För två år sedan var jag i norra Spanien och provkörde 300EXC som då precis fått en efterlängtad elstart, som ett komplement till kicken. Den här gången bar det av till Italien för att provköra 2010 års modell i det bergiga landskapet. Och bättre tvåtaktare för skogsbruk får du leta efter.
Under årens lopp har jag tränat och tävlat med ett antal tvåtaktsmaskiner, men aldrig riktigt känt mig helt tillfreds med det. Första gången jag körde KTM EXC300 blev jag minst sagt positivt överraskad. Det är en fantastisk enduromaskin som erbjuder det bästa från två världar; smidigheten hos en tvåtaktare och den lättkörda motorn som i karaktären mångt och mycket påminner om en fyrtaktare. Att den är försedd med elstart gör inte saken sämre... Och precis som vanligt finns en kick där för säkerhets skull.
Inför 2010 har modellen uppdaterats på ett antal områden. Bland annat har cylindertoppen förstärkts till förmån för bättre hållbarhet under de mest extrema förhållanden. Startmotorn har uppdaterats med nytt drev och bussningar för minskat behov av underhåll. Kylaren har fått en ny typ av lock (1,8 bar istället för tidigare 1,4 bar) vilket lär ge ökad temperaturstabilitet.
Till i år har luftburken modifierats med en ny typ av dränering hos luftintaget, för att det ska bli svårare för vatten och annat skit att leta sig in i luftburken och vidare fram till luftfiltret. Byte av luftfilter går snabbt och smidigt utan behov av verktyg.
Tändboxen har två olika tändkurvor som du enkelt väljer mellan. Genom att koppla samman eller från en kabelkontakt fås en ”snällare eller elakare” tändkurva. Vilken kurva som passar bäst för dig beror på din körstil, underlaget och banans beskaffenhet. Personligen föredrar jag den lite snällare tändkurvan överlag. Som en parentes kan jag nämna att det finns en brytare i KTMs tillbehörssortiment (KTM Powerparts) för dig som vill kunna byta tändkurva snabbt och smidigt.
Till skillnad från merparten av övriga EXC-modeller är ramen oförändrad. Hos 2010 års modeller av 125 och 200 EXC har ramen modifierats med en brantare vinkel (0,5 grader) av styrhuvudet, vilket tillsammans med två millimeters ökad offset hos gaffelkronorna gör de kvickare än någonsin i böjarna. Samtidigt bidrar det till en bättre känsla för fronten. I samma veva har 400EXC, 450EXC och 530EXC fått ny ramdesign där styrhuvudet är placerat 10 millimeter lägre än förra årets modell.
Motorn hos 300EXC erbjuder rejält med kraft redan från mycket låga varvtal, och i jämförelse med exempelvis fyrtaktsmaskinen EXC400 är den betydligt ”svårare” att köra stopp på av misstag. Och då kan det vara på plats att samtidigt påpeka att motorn hos EXC400 inte är särskilt lätt att ofrivilligt köra stopp på.
I jämförelse med andra mindre tvåtaktsmotorer är den här mycket förlåtande om du exempelvis skulle lägga i en opassande växel. Här finns det både bottenvrid och rejält med knuff på höga varv. Precis så som jag vill ha det.
Bränsleblandningen sköts av en 36-millimeters Keihin-förgasare (PWK 36S AG) och här finns inget att anmärka det minsta på.
Till i år är avgassystemet med sin expansionskammare av "enväggig" modell istället för med dubbla lager som tidigare. Detta ger minskad vikt samtidigt som det underlättar reparation av systemet. Dessutom hävdar KTM att effekten har ökats en aning till följd av detta. För att systemet ska stå pall bättre mot stötar och slag har godstjockleken ökats från 0,88 till 1 millimeter.
Precis som övriga enduromaskiner från KTM är växellådan suveränt distinkt och lättjobbad. Kopplingen är med hydraulisk manövrering och den erbjuder suverän fingertoppskänsla samtidigt som den är lätt att manövrera. Något som jag värdesätter enormt högt då jag behöver finlira i de trixigaste partierna, om och om igen.
En annan detalj som är suverän är att kopplingsreglaget är av så kallad "Flex-modell" vilket betyder att det går att föra fritt framåt ända upp till 90-graders vinkel. Detta minskar risken för att du bryter av detta vid en marksyning.
Vidare ser de nya lättare (100 gram) fälgarna från Excel till att sänka den ofjädrade vikten. Samtidigt noterar jag att en ny kedja (D.I.D VT2 X-ring) sitter på plats istället för tidigare modell från Regina. Enligt uppgift ska den erbjuda bättre hållbarhet och lägre friktion.
Som pricken över i har förra årets svarta grafik bytts ut mot en ny betydligt ljusare dito än föregångaren, precis som övriga SX- och EXC av 2010 års modell.
