Kawasaki har presenterat 2012 års KX450F, som erbjuder en hel del spännande nytt. Bland annat finner vi en så kallad ”launch control” som ska underlätta snabb acceleration från start. Dessutom är fotpinnarna justerbara liksom styret kan placeras på fler olika vis än tidigare, och motorkaraktären kan snabbt och enkelt anpassas efter olika förhållanden. Fastbikes.se:s motocrossexpert, Jörgen ”Gson” Gustafsson har provkört nyheten på Gallarate motocrossbana vid Milano i Italien.
Förra året fick KX450F en helt ny ram och motor som resulterade i att modellen blev mer potent som racemaskin och samtidigt mer lättkörd. Hos 2012 års KX450F har Kawasaki satsat på en ny ”Launch Control”, som med ett enkelt knapptryck på vänster styrhalva anpassar motorkaraktären för att uppnå maximal markkontakt åt bakhjulet och snabb acceleration ut ur startgrinden. Detta sägs ske utan att offra kraften på mellanregistret.
Motorn är en bränsleinsprutad och vätskekyld fyrtaktare på 449 kubikcentimeter med dubbla överliggande kamaxlar. 2012 års modell av motorn har trimmats och ECU-inställningarna uppdaterats för att erbjuda ökad prestanda över hela effektregistret. Kawasaki har även satsat på ändringar som ska bidra till förbättrad växlingskänsla och trottelrespons.
Enligt Kawasaki senarelägger mappningen för Launch Control Mode tändningen och ger därmed bakdäcket bättre grepp mot underlaget. Launch Control Mode kan användas på 1:a och 2:a växeln (och neutralläget). Då någon av de högre växlarna aktiveras kopplas systemet ur automatiskt och återgår till den normala motormappningen.
Hos 2012 års KX450F uppges motorn vara med ett bredare effektregister och ökad toppeffekt. Växellådan har modifierats för att erbjuda ännu enklare växling än tidigare. Dessutom har ramen modifierats med en smalare ”midja”.
Förutom Launch Control Mode erbjuds tre olika mappningar av ECU:n. Du kan välja mellan tre olika plug-in DFI inställningar (standard, hård, mjuk), plus i stort sett obegränsad DFI-Mapping med användning av tillbehöret Kawasaki KX FI-kit – där du med hjälp av en dator en skräddarsydd programvara (som ingår kittet) kan anpassa motorn hos KX450F till din körstil, bankaraktär och dina önskemål.
KX FI-kalibreringssats kan även användas som en datalogg vilken registrerar upp till sex timmars data beroende på antalet parametrar (motorns varvtal, spjällöppningens vinkel, med mera.) som registreras. Efter körning kan lagrad kördata analyseras i datorn.
Vidare har Kawasaki satsat på att erbjuda extra hög grad av justerbarhet för föraren, med två olika lägen för fotpinnarna (5 mm skillnad) och fyra olika lägen för styret genom flera olika fästpunkter hos övre gaffelkronan och vändbara styrfästen (Standard, 15 mm framåt, 25 mm Framåt och 10 mm bakåt). Snabbjusteringen för kopplingen är större än tidigare vilket underlättar justering av spelet hos kopplingswiren.
Hos 2012 års KX450F har kylarvingar och sidokåpor gjorts så minimala som möjligt, vilket bidrar till en lägre tyngdpunkt. Bensintanken har minskats från 7,0 till 6,2 liter och dess ovankant lär vara 20 millimeter lägre än tidigare. Den nya bensintanken bidrar till sänka vikten (100 gram) och tyngdpunkten ytterligare. Ljuddämparen har blivit 60 millimeter kortare vilket bidrar till en mer centraliserad massa.
KX450F har även fått ett smalare framhjul (80/100-21 istället för 90/100-21) vilket uppges bidra till en lättare hantering.
Numer sitter länkagesystemet (Uni-Trak) under svingarmen, vilket ger längre fjädringsväg. Något som i sin tur möjliggör mer noggrann inställning av bakfjädringen.
Jörgens första intryck av KX450F var att det i stort sett ser ut som 2011 års modell. Men när man kommer närmare och börjar syna den mer i detalj finner man mycket nytt. Exempelvis går sadeln upp längre fram, vilket Jörgen anser är en förbättring.
Sen märks det att Kawasaki jobbat mycket med att den ska vara slimmad. Det är jättefina skarvar mellan sadeln och alla plastdetaljer, vilket bidrar en behaglig och problemfri körning, eftersom det inte finns några skarvar för kläder och stövlar att haka fast i.
