Jörgen Gustafsson begav sig till Italien för att provköra 2013 års motocross och enduromodeller från Husqvarna. Här kan du läsa hans utvärdering av enduromodellerna TE250R och TE310R.
Husqvarna grundades i Sverige men tillverkas sedan en tid i den italienska provinsen Varese, och har sedan 2007 varit en del av BMW. tillverkare av motorcyklar på en internationell tävling för off-road och på väg, som ursprungligen grundades i Sverige och har varit en del av BMW Group sedan 2007.
Under sina mer än tio årtionden av existens har Husqvarna Motorcyklar hunnit samla på sig mängder av titlar i olika racingsammanhang, med totalt 82 VM-titlar hittills.
Finske Juha Salminen körde hem VM-titeln i Enduro-VM:s E1-klass under 2011 med Husqvarna TE 250. Samtidigt vann hans franske märkeskollega Antoine Meo E2-klassen med sin TE310, och som pricken över i kammade Husqvarna hem märkestitlarna i de två klasserna. Inför 2013 har Husqvarna laddat för att skapa ännu bättre förutsättningar för fler segrar...
2013 års TE250R och TE310R har fått en del nytt. Hos motorn (som i det stora hela är identiska) finner vi ny cylindertopp, ett nytt bränsleinsprutningssystem från Keihin och modifierat avgassystem. Resultatet är bättre gasrespons och mer kraft över hela registret. Husqvarna har lagt till "R" i modellbeteckningen för att belysa effektökningen.
Motorn uppges väga endast 23 kilo, och liksom tidigare är den vätskekylda och encylindriga motorn, med sina dubbla överliggande kamxalar och fyra ventiler, sammankopplad med en sexstegad växellåda. I båda fallen finns båda kick och elstart.
Hos TE250R uppges borr och slag vara 79 respektive 50,9 millimeter i jämförelse mot TE310R som har 82 millimeter borr och 57,35 millimeter slag. I båda fallen är sekundärutväxlingen med 13 kubb fram och 50 bak. Kopplingen är flerskivig och våt med hydraulisk manövrering.
Jämfört med sina föregångare har det skett en väsentlig förbättring av effekt och vridmoment över hela varvtalsregistret hos båda modellerna.
Toppeffekten hos TE310R upges ha ökat med nästan 5 procent samtidigt som maximalt vridmoment ökat med cirka 8 procent, medan förare av den nya TE 250 R kan dra nytta av ökning med ungefär 8 procent för såväl effekt som vridmoment. Bortsett från det omgjorda topplocket och det nya insprutningssystemet, kan även denna effektökning hänföras till grenrörets nya layout.
Till det yttre är det ingen större skillnad mellan de två modellerna. Faktum är skillnaderna mellan de två modellerna är mycket små. Viktmässigt är det ingen skillnad och synar vi chassigeometrin finner vi att även denna är identisk.
Ramen är i båda fallen en rörramskonstruktion av stål med bakram av aluminium. Framgaffeln från Kayaba är av upp-och-ner-vänd "Open Cartridge" modell med 48 millimeters innerben som är fullt justerbar. Bak finner vi en "Soft Damp" stötdämpare från Kayaba som är fullt justerbar med justering av låg- och högfarts kompressionsdämpning.
Hjulen är trådekrade med aluminiumfälgar som mäter 1.60x16-tum fram och 2.15x18 tum bak. Bromsarna utgörs av en 260 millimeters vågformade bromsskiva och dubbelkolvsok fram. Bak bromsar ett enkolvsok tillsammans med den 240 millimeter stora bromsskivan, som även den är vågformad.
Hjulbasen uppges till 1470 millimeter hos båda modellerna, medan sadelhöjden är 950 millimeter, försprånget uppges vara 106 millimeter och styrvinkeln 26,5 grader.
Båda modellerna har en uppgiven torrvikt på 109 kilogram, men under provkörningen märks däremot desto större skillnad.
Motorn hos TE250R påminner om en bottenstarkare version av en motocross-motor och varvar ut bra. Registret är jätteskönt och bidrar till en härlig körning som inte slösar med förarens energi. Den lättkörda motorgången är något som såväl snabba och mer erfarna förare som långsammare nybörjare kan dra stor nytta av. I synnerhet under långlopp där det gäller att hålla sig fräsch under flera timmar i sträck.
