Efter KTM:s succé med sin 125 Duke, lanserades 200 Duke, och nu kommer 390 Duke som även den har alla förutsättningar för att bli en storsäljare. Här kan du läsa den första provkörningen av den smidiga och lättflörtade nakenmodellen.

KTM 390 Duke är en extremt viktig motorcykel, och kommer att saluföras på samtliga av KTM:s 76 marknader runt om i världen. Liksom 125- och 200 Duke utvecklas 390 Duke i KTM-fabriken vid Mattighofen i Österrike. Därefter sker tillverkningen hos Bajaj i Indien innan motorcyklarna skeppas till Österrike för kvalitetskontroll innan de transporteras vidare ut till respektive marknad.

2013 04_10_KTM_390_SHOOT_10

Vid en snabbtitt är det svårt att se skillnad mellan de tre Duke-modellerna, 125,200 och 390. De delar samma typ av fackverksram, fjädring och hjul samt diverse andra komponenter. Samtliga kommer med ABS-bromsar som standard.

 DSC4208

Motorn hos 390 Duke är däremot helt ny. Den encylindriga fyrtaktsmotorn på 375-kubikscentimeter uppges väga in på 36 kilogram, innehåller dubbla överliggande kamaxlar, DLC-härdade ventilförare, fyra ventiler och Nikasil-cylinder med. Den elektroniska bränsleinsprutningen från Bosch, med dess 46-millimeters spjällhus, sköter bränsleförsörjningen. Bromskomponenterna, där vi finner ett radiellt monterat fyrkolvsok fram och ett enkolvsok bak kommer från Brembo och är med urkopplingsbar ABS-funktion.

2013 04_10_KTM_390_SHOOT_95

Provkörningen ägde rum på regnhala småvägar i trakterna kring Salzburg i Österrike. I den täta rusningstrafiken, på väg ut ur staden, var det en ren fröjd att köra 390 Duke. Den är lika smidig och lättkörd som en 125-kubikare. Sadelhöjden mäter låga 800 millimeter och midjan är smal, något som lär uppskattas extra mycket av kortare personer. Jag själv mäter 183 centimeter och för mig känns motorcykeln onekligen liten, men utan att vara FÖR liten. Körställningen är tämligen upprätt, där händerna vilar på det breda styret medan fotpinnarna är lätt bakåtflyttade. Sadeln är med en tämligen fast dyna, och separat passagerardel, som är placerad aningen högre upp.

 DSC4233

Komforten är förvånansvärt bra, och att köra etapper på över 10 mil med denna är inget problem. Precis som hos de flesta avklädda motorcyklar är skydd från vädrets makter minimalt, något som kan åtgärdas till viss del med hjälp av det högre kåpglaset som erbjuds som tillbehör i KTM:s Power Parts-sortiment. Personligen tycker jag inte att det behövs, i alla fall om man primärt ska använda den som nöjes- och pendlarmaskin till vardags.

2013 04_10_KTM_390_SHOOT_38

Färden fortsätter på slingrande småvägar, som är regnhala och slumpvis "kryddade" med kospillning och lera från traktens traktorer. Att pressa ur det där sista ur motorcykeln är det således inte tal om, men tempot är ändå högt och däcken (Metzeler Sportec M5) bettar imponerande mot underlaget. Trygghetsfaktorn ökas ytterligare rejält av bromsarna, som med det välavstämda ABS-systemet, ser till att stoppsträckan blir optimal då det behövs. Frambromsen hejdar bra, men det krävs att jag trycker till hårt och det med fler än två fingrar. För dig som är van vid en finkänslig och grymt effektiv broms, som hos exempelvis 690 Duke, känns denna betydligt mjukare i sin karaktär. Bakbromsen är med lite kortare slag, och det är tämligen enkelt att bromsa stopp på bakhjulet.

 DSC4208

Kopplingen är vajermanövrerad och lättjobbad, och tillsammans med den smidiga växellådan sker växlingarna perfekt utan minsta strul. Körningen sker överlag utan några som helst konstigheter. Allt känns väl genomtänkt och med bra funktion. Om vi bortser från motorns 44-hästkrafter är upplevelsen att jag kör en 125-kubikare, en stadig, trygg och rolig sådan. Och med tanke på att det mesta är identiskt med 125 Duke är det inte särskilt märkligt. Motorn har ett bra register. Bränsleinsprutningen verkar onekligen göra ett bra jobb, och motorn drar förvånansvärt bra redan från ganska låga varvtal, för att piggna till rejält på topp. Att få framhjulet att lätta från backen är inte svårt, och körglädje erbjuds i stora mängder. En annan positiv detalj är motorns mjuka gång. Den protesterar inte förens på mycket låga varvtal och störande vibrationer är obefintliga.