När det sedan är dags för första körningen ler Jörgen med öppen mun, och så här lyder hans utvärdering av modellen:
”Jag kör ett pass med den helt i standardutförande. Då känns den väldigt neutral. Alltså bra, utan några överraskningar. Andra passet prövar jag lite olika insprutningskurvor. Jag går från standard, till vit (mjuk) och vidare till svart (hård).
Jag upplevde att hojen var lite för häftig på gasen just från tomgång vid påslag, och jag drev ofta ur spår (utåt). Men när jag körde med vit mappning (mjuk) så blev motorcykeln jättemysig. Den blev lugnare ut ur böjarna och levererade sin fulla kraft där jag ville ha den. Svart mappning betyder kraft så att det räcker och blir över. Banan var hal idag, så det fanns inte tillräckligt med fäste för ”svart läge”. Men hojen går grymt bra.
Jag gjorde ett stort antal starter för att kolla upp den nya knappen på styret – launch control. Jag startade på 2an vid alla starter. Jag kände inte stor skillnad mellan de olika lägena. Men det blir mycket rakare start från grinden. Utan den så vill kraften i hojen vrida hojen en aning i sidled, likt en vild tjur. Med launch-control-knappen kan man slå på full gas och bara hänga fram över styret. Sen petar man i treans växel och lampan släcks samtidigt som motorn ger full kraft.
Fjädringen kändes helt okej. Jag skruvade på tre klick på returen hos stötdämparen, för att den skulle bli lite lugnare i bak. Framgaffeln fungerade till belåtenhet som den var inställd i standardutförande.
Körställningen är ett stort plus hos denna motocrossmaskin. Kawasaki är först ut av alla att ha justerbara fotpinnar i höjdled, vilket är mycket bra. Nu kan långa och korta förare hitta ett passande läge. Detta i kombination med den justerbara gaffelkronan ger ett väldigt stort anpassningsområde för i stort sett alla förare. Mycket bra. Detta, att styret kan flyttas i fyra olika steg, är annars en eftermarknadsdetalj man får betala för. Kawasaki har även smalnat av ramen över tanken med fyra millimeter, vilket gör att hojen känns mycket smal och smidig att köra.
Man kan komma långt fram på tanken nu med långa sadeln. Hojen är väldigt lättsvängd. Tack vare att Kawasaki har valt ett smalare framdäck är markkontakten bättre, vilket ger bra framhjulskänsla och att bidrar till att den inte känns nervös i höga farter. Känslan är att chassit är smalt, och som jag nämnt tidigare finns det inga skarvar att fastna i.
Bromsarna är distinkta och med bra känsla såväl fram som bak. Gummihandtagen hos styret ansåg jag var lite väl hårda, och de slet på mina händer (eller kanske berodde det på draget ;-) ”.
Totalt sett finns det egentligen inget väsentligt att anmärka på. Men elstart vore ju toppen.•
Fakta Kawasaki KX450F - 2012
MOTOR | |
Vätskekyld, 4-takts, 1-cylindrig, 449 cm3, DOHC, 4 ventiler/cylinder Borr x slag: 96.0 x 62.1 mm Kompressionsförhållande: 12.5:1 |
|
Insprutning: ø43 mm x 1 (Keihin) Digital DC-CDI Start: Kick
|
|
KRAFTÖVERFÖRING | |
5-växlad, flerskivig och våt koppling |
|
RAM |
|
Styrvinkel: 26.9° Försprång: 113 mm
|
|
FJÄDRING | |
Fjädring fram: 48 mm teleskopgaffel av AOS-typ (upp och ner) Kompressionsdämpning: 22-stegs Returdämpning: 20-stegs | |
Fjädring bak: Uni-Trak. Kompressionsdämpning: 22-stegs (låghastighets), 2-varv eller mera (höghastighets) Returdämpning: 22-stegs Fjäderförspänning: Fullt justerbar | |
BROMSAR |
|
Frambroms: En fast monterad 250 mm vågformad bromsskiva. Dubbelkolvsok | |
Bakbroms: En 240 mm vågformad bromsskiva. Enkolvsok
|
|
MÅTT | |
Hjulbas: 1480 mm Markfrigång: 330 mm Sadelhöjd: 955 mm |
|
Uppgiven vikt: 113 kg Bensintank: 6.2 liter |