Motorn hos TE310R är inte oväntat mycket starkare, och kräver mer av föraren. Vid gaspådrag gäller det att föraren håller i sig, för den här vill verkligen iväg. Visserligen är det bara 52,94 kubikcentimeters skillnad (förutom effekt och vrid) mellan de två motorerna, men körmässigt är det stor skillnad. Även vid inbromsningar gör den häftigare motoreffekten sig påmind, och det blir aningen jobbigare att bromsa.
Totalt sett är dock båda modellerna snabba, snälla och trevliga i skogen. För motionären är TE250R det bästa alternativet, även om TE250R även är riktigt snabb i händerna på en mer hårdsatsande förare. Båda modellerna är "lagom" för mycket vilket borde passa många förare i landet "lagom"...
TE250R är riktigt trevlig att köra, och favoriten av dessa två, det har vi den potenta motorn med dess trevliga karaktär att främst tacka för. Båda modellerna upplevs som kompakta och smidiga. Dessutom svänger de enkelt, men det gäller att tänkt sig lite extra för då man kör TE310R som matar på lite mer än TE250R, och därför kräver lite mer. För bökigare och mer tekniskt krävande terräng är TE250R att föredra framför TE310R. Fjädringen fungerar bra och är fint avstämd mellan fram och bak, med en mjuk och följsam karaktär.
På minussidan hamnar att växelspaken upplevs som i längsta laget och att växellådan känns lite rå och hårdare att manövrera än många av dess japanska konkurrenter. Dessutom hände det att foten fastnade på sidostödet vid flera tillfällen under provkörningen.
Totalt sett är det här dock två trevliga och potenta racemaskiner, där TE250R inte kräver riktigt lika mycket som TE310R gör av dess förare. Både TE250R och TE310R är bra tävlingsmaskiner, där TE250R är bästa alternativet för motionären eller dig som vill orka köra långt och länge... •
|
Fakta - Husqvarna TE250R/TE310R |
Motor |
|
Typ |
4-takt 1 cylinder, fyra ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar, våtsump |
Borr / slag |
79x50.9 / 82x57.35 mm |
Slagvolym |
249.5 / 302.44 cc |
Kompressionsförhållande |
13.5:1 / 13.1:1 |
Bränslesystem |
Elektronisk bränsleinsprutning från Keihin |
Start |
Kick och elstart |
Kylning |
Vätskekylning |
Homologation |
Euro 3 |
Transmission |
|
Koppling |
Våt, flerskivig, hydraulisk manövrering |
Växellåda |
6-stegad växellåda |
Sekundärutväxling |
13T / 50T (3.076) |
Chassi / bromsar |
|
Ram |
Rörkonstruktion av stål. Bakram av aluminium |
Fjädring fram |
Kayaba upp-och-ner-vänd “open cartridge”; justering av kompression and returdämpning; ø 48 mm. |
Fjädring bak |
Kayaba progressiv "Soft Damp" med hydraulisk enkeldämpare; fjäderförspänning, retur och kompressionsdämpning. Separat justering av hög och lågfarts kompressionsdämpning |
Fjädringsväg fram |
300 mm |
Fjädringsväg bak |
296 mm |
Hjul |
Trådekrade med aluminiumfälgar |
Fälg fram |
1.60"x21" |
Fälg bak |
2.15"x18" |
Däck fram |
90/90 - 21" |
Däck fram |
120/90 - 18" |
Broms fram |
260 mm “Wave” bromsskiva, hydraulisk manövrering, tvåkolvsok |
Broms bak |
240 mm "Wave" bromsskiva, hydraulisk manövrering, enkolvsok |
Dimensioner / vikt |
|
Hjulbas |
1.470 mm |
Sadelhöjd, obelastad |
950 mm |
Markfrigång, obelastad |
290 mm |
Försprång |
106 mm |
Styrvinkel |
26.5° |
Torrvikt |
109 Kg |
Bensintank |
8.5 l |