Till i år kom den nakna streetfightern Kawasaki Z1000 i helt nytt utförande, med ny radiell bromspump, justering av kompressionsdämpning hos framgaffeln och hjulen har fått två extra ekrar. Dessutom har den tidigare stålramen ersatts av en aluminiumram av samma modell som hos sportmotorcykeln ZX-10R. Även motorn är ny med större slagvolym. Här kommer Göran Segerlunds kommentarer och bilder från sin provkörning av årets version av Kawasaki Z1000.
Kawasaki Z-1000 är en Bad Boy enligt Kawasaki, själv tycker jag att det är en rätt hyvens kille med trevlig körtsällning och snäll motor.
Det är ingen hoj man tar på långturer direkt men man klarar att åka en bra bit utan att bli trött i normal motorvägsfart, men i stan är den i sitt rätta element med sin upprätta körställning och kaxiga utseende.
Just mitt exemplar hade en lite udda färgkombination som delade folket i två läger. Färgen heter metallic chestnut brun och har en ormskinnsadel.
Z-1000 är en helt ny motorcykel om man jämför med 2009 års modell, den har fått ny motor, ny ram, nya fälgar och ny design. Den nya motorn är en 1043 kubiks vätskekyld radfyra med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar.
Ramen är har ett liknade koncept som släktingen ZX-10R där rambalkarna går över motorn vilket resulterar i att den blir smalare vid knäna.
Den har även fått nya fälgar som är 5-ekrade, som fram stoppas av radialmonterade 4-kolvsok och ett par 300 mm vågformade skivor och bak sitter det ett enkolvsok med en skiva på 250 mm. ABS-funktion är standard.
Designmässigt är det massa nya linjer som ska ge ett kaxigare utseende med vassa kanter, hårda vinklar och breda kåpor som har ett nytt luftintagssytem som kallas Cool-Air som ska förse luftboxen med kall luft från kanaler ovanför kåporna.
Den har även förbättras på stötdämperiet både fram och bak med fullt justerbar framgaffel och horisontellt monterad bakdämp som ska bidra till masscentralisering och längre ifrån värmen från avgassytemet som även det är nydesignat och Quad-ljudämparna är 2/3 delar kortare än på 09:an.
För övrigt så har den fått LED bakljus, fetare styre och en justerbar instrumentpanel som man kan vinkla för att passa lång som kort.
TEKNISK INFORMATION OM KAWASAKI Z1000 2010 (PDF)
BILDGALLERI
(Klicka för större exemplar)
{youtube}j2fvByZOGbU{/youtube}
FAKTA - KAWASAKI Z1000 - 2010 |
|
Motor | Vätskekyld, 4-takts radfyra, DOHC |
Borr x Slag | 77 x 56 mm |
Slagvolym | 1043 cm³ |
Max Effekt | 138 hk/9600 varv |
Max vridmoment | 110 Nm/7800 varv |
Kompression | 11:8:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning, 4x38mm spällhus |
Transmission | 6 växlar, Kedja |
Hjulbas | 1440 mm |
Sadelhöjd | 815 mm |
Fjädring fram | Upp-och-ner-vänd modell, 41 mm innerben, fullt justerbar |
Fjädring bak | Stötdämpare, justerbar fjäderförspänning och returdämpning |
Broms fram | Dubbla fyrkolvsok, 300 mm skivor |
Broms bak | Enkolvsok, 250 mm skiva |
Däck/hjul fram | 120/70-17" |
Däck/hjul bak | 190/50-17" |
Tankvolym | 15,0 L |
Färg | Brun, Vit/orange, Svart/silver |
Pris | 129 900 kronor |
Importör | Kawasaki |