Med en hanterbarhet som en smidig liten 125:a och en motor som är förvånansvärt stark är KTM 200 EXC en suverän enduromaskin för dig som vill fram fort i bökig terräng. Jörgen Gustafsson har provkört.
Till skillnad mot många andra satsar KTM hårt på tvåtaktare, och en av höjdarmodellerna med tvåtaktsmotor är tveklöst 200EXC. Med sina 193 kubik och dess slimmade format har du här en motor som erbjuder gott om kraft redan från låga varvtal. Och skulle du råka välja fel växel (sexstegad växellåda med hydraulisk manövrering av kopplingen) i helt fel läge behöver inte det betyda en orkeslös motor, och tvärstopp... Nej, här finns en del utrymme för att tillåta en hel del förarmisstag, och det är just detta som spelar en stor roll i att 200 EXC som helhet blir en så pass lättkörd enduromaskin.
För 76 900 kronor får du en raceklar enduromaskin som upplevs vara lite smidigare än underbara enduromaskinen 300 EXC, men samtidigt lättare att köra, totalt sett, än exempelvis 125 EXC. Bland annat är det motorkaraktären som gör att körningen blir snabbt och smidig, även i extremt bökig terräng. Den tämligen låga vikten (97 kilogram uppgiven torrvikt) gör att det för de flesta inte bör vara en omöjlighet att lyfta loss maskinen efter en fastkörning.
Ramen är en rörkonstruktion av krom-molybden med bultad bakram av aluminium. Framgaffeln är den senaste WP-generationen, upp-och-ned-vänd med 48 millimeters ben och fullt justerbar. Inför 2013 har gaffeln bland annat fått en ny typ av framgaffelolja, och ny version av packningar.
Andra nyheter finner vi hos svingarmen där stötdämparinfästningen är centralt placerad för lika belastning hos båda sidorna av svingarmen. PDS-dämparen har monterats i en aning mer horisontellt läge för att erbjuda mer progressivitet. Vidare har den fått ny grundinställning, är fullt justerbar, med hög- och lågfarts kompressionsdämpning.
Bromsarna kommer som vanligt, när det gäller KTM, från italienska Brembo. Här finner vi stålomspunna bromsslangar och vågformade bromsskivor. Till 2013 har bromsoket bak uppdaterats rent mekaniskt, vilket bland annat lär öka livslängden på packboxar och samtidigt minska servicebehovet.
En av de absolut bästa sakerna med 200 EXC är att den underlättar körningen, du blir snabbare samtidigt som man känner sig skickligare än vad man kanske egentligen är...
Med 200 EXC kommer du märka att det är förvånansvärt enkelt att ta sig upp och ned för "omöjliga" branter, trixa sig över höga stenblock, omkullvälta träd och ta sig fram i extrem terräng. Att snabbt vända runt i tajtaste hårnålen betyder inte bök och stök, och körning i ogästvänliga stenrösen är inte någon större utmaning i sadeln på denna maskin.
Som du förstår gläds vi åt hanterbarheten. För tillsammans med motorn, som har imponerande gott om kraft över ett brett och användbart register, blir det här en "fånigt" lättkörd motorcykel. Tänk dig att du kör en 125:a, fast med en starkare motor... Om man mot förmodan skulle råka köra stopp på motorn är det skönt med elstart, samtidigt som det känns tryggt med "backup" i form av kick.
Det som också är skönt med 200 EXC är helheten. Allt fungerar som det ska, förarergonomin är noggrant utformad, plastdetaljer är bra utformade och allt sitter där det ska, och motorcykeln passar såväl lite längre som kortare förare.
En av de absolut bästa sakerna med 200 EXC är att den underlättar körningen, och du blir snabbare i terrängen samtidigt som man känner sig skickligare än vad man kanske egentligen är...
MOTOR
Design | 1-cyl, 2-takt, vätskekyld, Reed-ventiler |
---|---|
Slagvolym | 193 cm³ |
Borr | 64 mm |
Slag | 60 mm |
Start | Elstart och kick |
Transmission | |
Primär utväxling | 23:73 |
Sekundär utväxling | 14:45 |
Koppling |
Våt, flerskivig / hydrauliskt manövrerad |
CHASSI
Ram | Rörram av krom-molybden |
---|---|
Framgaffel | WP 4860 MXMA PA |
Stötdämpare | WP PDS 5018 DCC |
Fjädringsväg fram | 300 mm |
Fjädringsväg bak | 335 mm |
Bromssystem | Skivbromsar |
Bromsskiva fram - diameter | 260 mm |
Bromsskiva bak - diameter | 220 mm |
Drivkedja | 5/8 x 1/4" |
Styrvinkel | 63.5° |
Hjulbas | 1,471±10 mm |
Markfrigång (obelastad) | 355 mm |
Sadelhöjd (obelastad) | 960 mm |
Bensintank | 9.5 l |
Vikt (uppgiven utan bränsle) | 97 kg |
Pris: 76. 900 Kronor