För en tid sedan var Fastbikes.se på plats i Italien då KTM lanserade 2013 års motocrossmodeller. Här kan du läsa vad som är nytt, och Jörgen Gustafssons utvärdering av KTM 250SX-F.
Två år efter att KTM presenterade deras nya generation av motocrossmodeller, med den revolutionära 350 SX-F, har den Österikiske tillverkaren pressat ännu hårdare för att hålla sig i toppskicket inom motocross.
För 2013 presenterar KTM åter igen ett helt ny SX modellprogram med ett nytt chassi, ny fjädring och uppdaterade ramar samt nykonstruerade fyrtaktsmotorer.
250 SX-F har figurerat inom MX2-VM och under 8 års tid nu. Och den nya generationen visas med en helt ny, ännu lättare motor med ett uppdaterat insprutningssystem. Tillsammans med en ny ram och nydesignade plastdetaljer är nya KTM 250 SX-F 2013 en motorcykel som skapats för att bli en ny toppmodell.
Motorn har fått en helt ny design med elstart (utan kick), i ett helt nytt motorblock, som tillverkas genom en pressgjutnings-process. Allt för att spara vikt. En ny typ av aluminiumlegering som med en slags elastiska egenskaper ska bidra med en hög hållfasthet för extra skydd mot motorskador.
Slag-borr-förhållandet hos 250 SX-F har modifierats med kortare slag till förmån för högre toppeffekt, där cylindern nu ståtar med en borrning på 78 mm (tidigare 76 mm), och därmed ger utrymme för större ventiler. Trots den större diametern, är den smidda kolven, av box-modell, lättare. Detta minskar de rörliga massorna samtidigt som det möjliggör högre motorvarv och mer motorstyrka.
KTM:s mål var mindre vibrationer trots ökat max-varvtal. Det är därför nya KTM 250 SX-F-motorn även en i sidled placerad balansaxel, som också fungerar som drivhjul åt kamkedjan och vattenpumpen.
Styrenheten från Keihin med dess elektroniska bränsleinsprutning uppges ha förbättrats avsevärt hos 2013 års KTM 250 SX-F, där ännu mer prestanda har uppnåtts till följd av större luftflöde genom ett nytt spjällhus – som nu mäter 44 mm mot tidigare 42 mm – och även fått en ny typ av spridare.
Gasreglagets lägesgivare (TPS) har förstärkts och fått ett bättre skydd. Elsystemet har förenklats och samtidigt lär kvaliteten på kablar och kontakter optimerats. Fortfarande erbjuds möjligheten att med ett styrmonterat reglage (tillbehör) välja mellan olika motor-program (mappningar).
Hjärtat hos den nyutvecklade DOHC-motorn är den modifierade cylindertoppen med dess dubbla överliggande kamaxlar och DLC-legerade vipparmar som reglerar ventilerna av titan. Större, optimerade insugskanaler tillsammans med de generöst dimensionerade insugningsventilerna (insug 32,5 mm, avgas 26,5 mm) sägs ge 10 procent bättre bränsleflöde och samtidigt generera betydligt bättre prestanda. De nya kamaxlarna hos 250 SX-F har uppdaterats (nya ventiltider, större borr) för att uppnå en rejäl effektökning jämfört med föregångaren, framför i det högre varvtalsregistret (maxvarv uppges till 14,000 varv/min, mot tidigare 13,400 varv/min).
Ramkonstruktionen av lätt och stark krom-molybden-stålrör ger en blandning av längd-och vridstyvhet, vilket bidrar till smidig hantering och exakt styrning, samt god stabilitet.
Ramarna hos KTM:s fyrtaktscrossar har fått en förstyvning av ramens triangel och tunnare ramrör. Detta ligger till grund för den förbättrade körstabiliteten (hög vridstyvhet) som även åtföljs av en minskning i vikt. Ramen har även förädlats med en ny färg.
Den uppdaterade 48 millimeters upp-och-ned-vända WP-framgaffeln med sin slutna kassett-teknik (Closed-Cartridge) har optimerats med nya grundinställningar för bästa möjliga samspel med den nya ramen och motorn. Den nya gaffeloljan lär vara mer slitstark, och är utvecklad för att erbjuda mer konsekvent dämpning under såväl enskilda race och träningar som under hela motorcykeln livs-cykel.
Vidare finner vi en ny nedre gaffelkrona som uppges vara 80 gram lättare än dess föregångare och, precis som den övre gaffelkronan, är CNC-bearbetad av aluminium, där styregenskaper och samtidigt känsligheten hos gaffeln förbättrats märkbart.
