Kawasaki har sålt cirka 13.600 stycken Ninja 250 i Europa sedan 2008, en framgångssaga som tydligt visar på den uppdämda efterfrågan som finns för den här typen av mindre sportmotorcyklar. För 2013 har Kawasaki återgäldat framgången med en helt ny, större Ninja 300 med ännu mer känsla av närvaro och prestanda. Jag flög till Frankfurt i Tyskland för att slänga ett ben över den sexiga "lättviktaren", och med mig hade jag ett fång av viktiga frågor...
1 - Är den snabbare än en Renault Clio?
Visst, från trafikljusen är den klart snabbast. I jämförelse med den gamla Ninja 250:n som uppges klara av 0-100 km/h på 6-7 sekunder, vilket verkar väl optimistisk (vi loggade den på 10.18 sekunder vid en GPS-verifierad test), känns den nya cykeln markant snabbare, sannolikt någonstans runt nio sekunder upp till hundra och en match även för sportiga VVT 1,6 Clio.
2 - Hur mycket kostar den att försäkra?
Försäkringsbolagen brukar inte kategorisera motorcyklar på det viset längre, även om det händer från fall till fall, men vi förväntar oss inte att nya Ninja 300 kommer vara påtagligt mycket dyrare än Ninja 250.
3 - Endast 39 hästkrafter? Så det är inget att hänga i julgranen i jämförelse med en gammal Yamaha RD350LC då?
Ja och nej. Det är ett sorgligt faktum att världens motorcykeltillverkare inte längre producerar spännande tvåtaktare längre och den här fyrtakts-twinnen är inte lika spännande som den legendariska Yamaha. Men den är smidig, den erbjuder betydligt lägre bränsleförbrukning och minst den dubbla tillförlitligheten.
4 - Kan jag få tag på en Akrapovic-pipa till den?
Kawasaki har ett samarbete med den legendariska avgassystems-tillverkaren men det är mer för att tillfredsställa behovet för sina större motorcyklar. Istället har Kawasaki utvecklat en passande sexig ljuddämpare med Leo Vince, tillgängligt från officiella reservdels- och tillbehörskatalogen. Det finns inga officiella effektanspråk men det bör vara lättare och låter säkert bra...
5 - Går det att glida fram med den i 120-130 kilometer i timmen?
Enkelt, utan minsta problem även i motvind uppför. Det vibrerar inte sönder vid höga motorvägshastigheter heller (det gör inte 250:n heller). På Autobahn gick det fint att köra i 120 kilometer i timmen, och även då hastighetsmätaren visade 150 kilometer i timmen låg varvtalet kring 10.000 rpm, vilket är cirka 3.000 rpm under rödstrecket, och motorn lät inte alltför plågad. Kawasaki har försökt att minska vibrationerna som upplevs av föraren genom gummiupphängning av motorn, och det har fungerat.
6 - Kan jag justera fjädringen?
Endast fjäderförspänningen hos stötdämparen bak. Den konventionella 37mm-framgaffeln är mycket lik föregångaren men har nu fått reviderad dämpning och en mjukare fjäderkonstant. Bakre stötdämparen och länkaget är återigen mycket lik det hos den gamla cykeln med reviderade inställningar och, precis som hos föregångaren erbjuds justerbar fjäderförspänning i fem steg.
7 -Hur mycket kommer den kosta?
I Sverige kommer den att kosta 54.900 kronor.
8 - När dyker den upp i butikerna?
Kawasaki Sverige väntar den första omgången av motorcyklar i slutet av november, men i praktiken kommer första leverans ut till kund sannolikt ske under början av 2013. Till Sverige kommer samtliga vara med ABS.
9 - Hur mycket drar den, och hur lång är räckvidden?
Kawasaki hävdar att nya 300 är lika bränsle-effektiv som den utgående modellen, trots den ökade effekten. Den gamla modellen genomsnitt drog 0,38 liter per mil i ett nyligen utfört test och eftersom tanken rymmer 17 liter (precis som Ninja 250), ger det en räckvidd på cirka 45 mil.
10 - Kommer mina vänner att skratta åt mig?
250 Ninja kändes som en liten cykel i en stor kostym. Den 300 känns bättre anpassad och har en bättre passform. Det känns som en mini-ZX-6R, det finns nya attraktiva och informativa instrument-klockor, kåpdelarna har en perfekt passform, integrerade blinkers och graden av finish är mycket högre än hos föregångaren. Det känns som en riktig Kawasaki, en som lätt kan misstas som något större.
