Under mitten av september presenterade spanska GasGas sina 2012-modeller i Barcelona. Fastbikes.se var på plats i Barcelona och kollade in nyheterna och minglade med världsmästarna Ivan Cervantes, Adam Raga och Dougie Lampkin. Nu har Jörgen "Gson" Gustafsson haft äran att provköra modellerna.
Spanska motorcykeltillverkaren GasGas har efter några tuffa år gjort en slags nystart och tillsammans med flerfaldige endurovärldsmästaren Ivan Cervantes har en helt ny modellkollektion skapats. 2012 års GasGas-modeller är helt nya i jämförelse med tidigare versioner, och det är inte bara designmässigt. Det är uppdaterats rakt igenom och resultatet uppges vara lägre vikt, och framförallt att modellerna ska vara ännu mer lättkörda än någonsin tidigare, i synnerhet då det nalkas extremtkörning i riktigt bökig terräng. GasGas uppger även att de nya maskinerna ska svänga betydligt lättare och samtidigt med större exakthet och känsla.
Chassit är helt nytt, med en ny ram av krom-molybden medan bakramen är en unik konstruktion av plast, där tre olika typer av material ska göra ramen hållfast och samtidigt tålig mot stötar och slag. Vidare noteras en helt ny slimmad luftburk med en ny typ av luftfilter av cartridgemodell. Hos motorn finner vi en helt ny koppling som bland annat ska vara mer lättjobbad och tåligare än tidigare. Dessutom sägs den nya utformningen bidra till bättre kylning.
Alla plastdetaljer är nya, bakbromsens pedal har fått ett nytt stuk, medan nya fotpinnar är på plats. Bränsletanken av transparent plast rymmer numera 10,5 liter, vilket är cirka 15 procent mer än tidigare.
Det enda som skiljer tåvtaktsmodellerna EC 250 och EC300 åt är motorerna, där slagvolym och motorstyrka skiljer dem åt en aning. Alla annat är identiskt, såsom hjulbas, vikt, fjädringskomponenter och så vidare. I båda fallen finner vi alltså fullt justerbar framgaffel och stötdämpare från Sachs, hydrauliskt manövrerad koppling och sexstegad växellåda samt Keihin förgasare (FCR MX-37). Totalt sett uppges vikten ha bantats med 2 kilogram.
EC250
Först ut är EC250, som till skillnad mot racingversionen bland annat är med Sachs-fjädring istället för Marzocchigaffel och Öhlinsdämpare. Det första intrycket är att elstart fortfarande känns lite ovant på en tvåtaktsmaskin. Bortsett från 4 kilos viktökning är det en mycket positiv detalj som underlättar, i synnerhet vid start i lite bökiga lägen. Dessutom är viktökningen inte något som hämmar körningen i någon märkbar utsträkning, men förare som tävlar på riktigt hög nivå lär sannolikt skippa den. Motorn är mycket tystgående, och med en "skönt" ljud.
Väl ute i spåret upplevs den som lättsvängd och med en rolig karaktär som gillas. Smidigheten gör att den känns mer som en 125-kubikare, med en livlig och lättkörd karaktär.
Motorn har en fin effektkurva som jag gillade. Man kan smyga upp för branta backar (vilket det fanns gott om på den extremt tuffa testbanan). Registret utnyttjades till fullo, och trotteln var i topp vid flertalet tillfällen. Det är stor skillnad mellan de två olika tändkurvorna som finns att välja mellan. Det "snälla" läget är lika stark som vid fulleffektläget, men med lite mer städad karaktär, då kraften levereras på ett snällare och mjukare vis.
Apropå mjuk, så var fjädringens grundinställningen i mjukaste laget för mina dryga 100 kilogram.
Sadel och knäslut var bra, däremot tycker jag att styrets gummihandtag för aningen för korta och tjocka, vilket gör att en del av körkänslan tappas. Jag märke dessutom flera gånger att hälen hos min vänstra stövel fastnade mot sidostödet fjäder, vilket var lite irriterande. Detta problem upphör givetvis vid demontering av stödet.
Bromsarna är effektiva, exakta och med en distinkt och "stum" känsla. Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är mycket skön och bra. Som redan nämnts är modellen med elstart och dubbla tändkurvor, något som gillas skarpt.
FAKTA EC 250
Motor 1-cyl, 2-takts, vätskekyld
Slagvolym 249,3 cc
Borrning x slag 66,4 x 72 mm
Växellåda 6-växlad
Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad
Förgasare Keihin FCR-MX37
Ram Krom-molybden
Fjädring fram: Inverterad Sachs-gaffel Ø48, 315 mm fjädringsväg,
Justerbar returdämpning och kompression
Bakfjädring: Sachs stötdämpare, 320 mm fjädringsväg
Justerbar retur, kompression (hög- och lågfart) och fjäderförspänning
Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21
Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18
Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok
Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok
Bränsle 10,5 l (2-taktsolja / bränsle blandat 1:50)
Torrvikt 102 kg
Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 1,260 x 830 mm
Hjulbas 1475 mm
Sadelhöjd 966 mm
Generalagent: kgk motor
Mer info: www.gasgas.se
EC300R
Racingversionen är utan elstart, vilket betyder att du snällt får kicka igång motorn, men i normalfallet är detta inget problem, utan snarare en lätt match.
Till skillnad mot basversionen som har Sachs-fjädring är racingversionen med Marzocchi-gaffel och Öhlinsdämpare. Förutom att dessa komponenter är exklusivare och aningen dyrare än standardversionens dito är de även med en hårdare, mer aggressiv grundinställning som passar ett lite högre tempo och en mer hårdsatsande förare. Däremot anser jag att framgaffeln är i hårdaste laget efter halva slaget, och man får hålla i den ordentligt vid inbromsningarna.
