Efter förra årets utvidgning av modellprogrammet i 4-taktssegmentet, som kommer att fortsätta vara kärnområdet för Husaberg, har fokus lagts på förbättring av enskilda komponenter. Höjdpunkten är den nya påkostade Cartridgegaffeln från WP som 2011 års fyrtakts enduromodeller (FE) försetts med, i likhet med de nya tvåtaktsmodellerna. Tidigare i sommar publicerades Sveriges första provkörning av de nya tvåtaktsmodellerna TE250 och TE300 här på Fastbikes.se. Nu har turen kommit till 2011 års fyrtaktsmodeller.

Fastbikes.se erfarne testförare, den forne VM-föraren i Motocross, Jörgen ”Gson” Gustafsson, var på plats vid Manresa i norra Spanien där årets presslaunch för Husaberg 2011-modeller ägde rum under några synnerligen heta dagar. Jörgen, som inte tidigare hade provkört någon av Husabergs modeller från den senaste generationen, hade stora förväntningar på modellerna. Tidigare hade han bara hört en massa gott om modellerna, och hur lättkörda och smidiga dessa enligt uppgift sades vara. Nu var det upp till bevis...

fb_44571_QD5B4490_1024

Under dagen blev det en hel del körning, svettande och drickande i den 40-gradiga värmen. Och förutom ett ”hjulbord” fyllt av en massa smarriga tvåhjuliga läckerheter fick Jörgen även sällskap av bland annat fabriksförarna Joakim Ljunggren och Oriol Mena. Roligt!

fb_44572_IMG_5581_1024

I likhet med Supermotomodellen FS570 och CrossCountrymaskinen FX450 har 2011 års FE-modeller (FE390, FE450 och FE570) fått den nya exklusiva WP-gaffeln av Cartridgemodell. Mums! För att matcha den nya framgaffeln sitter robustare gaffelkronor på plats och ramen förstärkts hos styrhuvudet. Kontentan är, tro det eller ej, en ännu bättre funktion och feedback från framhjulet än tidigare.

fb_44462_FE_triple_clamp_fork

Samtidigt har grundinställningen hos PDS-stötdämparen anpassats till den nya framgaffeln, vilket i praktiken bland annat yttrar sig genom bättre stabilitet i hög hastighet.

fb_44479_PDS_shock

Vidare har FE-modellerna fått ett nytt stuk som ska ge en modern och fräsch känsla enligt senaste snitt.

fb_be5633d572

Både FX 450 och Supermoto FS 570 drar även nytta av den nya, förstärkta ramen som väsentligt minskar flexet hos styrhuvudet, vilket inte bara bidrar till bättre stabilitet vid höga hastigheter, utan även gör att framgaffeln kan jobba på ett bättre sätt. 2011 års Supermoto FS 570 har även försetts med en ny bromsskiva fram från Braking som ska erbjuda ännu bättre bromsprestanda än tidigare.

fb_44596__A4I8264

Nu var det dags att dar ut på första provkörningsturen, och det blev med FE390. Jörgen låter meddela att han innan körningen nollställde huvudet och försökte bortse från allt gott han hört om de nya Husabergarna, innan han begav sig ut i den spanska terrängen.

fb_44531__A4I7943

Det han omedelbart la märke till var hur otroligt lätt det var att svänga med den, och hur pass enkelt det gick att ”tippa” den i sidled. Till en början låter Jörgen meddela att han tyckte att det kändes aningen läskigt, men efter några kilometer så kändes det bara toppenskönt. Och precis som så många andra förklarat i olika sammanhang, så känns det som om att det räcker med att ”tänka sväng” så gör den det… Häftigt!

fb_44590__A4I8224

Nästa reflektion var det höga insugsljudet, som däremot inte är vare sig störande eller till nackdel, bara lite udda. Detta på grund av den högt placerade luftburken. Tack vare luftburkens placering är luftfiltret väl skyddat från damm, smuts och vatten. Samtidigt bidrar det till ett bra luftflöde rakt ner till det 42 millimeter stora spjällhuset.

fb_44461_FE_swingarm_silencer

Under körningen finner Jörgen även att stötdämparen bak har en mjuk grundinställning, som i grundutförande var allt för mjuk för hans smak, något. Detta resulterade i att framgaffeln fick vad Jörgen anser vara en felaktig arbetsposition.

fb_QD5B1281

Jörgen kompenserade den något mjuka stötdämparen genom att flytta fram sin körposition. Att justera bort detta problem är dock snabbt och enkelt utfört. En mycket bra med stötdämparen är däremot att den ”jobbar isär” vid gaspådrag, vilket är mycket bra, i synnerhet när man vänder nere i en backe och ska accelerera uppför igen. Då håller bakfjädringen upp bakänden, vilket gör att motorcykeln inte ”packar ihop” vid gaspådrag, samtidigt som man sitter något så när i våg och det blir bra tryck på bakdäcket (lika med bra fäste).