11 - Kommer jag att nå ner till marken? Kommer min flickvän göra det?
Kawasaki säger att 22% av 250-köparna var kvinnor och sadelhöjden är visserligen inte lägre hos Ninja 300, men sadeln är mycket smalare i framkant, vilket betyder att det är lättare att nå marken. Som referens är jag 170 centimeter och jag står stadigt med båda fötterna platt på marken, med lätt böjda knän.
12 - Vad är maxhastigheten?
På Autobahn lyckades jag nå 180 kilometer i timmen (mätarfart), och då var jag inte helt ihopkrupen eller med fötterna på passagerarpinnarna. Några andra förare uppgav att de lyckades nå 190 km/h, efter några kilometers fullgaskörning, väl ihopkrupna, så i teorin borde en verklig toppfart på runt 180 kilometer i timmen vara möjlig.
13 - Kan jag utföra mitt körkortstest på den här?
De nya EU-lagarna som reglerar körkortsförfarandet träder i kraft från 19 januari 2013, vilket innebär att nya Ninja 300 med sina 39 hästkrafter är laglig som mellanklassmotorcykel. Den har ju även fått en slirkoppling som kommer att hjälpa föraren vid nedväxlingar, vllket är perfekt för framförallt nybörjare.
14 - Kan man montera packväskor eller en toppbox på den?
Det finns i nuläget inga officiella Kawasaki packväskor eller toppbox, men de har gjort passagerarsadeln så platt som möjligt, vilket gör det lättare att fästa väskor och bagage där. Det finns också gott om användbara krokar som underlättar för dig att säkra bagaget. Det finns också mer utrymme under passagerarsadeln, tillräckligt med utrymme för ett litet lås.
15 - Hur bra kommer den att lämpa sig som en pendlare?
Den är lätt och smidig att handskas med, med en kraftfull liten motor, perfekt för körning i rusningstrafiken. Trots den raceinspirerade designen är vändradien tämligen liten och kopplingen är mer lättjobbad än föregångaren, så att du bara behöver använda ett finger. Växellådan är smidig, med bara ett litet klick från första till andra.
16 - Kommer den med budgetdäck såsom 250 Ninja hade?
Det thailändska gummit är nytt, med en annan gummiblandning än hos de gamla 250-däcken, men det är fortfarande inte bra. Det känns som att du aldrig är riktigt säker på hur mycket grepp du har, och kan inte attackera en serie av kurvor med tillförsikt. De är inte hemska, de är hårt nog för att hålla för "evigt". men om det var min motorcykel skulle jag byta dessa omedelbart.
17 - Känns det mer som en långsam 600 eller en snabb 125?
Tänk på den som en mycket snabb 125-kubikare - som en vältrimmade tvåtaktare när det gäller hastighet - men med mycket större tillförlitlighet.
18 - Kommer jag vara lika nostalgisk över denna motorcykel om 20 år som människor idag är om 90-talets 400-kubikare?
Förmodligen inte. Den tjänar ett syfte, det är en snygg nybörjarcykel, byggd enligt en stram specifikation och till konkurrenskraftigt pris. Den gamla ZXR400 var en miniracecykel, med den senaste tekniken, upp-och-ner-vänd framgaffel, häftiga bromsar och högvarvig motor, med ett pris därefter.
19 - Men det är inte bara en uppborrad 250?
Mycket lite finns kvar av den gamla motorcykeln. Ramen har biffats till, motorn är nu gummiupphängd, fotpinnarna är racestukade aluminumpinnar istället för de tidigare betydligt tråkigare, klumpigare och gummikittade pinnarna hos 250:n. Instrumenteringen är ny, fjädringen har uppdaterats och ABS är standard. Hos motorn finner vi också ett nytt topplock, ny bränsleinsprutning och en ny slirkoppling.
20 - Finns det någon busigare huligan-sida?
På rätt väg är nya 300 roligt att köra, och med rätt däck på plats skulle den vara rolig på rätt bana. Det finns en slirkoppling som underlättar driftig för mer erfarna förare, och ä du tillräckligt brutal går den även att köra med på bakhjulet. Samtidigt erbjuder bromsarna gott om känsla.
