För ganska exakt två år sedan provkörde jag den rykande färska modellen KTM 990SMT, och lovordade bland annat motorcykelns kombination av hög rolighetsfaktor och god komfort. Nu har motorcykeln kompletterats med ABS-bromsar. Här kan du läsa Sveriges första provkörning av modellen.
Trots att det regnade ihärdigt från morgon till kväll måste jag ändå säga att det passade tämligen bra med tanke på att jag var på plats för att provköra 2011 års KTM 990 SMT som nu har kommit med ABS-bromsar. Detta som en direkt följd av stor efterfrågan från all världens konsumenter. Modellen, med sin häftiga 999-kubiks V-motor blev snabbt mycket populär och första laddningen av cyklar sålde slut inom loppet av två månader. I dagsläget har strax över 5000 exemplar sålts runt om i världen. För att nå en ännu större kundgrupp har nu KTM kompletterat modellen med ABS-bromsar.
Systemet, Bosch 9M+ lär, enligt KTM, vara det absolut senaste och mest avancerade ABS-systemet på marknaden i dagsläget. Viktmässigt påverkar systemet inte motorcykeln särkskilt mycket. Självaste modulatorn med sin pump och ventiler lär endast väga 530 gram, och efter att själv ha hållit i den kan jag inte annat än att imponeras av dess format. Utöver detta tillkommer lite kablar, kopplingar och lite slang som ger en viktökning på totalt 1 kilogram.
Enligt Thomas Kutruff har det tagit cirka två och ett halvt år att utveckla ABS-systemet för SMT:n. Detta på grund av KTM:s tuffa krav på att systemet inte bara skulle bidra till ökad säkerhet, utan även förbättra motorcykelns bromsar rent allmänt.
Efter en morgonsväng genom Marbellas täta trafik begav jag mig i bergen i trakterna kring Rhonda. På de regnhala spanska bergsvägarna gavs det många tillfällen att testa ABS-bromsarna. Utöver körning på regnhal asfaltsvägar passade jag även på att testa systemet på betong, grus och kladdig ler/sandväg. Att köra utför en ringlande bergsväg där underlaget bestod av kladdig lera, i kombination med däck med landsvägsbetonat mönster var ingen höjdare kan jag lova, då ABS-bromsarna i det fallet gav i stort sett noll i bromsverkan.
Bortsett från detta kan jag inte annat än lovorda ABS-systemet hos 990SMT. Sällan har jag kört en motorcykel med ABS-bromsar som är så pass extremt kalibrerade. Exempelvis så kan jag nämna att bakhjulet i extrema lägen lättar från vägen utan att ABS-systemet protesterade. Och när det väl klev in och lättade på bromstrycket hos frambromsen så gjorde det så på ett mycket väl avvägt vis.
När jag provocerade fram en framhjulslåsning vid ingången till exempelvis en skarp kurva så klev ABS-systemet in först när däcket låst sig för en kort sekvens med följden av att styret vred sig lite extra… Samtidigt så var det aldrig så pass allvarligt att det upplevdes som att jag var på väg att glida omkull. Jag testade även systemet genom att bromsa mycket hårt i tämligen hög hastighet (mellan 80-100 kilometer i timmen) på regnblöt vit vägmarkering, utan att inbromsningen blev särskilt dramatisk.
Personligen föredrar jag den här typen av extrem inställning av ABS-systemet, som inte heller ger upphov till i stor sett någon pulserande känsla hos bromsreglagen. Dessutom bidrar detta till en imponerande god bromsverkan på de flesta typer av underlag. Mycket bra!
ABS-systemet i det här fallet är så pass sofistikerat att det är svårt att argumentera mot detta. Och genom en knapptryckning så kan du enkelt koppla ur systemet om du så vill.
För övrigt är KTM 990SMT med ABS en mycket trevlig och komfortabel supermotostukad reskamrat. Den har en potent och härlig V-motor som mer än gärna skickar framhjulet i skyn. Den vätskekylda och tvåcylindriga V-75-motorn är på 999 kubikcentimeter och med elektronisk bränsleinsprutning. Som bäst lär det finnas 115 hästkrafter och 97 newtonmeter vridmoment som bäst. Jag noterar även att insprutningen från Keihin har automatisk reglering för kallstart och elektronisk tomgångjustering.
Chassit är mycket trevligt med fina fjädringskomponenter, effektiva bromsar och en vilsam körställning som passar bra även för längre personer. Dessutom är den med en komfortabel sadel som fungerar bra även med passagerare. Den hydrauliska manövrerade kopplingen är lätt jobbad och växlingarna går som en dans. Fjädringen har nu uppdaterats en aning för att erbjuda ännu bättre komfort och prestanda än tidigare. Bland annat innehåller framgaffeln aningen mindre olja än tidigare, och stötdämparen bak har fått en ny typ av fjäder.
Vidare så är 990SMT kvickstyrd och trivs fantastiskt bra på de ringlande bergsvägarna, och det är lekande lätt att glömma bort att det faktiskt är en praktisk touringmaskin under provkörningen. Den är samtidigt stadig och känns trygg även i hastigheter över 200 kilometer i timmen. Kåpglaset skyddar hyfsat mot den tröttande fartvinden, så länge jag inte kör allt för snabbt. I högre hastighet (över 140 kilometer i timmen) får jag krypa ner ordentligt för att komma i skydd från den värsta fartvinden.
Nog räcker 19-literstanken till för en hyfsat aktionsradie mellan tankningarna, men för hårdnackade touringrävar är en några liter bensintank något som skulle bättra på touringegenskaperna avsevärt.
En annan detalj som är positiv är att motorn numer är med samma typ av cylindertoppar som hos 990 Adventure, vilket betyder att kontroll av ventilspel vid 100-milaservice inte längre är nödvändigt. Dessutom har KTM kompletterat modellen med varningsblinkers till i år.
Redan tidigare var KTM 990SMT en fantastiskt trevlig och rolig motorcykel med ett mycket brett användningsområde. Nu har modellen onekligen blivit ännu bättre. Letar du efter en motorcykel för vardagligt pendlande och skoj, och som även fungerar för de där lite längre turerna på helgen eller under semestern är SMT 990 med ABS en motorcykel du bör kika närmare på. För säkerhets skull…•
+ Mycket effektiva ABS-bromsar. Rolig. Komfortabel. Lättkörd.
- Bensintanken hade gärna fått vara ännu större.
= En härlig kombination av extremt hög lekfaktor med god komfort och bra egenskaper som passar bra för pendling och långturer.
LÄS PROVKÖRNINGEN AV KTM 990SMT -09
Fakta KTM 990 SMT - ABS - 2011
|
|
Motor | Vattenkyld, fyrtakt, 2-cylindrig, 75-graders V-twin, 4 ventiler/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 101 x 62.4 mm |
Slagvolym | 999 cm³ |
Effekt | 115 hk/9000 varv |
Vridmoment | 97 Nm/7 000 varv |
Kompression | 11.5:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Hjulbas | 1505 mm |
Sadelhöjd | 855 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad,fullt justerbar |
Fjädring bak | Fullt justerbar stötdämpare |
Broms fram |
Dubbla radiellt monterade fyrkolvsok, 305 mm skivor |
Broms bak | Tvåkolvsok, 240 mm skiva |
Däck fram | 120/70-17 |
Däck bak | 180/55-17 |
Tankvolym | 19 Liter |
Vikt (utan bensin) |
198 kg |
Färg | Orange, silver |
Pris | 119 900 kronor |
Importör |