Eftersom Husaberg FE390 inte tillverkas längre, får FE350 ta över rollen som Husabergs "mellanklass-maskin". Visst känns det lite tråkigt att en så rosad maskin som FE390 nu förpassas till graven, men dess ersättare är på inget vis en dålig sådan. Fastbikes.se drog till norra Spanien och provkörde nyheten.
Inte helt oväntat är det här en enduroracer för dig som vill ha lite mer pulver än vad som erbjuds hos FE250, men som tycker att FE450 och FE501 är för mycket.
Visst kräver FE350 lite mer än FE250 av sin förare, och det gäller att man tänker sig för och handskas lite mer varsamt med den om man vill dra alla fördelar med denna maskin. Då har du goda förutsättningar för att kunna forcera fram ruskigt snabbt genom skogen, och det utan att slösa allt för mycket av din personliga energi. Att svänga tajt runt träd och göra snabba vändningar är enkelt, samtidigt som stabiliteten i hög hastighet även den är mycket bra.
Visserligen är FE350 aningen tyngre (Husaberg uppger 1 kilograms skillnad) än FE250 men i gengäld får du tillgång till mer motorkraft och en motor som tål en större grad av förarmisstag utan att protestera. Och av detta skäl blir intrycket att körningen blir lite mjukare och inte lika krävande slutändan. För mig, som har lång och bred erfarenhet av endurokörning, men som inte tävlar på toppnivå, är det här en perfekt maskin för trevligt helgbus, träningredskap och racemaskin.
Precis som då jag kör FE250 upplevs det här som en liten, smidig maskin, som trots detta inte känns för liten för mig som mäter 183 centimeter.
För övrigt är FE250 och FE250 i mångt och mycket extremt lika. Bortsett från att FE350 har ett aningen bredare bakdäck monterat från fabrik (140/80-18 istället för FE250:s 120/90-18) och kittat med lite annorlunda växellådsutväxling och ett 52-kuggs bakdrev istället för 50 kugg hos FE250, är de två identiska vad gäller chassimått, fjädrings- och bromskomponenter.
Det mesta går av bara farten, och jag måste verkligen tänka på en viss detalj under provkörningen för att det inte bara ska passera, som exempelvis växlingen av den sexstegade lådan, som är exakt och på gränsen till smörigt mjuk.
Brembo-bromsarna har uppdaterats med ny huvudbromscylinder för bakbromsen. Bromsarna är grymt bra, kanske marknadens bästa, med suverän känsla i reglagen och gott om bromsverkan. I den här dammtorra och extremt varma miljön är sporadiskt gnäll/skrik från bakbromsen det enda som egentligen stör.
Motorn är en vätskekyld, encylindrig fyrtaktare på 349,7 kubikcentimeter med dubbla överliggande kamaxlar, titanventiler och elstart. Ny typ av kolv bidrar till ytterligare viktminskning. Kickstart finns inte som standard, men finns som tillbehör som går att eftermontera.
Husaberg uppger en maxeffekt på 46 hästkrafter, vilket är cirka 16 hästar mer än hos FE250.
Liksom övriga fyrtaksmodeller från Husaberg är FE350 med bränsleinsprutning (42-millimeters spjällhus), med automatisk temperatur- och höjdkompensation). Som tillbehör finns en brytare med vilken det går att välja mellan olika motorprogram. Kylfläkt är standard (hos samtliga fyrtaktsmodeller).
En hydrauliskt manövrerad koppling från Brembo, med minimala mått, bidrar till motorns tajta format. En så kallad diafragmafjäder (istället för flera, vanligen fem-sex stycken fjädrar) gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning "ryck-utjämnare" mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem ska i sin tur generera en ännu mjukare funktion vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till mjukare motorgång och bättre markkontakt åt bakhjulet. En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad.
Cylindertoppen rymmer dubbla överliggande kamaxlar och DLC-legerade vippor vilka styr över de fyra titanventilerna (två för respektive insug och avgas).
Oljesmörjningen matas med hjälp av dubbla oljepumpar, där en tryckpump förser vevstake, kolv, balansaxel, koppling, ventiler samt kamaxlar och kyler generatorn. Den andra pumpen sköter evakueringen av olja från vevhuset och trycker den vidare till växellådan. Det skapar även ett vakuum i vevhuset vilket ska öka motorns prestanda.
