bakre bromsar |
Nissin 1-kolvs, 221 mm skiva |
Nissin 1-kolvs, 221 mm skiva |
Framdäck |
110/70-17 |
110/70-17 |
Bakdäck |
130/70-17 |
130/70-17 |
Framhjul |
3.00x17 |
3.00x17 |
Bakhjul |
3.50x17 |
3.50x17 |
MÅTT |
||
Hjulbas
|
1406 mm |
1406 mm |
Sitthöjd
|
794 mm |
794 mm |
Styrvinkel
|
23,8 grader |
23,8 grader |
Försprång
|
82 mm |
82 mm |
VIKT |
||
Ram |
8,8 kg |
8,8 kg |
Tjänstevikt |
161 kg |
175 kg |
PRIS |
144.900 / 164.900 kronor
Importör |
KGK Motor AB - www.kgkmotor.se