Inför 2013 har Suzuki uppdaterat sina motocrossmaskiner RM-Z 250 och 450 rejält. Fastbikes.se har provkört nyheterna. Tidigare har provkörningen av RM-Z 250 publicerats. Nu kan du även läsa Jörgen Gustafssons utvärdering av potenta RM-Z 450.
Bland nyheterna finner vi bland annat ny växellåda, ny kolv, uppdaterad tändning, modifierad fjädring och en hel del annat.
Det gulmarkerade hos motorn (ovan) anger uppdaterade/nya komponenter.
För race-vinnande prestanda måste en motocrossmotor bland annat vara pålitlig, effektiv och stark. Precis som dess mindre syskon är RM-Z450 med bränsleinsprutning, och nu utlovas bättre gasrespons, och mer effekt och vridmoment på mellanregistret.
Hos RM-Z 450 finner vi dessutom en ny, modifierad kolv, som förutom att vara 13% lättare än tidigare, även har fått en ny kolvbult (kortare och slitstarkare) och lättare vevstake.
Kamaxlarna (både insug och avgas) är modifierade för mer ventillyft hos insuget och kamtiden är modifierad på avgassidan, vilket ska ge bättre effektuttag och en mer lätthanterlig motorkaraktär. Inför 2013 har Suzuki framförallt fokuserat på att motorn ska få ett mer linjärt effektuttag, vilket i sin tur ger en mer lättkontrollerad motor, som bland annat spar på förarens energi.
Genom att öka avgassystemets längd med 50 millimeter uppges effekten ha ökat på botten- och mellanregistret. Vidare har ljuddämparen fått nytt stuk, och ska vara homologiserad enligt FIM:s bullerkrav.
Inför 2013 har RM-Z450 även fått en ny växellåda, som är ännu mer lättjobbad och distinktare än tidigare. Suzuki har också uppdaterat elektroniken som styr den batterilösa bränsleinsprutningen. Den nya styrenheten (ECM) uppges ha en snabbare processor, vilket ska bidra till bättre gasrespons och ge en bättre och mer exakt effektleverans. Eftersom ECM-enheten numer är vattentät ska den bättre stå pall mot vatten, damm och lera än tidigare versioner. Även en ny, effektivare, generator finns på plats.
Hos chassiet har Suzukis ingenjörer fokuserat på att skapa en ännu mer lättmanövrerad motorcykel, utan att påverka högfartsstabiliteten negativt. Även ramen har fått sig en omgång av Suzukis ingejörer, för att säkerhetsställa att även den är optimalt balanserad. Resultatet ser du genom ny form och märks genom bland annat smidigare hanterbarhet än tidigare, framförallt vid tekniskt krävande partier och ännu bättre högfarts-stabilitet.
Båda modellerna är kittade med den nya SFF-framgaffeln från Showa (SSF = Separate Function Front Fork), med dämpenhet hos det vänstra gaffelbenet, och fjäderenhet i det högra. Genom att separera på dessa delar har en lägre vikt uppnåtts, och samtidigt lägre friktion, vilket i slutändan ger en bättre funktion och bättre körkontroll. Framgaffelns innerben mäter 48 millimeter i diameter, där den kraftigare dimensionen lägger grunden för bättre stabilitet.
Bakdämparen, även den från Showa, har fått uppdaterad grundinställning.
Här har vi ett fullblod. Den känns som RM-Z250 i chassit med en mycket häftigare motor. Precis som RM-Z 250 är den smal över tanken och sadeln, vilket är positivt. Det är bra stuns i sadeln. Vidare känns motorcykeln väldig lättsvängd, och den hänger villigt med dit man vill att den ska, utan att upplevas som nervös i snabba partier. Bromsarna är mycket potenta med distinkt känsla och enkla att dosera rätt, samtidigt som reglagen känns bra.
Motorkraft finns så att det räcker och blir över. Jag tycker att standard-mappningen räcker väl till, och jag valde inte ens att köra på den kraftiga pluggen. Däremot så gillade jag den snälla mappen, som gjorde att jag mycket lättare kunde gå in på fina innerspår. Det sköt inte heller på lika häftigt vid inbromsningarna.
Fjädringen upplevdes lika bra som på RM-Z250:n. Jag valde visserligen att släppa en aning på gaffelns kompressionsdämpning, då blev den lugnare och finare att lägga in i spåren...
FAKTA SUZUKI RM-Z 450 - 2013
Längd mm 2 190
Bredd mm 830
Höjd mm 1 270
Hjulbas mm 1 495
Markfrigång mm 325
Sitthöjd mm 955
Vikt kg (fulltankad och körklar) 113
Motor 4-takt, vätskekyld, DOHC
Insugsystem Ventilstyrt
Borr mm 96.0
Slag mm 62.1
Cylindervolym cm³ (cc) 449
Kompression 12.5:1
Bränslesystem Bränsleinsprutning
Smörjsystem SASS
Koppling Koppling i oljebad
Växellåda 5 växlar
Primär utväxling 2.625 (63/24)
Utväxling låg 1.800 (27/15)
2:a 1.470 (25/17)
3:e 1.235 (21/17)
4:e 1.050 (21/20)
5:e 0.909 (20/22)
6:e -
Totalutväxling 3.846 (50/13)
Stötdämpare fram Inverterad SHOWA 48mm, fullt justerbar
Stötdämpare bak SHOWA piggyback dämpare, fullt justerbar
Framgaffelvinkel 28º40'/125 mm
Försprång mm 125
Broms fram Skivbroms
Broms bak Skivbroms
Däck fram 80/100-21
Däck bak 110/90-19
Tankvolym L 6.2
Färg Gul
Rek. cirkapris inkl. moms 71 900 kr