Harley-Davidson erbjuder tre nya modeller för 2011 - SuperLow™, XR1200X och Road Glide® Ultra. Dessutom tillkommer ABS-bromsar för Softail-modellerna. Göran Segerlund begav sig till Amman i Jordanien för att provköra Harley-Davidsons nya 2011-modeller.
Jag anländer klockan 01.50 till Amman i Jordanien. Blir upphämtad av en chaufför som tar mig till hotellet där jag blir varse om att jag bara får sova tre timmar. Söndag morgon klockan 06.00 ringer telefonen. Dags att gå upp och äta frukost för att sedan bege mig till den första återförsäljaren av Harley-Davidson i Jordanien.
Efter en lite information och en rundtur hos HD Amman är det dags att ge sig ut på de Jordanska vägarna. Jag blir tilldelad en Road King med en 103-kubiktums motor och ABS som för året är standard på de större maskinerna.
Vi sitter upp på våra hojar och glider iväg i äkta HD-stil med två vägvisare/väktare som rensar vägen och ser till att ingen hamnar efter. Dessutom har vi två följebilar, en med släp ifall olyckan är framme, och en fotografbil. Vi börjar med att ta oss ut ur Amman och sen ner förbi Döda havet.
Nu är det landsvägskörning som vi har framför oss och jag börjar fokusera på motorcykeln, för tillfället en Road King med stora motorn.
Jag blir imponerad av hur mjukt och fint den här stora motorn drar iväg denna koloss på cirka 370 kilogram. Den varken vill eller behöver varvas utan trivs bäst i de lägre varvtalen, vilket är gemensamt för alla modeller med denna motor. Man tror att de ska vara klumpiga att köra, men där har man fel, för den låga tyngdpunkten gör de relativt lätthanterliga för sin storlek. Jag hoppar sen vidare mellan Deluxe, Street Glide som har lite samma karaktär som Road Kingen för att sen sätta mig på en nyhet.
Harley Davidson XL 883L SuperLow är som namnet avslöjar inte mycket mer än en sänkt Sportster med större tank som rymmer 17 liter istället för 12,5 liter. Den här modellen faller mig inte i smaken, för jag tycker att HD:s kan vara lite låga i vanliga fall så denna går bort för mig, men den är nog perfekt för lite kortare personer som vill glida fram på en Harley-Davidson.
Vid det här laget har vi nått fram till sandstenstaden Petra efter att vi har stannat och fikat två gånger och hunnit med lunch. Nu är det dags för lite turistande.
Vi får en guide som berättar lite om staden Petra och kallar oss alla hans kusiner, men det är en annan historia för nu ska vi åka vidare. Jag hoppar på en XL1200 Forty-Eight som jag nog tycker är den roligaste och mest underhållande att köra. Den har en körställning liknande en fällkniv och lite råare gång i motorn och en annan utväxling som ber om att få varvas lite mera.
Växellådorna känns väldigt lika på samtliga modeller, lite långslagiga men ändå med bra känsla, förutom när man ska lägga i friläget, för då kan man få hålla på och pilla ett tag innan man hittar rätt. Forty-Eight:en tar mig den sista biten från Petra ner till staden Aqaba som är belägen nere vid Röda havet, där vi anländer vid 19-tiden på kvällen efter en dagstur på 41 mil.
Checkar in på hotellet och möter sedan upp alla för gemensam middag. Jag viker av lite tidigare när jag får reda på att vi ska upp vid 04:30 för att åka till nationalparken Wadi Rum. 05:15 lämnar vi hotellet i Aqaba för att bege oss till Wadi Rum.
Jag är så trött att jag inte kommer ihåg vilken hoj jag åkte på dit, men väl framme så är det dags att åka varmluftsballong. Det är första gången jag någonsin flyger luftballong. Jag har alltid trott att det ska vara långtråkigt att "bara" hänga där, men där hade jag fel. Det är en underbar upplevelse att flyga ballong, lite högljutt och varmt vid starten, men sedan är det en njutning. Sen är det dags för frukost på Bait Ali öken och åker upp mot Petra igen.
Blir tilldelad Ultra Classic igen, men det är okej, jag lyssnar på musik och glider fram med farthållaren inkopplad. Ytterligare ett tankstopp med hojbyte igen. Nu hoppar jag på Fat Bob. Börjar med att plocka bort en jättestor vindavisare som bara sitter med fyra snabblås.
Sen är det dags att leka den klassiska leken spinnaker i gynekologstol (vilket är körställningen på den här motorcykeln), men jag gillar den, den har en attityd med lite jävlar anamma. Snabbfika igen, den här gången vid ett gammalt slott med namnet Shobak.
Byter hoj igen, den här gången blir det den återupplivade Heritage Softail som inte har tillverkats på ett par år. Jag märker ingen större skillnad från den tidigare årsmodellen som jag och min sambo för ett antal år sen semestrade med på Gotland. Den här gången tar den mig till en nationalpark som heter Dana där vi ska äta en traditionsenlig måltid på får och ris.
Efter lunchen tar jag XR1200X och tänker, nu ska vi busa lite, men så blev inte fallet. Till att börja med så hade vi en föråkare framför oss som tog det riktigt försiktigt när det svängde. Han bromsade alltid i ingångarna till kurvorna vilket var väldigt frustrerande med tanke på att vi åkte på kurviga bergsvägar. För det andra så är XR1200X inte så himla busig i mina ögon. För att förklara dess beteende så lånar jag ett utryck av en kollega, ”det är som att ha en B18 i ett Stcc-Chassi”. Motor och chassi samarbetat inte tillsammans tyvärr. Jag måste också klaga på sadeln för när man kör så glider man liksom framåt nedåt tanken och då kan det hända att vissa saker får ett onödigt högt tryck.
