För 2011 har Suzuki uppdaterat motocrossmaskinerna RM-Z250 och RM-Z450 på ett antal punkter. Så snart Suzukis Peter Skelander plockat ut dem ur sina "kartonger" drog Fastbikes.se till Fredrik "Fredd" Johansson och hans kusin Tom som vände upp och ner på de nya maskinerna. Därefter drog Johan Ahlberg till Arlanda Motocrossbana för att provköra nyheterna tillsammans med forne VM-föraren "Gson" och hans son, Gordon. Nu kan du läsa Sveriges första provkörning av 2011 års Suzuki RM-Z250 och RM-Z450.
Förra veckan hade jag äran att få en härlig fotosession med FMX-proffset Fredrik ”Fredd” Johansson och hans kusin Tom Johansson då de vände upp och ner med Suzuki RM-Z250 och RM-Z450 och utförde diverse ”omöjliga ” akrobatkonster med de två nykomlingarna. Och jag kan inte annat än imponeras över vad de två förarna lyckades prestera med dessa två maskiner, direkt ur kartong.
Därefter drog jag norröver för att pressa med nyheterna på Arlanda Motocrossbana tillsammans med den forne VM-föraren Jörgen ”Gson” Gustavsson och hans son, Gordon Gustavsson. Mycket är likt mellan de två modellerna, även om det finns stora skillnader.
Suzuki RM-Z250 och RM-Z450 av 2011 års modell är lättsvängda och kommer lätt in och ut ur spår. Bromsarna är väldigt fina, stabila, effektiva och utan konstigheter. En annan skön detalj är fjädringen som har ett föredömligt brett register, de tar smågropar bra och bottnar inte i första taget. De båda är dessutom kursstabila, något man drar nytta av då man exempelvis kör snett över gropar eller kör på diagonalen över allehanda spår.
Skillnaden mellan de två syskonmodellerna är framförallt gyrokrafterna hos RM-Z450 som är kraftigare än hos RM-Z250 (som i stort sett inte har några kännbara sådana överhuvudtaget). Man väljer ju som bekant oftast motocrossmaskin efter vilken klass man ska tävla i eller vad för karaktär man föredrar, och då får man olika saker ”på köpet” som exempelvis i regel mer effekt och högre vikt hos en större maskin än en mindre dito…
RM-Z450 är inte värre än någon av sina rivaler när det gäller gyrokrafterna, snarare är den ovanligt lättsvängd för att vara en 450-kubikare, något om Suzukis motocrossmaskiner har rosats för ofta under årens lopp. Det är samtidigt en lätthanterlig maskin som känns mindre än vad det egentligen är.
250:n har blivit mycket starkare mot föregångaren. Den tar sig bättre, den ”dippar” inte på toppen utan fortsätter att varva ur, och leverera gott om kraft hela vägen upp till ”rödstrecket”. Hos äldre modeller, har det där sista på toppen saknats, som nu finns, och den tar sig bättre i exempelvis utgångar ur böjar. Dessutom underlättar det vid sista biten in i en böj där det är lite gropigt, då man med fördel kan varva ur istället för att byta växel.
Insprutningen är underbar, utan några ryck eller andra konstigheter. Motorn är imponerande väl inställd och effektkurvan är så pass linjär att det känns som en elmotor. Det är alltid perfekt gasrespons.
Den vajermanövrerade kopplingen är lättjobbad, och har snabbjustering av vajerspelet. Växlingarna går som en dans hos de båda. Även chassit är smalt och fint. Inga plastdetaljer som hakar i byxor eller stövlar. Det är skönt med ”Grippen” på sadeln som ger fantastiskt bra grepp i sadeln, och det gäller att spänna åt byxorna ordentligt i midjan, så att man inte åker ur dessa vid gaspådrag…
Den främsta skillnaden mellan 250 och 450 när det gäller chassit är framförallt att den något mindre motorstyrkan hos RM-Z250 bidrar till att den är aningen mer stabil än dess större syskon.
Fjädringen är åt det mjuka hållet, följsam och sväljer små och stora ojämnheter med bravur. RM-Z250 har en grundinställning som gör att den ”hänger” aningen mer bak, vilket givetvis går att ändra på efter körstil, tycke, smak och bankaraktär genom ändrade fjädringsinställningar.
Den långa fjädringsvägen, såväl fram som bak, gör att de båda effektivt räddar situationen då föraren missbedömt situationen och hoppar för långt, och fjädringen bottnar inte så länge man inte begår större förarmisstag.