Chassit har en helt ny design med PDS-dämpare bak (stötdämpare utan separat länkage), och resultatet lär bland annat vara ökad stabilitet och lägre vikt. Dessutom är FE250, liksom övriga 2013-modeller från Husaberg med hasplåt (av plast). Bakramen är en konstruktion som är en mix av glasfiber och polyamid (BGZ15). Fördelarna lär bland annat vara hög tålighet och bättre flexibilitet än aluminium. Vidare ger det här ökade möjligheter att integrera kablar och andra föremål i ramen.
Luftburken är av ny modell (med Twin-Air filter som enkelt byts utan behov av verktyg), ny typ av bränsletank (transparent plast som gör det enkelt att hålla koll på resterande bränslemängd), och ny typ av ljuddämpare (större burk och med modifierat inre för lägre ljudnivå vid maximalt effektuttag).
Hjulen är med DID-fälgar och CNC-frästa aluminium-nav, och vikten lär ha bantats med 200 gram per hjul. Ekrarna är numer svart-eloxerade, något som bland annat ska ge ett utökat korrosions-skydd. Den lägre gaffelkronan har fått ny design, som uppges vara lättare än tidigare.
Andra nyheter är ny typ av aluminum-svingarm (300 gram lättare än tidigare), med ny infästning för stötdämparen (5 millimeter längre fram). Svingarmen har en aningen högre profil och optimerad flex som ska bidra med bättre support för ramen och fjädringen. Vidare finner vi ny typ av PDS-dämpare från WP bak (7 milimeter längre än tidigare). Numer är det möjligt att justera fjäderförspänningen utan behov av hammare och drivdon. Givetvis erbjuds gott om justeringsmöjligheter med bland annat justering av hög- och lågfarts kompressionsdämpning.
Den nya 48-millimeters WP-framgaffeln (4CS USD Closed Cartridge) med dess patenterade 4-kammarsystem, som bland annat ska borga för god känslighet, och samtidigt erbjuda gott om justeringsmöjligheter. Justering (som görs för hands utan verktyg) av kompressionsdämpning återfinns överst hos vänster gaffelben, medan returdämpning finns överst hos höger gaffelben. De nya packboxarna kommer från SKF och framgaffeln uppges vara betydligt enklare att serva, där bland annat fjädrarna kan bytas utan behov av specialverktyg.
Fjädringen är precis som hos FE250 med en grundinställning som är åt det mjukare hållet, och vid extremkörning eller hårda inbromsningar tenderar den till att packa ihop lite väl mycket. Jag ser dock personligen inget större problem med detta eftersom fjädringskomponenterna från WP erbjuder gott om justeringsmöjligheter. Jag vill samtidigt poängtera att fjädringen, både fram och bak, är föredömligt följsam genom hela dess arbetsområde.
Jag vill även ge extra pluspoäng för hur enkelt och snabbt, utan behov av verktyg, det är att justera kompressionsdämpning och returdämpning hos framgaffeln. Det här borde vara standard på fler motorcyklar!
Överlag känns allt väl utformat, såsom reglagen och formen på plastdetaljer och annat som underlättar körningen och gör att exempelvis byxben eller stövlar inte fastnar i motorcykeln.
Det märks verkligen att Husaberg lagt ner stor möda på att testköra sina nya 2013-modeller, och att det inte är ett allt för stort "skrivbordsverk". Det märks inte minst genom att allt bara känns självklart, och mycket förarvänligt. Inga detaljer känns påklistrade i efterhand utan varje enskild detalj fyller en viktig funktion i symbios med övriga detaljer.
FAKTA HUSABERG FE350 - 2013
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, 4 vent/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 88 x 57.5 mm |
Slagvolym | 349.7 cm³ |
Effekt | cirka 46 hk |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Insprutning, Keihin, 42 mm spjällhus |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1482±10 mm |
Sadelhöjd | 970 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, 4CS Closed Cartridge |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 90/90-21, 1.60 x 21", DID |
Däck/hjul bak | 140/80-18, 2.15 x 18", DID |
Tankvolym | 9,5 L |
Vikt (utan bensin) | 107.5 kg |
Färg | Blå/gul/vit |
Pris | Ej klart |
Importör | Husaberg |