Den inverterade framgaffeln av Closed Cartridgemodell jobbade däremot suveränt bra med en väl anpassad grundinställning. Även här är arbetsfunktionen mjuk och följsam genom hela slaget, och den sväljer såväl små gropar och var lagom progressiv vid hårdare körning.

fb_44538__A4I7989

Bromsarna är fina med bra känsla och bra justeringsmöjligheter. Däremot anser Jörgen att gummihandtagen på styret är för korta och tjocka för hans smak, och borde vara cirka 10-15 millimeter bredare.

Chassimässigt är den fin med snygg och väl genomtänkt design. Plastdetaljerna har en bra design och man fastnar inte med byxor eller stövlar i kanter eller andra skarpa ojämnheter.

fb_44458_FE_headlight_handlebar

Totalt sett är FE390 en lättkörd enduromaskin som är perfekt för stökig och bökig terrängkörning. Motorn har en linjär kurva utan några överraskande toppar någonstans. Och personligen skulle Jörgen vilja ha lite mer pulver på toppen. Den är kanon för motionären och nybörjaren (men även för den hårdsatsande raceföraren). Man orkar helt enkelt köra järnet med den under längre tid utan att man blir helt slutkörd.

Genomgående är fyrtaktsmodellerna lättsvängda och med bra motorkaraktär. De erbjuder rejält tilltagen markfrigång och har en mycket fin fjädring. På minussidan finner vi de för tjocka och smala gummihantagen och stötdämparens grundinställning som är i mjukaste laget. Vidare saknas reglage för olika tändkurvor på styret.

fb_44457_FE_handlebar

FE450 är ”lagom-hojen” . Motorn är supersnäll och med ett brett register. Med den här går det att köra fort i stort sett överallt, oavsett om det handlar om trialkörning i bökig terräng eller fullgasande på ett gräsprov. Det här blir Jörgens favorit bland fyrtaktarna.

fb__A4I8488

FE570 är en riktig machoracer. Men man ska inte låta sig skrämmas av den tilltagna motorstorleken. För i praktiken är den i stort sett lika lättkörd som FE390 och FE450. Dessutom har du här möjligheten att piska grusväg och vara snabbast på beachen eller genom ökenlandskapet i sadeln på FE570. Här finns det nämligen kraft i överflöd. Men Husaberg ska ha en eloge för hur pass lättkörd den är trots all denna motorstyrka. Den perfekta motorcykeln för 4-dagars…

fb__A4I8474

FX450 är upplevelsemässigt något mellan en motocross- och enduromaskin. En motorcykel som Jörgen trivdes mycket bra på. Den går bra i skogen och på motocrossbanan. Här är fjädringen med en aningen hårdare grundinställning vilket gillas av Jörgen. Vidare uppskattade Jörgen dess motocross-växellåda med sina tätare lägen. Detta gjorde i sin tur att du har i stort sett full kraft hela tiden, och den dippar aldrig. Dock blir ettan aningen högre än på enduromaskinen, något som man bland annat straffas för i bökig terräng. Den här passar mycket bra för en ”pensionerad VM-crossförare” som Jörgen, som känner att han kan ha en massa skoj med den. •

 


TEKNIKEN - HUSABERG FYRTAKTSMODELLER

Motorn är den fantastiskt trevliga och väl fungerande fyrtaktsmotorn som vände upp och ner på enduromarknaden då den presenterades under hösten 2007. Den nya generationens motor från Husaberg har en helt ny utformning som framförallt påverkar motorcykelns hanterbarhet mycket positivt. Genom att placera vevpartiet så nära motorcykelns viktcentrum som det bara är möjligt minskar motorns gyrokrafter och motorcykelns hanterbarhet påverkas mycket positivt. Det kommer dig som förare till gagn vid exempelvis tajta kursförändringar, framförallt i högre hastighet.

Tiden för kickstart är historia och här är det elstart som gäller för hela slanten. Generatorn levererar 210 watt och laddar batteriet redan på tomgång, vilket borgar för att elstarten har gott om kraft att dra igång bränslemotorn i alla situationer.

Dubbla oljepumpar finns. En av dessa trycker in den smörjande och kylande oljan i topp och cylinder. Den andra suger tillbaka oljan från toppen ner till den sexstegade växellådan.