Suzuki RM-Z 250 är en riktigt snabb motocrossmaskin direkt ur kartong, och utan att göra annat än smärre personliga justeringar av reglage och fjädring så kan du ta den här och vinna vilket racet som helst, om du är av rätta ämnet. Det som gör den extra intressant är att den passar lika bra för den riktigt hårdsatsande och snabbe toppföraren som den glade motionären med mycket eller liten tidigare erfarenhet av motocrosskörning.
RM-Z450 kräver lite mer av sin förare. Här får förarmisstag större konsekvenser, men samtidigt vill jag poängtera att den inte känns som ett monster att köra utan är snäll och lättkörd. Däremot finns det fantastiskt mycket pulver att tillgå för den som vågar vrida det där extra på gasen.•
Jörgen minns forna VM-dagar och drömmer om RM-Z450
Körglädjen i 250 är jättetrevlig, den är så hanterbar, men som gammal 500 VM-förare föredrar jag RM-Z450 för att den är så lättkörd, snäll och med så pass mycket kraft. Vissa dagar 250 och andra dagar 450, jag vill helst ha båda.
RM-Z250 är Gordons favorit
Den har bra och linjär kurva, och lagom mycket motorkraft. Det finns att ta av men samtidigt går det att smyga på innerspår och samtidigt går det att vrida på om det behövs. Chassimässigt är de två likvärdiga, men RM-Z250 känns lättare att vika in i böjar och har en motor med mindre gyrokrafter än RM-Z450. Den känns totalt sett skönare, och passar min låga vikt perfekt.
Johan varvar mer med RM-Z250
Båda två är mycket lättkörda, och förlåtande. Som envis fantast av lite större offroad och enduromaskiner känns det självklart då jag kör RM-Z450. Även om dess motor erbjuder skrämmande effekt så går den att köra imponerande mjukt utan att muskelkraften. Om jag skulle köra en tävling med någon av dessa så skulle jag välja RM-Z250. Visserligen måste jag vänja mig vid att varva lite mer, men i gengäld räcker min energireserv längre, och jag kan koncentrera mig på rätt spårval och att stå upp eller sitta ner vid rätt tillfälle.
SE TEKNIK; FLER BILDER OCH FILM NEDAN...
TEKNIK - SUZUKI RM-Z 250 och RM-Z450 - 2011
Suzuki RM-Z250 - 2011 2011 års RM-Z250 har fått en hel del uppdateringar: Anpassad för att möta den nya strängare bullergränsen (94db) i enlighet med AMA och FIM:s regelverk. Motoreffekt, insug och avgassystem har även anpassats för att skapa en ännu bättre motorkänsla med lägre ljudnivå. Ljuddämparens längd har förändrats till förmån för bättre motorrespons med lägre bullernivå. Vidare har tändboxen (ECU) modifierats med nya inställningar för en mer linjär effektkurva och samtidigt ännu mer toppeffekt. Samtidig noterar vi att kylarslangens sträckning har ändrats för effektivare kylning. Suzuki RM-Z250 2011
Dessutom har Suzuki lagt ner en hel del krut på att förbättra den övergripande känslan (framförallt vid start och växlingar). 2011 års RM-Z250 har fått förbättrad smörjning av kopplingen och balansaxeln för bättre hållbarhet och bättre kopplingskänsla. Växellådan har uppdaterats med fokus på 3: e och 4: e växeln vilket ska ge bättre hållbarhet samtidigt som kickarmen har gjorts om för smidigare start. Och sist men inte minst, har RM-Z250 också ny grafik och nummerplåtar med en svart bakgrund. Framgaffeln är en upp-och-nervänd 47-millimeters Showagaffel med fullständiga justeringsmöjligheter. Stötdämparen bak är även den fullt justerbar och från Showa. Ramen är liksom svingarmen en boxkonstruktion av aluminium. Fotpinnarna har utformats för att minska graden av lera och annan dynga fastnar hos dessa. Rentalstyret är av aluminium och av Pro-taper-modell, vars infästningar skyddas av ett gummiskydd. Sadelöverdraget har utformats för gott grepp, även vid blött före. Hjärtat hos RM-Z250 är en encylindrig fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar på 249 kubikcentimeter, med kickstart, bränsleinsprutning, fyra titanventiler, semi-torrsump. Dess avancerade batterilösa insprutningssystem är med ett 44-millimeters spjällhus med progressivt trottellänkage och 16-bitars styrdator. Vid gasreglaget finns ett praktiskt reglage som ska underlätta varmstart.Motorns aluminiumcylinder är behandlad med Suzukis komposit-elektrokemiska Material (SCEM). Cylindern är konstruerad för att erbjuda god slitstyrka, låg vikt samtidigt som SCEM bidrar till optimal värmeavledning, något som kan behövas då motorn pressas till maximala 13500 varv... Växellådan är femstegad där ettan är tämligen låg och femman borgar för ett högt tempo som lär räcka och bli över för de flesta på all världens motocrossbanor.