2013 04_10_KTM_390_SHOOT_96

KTM uppger en vikt på 139 kilogram (utan bränsle), och när jag svänger fram på de slingrande småvägarna känns det som om allt är möjligt, på gott och ont, med denna motorcykel. Den svänger hur enkelt som helst, samtidigt som chassit är stadigt och håller kursen perfekt. Fjädringen har en grundinställning som erbjuder en bra mix mellan bra komfort och samtidigt vara sportigt fast. Känslan är att jag kan pressa tills styret skrapar mot vägbanan, och skulle jag få ett framhjulssläpp fantiserar jag om att jag räddar det hela med hjälp av benet eller foten, eller kanske rentutav med ena handen. Farlig tanke, jag vet, men det är så det känns...

 MG_1377

KTM 390 Duke är "fånigt" lättkörd. Dock känner jag mig inte det minsta fånig då jag kör denna slimmade motorcykel, utan snarare tuffare än jag borde. Och då jag återvänder till Salzburg ser jag hur många slänger avundsjuka blickar mot mig (eller så kanske dem bara undrar vem som är så knäpp som är ute och kör i regnovädret...). När jag kört klart för dagen visar färddatorn (som bland annat informerar om aktuell hastighet, motorvarv, växelläge, bränslenivå och bränsleförbrukning) på en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,37 liter per mil, vilket med bränsletankens 11 liter ger en teoretisk räckvidd på närmare 30 mil.

hm duke390_204

Jag tycker i alla fall att KTM har lyckats skapa en läcker liten motorcykel som borde väcka habegär som många. Nu får vi bara hoppas att det här är en av motorcyklarna som lockar fler att börja köra motorcykel på nytt, eller igen.

 DSC4241

KTM 390 Duke är extremt lättkörd och en perfekt motorcykel för många. Förutom att vara en passande nybörjarmaskin, är det också en suverän pendlarmaskin och samtidigt tillräckligt potent för att den ska vara rolig även för mer erfarna och krävande motorcyklister. Här får du helt enkelt mycket motorcykel för tämligen lite pengar, med en prislapp på 48.900 kronor. Och i KTM:s tillbehörsprogram – Power Parts – finns ett digert utbud av prylar till denna maskin.•

hm duke390_318

KTM 390  Duke - "kittad" med diverse tillbehör från KTM Power Parts-sortimentet

 

 

KTM 690  DUKE - PROVKÖRD

KTM 125 DUKE - PROVKÖRD

 

BILDSPEL FRÅN PROKVÖRNINGEN

 ACTIONFILM MED KTM 390 DUKE 


 

FAKTA KTM 390 DUKE -2013

Motor Vätskekyld, DOHC, 1-cylindrig fyrtakt

Borr x Slag 89 x 60 mm

Slagvolym 375 cm³

Effekt 44 hk/9500 varv

Vridmoment 35 Nm/7250 varv

Kompression 12,9:1

Bränslesystem Insprutning, Bosch, 46 mm spjällhus

Transmission 6 växlar

Styrvinkel 25 grader

Hjulbas 1367± 15 mm

Sadelhöjd 800 mm

Fjädring fram 43 mm inverterad gaffel, 150 mm fjädringsväg, justering saknas, WP

Fjädring bak Enkelstötdämpare, 150 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning, WP

Broms fram Radiellt fyrkolvsok, 300 mm skiva, Brembo, (BOSCH 9MB ABS)

Broms bak Enkolvsok, 230 mm skiva, Brembo, (BOSCH 9MB ABS)

Däck/hjul fram 110/70 ZR 17, 3.0 x 17"

Däck/hjul bak 150/60 ZR 17, 4,0 x 17"

Tankvolym 11 L

Vikt (utan bensin) 139 kg 

Färg Vit/Svart/orange

Pris 48.900 kronor

Importör KTM Scandinavia