Husaberg FE250 är en helt ny modell, som kompletterar Husabergs modellprogram med en lätt och smidig maskin, som klippt och skuren för E1-klassen. Fastbikes.se har provkört den nya enduromaskinen.

Precis som vanligt när Husaberg bygger en enduromaskin är fokus till 100 procent på att vara så snabb och lättkörd som möjligt i skog och mark. Motorn är en vätskekyld, encylindrig fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar, titanventiler och elstart. Kickstart finns inte, men går att eftermontera.

Husaberg _stills_FE_250_1

Husaberg uppger en maxeffekt på cirka 30 hästkrafter, och inte helt oväntat jobbar den som bäst på högre varvtal. Däremot finns det förvånansvärt gott om kraft även på lägre varvtal, vilket gör det lättare och trivsammare även för motionsföraren att köra denna. Visst behöver man växla och tänka på varvtalet lite mer än då man kör någon av de större fyrtaktarna, men det är först då man verkligen ska prestera på topp, och kräma ut det där sista som det gäller att varva ur ordentligt och växla vid rätt tillfälle. Annars är motorn tämligen förlåtande och mäktar med även om föraren inte alltid har lagt i optimal växel för tillfället.

Husaberg _details_electric_start_button

Bottenregistret är visserligen, inte oväntat, tämligen klent men kompenseras snabbt med hjälp av en dutt på kopplingen eller att man petar i en lägre växel om möjligt. Gasresponsen är däremot mycket bra och

Rent chassimässigt upplevs FE250 som en liten, smidig maskin men utan att vara "trång" eller för liten för personer över 180 centimeter. Den svänger kvickt och tar sig lätt och snabbt fram genom skogen. Att svänga runt träd och göra snabba vändningar är enkelt, samtidigt som stabiliteten i hög hastighet även den är mycket bra.

Husaberg _details_front_fender_1

Den nya WP4S Closed Cartridge framgaffeln erbjuder lätt åtkomlig justering av kompressionsdämpning högst upp på vänster gaffelben (inga verktyg krävs) medan högerbenet erbjuder justering av returdämpningen. Under provkörningen upplevdes grundinställningen som mycket mjuk, vilket resulterade i att den dök aningen mycket framtill vid hårda inbromsningar, vilket enkelt kunde justeras bort. Totalt sett är fjädringen med en mjuk karaktär, som ger en komfortabel körning, utan att fjädringen bottnar eller upplevs som gungig eller svampig. För dig som föredrar en hårdare, "stötigare" gång ändras lätt och snabbt funktionen.

 DSC1798

Stötdämparen bak sköter sig klanderfritt under provkörningen, den är liksom framgaffeln mjuk utan att vare sig bottna eller vara för gungig. Även här finns fullständiga justeringsmöjligheter.

Chassit har en helt ny design med PDS-dämpare bak (stötdämpare utan separat länkage), och resultatet lär bland annat vara ökad stabilitet och lägre vikt. Dessutom är FE250, liksom övriga 2013-modeller från Husaberg med hasplåt (av plast). Bakramen är en konstruktion som är en mix av glasfiber och polyamid (BGZ15). Fördelarna lär bland annat vara hög tålighet och bättre flexibilitet än aluminium. Vidare ger det här ökade möjligheter att integrera kablar och andra föremål i ramen.

Husaberg _details_silencer_4-stroke_2

Andra nyheter är ny typ av aluminum-svingarm (300 gram lättare än tidigare), med ny infästning för stötdämparen (5 millimeter längre fram). Svingarmen har en aningen högre profil och optimerad flex som ska bidra med bättre support för ramen och fjädringen. Vidare finner vi ny typ av PDS-dämpare från WP bak (7 milimeter längre än tidigare). Numer är det möjligt att justera fjäderförspänningen utan behov av hammare och drivdon. Givetvis erbjuds gott om justeringsmöjligheter med bland annat justering av hög- och lågfarts kompressionsdämpning.

