Med nya Suzuki GSR750 har Suzuki skapat en så kallad Streetfighter med motorn från sportmotorcykeln GSX-R750. I det här fallet har den bränsleinsprutade radfyran på 749 kubikcentimeter modifierats en aning, med aningen dämpad toppeffekt och fokus på härligt med kraft på botten och mellanregistret.
Är Suzuki GSR750 en "elak best i fårakläder?" frågar jag mig själv innan provkörningen. Snart har jag svaret.
Nog händer det saker då jag vrider på gasrullen alltid. Vid hastigt gaspådrag från låg hastighet accelererar GSR750 kraftigt, på ett härligt vis. Kopplingen är lättjobbad och växlingarna av den sexstegade lådan går av bara farten.
Chassit, med sin stålram (som ger sken av att vara en maffig aluminiumram) och dubbelsidiga stålsving, har en inverterad framgaffel vilken liksom stötdämparen bak erbjuder justerbar fjäderförspänning.
Styret är ganska rakt och brett med justerbart bromsreglage. Körställningen är åt det sportigare hållet, men utan att vara extremt och jobbigt. Jag, med mina 183 centimeter, sitter lätt framåtlutad och komfortabelt med tämligen gott om benutrymme. För kortare personer är sadelhöjden fortfarande på gränsen till för hög, även om dess 815 millimeter får anses vara tämligen lågt. Komforten för passageraren är sisådär. Sadeln är sportigt liten och det finns inte mycket att greppa kring, bortsett från föraren.
Körmässigt svänger GSR750 bra och fjädringen erbjuder god komfort även på de mer tjälskadade vägavsnitten, men är i mjukaste laget för extremkörning. Här har Suzuki klart fokuserat på komfort, och med tanke på hur stora delar av det svenska vägnätet ser ut (och då framförallt med hänsyn till kurviga småvägar där motorcykelkörning är som bäst enligt mig) känns det som en lämpligt satsning.
Fram återfinns dubbla tvåkolvsok som greppar kring de 310 millimeter stora bromsskivorna. Bak finner vi ett enkolvsok tillsammans med en 240 millimeters bromsskiva. Frambromsen erbjuder gott om effekt samtidigt som den är tämligen lättjobbad. Däremot saknar jag det där sista bettet som jag tycker borde vara där.
Instrumenteringen har en digital panel som tydligt och bra informerar om aktuell hastighet, växelläge, bränslemängd, körsträcka och tid. Till vänster finns en varvräknare med analog visning.
Totalt sett är nakna Suzuki GSR750 en trevlig och lättkörd motorcykel. Framförallt är det en mycket smidig och bra maskin i storstadstrafik liksom på härliga små välkurvade vägar, oavsett om du kör mer stillsamt eller gasar desto friskare.
Visst erbjuder den även en hel del buspotential, men någon elak best i fårakläder är det inte. Motorn är visserligen rapp och pigg, och framhjulet lättar gärna från backen vid mer aktiv körning, men det där sista saknas i chassi- och bromsväg för att jag vill klassa den som en fullblods busmaskin. Men det är fortfarande en mycket trevlig nakenmodell som jag gärna njuter av härliga kurvor tillsammans med.
Som pricken över i kommer GSR750 endast att saluföras med ABS-bromsar, för säkerhets skull.•
Fakta Suzuki GSR750 - 2011
Motor | Vätskekyld, DOHC, 4-cylindrig |
Borr x Slag mm | 72.0 x 46.0 |
Slagvolym (cm³)(cc) | 749 |
Effekt kw(hk)/varv | 78 (106)/10200 |
Vridmoment Nm/varv | 80/9000 |
Kompression | 12.3 |
Bränslesystem | Insprutning |
Transmission | 6 växlar |
Generatoreffekt W | 375W |
Hjulbas mm | 1440 |
Längd mm | 2115 |
Bredd mm | 785 |
Sitthöjd mm | 815 |
Markfrigång mm | 145 |
Fjädring fram | Inverterad, teleskopisk,oljedämpad, fullt justerbar |
Fjädring bak | Länktyp, oljedämpad, fullt justerbar |
Broms fram | Dubbla skivor |
Broms bak | Enkel skiva |
Däck fram | 120/70ZR17M/C (58W) |
Däck bak | 180/55ZR17M/C (73W) |
Tankvolym L | 17.5 |
Vikt (fulltankad, körklar) kg | 215 |
Färg | vit, svart, röd |
Rek. cirkapris inkl. moms | Ej fastställt |