FAKTA SUZUKI RM-Z 250/450 - 2011 Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, DOHC Borr x Slag 77 x 53,6 mm Slagvolym 249 cm³ Bränslesystem Insprutning, Keihin Transmission 5 växlar Hjulbas 1475 mm Sadelhöjd 955 mm Fjädring fram 47 mm inverterad gaffel, fullt justerbar, Showa Fjädring bak Enkelstötdämpare med piggyback och separat länkage, fullt justerbar, Showa Broms fram Tvåkolvsok, 250 mm skiva, Nissin Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Nissin Däck/hjul fram 80/100-21" Däck/hjul bak 100/90-19" Tankvolym 6,5 L Angiven vikt (fulltankad) 104,5 kg Färg Gul Pris - EJ KLART Importör KGK Motor AB |
Suzuki RM-Z450 – 2011 Inför 2011 har Suzuki uppdaterat RM-Z450, och finjusterat den till vad som ska vara en ännu mer potent maskin. Bland annat möter den nya strängare AMA/FIM bullergränsen (94db) samtidigt som smidig och kraftig motoreffekt utlovas. Kompförhållandet har ökat från 12.2:1 till 12,5:1 för häftigare effekt. Vidare har kamtiderna för insug och avgas ändrats till förmån för en bättre motorkänsla med lägre ljudnivå, samtidigt som tändboxens (ECU) inställningar har uppdaterats för en mer linjär effektkurva och förbättrad toppeffekt. Dessutom har Suzuki fokuserat på att underlätta underhållet och modifieringar hos 2011 års RM-Z450. Två kopplingar följer med enheten med vilka det enkelt går att ändra EFI-inställningen (rikare och snålare bränsleblandning). Precis som hos sitt mindre syskon (RM-Z250) är ramen och svingarmen en boxkonstruktion av aluminium. Fjädringskomponenterna kommer från Showa och är fullt justerbara. Framgaffeln är av upp-och-ner-vänd modell med 47-millimeters innerben. Stötdämparen är med piggy-back och erbjuder justering av såväl låg- som höghartskompression. Här erbjuds 310 millimeters fjädringsväg, vilket borgar för god markkontakt och komfortabla landningar, även efter höga och långa flygturer. Sadeln har en smal och väl anpassad form. Sadelöverdraget är med en "gripper-yta" som erbjuder rejält med grepp. Den encylindriga fyrtaktsmotorn är på 449 kubikcentimeter, med dubbla överliggande kamaxlar och bränsleinsprutning. Det batterilösa systemet för bränsleinsprutningen har ett progressivt trottel-länkage som ska erbjuda bästa möjliga kraft på alla varvtal. En 12-håls spridare ser till att en finavstämd bränslemix duschas in i motorns förbränningsutrymme. Motorns aluminiumcylinder är behandlad med Suzukis komposit-elektrokemiska Material (SCEM). Cylindern är konstruerad för att erbjuda god slitstyrka, låg vikt samtidigt som SCEM bidrar till optimal värmeavledning. Växellådan är femstegad och kopplingen vajermanövrerad.
FAKTA SUZUKI RM-Z 450 - 2011 Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, DOHC Borr x Slag 96 x 62,1 mm Slagvolym 449 cm³ Bränslesystem Insprutning, Keihin Transmission 5 växlar Hjulbas 1495 mm Sadelhöjd 955 mm Fjädring fram 47 mm inverterad gaffel, fullt justerbar, Showa Fjädring bak Enkelstötdämpare med piggyback och separat länkage, 320 mm fjädringsväg, fullt justerbar, Showa Broms fram Tvåkolvsok, 250 mm skiva, Nissin Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Nissin Däck fram 80/100-21" Däck bak 110/90-19" Tankvolym 6,5 L Angiven vikt (fulltankad) 113 kg Färg Gul Pris - EJ KLART Importör KGK Motor AB |
FILM FRÅN VÅRA VÄNNER HOS TRANSWORLD MOTOCROSS
PROVKÖRNING AV 2011 ÅRS SUZUKI RM-Z450