Enkelstötdämparen från WP har ytterligare förfinats för 2013 och tillsammans med KTM:s länksystem, och helt ny grundinställning erbjuder den bättre dämpning, förbättrad mark-kontakt och ännu högre reserver mot att bottna. Som vanligt kan retur och kompressionsdämpningen (hög och låg hastighet) anpassas individuellt till bana och förare enkelt och snabbt.
Hjulen är med CNC-bearbetade nav och EXCEL alufälgar, plus nya, svarteloxerade ekrar med aluminium-nipplar, vilket sägs garantera högsta möjliga stabilitet och samtidigt hålla vikten till ett minimum. Till förmån för bättre kör-stabilitet har KTM 250 SX-F diameterns hos bakaxeln ökat i diameter från 20 mm till 25 mm.
Som pricken över i har ergonomin hos platskåporna fått en bättre ergonomi, som leder till smidigare och mer komfortabel körning. Bränsletanken och dess spoiler har fått nytt stuk, liksom luftburkens lock och framskärm, inklusive främre startnummerhållaren. Den nya framskärmen har designats för att minska ler-uppbyggnaden på dess insida. En ny struktur och modifierad fastsättning av framskärmen sägs resultera i upp till 50 procent bättre styvhet, vilket betyder mindre framskärm-fladder.
Totaltintrycket är att 2013 års SX-modeller från KTM har fått en lite "rundare" design, som toppas av de snyggt svarteloxerade ekrarna och den nya färgen på ramen.
Ute på banan märks många av modifieringarna av direkt. Vid sidan om den finslipade ergonomin är det motoreffekten, som uppges ha ökat med 5 hästkrafter (!). Mer motoreffekt är visserligen något som de flesta kommer att jubla åt, och ute på banan är nya 250 SX-F en mycket rapp maskin som många lär kapa sina tidigare varvtider med. Däremot upplevs 2013 års 250 SX-F vara lite mer explosiv och krävande, vilket kan vara till nackdel för såväl glada amatörer som elitsatsande juniorer.
-Oj, Oj, En fabriksmaskin! Var Jörgens första känsla efter första varvet.
2013 års KTM 250 SX-F upplevs som mer "race" rakt igenom. Det var lite klurigt att få bra med fäste på svåra hala kurvor (typ skråböjar), som då man exempelvis vänder och ska upp för en brant backe. Då märks den förvånansvärt tunna botten av. Men när motorn varvas och börjar leverera sin otroliga kraft är det läge att hålla i sig och hänga med. För nu går det undan. Motorn fullkomlig öser ur sig kraft, och skriker sig upp till 14000 varv.
Även om motorn är med extrem karaktär, och lite klurig att bemästra för medelåkaren, så lär hårdsatsande elitförare komma att älska denna lilla smidiga "fabriksracer".
Fjädringen svarar upp till den effektfulla motorn. Den är hård och tuff, och för vissa lär en snäppet mjukare fjäder vara att föredra. Den svänger exakt och svara på minsta lilla "vink", vilket spar förarens energi och samtidigt gör det lättare att välja idealspår, och således slipa på varvtiden.
När det gäller ergonomin är det som sagt mjukare former, som gillas, bland annat för dess sköna knäslut och avsaknad av kanter som stövlar och kläder kan haka fast kring. På önskelistan står även andra, lite bredare gummihandtag, vilket enkelt byts efter eget tycke och smak. Plus för att det går att justera reglagen för frambroms och koppling samt returdämpningen hos framgaffeln utan behov av verktyg.
Totalt sett är 2013 års KTM 250 SX-F en extrem racer som lär passa ypperligt för dig som satsar på en ledande position. •
MOTOR
Design | 1-cyl, 4-takt, DOHC, vätskekyld |
---|---|
Slagvolym | 249.91 cm³ |
Borr | 78 mm |
Slag | 52.3 mm |
Start | Elstart |
Transmission | |
Motorsmörjning | 2 Eaton pumpar |
Primär utväxling | 22:68 |
Sekundär utväxling | 13:48 |
Kylsystem | Vattenpump |
Koppling |
Våt, flerskivig / hydrauliskt manövrerad |
CHASSI
Ram | Rörram av krom-molybden |
---|---|
Framgaffel | WP 4860 MXMA CC |
Stötdämpare | WP 5018 BAVP DCC |
Fjädringsväg fram | 300 mm |
Fjädringsväg bak | 330 mm |
Bromssystem | Skivbromsar |
Bromsskiva fram - diameter | 260 mm |
Bromsskiva bak - diameter | 220 mm |
Drivkedja | 5/8 x 1/4" |
Styrvinkel | 26.5° |
Hjulbas | 1,495±10 mm |
Markfrigång (obelastad) | 375 mm |
Sadelhöjd (obelastad) | 992 mm |
Bensintank | 7.5 l |
Vikt (uppgiven utan bränsle) | 102.8 kg |