Under årens lopp har motocrossmaskinerna Suzuki RM och RM-Z fört många förare till mängder av segrar och topplaceringar runt om i världen. Inför 2013 hårdsatsar Suzuki med nya RM-Z 250 och 450. Fastbikes.se har provkört nyheterna. Här kan du läsa Jörgen Gustafssons utvärdering av RM-Z 250.
Inför 2013 har RM-Z 250 bland annat fått en helt ny växellåda, ny kolv, uppdaterad tändning, modifierad fjädring och en hel del annat.
Det gulmarkerade hos motorn (ovan) anger uppdaterade/nya komponenter.
För race-vinnande prestanda måste en motocrossmotor bland annat vara pålitlig, effektiv och stark. Motorn hos Suzuki RM-Z250 har, precis som sitt större syskon RM-Z450, bränsleinsprutning, och hos 2013 års version utlovas bättre gasrespons, mer effekt och kraftigare vridmoment på framförallt mellanregistret.
RM-Z250 har fått en ny kolv, som uppges vara 3 procent lättare, till följd av bland annat tunnare gods och en kortare kolvbult.
Kamaxlarna (både insug och avgas) är modifierade för mer ventillyft hos insuget och kamtiden är modifierad på avgassidan, vilket ska ge bättre effektuttag och en mer lätthanterlig motorkaraktär.
Kylarenheten har modifierats för effektivare kylning, bland annat med modifierade kylkanaler.
Genom att öka avgassystemets längd med 40 mm uppges effekten ha ökat på både botten- och mellanregistret. Vidare har ljuddämparen fått nytt stuk, och anges vara homologiserad enligt FIM:s bullerkrav.
RM-Z 250 har fått en helt ny 5-stegad växellåda, som är ännu mer lättjobbad och distinkt än tidigare.
Suzuki har också uppdaterat elektroniken som styr den batterilösa bränsleinsprutningen. Den nya styrenheten (ECM) uppges ha en snabbare processor, vilket ska bidra till bättre gasrespons och ge en bättre och mer exakt effektleverans. Eftersom ECM-enheten numer är vattentät ska den bättre stå pall vatten, damm och lera än tidigare versioner. Även en ny, effektivare, generator finns på plats.
Hos chassiet har Suzukis ingenjörer fokuserat på att skapa en ännu mer lättmanövrerad motorcykel, utan att påverka högfartsstabilitet. Ramen har fått sig en omgång av Suzukis ingejörer också, för att säkerhetsställa att även den är optimalt balanserad. Resultatet ser du genom ny form och lär märkas genom bland annat smidigare hanterbarhet än tidigare, framförallt vid tekniskt krävande partier och ännu bättre högfarts-stabilitet.
Precis som dess större syskon (RM-Z450) har RM-Z250 försetts med den nya SFF-framgaffeln från Showa (SSF = Separate Function Front Fork), med dämpenhet hos det vänstra gaffelbenet, och fjäderenhet i det högra. Genom att separera på dessa delar har en lägre vikt kunnat uppnås, och samtidigt lägre friktion, vilket i slutändan ger en bättre funktion och bättre körkontroll. Framgaffelns innerben mäter 48 millimeter i diameter, där den kraftigare dimensionen ger bättre stabilitet.
Bakdämparen, även den från Showa, har fått uppdaterad grundinställning. Vidare har Twin-spar aluminiumramen uppdaterats.
Båda RM-Z-modellerna inkluderar två elektriska kopplingar (en rik och en mager) som snabbt gör det möjligt, utan behov av verktyg, för föraren att justera bränsleinställningen för att bäst passa olika banor.
Provkörningen ägde rum på Arlanda motocrossbana. Här följer testföraren Jörgen Gustafssons utvärdering av modellen:
RM-Z 250 känns väldigt smal över tanken och sadeln, vilket är positivt. Det är vidare bra stuns i sadeln. Reglagen känns helt okej.
Körmässigt känns den väldigt lättsvängd, och det är enkelt att få den dit man vill. Samtidigt upplevde jag den inte som nervös i snabba partier.
Bromsarna känns grymt bra. De är mycket distinkta och exakta, vilket underlättar att dosera bromsmängden rätt i alla lägen. Det gillar jag.
Under provkörningen upplevdes fjädringens grundinställning som aningen för hård i fram för att matcha stötdämparen bak. Efter att först ha ändrat till tre (3) klick mjukare för att sedan sluta på 5 klick, upplevdes motorcykeln som betydligt lugnare och fick bättre flyt in i kurvorna. Den hade heller inga tendenser att falla igenom trots att jag är av den tyngre sortens förare....
Motorn är en stor överraskning. Arlandas sandbana var blöt och mycket tungkörd under provkörningen, men motorn var grymt stark. Den kämpade på med imponerande styrka i det tunga föret, ända upp i taket, då den varvade ur ordentligt. Jag testade även dom olika medskickade mappningarna? Den som var ett snäpp upp var starkare över hela registret, och upplevdes som lite "grövre" i motorgången. Därefter körde jag med den "snälla" mappningen, men den var väl klen för den tunga sandbanan. Däremot är det jättebra att den finns där som ett komplement vid exempelvis endurokörning, regnhala banor, för nybörjare eller när man är trött.
Sammanfattningsvis är Suzuki RM-Z 250 en toppenhoj som har stor kompetens och passar bra för ett brett användningsområde. •
FAKTA SUZUKI RM-Z 250 - 2013
Längd mm | 2 170 |
Bredd mm | 830 |
Höjd mm | 1 270 |
Hjulbas mm | 1 475 |
Markfrigång mm | 345 |
Sitthöjd mm | 955 |
Vikt (fulltankad och körklar) | 106.5 |
Motor | 4-takt, vätskekyld, DOHC |
Insugsystem | Ventilstyrt |
Borr mm | 77,0 |
Slag mm | 53,6 |
Cylindervolym cm³ (cc) | 249 |
Kompression | 13.5:1 |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning |
Smörjsystem | SASS |
Koppling | Koppling i oljebad |
Växellåda | 5 växlar |
Primär utväxling | 3.315 (63/19) |
Utväxling låg | 2.153 (28/13) |
2:a | 1.764 (30/17) |
3:e | 1.470 (25/17) |
4:e | 1.238 (26/21) |
5:e | 1.090 (24/22) |
6:e | - |
Totalutväxling | 3.769 (49/13) |
Stötdämpare fram | Inverterad SHOWA 48 mm, fullt justerbar |
Stötdämpare bak | SHOWA piggyback dämpare, fullt justerbar |
Framgaffelvinkel | 29º.20' |
Försprång mm | 130 |
Broms fram | Skivbroms |
Broms bak | Skivbroms |
Däck fram | 80/100-21 |
Däck bak | 100/90-19 |
Tankvolym L | 6.5 |
Färg | Gul |
Rek. cirkapris inkl. moms | 69 900 kr |