Under senare år har Husqvarna fokuserat på att tillverka potenta enduro-, offroad och supermotomaskiner. Nu har de lanserat sin första renodlade landsvägsmaskin på väldigt länge. Fastbikes.se har provkört den förädlade R-versionen av Husqvarnas nakenmodell Nuda 900.
Inte sedan sextiotalet har Husqvarna tillverkat någon renodlad landsvägsmaskin, om vi bortser från de landsvägsregistrerade offroad- och supermotomodeller som finns och har funnit i deras modellpark.
För några år sedan köpte BMW det anrika svenska motorcykelmärket, som vid den tiden ägdes av italienska MV Agusta. Kort därefter kunde vi se hur BMW:s fabriksförare inom Enduro-VM började tävla med motorcyklar från Husqvarna. Och nu har samarbetet mellan de två tillverkarna spritt sig ytterligare.
Husqvarna är fullt medvetna om att hjärtat och själen hos en motorcykel kommer från dess motor och därför var det ytterst viktig att välja rätt motor för detta nakna projekt. Ett gemensamt beslut fattades tillsammans med BMW:s utvecklingsteam i München att använda mycket tillförlitliga och tekniskt avancerade F 800 R motor som grund för både Nuda 900 och 900R - men det var noga att allt skulle anpassas till Husqvarnas specifika behov och krav.
Husqvarna har ökat kapaciteten för den vätskekylda parallelltwinnen från 798 kubikcentimeter till 898 kubikcentimeter genom 2 millimeter större borrning (nu 84 mm) och ökat slaglängden till 81 millimeter (en ökning med 5.4mm). Kompressionsförhållandet har höjts till 13.0:1 med hjälp av en ny tre-lagers topplockspackning.
Vidare har den bränsleinsprutade motorn, med sin karaktäristiska Husqvarna-röda topp, fått 1 millimeter större ventiler (33mm insugs- och 28,5 mm avgasventiler).
Resultatet är en välbalanserad och trevlig motor med en rolig karaktär som inbjuder till rejält med körglädje. På topp uppges motorn, som är framåtlutad med 30 graders vinkel i ramen, erbjuda 105 hästkrafter och 100 newtonmeter vridmoment.
Bensintanken, som döljer sig under sadeln, rymmer endast 13 liter vilket ger en aktionsradie på runt 20 mil vid blandad körning. Du som kör riktigt städat och ekonomiskt kan komma ytterligare fem-sex mil på en tank.
Chassit är lånat från BMW med stålrörsramen hos F800GS som utgångspunkt, i det här fallet 50 millmeter kortare och med ett kraftigare styrhuvud som även har fått en brantare vinkel för kvickare styrning.
Standardversionen Nuda 900 kommer med Sachs framgaffel som inte erbjuder några som helst justeringsmöjligheter och en stötdämpare från Sachs, som erbjuder justering av såväl fjäderförspänning, retur- och kompressionsdämpning. R-versionen har en mer påkostad Sachs-framgaffel, som är fullt justerbar.
Bak finner vi i det fallet en Öhlins-stötdämpare som är fullt justerbar inklusive justering av Ride Height. Dessutom är R-versionens grundinställning aningen hårdare. Samtidigt skiljer sadelhöjden de två åt, där standardversionen är med 875 millimeters sadelhöjd, medan R-versionen stoltserar med 890 millimeters sadelhöjd.
Medan R-versionen har försetts med grymt effektiva Brembo Monobloc bromsok, får standardversionen nöja sig med lite enklare bromsar från samma tillverkare. Bromsverkan är det inget fel på, och känslan i frambromsgreppet är suveränt. Precis så som jag vill att det ska vara. Däremot saknar modellen ABS-bromsar i nuläget, men en ABS-indikator hos instrumenteringen skvallrar om att det är på gång...
Som pricken över i är R-versionen även kittad med en del läckra kolfiberdetaljer. Och när det gäller designen är smaken som baken, delad. Jag anser dock att Husqvarna Nuda 900R är en riktig läckerbit med sin tilltalande design och fina detaljfinish.
En annan detalj som ger extra njutning är avgassystemets härliga välljud, som i standardutförande låter mer än vad jag trodde var tillåtet, men ändå utan att vara för mycket...
Totalt sett är Husvarna Nuda 900R en mycket potent och rolig motorcykel. Torrvikten uppges vara 174 kilogram. Och för att vara Husqvarnas första "riktiga" landsvägsmodell på mycket länge är det här en mycket bra modell. Den svänger villigt, utan att vara nervös, och håller spåret i såväl tajta hårnålar och vidare högfartskurvor.
Det breda styret hjälper till att förstärka trygghetskänslan, samtidigt som det bidrar till den sportiga, men samtidigt vilsamma körställningen. Sadeln är hård och smal, och för längre touringuppdrag gäller det att du har en tålig bak. Däremot är den perfekt vid aktiv körning då det är fokus på att ha skoj.
Motorn är rolig och potent. Men svarar piggt på gasen och erbjuder gott om kraft över ett brett register, och framhjulet lättar mer än gärna från vägbanan vid gaspådrag. ☺
Växlingarna går på räls och allt som allt fungerar motorcykelns detaljer klanderfritt. Däremot har jag lite svårt för att blinkersreglaget har placerats längst ner, under knappen för signalhornet, istället för tvärtom. En annan detalj som blir jobbigt i längden är kopplingen, som är lite för tungjobbad för min smak, i synnerhet vid aktiv körning och krypkörning i exempelvis stadskörning.
Jag anser att Husvarna Nuda 900R är en motorcykel som gör sig mycket bra som rolig pendlarmaskin och busmaskin för livsnjutare. Fjädringen gör ett suveränt jobb, och chassit är mycket följsamt. Ju kurvigare väg desto bättre trivs Nuda, och jag gissar att Nuda 900R inte är det minsta tråkig på bana heller. Däremot är det inte mitt val då jag ska ut på en långfärd på motorväg. Den är stabil, hastighetsresurser finns och körställningen är visserligen rymlig och komfortabel, men sadeln drar ner långfärdstouring-betyget rejält. I tillbehörsprogrammet finns dock en komfortsadel (som kostar 1375 kronor).
Fakta HUSQVARNA NUDA 900R -2012 | |
Motor | Vätskekyld, DOHC, fyrtakt, parallelltwin |
Borr x Slag | 84 x 81 mm |
Slagvolym | 898 cm³ |
Effekt | 105 hk/8500 varv |
Vridmoment | 100 Nm/7000 varv |
Kompression | 13.0:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 24,5 grader |
Hjulbas | 1495 mm |
Sadelhöjd | 890 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 210 mm fjädringsväg |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, 180 mm fjädringsväg, fullt justerbar |
Broms fram | Dubbla fyrkolvsok, 320 mm skivor, Brembo |
Broms bak | Tvåkolvsok, 265 mm skiva, Brembo |
Däck fram | 120/70-17 |
Däck bak | 180/55-17 |
Tankvolym | 13,0 L |
Vikt (utan bensin) | 174 kg |
Färg | Vit/röd |
Pris | 119 800 kronor (standardversionen = 104.900 kronor) |
Importör | HVA MOTOR AB |