Slutbedömning
Kawasaki har prickat helt rätt med denna motorcykel. Äntligen har marknaden fått en praktisk, ekonomisk nybörjarcykel som är lätt att köra och tilldragande.Kawasaki tror att 40% av köparna kommer att vara under 24, baserat på siffror från försäljningen av 250 Ninja, och det är denna typ av folklig förankring motmotorcykelbranschen verkligen behöver.•
TEKNIK:
Kåpa över kylarfläkten En ny kåpa över kylarfläkten riktar bort motorvärmen från föraren för att ge bättre komfort. |
Bränsleinsprutning Insprutare med mycket fin bränslefördelning säkerställer perfekt insprutning vid alla varvtal. |
Dubbla gasspjäll Liksom Ninja ZX-10R och Ninja ZX-6R har nya Ninja 300 dubbla gasspjäll. Utöver att ge naturlig och linjär respons vid gaspådrag bidrar även dubbla gasspjäll till bättre prestanda, förbränning och bränsleekonomi. |
Modern Instrumentering Ny intrumentering med multifunktions LCD-skärm med bränslemätare, dubbla trippmätare, klocka och indikering för ekonomisk körning. Vitt LED-bakljus gör allt mera synligt på natten. |
ABS enligt senaste specifikation Dess högspecifika system konstruerades specifikt för motorcyklar och uppges ha världens minsta ABS-enhet.
|
Styv fackverksram Ny fackverksram med omkonstruerade huvudrör, nya höghållfasta stålkomponenter, extra förstyvningar och gummiupphängda främre motorfästen. |
Bakre fjädring av Uni-Trak-typ Kawasakis originalbakfjädring av Uni-Trak-typ med länkarm ger mjuk åkning och stabil hantering vid många olika hastigheter och körförhållanden. |
Fotpinnar i aluminium Lätta fotpinnar i aluminium i supersport-stil ger en stabilare känsla vid sportkörning. |
Bredare bakdäck Nytt bredare bakdäck på 140 mm bidrar till den ökade stabiliteten vid körning rakt fram hos Ninja 300.
|
2-1 avgasrör med kort ljuddämpare Längre grenrör med större diameter samt mittrör bidrar till bättre prestanda vid alla varvtal. Ny kortare ljuddämpare med avancerad tvärsektion ger bra prestanda, låg bullernivå och ger möjlighet till en stor lutningsvinkel i kurvorna. |
Nya kolvar Lätta kolvar med flatare kolvtopp för att minska den rörliga vikten. Kolvarna har en hård yta i alumite för lång hållbarhet.
|
slirkoppling Baserad på racingteknik fungerar den nya kopplingen både som momentbegränsare och en servo-mekanism som får kopplings-handtaget att vara lättare att manövrera. |
296 cm3 vätskekyld 4-takts parallelltwinmotor Motorn har fått större cylindervolym som levererar högre vridmoment och högre effekt vid alla varvtal. Nya kolvar, cylinder, topplock och avgassystem bidrar till den högre prestandan. |
Stålfoderlös gjuten aluminiumcylinder med pläterat lopp Ny gjuten cylinder är mer än 600 g lättare och har pläterat cylinderlopp i supersport-stil för lång hållbarhet.
|
Teleskopgaffel För att passa den ökade motorprestandan och den styvare ramen sittr en ny 37 mm gaffel med reviderade inställningar på plats. |
Vågformade bromsskivor 290 mm vågformade bromsskivor med 2-kolvs bromsok både fram och bak. |
Fakta | Kawasaki Ninja 300 - 2013 |
Moto | 2-cyl parallelltwin, vätskekyld, 4-vent/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 62 x 49 mm |
Slagvolym | 296 cm³ |
Effekt | 39 hk/11 000 varv |
Vridmoment | 27 Nm/10 000 varv |
Kompression | 10.6:1 |
Bränslesystem | Insprutning |
Transmission | 6 växlar, flerskivig våt slirkoppling, kedja |
Hjulbas | 1 405 mm |
Sadelhöjd | 785 mm |
Fjädring fram | Teleskopgaffel 37 mm, ej justerbar, 120 mm fjädringsväg |
Fjädring bak | Enkeldämpare, justerbar förspänning i fem steg, 132 mm fjädringsväg |
Broms fram | 290 mm vågformad skiva, 2-kolvsok |
Broms bak | 290 mm vågformad skiva, 2-kolvsok |
Däck fram | 110/70-17 |
Däck bak | 140/70-17 |
Tankvolym | 17 L |
Aktionsradie | Cirka 45 mil |
Angiven fulltankad vikt | 174 kilogram |
Färg | Grön, svart. |
Pris | 54 900 kronor |
Importör | Kawasaki Sverige |