Kopplingen manövreras hydrauliskt och är precis som växellådan föredömligt lättmanövrerad och distinkt. Kopplingsreglaget är av Flex-modell och går att föra fritt framåt närmare 90 grader, vilket minskar risken att det brister vid en marksyning.

Jämför du den nya motorgenerationen med äldre motorer från Husaberg kommer du snart se en hel del förändringar. Förutom att cylindern är framåtvinklad i 70 graders vinkel har vevhuset flyttats 100 millimeter uppåt och 160 millimeter längre bak. Precis som tidigare finner du enbart en kamaxel. Detta bidrar i sin tur till ytterligare minskade gyrokrafter samtidigt som motorn blivit kompaktare och lättare, än om motorn varit med dubbla kamaxlar. Toppen rymmer fyra ventiler varv insugsventilerna är tillverkade av titan.

Huvudramen av dubbel vaggramsmodell är tillverkad av krom-mollystål. En intressant detalj är bakramen som är tillverkad av ett stryktåligt och lätt plastmaterial som kallas PEX (cross-linked polythene). Här är det slut på att rikta skeva bakramar av aluminium. Praktiska grepp under sadeln underlättar vid exempelvis lyft av motorcykelns bakdel. Vidare demonteras sadeln snabbt och enkelt utan behov av verktyg tack vare ett smart utformat snabblås. Samtidigt sker byte av luftfiltret på extremt kort tid.

 

I samband med lanseringen av den nya motorn ökades även vinkeln på svingarmen i jämförelse med föregående modeller. Detta resulterade i 44 millimeters längre fjädringsväg vilket både ger ökad markfrigång och bättre markgrepp för bakdäcket. Med andra ord betyder det mer effekt i backen helt enkelt.

Stötdämparen är av PDS-modell vilket betyder att inget separat länkagesystem mellan svingarm och stötdämpare finns.

Tack vare motorns utformning och placering är de underliggande ramrören vinklade i en ovanligt snäll vinkel vilket ger ökad markfrigång. Hasplåten av plast är standard och fungerar som en slags pulka vid närkontakt med exempelvis stock och sten.

Sadeln är lagom hård och med perfekt form. Styrets bred och position i relation till sadelns och fotpinnarnas placering samt utformning ger en för mig perfekt körställning. Motorcykeln upplevs som smal och tack vare en väl genomtänkt formgivning finns inga detaljer som sticker ut eller stör eller skaver på något vis.

Bensintanken rymmer 8,5 liter och är konventionellt placerad framför sadeln. Bränsletanken är med en nivågivare och en lampa varnar för låg bränslenivå. Genom en snillrik lösning där du vrider på nivågivaren 180 grader kan du själv välja om du vill att varningen för låg bränslenivå ska ske då mindre än två eller tre liter finns kvar i tanken. Delar av bensintanken fungerar även som luftburk.



Husaberg TE250 och TE300 - 2011 : PROVKÖRDA

Husaberg FE390 -2010 : PROVKÖRD

Husaberg FE450 och FE570 -09 : PROVKÖRDA

HUSABERG FS570 -2010 PROVKÖRD

 

 

 

 

FAKTA HUSABERG FE390 - 2011

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, 4 vent/cyl, OHC
Borr x Slag 95 x 55,5 mm
Slagvolym 393,3 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, Keihin
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1475±10 mm
Sadelhöjd 985 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, Closed Cartridge
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", DID
Däck/hjul bak 140/80-18, 2.15 x 18", DID
Tankvolym 8,5 L
Vikt (utan bensin) 114 kg
Färg Blå/gul
Pris 96 500 kronor
Importör Husaberg

 

FAKTA HUSABERG FE450 - 2011

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, 4 vent/cyl, OHC
Borr x Slag 95 x 63,4 mm
Slagvolym 449,3 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, Keihin
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1475±10 mm
Sadelhöjd 985 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, Closed Cartridge
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", DID
Däck/hjul bak 140/80-18, 2.15 x 18", DID
Tankvolym 8,5 L
Vikt (utan bensin) 114 kg
Färg Blå/gul
Pris 97 500 kronor
Importör Husaberg

 

FAKTA HUSABERG FE570 - 2011

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, 4 vent/cyl, OHC
Borr x Slag 100 x 72 mm
Slagvolym 565,5 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, Keihin
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1475±10 mm
Sadelhöjd 985 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, Closed Cartridge
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", DID
Däck/hjul bak 140/80-18, 2.15 x 18", DID
Tankvolym 8,5 L
Vikt (utan bensin) 114,5 kg
Färg Blå/gul
Pris 99 500 kronor
Importör Husaberg