I det vackra Kroatien, närmare bestämt i och omkring Split provkörde Mikael Samuelsson nya Suzuki V-Strom 650 ABS.
På väggen framför mig via projektor visas två bilder, den ena föreställande en schweizisk armékniv från Victorinox, den andra ett par vandringskängor. De som visar dessa bilder är Suzukirepresentanter. Platsen jag befinner mig på är ett konferensrum, på ett hotell i Split, Kroatien. Det som allting handlar om är lanseringen av Suzukis nya V-Strom 650 ABS.
Bilderna ska symbolisera de två objekt som Suzuki haft i åtanke vid framtagandet av den nya V-stromen. Det är inga dåliga ”förebilder” de valt. Ett multiverktyg som använts sedan 1909, inte enbart av schweiziska armén, utan även av NASA:s astronauter och vid bestigningar av Mount Everest. Ett par vandringskängor som med sin bekvämlighet, sin stadga och sitt grepp ska kunna hjälpa deras ägare att nå ogästvänlig terräng oavsett underlag. Detta är i alla fall vad jag tänker på när jag ser dessa två bilder och nu är det upp till bevis om Suzuki kan leverera allt detta med sin nya V-Strom.
Om man utseendemässigt jämför den nya V-Stromen med den gamla så ser man att den nya fått slankare linjer och att den ser mindre och smidigare ut, vilket den även är. Sex kilo har den bantat och tankvolymen har minskat till 20 liter. I och med att tankvolymen minskat har man kunna göra tanken mer slimmad och tillsammans med de nya kåporna ska det förbättra hanteringen av motorcykeln.
Framifrån så har strålkastarna blivit något mindre och luftintagen samt framskärmen är av ny design som även ska ge bättre kylning och avleda varm luft från benen.
Vindrutan går att ställa i tre olika lägen, tyvärr inte med enkla handgrepp som du kan göra under färd, utan detta måste göras med hjälp av insexnyckel. Denna insexnyckel finns tyvärr inte i verktygssatsen så här vet jag inte riktigt hur Suzuki tänkt. Som tillval finns en även till utseendet annan vindruta med en ställbar överdel som kan regleras enklare under färd.
Sadeln är även omarbetad och är enligt mitt tycke riktigt snygg med V-Strom logga och röd söm. Sadelhöjden är något högre på nya modellen, 835mm. Som tillval finns en ännu högre +20mm såväl som en lägre -20mm sadel.
Även backspeglarna har distanser som tillval ifall föraren är av modell längre. Suzuki har även sett till att öka avståndet till eventuell toppbox på passagerarplatsen om man kör med passagerare, vilket de fått kritik för på äldre modellen. Bak har ljuddämparen omarbetats och även toppboxplattan med de integrerade passagerarhandtagen som inte längre är av aluminium.
På vänster sida av stänkskärmen bak finner man lättåtkomligt låscylindern för sadeln. Under sadeln finns två små fack där verktygssatsen rymmer den ena.
Instrumenteringen har till vänster en stor, vit varvräknare och till höger en digital display med lättavläst information. Växelindikator, hastighet, motortemp och bränslemängd dominerar den övre delen. Nere till vänster kan man välja om man vill ha temperatur eller klocka, detta styrs med hjälp av vänster pekfinger knapp, som då hålls intryckt, där ljustutan har fått flytta på sig. Den finns numera tillsammans med knappen för hel/halvljus.
Suzuki har ersatt ljustutan med en knapp kallad meter och med denna kan man växla mellan trip 1 och trip 2 med respektive genomsnittlig förbrukning samt ett läge för att ställa displayens ljusstyrka i sex olika lägen.
Inuti varvräknaren finns även en lampa som varnar för temperaturer under 3 grader och en varningslampa för kyl och oljetemp.
V-Stromen är utrustad med ett nytt, lättare ABS-system som standard, dock är det inte urkopplingsbart. Däremot har Suzuki jobbat med att anpassa ABS:en för alla typer av underlag. Bromsarna gör vad de ska klart godkänt och den korta turen där det fanns lite grus provocerades ABS:en med gott resultat.
Körställningen är bekväm och lagom upprätt. Suzuki har lagt ner mycket arbete på att få fram en avslappnad, neutral och naturlig sittställning för att undvika att kroppen säger ifrån vid långturer. Jag tycker de lyckats bra tillsammans med den skönt stoppade sadeln. Fjädringen är komfortabel och följsam i grundinställningen. Bakfjädringen justeras även enkelt manuellt med ett vred bak på höger sida.
