Det skulle vara ren och skär lögn att säga något annat än att det här är en provkörning som vi sett fram emot länge… Bimota är den enda tillverkare som har tillstånd att använda Ducatis motorer i sina egentillverkade chassin.
Sadelns form och de greppvänliga fotreglagen underlättar framfarten, särskilt i kurvorna. På raksträckorna reagerar jag däremot på att det är svårt att komma ner bakom kåpglaset. Det finns inte mycket rörelseutrymme och tankens utformning gör det svårt att komma tillräckligt långt fram och lågt ner. Profilen är långt ifrån idealisk, inte alls som den fulländade dito på Yamaha R6. Men det här är ingen R6. Här finns massor av vridmoment och kraft, det gäller att du hukar dig ner rejält innan du slår på. Ettan har du egentligen aldrig användning för på DB7. Den massiva kraftutvecklingen i mellanregistret ger en formidabel acceleration, värre än på de flesta andra sporhojarna, även på sexan. Istället för att fundera över om du har rätt växel i kan du koncentrera dig på att göra rätt spårval. Att köra på lite lägre växlar kan dock vara bra eftersom du då får möjlighet att använda den lätthanterliga motorbromsen. En av höjdpunkterna på Bimotas DB7-paket är Ducati 1098-motorn. Bimota har modifierat den vassa twinnen med annat, mer effektivt avgassystem som löper ut på höger sida istället för under sadeln. Insprutningen är modifierad med hjälp av en enhet från Walbro. Det har resulterat i omkring 30% mer vridmoment mellan 4 000 och 7 000 varv jämfört med Ducati 1098. Det extra vridet i det här varvtalsområdet gör det möjligt att gå ut ur kurvorna på ett storstilat vis med full gas. Den hårda accelerationen ackompanjeras av sköna twinpulser och den massiva kraften komprimerar den fullt justerbara bakdämparen (Extremetech 2v4) när 190-bakdäcket suger tag i asfalten och skjuter iväg ekipaget. När merparten av de 160 hästarna trycker på kan du ägna dig åt powerslides om det faller dig i smaken (och om du nu behärskar tekniken). Det tar inte lång tid att värma Continental Race Attack-däcken. Efter ett par varv är det inga som helst problem att bromsa hårt med Monobloc-oken från Brembo. Att hantera de här enormt kraftfulla doningarna ovarsamt i kombination med kalla däck är inte att rekommendera. Innan teknikerna på plats hjälpte mig att finjustera fjädringen var hojen orolig under hårda inbromsningar. Herrarna hjälpte mig även att justera om växlingsreglaget eftersom jag hade svårt att peta mig igenom den sexväxlade lådan tillräckligt fort (ni minns min klumpiga stövel) och samtidigt såg jag till att justera kopplingsgreppet. De små irritationsmomenten eliminerades i ett trollslag och med ens faller alla bitar på plats. Det här bevisar på sitt sätt vilket precisionsinstrument Bimota DB7 är. Det mesta på det här handbyggda italienska smycket kan finjusteras för att passa föraren. Och jag, ”smycke” är den rätta benämningen på den här motorcykeln. Ta en titt på alla de frästa delarna i aluminium, de perfekta linjerna och de förstklassiga kvalitetskomponenterna så förstår du. Ett par klick mer kompression den fullt justerbara Marzocchi Corse RAC-gaffeln får fronten att lugna sig. Att det var nödvändigt kommer sig av att jag väger cirka 30 kilo mer än de italienska testförarna som cykeln är justerad för. Oavsett hur bra allt annat är så är det ända chassiet som är russinen i kakan, så är det på alla Bimota. Hybridramen med ovala stålrör och robusta plattor i fräst aluminiumlegering är rena konstverket. Det samma gäller svingen, de 10-ekrade lättviktsfälgarna och kolfiberkåpan, beståndsdelar som alla har del i den låga torrvikten av 170 kilo. Detta ger en otroligt kvick och medgörlig hoj som är rena fröjden att framföra på Misano. Trots styrdämparen blir DB7 lätt vinglig framtill när varvtalet närmar rödmarkeringen vid 10 500. På den långa rakan är det bara att klicka sig upp igenom den sexväxlade lådan, koppling behövs inte. Den röda växlingslampans starka sken get tydligt besked om när det är dags att växla. Återigen är det lätt att köra DB7 med precision. 235 kilometer i timmen visas på den digitala hastighetsmätaren, därefter följer en svag höger där du kan hålla 200 med knäskrap om du vill… och det vill du väl!? Om du skulle bli uttröttad av körningen har DB7 fortfarande en hel del att bjuda på. Slå dig bara ned på huk och studera alla detaljer på den här italienska juvelen men glöm inte att tiden går fort när du har roligt... + Exklusiv och grymt kompetent Fint chassi. 1098-motorn kan vara världens bästa motorcykelmotor. - DB7 är ett precisionsinstrument som kräver exakt rätt inställning för att ge full utdelning. = 1098-motorn levererar enorm kraft på ett mycket civiliserat sätt och DB7 är snabbare än du kan ana. Accelerationen från 7 000 varv är av en annan värld. När hojen dessutom toppas med en massa toppkomponenter och ett detaljarbete som du sällan ser på andra motorcyklar, vad är då baksidan på medaljen? Jo för samma pris får du en Ducati 1098R eller ett par Honda Fireblade och en scooter...
|