Något som är långt utöver det vanliga är bromsarna som erbjuder fantastiskt bra verkan och underbart härlig dosering. Numera är frambromsen från Brembo av samma modell som hos 2009 års SX-modeller. Det betyder i praktiken lättare och kompaktare bromsok och mindre huvudcylinder samt nya bromsbelägg (Toyo B153).
Reglagens placering, utformning och funktion är på topp. De smidiga justerskruvarna möjliggör enkel och snabb personlig anpassning av kopplings- och frambromsreglagets positioner. Föredömligt bra!
Samtliga enduromotorcyklar jag provkörde på plats i Italien, och så även 300EXC, var extrautrustade med handtagsskydd, något som borde vara standardmonterat om du frågar mig. Vinsten med att det inte sitter i standardutförande är ett marginellt lägre pris och att du själv får välja vilken typ av handtagsskydd du själv vill montera.
Förarpositionen är som klippt och skuren för att passa en person som är runt 175-185 centimeter lång, och för mig som är cirka 183 centimeter lång passar den perfekt både vid sittande och stående körposition. Sadeln har en smal och för mig passande form och är lagom hård/mjuk.
Allt sitter där jag tycker att det ska, och inga utstickande eller störande detaljer finns, där stövlar eller byxben annars lätt kan haka fast i.
Chassimässigt är det endast små skillnader mellan KTMs SX (motocross) och EXC (enduro) modeller. Samtliga har upp-och-ned-vänd framgaffel och stötdämpare från WP av PDS-modell (utan separat länkage). Både enheterna erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter.
Sadelhöjden 985 millimeter är identisk mellan de olika modellerna. Däremot skiljer det några millimeter i markfrigång mellan respektive modell. Hos 300EXC anger KTM att markfrigången är 385 millimeter (samma som 250EXC och 250SX). Vidare noterar jag att hjulbasen varierar med ett par millimeter, där den är 1475 millimeter (plus/minus tio millimeter). I övrigt är styrvinkeln 26,5 grader hos samtliga EXC och SX-modeller.
Ramen är konstruerad av krom-molly-stål. Svingarmen är tillverkad av aluminium och hos den är PDS-stötdämparen från WP bultad. Att stötdämparen är av PDS-modell betyder att ett separat länkage saknas, vilket gagnar markfrigången och minskar underhållsbehovet.
Precis som hos övriga EXC-modeller erbjuds 300 millimeters fjädringsväg fram och 330 millimeter bak. Nya ventiler hos fjädringen, med liknande nåldesign som hos SX-modellerna ger en mer progressiv funktion över hela fjädringsvägen. Samtidigt förbättrar det komforten samtidigt som mer kraft hittar ner i backen.
Fokus har lagts vid en fjädring med en känsla som passar perfekt för Enduro. Fjädringen är fast men samtidigt komfortabel i en perfekt mix. Och för dig som vill anpassa fjädringen efter din vikt, körstil eller rådande förhållanden finns gott om justeringsmöjligheter. Både framgaffeln och stötdämparen är tillverkade av WP och erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter. Framgaffeln är av upp-och-ner-vänd modell med 48-millimeters innerben. •
KORTFATTAT OM KTM EXC300 - 2010 KTM EXC300 är mycket smidig att handskas med. Den är superkvick rakt fram och svänger blixtsnabbt i de tajtaste av böjar. Samtidigt känns den stadig även då det går som fortfast ute i skog och mark. Dessutom är den extremt lätt och smidig att hantera då det går brant uppför, kraftig utför eller är allmänt bökigt. Växlingar går av bara farten utan minsta strul. Tillsammans med det smidiga chassiet, gör den lättkörda motorn och de suveräna bromsarna EXC300 till en fantastiskt snabb och trevlig enduromaskin. Om du fortfarande inte har bestämt vad du ska köra med för enduromaskin på Gotland Grand National är KTM 300EXC ett hett tips på en högst lämplig maskin... + Världens bästa tvåtaktare för skogskörning. Pigg och stark tvåtaktsmotor med fyrtaktskaraktär. Suveräna bromsar. Både kick och elstart. Två olika tändkurvor att välja mellan. - Handtagsskydd saknas. |
2010 ÅRS ENDURO OCH MOTOCROSSMODELLER FRÅN KTM PRESENTERAS
{wmv}KTM_TRAILER_LONG_WEB_SMALL{/wmv}
FAKTA KTM 125 EXC - 2010
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig tvåtakt |
Borr x Slag | 72 x 72 mm |
Slagvolym | 293,2 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Förgasare, Keihin PWK 36S AG |
Transmission | 5 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1475±10 mm |
Sadelhöjd | 985 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 140/80-18, 2.15 x 18", EXCEL |
Tankvolym | 9,5 L |
Vikt (utan bensin) | 103,1 kg |
Färg | Orange/svart |
Pris | 89 900 kronor |
Importör | KTM Scandinavia |