Väl på hotellet åkte badbrallorna på, för nu var det dags att bada i Döda havet som var en upplevelse utan dess like. Jag har aldrig skrattat så mycket när jag badat någon gång. Om man står utan att trampa vatten så har man vattennivån mitt på överarmarna. Det hela avslutades med en middag som tillagades på beduinskt sätt och ungefär 3 timmars sömn eftersom min transfer till flyget gick 03:15.
Jag måste erkänna att jag var lite trött efter 80 mils körning och ca 12 timmars sömn på tre dagar, men det var det värt för jag upplevde Jordanien i sadeln på ett antal Harley-Davison-modeller och sämre kan man åka. •
FÖR FLER BILDER - SE BILDGALLERI NEDAN
Harley-Davidson Softail Deluxe
Här finner vi en Svartpulverlackad Luftkyld, Twin Cam 96B™motor på 1584 kubikcentimeter med kromade motorkåpor, kromad hästskoformad oljetank och tank¬konsol. Dessutom är framlyktor och ”tombstone” bakljuset av kromad modell. Stora fotplattor och fotpinnar finns för passageraren. Softail Deluxe har tvådelad sadel med avtagbar passagerardel som också integrerar den kromade pakethållaren. Nu finns modellen med ABS-bromsar som standard. Modellen har även fått nya handreglage och instrumentering med utökade funktioner.
Harley-Davidson Softail Forty-Eight
Den här tämligen avskalade och nakna modellen har en svartlackad V-twin Evolutionmotor på 1202 kubikcentimeter med polerade och kromade delar. Den har ett tämligen lågt styre med backspegel monterad under handtaget. Modellen kännetecknas även av sina korta och slimmade skärmar, och solosadeln som nu har fått extra stoppning för ökad komfort, Klassisk ”peanut” tank och framflyttade fotreglage.
Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited
Svartpulverlackad och luftkyld Twin Cam 103 motor på 1690 kubikcentimeter med kromade kåpor och detaljer. Modellen har hårda och färgmatchande låsbara packväskor och toppbox med kromad lasthållare. Justerbar luftfjädring och stora fotplattor för både förare och passagerare. Klassiskt touringstyre av rostfritt stål. Stor och bekväm touringsadel med ryggstöd för passageraren. Stor och skyddande vindruta i Lexan. Värmehandtag och 12V uttag. Justerbara kåpor för benen och mätare med titanium-look. Harman Kardon ljudsystem med intercom. Här erbjuds även farthållare och ABS-bromsar.
Harley-Davidson Sportster XR1200X
Harley-Davidson Sportster XR1200X har en sportig framtoning med racinginspirerad lack samt svart motor och avgassystem. Vidare har modellen ett brett styre och låga ”risers”. Den luftkylda Evolutionmotorn (V-twin) är på 1202 kubikcentimeter och med ESPFI bränsleinsprutning. De svartlackade lättmetallfälgarna är med en 3-ekrad design. Motorcykeln hejdas av dubbla bromsok från Nissin med flytande skivor. Fjädringskomponenterna från Showa är fullt justerbar både fram och bak. Allt toppas av den kompakta instrumentering och tanklocket med flygplansdesign.
Harley-Davidson Super Low
Den nya Harley-Davidson SuperLow modellen erbjuder en låg sitthöjd som framförallt passar lite kortare personer som vill ha nära till marken.
Komfort är en viktig aspekt för SuperLow. Den har därför fått en ny enkelsits-sadel med en skålad form och 695millimeters höjd från marken gör det möjligt för de flesta förare att tryggt och enkelt nå marken med fötterna. Det nya styret är format för att ge en naturlig arm- och förarposition. Dubbla stötdämpare bak erbjuder 54 millimeters fjädringsväg.
Vidare har nya däcksdimensioner valts och en ny framgaffelvinkel ger SuperLow 145 millimeters försprång för god styrkänsla och feedback till föraren.
Det 18-tum stora framhjulet och 17-tums bakhjulet är utrustade med Michelin ® Scorcher ® 11 radialdäck. Profil, mönster och konstruktion av dessa däck har utvecklats speciellt för att förbättra hanteringen av SuperLow-modellen.
Några av höjdpunkterna hos 2011 års XL883L SuperLow:
• Luftkyld Evolution ® 883cc V-Twin-motor med elektronisk sekventiell bränsleinsprutning (ESPFI), vridmoment på 70 Newtonmeter vid 3750 rpm, som har ett brett effektregister för att snabbt och smidigt komma upp i fart från stillastående eller ut ur böjar.
• Utväxlingen 68/29 (2.34:1) sägs främja god acceleration från stillastående och låga hastigheter.
• Utrustad med mattsvarta, femekrade fälgar fram och bak. Bakhjulet mäter 17 x 4,5 tum medan framhjulet mäter 18 x 3,5 tum.
• Michelin Scorcher 11 radialdäck är utformade specifikt för SuperLow. Fram sitter 120/70ZR18, och bak 150/60ZR17.
• 39mm Showagaffel med 108mm fjädringsväg.
• bakstötdämpare med 54mm fjädringsväg och justerbar fjäderförspänning.
• Sitthöjden är 695mm. Solosadeln har en djup skålning och är lätt att gränsla.
• Styret har ett brett, och rakt stuk som placerar handtag och reglage i en naturlig körställning för god kontroll och komfort.
• Den 17 liter stora bränsletanken ger förlängd räckvidd och bidrar till att ge SuperLow en ”låg” profil.
• mittmonterade fotkontroller.
{vsig}hd-jordanien{/vsig}