Så här års är det många som deppar och får någon slags höstångest. Men det finns botemedel. Att köra motorcykel är en extremt beroendeframkallande medicin mot just ångest och allmän tristess. Fastbikes.se har provkört Husqvarna TR650 Strada och Terra.

Den här årstiden, då asfaltsvägarna oftast är förrädiskt hala av löv, grus och regn är Husqvarnas senaste offroadmaskin TR650 Terra ett effektivt glädjepiller.

P90103890

Brukar du framförallt vistas på asfalt och i synnerhet på små, slingrande och välkurvade sådana är TR650 Strada en mycket trevlig och rolig maskin, som även är suverän för pendling och körning i storstadstrafik.

P90099612

Hos båda modellerna är den bränsleinsprutade, vätskekylda, encylindriga motorn med dubbla överliggande kamaxlar och 652 kubikcentimeter i grunden en modifierad enhet från BMW G650GS.

P90103912

I det här fallet har man lyckats klämma ur 10 extra hästkrafter, vilket betyder 58 hästkrafter vid 7,250 varv och maximalt med 60 Newtonmeter vridmoment vid 5,750 varv.

P90103881

Denna ökning har framförallt skett till följd av modifierad cylindertopp, dubbla mindre tändstift, 2,5 millimeter större insugsventiler och 3 millimeter större avgasventiler, modifierade, kamaxlar med skarpare profiler och en ny kolv som förutom att vara lättare även höjer kompressionsgraden.

P90099839

Andra modifieringar är det nya avgassystemet av rostfritt med dubbla ljuddämpare, den Husqvarna-röda ventilkåpan och en ny luftfilterburk. För att matcha alla dessa förändringar har även systemet för den elektroniska bränsleinsprutningen modifierats.

P90099840

Resten sägs vara 100 procent Husqvarna. Bortsett från smärre skillnader, såväl designmässigt och vad gäller vikt och chassigeometri, är de två modellerna identiska.

P90099611

Ramen är en stålrörskonstruktion med en bultad bakram och en svingarm som även den är av stål.

Fram finner vi en 46-millimeters upp-och-nervänd teleskopgaffel medan vi bak finner en centralt placerad stötdämpare med ett progressivt länkage. Både fram och bak erbjuds 190 millimeters fjädringsväg.

P90103886

Medan TR 650 Strada har tioekrade gjutna aluminiumhjul, 19 tum fram och 17 tum bak medan TR 650 Terra har trådekrade hjul, 21 tums framhjul och 17 tums bakhjul. I båda fallen är ABS-bromsar standard, som går att inaktivera om man så vill. Det finns även en Terra-version med 18 tums bakhjul, utan ABS-bromsar, för dig som söker efter något som är ännu bättre anpassat för renodlad offroadkörning (66 900 kronor).

P90099911

Sadelhöjden mäter 865 millimeter hos Terra medan sadelhöjden hos Strada är fem millimeter lägre. Trots den lilla skillnaden på papperet upplevs skillnaden större i verkligheten, och för dig som har lite kortare ben är Strada det lämpligare alternativet. I Husqvarnas tillbehörsprogram finns dessutom en sadel som ger lägre sadelhöjd.

P90103825

Husqvarna anger vidare en torrvikt på 166 kilogram hos Terra medan Strada-versionen uppges vara två kilogram tyngre.

Samtidigt som hjulbasen är 1501 millimeter i båda fallen har Terra en styrvinkel på 63 grader och ett försprång som mäter 115 millimeter medan Strada har 64 graders styrvinkel och 101 millimeters försprång.

P90103815

Bromsarna är som jag nämnt tidigare med ABS-funktion, och enligt mig finns det få tillfällen då det är motiverat att slå av denna. Systemet, som är utvecklat tillsammans med Bosch, är mycket väl avstämt och erbjuder god fingertoppskänsla samtidigt som det ser till att bromsverkan blir god även då underlaget är förrädiskt halt av exempelvis grus, löv, lera eller vatten.

P90103806

Med ABS-systemet inkopplat går det bra, och utan att det känns särskilt läskigt, att helt utan sans slå på bromsarna för fullt, på regnhal och kladdig grusväg. Även då jag testar detta flertalet gånger från strax över 100 kilometer i timmen, fungerar det perfekt, om och om igen, utan större dramatik. Med urkopplad ABS gäller det att man bromsar betydligt mer omsorgsfullt och snabbt lättar på bromstrycket då något att däcken tappar fästet, innan man ligger på backen...