Testslingan vi körde var på nästan 40 mil och visst kunde man ha fortsatt längre än så utan problem. Vibrationer i styre och fotpinnar känns inte nämnvärt och det är bra sikt bakåt i de stora nästan kvadratiska backspeglarna som fått avstå designpris framför funktion. Koppling och växling sker på ett mjukt, behagligt sätt utan tillstymmelsen till ljud från den växellådan eller miss bland de sex växlarna.
Motorn är lik den som sitter på Gladius med andra kammar, enkelfjäder per ventil istället för två och nya iridium tändstift.
Detta för att öka vridet i låg och mellan registret, men även för att enligt Suzuki minska bränsleförbrukningen med 10 % och för att då kompensera den något mindre tanken. Motorn går jämnt och fint utan ryck i låga farter ända upp till motorvägsfart i 160 km/h. Visst går det att öka mer än så, men då blir det genast mer ansträngande.
V-Stromen uppträder stadigt och man känner att man har kontroll. Vi skiftar mellan serpentinvägar, motorvägar och landsvägar i omväxlande tempo och milen avverkas i rask takt. Det är inga problem att hålla hög fart genom hårnålskurvorna, Suzukin lyder snällt när den pressas genom kurva efter kurva oavsett hastighet. Vid ett av tankställena läser vi av bränsleförbrukningen på ett par hojar, den pendlar mellan cirka 0.48 och 0.52l/mil. Jag byter även mellan grundmodellen och en med all extrautrustning på. Den senare känns mer rejäl, utan att det direkt påverkar körningen. Det är så V-Stromen ska gå på fest tycker jag, välklädd.
Apropå utrustning så finns det två uppsättningar packväskor att tillgå i tillvalssortimentet. De lite rundare i plast där toppboxen rymmer 42 liter, vänster väska 40 liter och höger 30 liter. Eller de rektangulära i aluminium där toppboxen rymmer 38 liter, den vänstra väskan 45 liter och den högra 37 liter.
Det är relativt få saker att anmärka på när det gäller V-Stromen, men det hade varit bra att t.ex. placera 12 V-uttaget som är tillval uppe vid instrumenten och inte nere vid höger knä relativt svåråtkomligt. Sen tycker jag personligen att motorskyddskåpan ska ingå som standardutrustning.
Dels för att det ser ut som man kört sönder kåpan och att den ramlat av när den inte sitter på, men också för att den utgör ett grundskydd för motorn, oljefilter, mm. Som tillval kunde man då istället erbjuda en mer robust i metall. Sen vore det inte fel så här 2011 att utrusta en ny motorcykel med vita blinkersglas.
Beronde på hur prisbilden blir, vilket inte är klart i skrivande stund, så kommer V-Stromen att bli en farlig konkurrent till motorcyklar i samma klass men också till de med högre kubik. För i ärlighetens namn känns det inte som man sitter på en 650.
Om vi då avslutningsvis jämför nya V-Stromen med det välkända multiverktyget då? Jo, om du utrustar din V-Strom med de flesta tillbehör: Packväskor, centralstöd, motorskyddskåpa, GPS-fäste, handtagsvärmare, larm, handtagsskydd, skyddsbågar, 12 V-uttag, touringvindruta, mm. Visst har du då ett antal ”verktyg” som du kan använda i kniviga situationer. Även likt vandringskängorna tar V-Stromen dig till äventyrliga platser på ett bekvämt och tryggt sätt oavsett asfalt, gräs eller grus, fast då med ett par nya grövre ”sulor” såklart.
Fakta Suzuki V-Strom 650 ABS
Motor | Vätskekyld, DOHC, 90 graders V-twin |
Borr x Slag mm | 81 x 62.6 |
Slagvolym (cm³)(cc) | 645 |
Effekt kw(hk)/varv | 50,5 (69)/8800 |
Vridmoment Nm/varv | 60/6400 |
Kompression | 11.2:1 |
Bränslesystem | Insprutning |
Transmission | 6 växlar |
Generatoreffekt W | 375W |
Hjulbas mm | 1560 |
Längd mm | 2290 |
Bredd mm | 835 |
Sitthöjd mm | 835 |
Markfrigång mm | 175 |
Fjädring fram | Inverterad, teleskopisk,oljedämpad, fullt justerbar |
Fjädring bak | Länktyp, oljedämpad, fullt justerbar |
Broms fram | Dubbla skivor |
Broms bak | Enkel skiva |
Däck fram | 110/80R19M/C (59H) |
Däck bak | 150/70R17M/C (69H) |
Tankvolym L | 20 |
Vikt (fulltankad, körklar) kg | 214 |
Färg | vit, svart, orange |
Rek. cirkapris inkl. moms | Ej fastställt |