Husaberg _details_4CS_fork

Den nya 48-millimeters WP-framgaffeln (4CS USD Closed Cartridge) med dess patenterade 4-kammarsystem, som bland annat ska borga för god känslighet, och samtidigt erbjuda gott om justeringsmöjligheter. Justering (som görs för hands utan verktyg) av kompressionsdämpning återfinns överst hos vänster gaffelben, medan returdämpning finns överst hos höger gaffelben. De nya packboxarna kommer från SKF och framgaffeln uppges vara betydligt enklare att serva, där bland annat fjädrarna kan bytas utan behov av specialverktyg.

Husaberg _details_fuel_tank_airbox_4-stroke

Andra nyheter är att luftburken är av ny modell (med Twin-Air filter som enkelt byts utan behov av verktyg), ny typ av bränsletank (transparent plast som gör det enkelt att hålla koll på resterande bränslemängd), och ny typ av ljuddämpare (större burk och med modifierat inre för lägre ljudnivå vid maximalt effektuttag).

Husaberg _details_airbox_1

Hjulen är med DID-fälgar och CNC-frästa aluminium-nav, och vikten lär ha bantats med 200 gram per hjul. Ekrarna är numer svart-eloxerade, något som bland annat ska ge ett utökat korrosions-skydd. Den lägre gaffelkronan har fått ny design, som uppges vara lättare än tidigare.

Husaberg _stills_FE_250_4

Brembo-bromsarna har uppdaterats med ny huvudbromscylinder för bakbromsen.

 A4I9805

Liksom övriga fyrtaksmodeller från Husaberg är FE250 med bränsleinsprutning (42-millimeters spjällhus), med automatisk temperatur och höjdkompensation). Som tillbehör finns en brytare med vilken det går att välja mellan olika motorprogram. De nya typen av kolvar bidrar till ytterligare viktminskning (hos FE450 lär kolven vara 14% lättare än tidigare). Kylfläkt är standard (hos samtliga fyrtaktsmodeller).

Husaberg _details_handguard

När vi kommer till själva hjärtat hos FE250 finner vi en 248,6 kubikcentimeters vätskekyld fyrtaktsmotor med elektronisk bränsleinsprutning. Husaberg var en av de första tillverkarna att montera EMS (Engine Management System) på sina motorcyklar. I grunden är det samma EMS-system från Keihin med elektronisk bränsleinsprutning och 42 millimeters spjällhus som används hos FE250. Som tillbehör finns en brytare med vilken det går att välja mellan olika motorprogram.

FE250 Action_FM_004

Cylindertoppen rymmer dubbla överliggande kamaxlar och DLC-legerade vippor vilka styr över de fyra titanventilerna (två för respektive insug och avgas).

Oljesmörjningen matas med hjälp av dubbla oljepumpar, där en tryckpump förser vevstake, kolv, balansaxel, koppling, ventiler samt kamaxlar och kyler generatorn. Den andra pumpen sköter evakueringen av olja från vevhuset och trycker den vidare till växellådan. Det skapar även ett vakuum i vevhuset vilket ska öka motorns prestanda.

Avslutningsvis har FE205 en generator (oljekyld) som lär erbjuda 196 watt, och som kan vara till hjälp på det är dags att lysa upp höstmörkret...

Totalt sett ä FE250 definitivt en modell som har potential att bli en vinnarmaskin för dig som satsar på toppen. Samtidigt är det en mycket trevlig och lättkörd maskin för motinären som vill utvecklas som förare.•

 A4I9801

 

 

FAKTA HUSABERG FE250 - 2013

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, 4 vent/cyl, DOHC
Borr x Slag 76 x 54.8 mm
Slagvolym 248.6 cm³
Effekt cirka 30 hk
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, Keihin, 42 mm spjällhus
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1482±10 mm
Sadelhöjd 970 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, 4CS Closed Cartridge
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", DID
Däck/hjul bak 120/90-18, 2.15 x 18", DID
Tankvolym 9,5 L
Vikt (utan bensin) 107.5 kg
Färg Blå/gul/vit
Pris Ej klart
Importör Husaberg