P90099921

Som sagt, skillnaderna mellan de två modellerna är tämligen små på papperet och utseendemässigt. I verkligheten är det inte heller några stora saker som skiljer Terra och Strada åt. Båda två är lättkörda, trevliga motorcyklar som det går att ha mycket roligt med. Däremot saknar jag det där sista, framförallt hos Terra, som fungerar bra för trevliga och tämligen snabba grusvägsturer, men inte riktigt lämpar sig för extremkörning. Den känns visserligen stadig och trygg, men motormässigt saknas den där sista knuffen och fjädringen är mer åt det mjuka, komfortabla touringhållet och hänger inte riktigt med då farten är på topp på den hårdpackade grusvägen.

P90103910

TR 650 Strada är lite mer nervös i chassit än Terra, men utan att det känns otryggt eller störande på något vis. Båda modellerna svänger bra, utan protester eller andra konstigheter. Däremot blir det återigen påtagligt att jag trivs bättre på Terran än Strada även vid asfaltskörning på välkurvade småvägar. Varför är svårt att exakt förklara, det är mest en känsla jag har. Samtidigt vill jag förtydliga att jag med detta inte menar att jag inte gillar Strada, för det gör jag.

P90103826

Det är som jag försökt säga, en trevlig och rolig motorcykel, men som kanske ser ut att vara extremare än vad den är. Visst går det att leka en hel del med båda dessa, och gillar du att busa med lite bakhjulsåka och annat skoj så ställer båda modellerna villigt upp på detta.

P90103889

Själva hjärtat hos de två modellerna, motorn, är en trevlig och potent enhet som erbjuder helt okej med kraft, i synnerhet då varvtalet närmar sig rödstrecket vid strax över 8000 varv. Den har en mjuk gång för att vara en encylindrig fyrtaktare, och kraften räcker gott för rejäla uppställ på grusvägen eller att få ordentligt med fart på den välkurvade asfaltsvägen. Toppfarten är kanske inte den främsta anledningen till varför man skulle välja någon av dessa, men runt 160-165 kilometer i timmen är fullt möjligt, även om det inte är något som känns trivsamt och chassit protesterar en aning.

 P90103810

Den vajermanövrerade kopplingen är lättjobbad och mjuk. Däremot är den femstegade växellådan av det lite hårdare slaget, men fungerar i övrigt perfekt till punkt och pricka.

P90099910

Som jag nämnt tidigare är TR 650 Terra förstahandsvalet för dig som söker efter en allsidig motorcykel för lite av varje, lättare form av offroadkörning, grusåka, asfaltspendling och till och med en och annan långtur. Dessutom är detta det bästa alternativet för dig som vill förlänga motorcykelsäsongen, eller kanske rentutav köra året runt. Körställningen är, hos båda modellerna, upprätt och avslappnad för min 183 centimeters kropp. Sadeln är komfortabel med en bra form som gör att det känns som att man köra långt och länge utan träsmak.

P90099922

Den mer landsvägsanpassade TR 650 Strada är, trots i stort sett samma komponenter, lite bättre lämpad för asfaltssmisk, i synnerhet på små slingrande vägar. Dessutom passar den perfekt som rolig pendlarmaskin, som gärna hänger med på en extra "motionsrunda" efter jobbet. En av de främsta nackdelarna är sadelhöjden, som med sina 860 millimeter onekligen är i högst laget. Tyvärr lär det få en del att välja bort denna trevliga motorcykel, även om det finns en lägre sadel att köpa i tillbehörsprogrammet.

I Husqvarnas tillbehörsprogram erbjuds även vindskydd, handskydd, motorskydd, handtagsvärmare, alarm, mjuka packväskor, toppbox och sidoväskor. •

 

Fakta HUSQVARNA TR650  STRADA / TERRA -2013
Motor Vätskekyld, DOHC, fyrtakt, 1-Cyl
Borr x Slag 100 x 83 mm
Slagvolym 652 cm³
Effekt 58 hk/7250 varv
Vridmoment 60 Nm/5750 varv
Kompression 12.3:1
Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning
Transmission 5 växlar
Styrvinkel 26 / 27 grader
Hjulbas 1501 mm
Sadelhöjd 860 / 865 mm 
Fjädring fram 46 mm inverterad gaffel, 190 mm fjädringsväg, Sachs
Fjädring bak Enkelstötdämpare, 190 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning och returdämpning
Broms fram Tvåkolvsok, 300 mm skiva, Brembo, ABS
Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Brembo, ABS
Däck fram 110/80-19  /  90/90-21
Däck bak 140/80-17
Tankvolym 14,0 L
Angiven torrvikt 168 / 166 kg
Färg Svart/röd/vit  /  Röd/svart/Vit
Pris 69.900 kronor
Importör HVA MOTORCYKLAR AB