Motorn är grym, det finns kraft så det räcker samtidigt som leveransen sker städat och snällt och inte slösar på förarens energi i onödan. Även här finns två tändkurvor, en lite snällare och en lite häftigare. Faktum är att den här motorn har så pass mycket fyrtaktskaraktär i sig att jag skulle vilja kalla den för en tretaktare, vilket i det här fallet betyder att det är en tvåtaktare med en supersnäll fyrtaktares karaktär.
Precis som hos EC250 dras det höga helhetsbetyget ner av styrets gummihandtag som är alldeles för korta och tjocka och att vänsterfoten gärna hakar fast i stödets fjäder. Inga stora saker, men något som enkelt kan ändras för att göra detta till ännu bättre motorcykel.
Totalt sett är EC300R en mycket potent enduromaskin som är en fullfjädrat vinnarämne direkt ur lådan.
FAKTA EC 300R
Motor 1-cyl, 2-takts, vätskekyld
Slagvolym 299,3 cc
Borrning x slag 72,5 x 72,5 mm
Växellåda 6-växlad
Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad
Förgasare Keihin 38 mm
Ram Krom-molybden
Fjädring fram: Inverterad Marzocchi-gaffel Ø48 – Closed Cartridge, 315 mm fjädringsväg
Justerbar returdämpning, kompression och fjäderförspänning
Bakfjädring: Öhlins stötdämpare, 320 mm fjädringsväg
Justerbar retur, kompression och fjäderförspänning
Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21
Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18
Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok
Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok
Bränsle 10,5 l (2-taktsolja / bränsle blandat 1:50)
Torrvikt 102 kg
Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 830 x 1,260 mm
Hjulbas 1475 mm
Sadelhöjd 960 mm
Generalagent: kgk motor
Mer info: www.gasgas.se
EC250F
Precis som racingversionerna av tvåtaktsmodellerna EC250R och EC300R är GasGas fyrtaktsenduro EC250F kittad med fullt justerbar Marzocchigaffel och Öhlinsdämpare direkt från fabrik. Och det här är fjädringskomponenter som inte går av för hackor och erbjuder mängder av inställningsmöjligheter samtidigt.
Omedelbart slås jag av hur pass lättkörd och supertrevlig denna fyrtaktare är, och Faktum är att det stundtals kändes som om motorcykeln skötte det mesta på egen hand, i positiv bemärkelse. Man behövde bara titta åt det håll man ville så kom man dit. Samtidigt var chassit mycket bra och fjädringen svalde och jämnade ut gropar och andra ojämnheter perfekt.
Rakt igenom är detta en mycket trevlig enduro-fyrtaktare. En negativ detalj är dock att trottelfjädern är i hårdaste laget och gashandtaget känns aningen tung och en liten detalj som kan bli jobbig i längden.
Totalt sett är det här en mysig enduromaskin som är lurigt mycket snabbare än det kan verka. Faktum är att det här är en motorcykel som antagligen gör i stort sett alla förare till en ännu snabbare sådan. Det här är inte en enduromaskin som du behöver "bråka" med, utan det känns mycket lätt och smidig, och i slutändan är den mycket snabb.
Slutbetyget är att detta är en imponerande bra enduromaskin, och nog den bästa 250-kubiks fyrtaktsenduro jag någonsin kört. Starka ord, jag vet, men dagens sanning.
FAKTA EC250F
Motor 1-cyl, 4-takts, vätskekyld
Start: Elstart och kick
Slagvolym 249,6 cc
Borrning x slag 77 x 53,6 mm
Växellåda 5-växlad
Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad
Förgasare Keihin FCR-MX37
Ram Krom-molybden
Fjädring fram: Inverterad Marzocchi-gaffel Ø48 – Closed Cartridge Justerbar returdämpning, kompression och fjäderförspänning
Bakfjädring: Öhlins stötdämpare, 298 mm fjädringsväg
Justerbar retur, kompression och fjäderförspänning
Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21
Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18
Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok nissin
Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok nissin
Bränsle 6,3 liter
Torrvikt 110 kg
Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 830 x 1,260 mm
Sadelhöjd 940 mm
Generalagent: kgk motor
Mer info: www.gasgas.se
PRISER
ENDURO 2T
EC125 Racing GG-E1212-R 74 900 kr
EC200 Racing GG-E2012-R 76 900 kr
EC250 GG-E2512 74 900 kr
EC250 Elstart GG-E2512-E 76 900 kr
EC250 Sixdays GG-E2512-SIX 77 900 kr
EC250 Racing GG-E2512-R 80 900 kr
EC250 REPLIKA GG-E2512-C 99 900 kr
EC300 GG-E3012 77 900 kr
EC300 Elstart GG-E3012-E 79 900 kr
EC300 Sixdays GG-E3012-SIX 78 900 kr
EC300 Racing GG-E3012-R 83 900 kr
EC300 REPLIKA GG-E3012-N 99 900 kr
ENDURO 4T
FSE250 GG-EC2512-Y
FSE250 Sixdays GG-EC2512-SIX 83 900 kr
FSE250 Racing GG-EC2512-R 86 900 kr
FSE300 Racing GG-EC3012-YR 88 900 kr
FSE450 GG-EC4512-Y
FSE450 Racing GG-EC4512-R 89 900 kr
RANDONEE 4T
TX Randonne 125 4T 39 900 kr