BMW har presenterat nya R 12 nineT, en klassisk roadster för aktiv landsvägskörning. Fastbikes.se har provkört.
Den karakteristiska boxermotorn, ett varumärke för BMW motorcyklar under ett sekel, utgör själva kärnan, hjärtat, hos denna roadster. Den 1 170 cm3 luft/oljekylda motorn levererar 109 hk som bäst vid 7 000 varv per minut, och maximalt 115 Newtonmeter vridmoment vid 6500 varv per minut.
På plats sitter en ny luftburk. Denna är nu helt integrerad under sadeln, och ger ännu bättre möjligheter till personlig anpassning, customisering, av motorcykeln. På plats sitter även ett nytt, vänstermonterat "Twin Pipe"-avgassystem med dubbla ljuddämpare med konformad design.
Nya BMW R 12 nineT har fått en helt nyutvecklad ram i stålrör. Denna ram skiljer sig från den hos tidigare R nineT-modeller. Som ett resultat eliminerar den nya ramen behovet av tidigare fästen, sänker vikten och ger R 12 nineT ett renare och mer klassiskt utseende. Den bakre ramen, även den av stålrör, är fastskruvad hos huvudramen.
Fram finner vi en fullt justerbar, upp och nedvänd 45mm teleskop-framgaffel och bak en Paralever svingarm med integrerad kardanaxel. Väl undangömt för betraktarens ögon sitter den uppdaterade stötdämparen nu snett framåt-monterad, och erbjuder justerbar fjäderförspänning (enkelt justerbar med handvred) och returdämpning.
Nya R 12 nineT kommer med två analoga runda instrument för hastighet och varvtal, en USB-C-port på vänster sida och ett 12V-uttag på höger sida. De runda instrumenten, liksom övrig elektronik, fortsätter att stödja specialanpassning genom att kommunicera via nätverket LIN-buss.
Den 16 liter stora aluminiumtanken med borstade och klarlackerade sidokåpor, sadeln och sadelkutsen skapar en dynamisk design.
I jämförelse med R NineT är nya R 12 nineT aningen längre med en hjulbas på 1511 mm, upp från 1487 mm, och med en totallängd på 2130 mm i stället för 2105 mm. Dessa förändringar beror delvis på en styrvinkel på 27,7 grader, att jämföra med föregångaren R nineT:s 26,8 grader.
Sadeln, som nu uppges mäta in på endast 795 mm, är lägre placerad än den gamla modellens 805 mm, samtidigt som den nydesignade bensintanken är 30 mm kortare än den hos R nineT, vilket ger en mer framflyttad förarposition, något som enligt mig även bidrar till bättre körkontroll.
Så snart som jag placerar mig själv bakom styret känns det helt rätt. Jag bara sitter utan konstigheter, med händerna på det tämligen breda styret, i den sköna sadeln, med fötterna på fotpinnarna som är placerade högt och lite längre bak.
Totalt sett blir det en körställning som är åt det sportigare hållet, utan att vara särskilt belastande för mig som förare. Den förbättrade ergonomin jämfört med föregångaren sägs bland annat bero på den kortare och smalare bränsletanken. Som förare sitter du nu närmare styret, och drar nytta av förbättrad knäkontakt och har en mer frontorienterad sittposition på motorcykeln. Det känns tryggt och bra.
Framför mig finns i stort sett ingenting, ingen kåpa eller annat som ”stör” sikten framåt. Bara jag och motorcykeln. Den R 12 nineT jag kör är i stort sett helt standard, bortsett från att standard dubbla runda mätarhus med analog visning ersatts av en slimmad 3,5-tums TFT-instrumentering (tillval).
Precis som det ursprungliga NineT-konceptet är dessa motorcyklar i grunden designade för att underlätta personlig anpassning. Och originaltillbehören från BMW Motorrad gör det enkelt att skapa sig en R 12 nineT med en högst personlig prägel. Vill du ha en svart (Black Storm Metallic) eller grön (San Remo Green Metallic)? Dessutom finns tillvalet ”Option 719 Aluminium), med tank, enkelsits med sadelkuts i aluminium, och en liten aluminium flyscreen ovanför strålkastaren, tillsammans med röd ram.
Vidare finns möjlighet att välja en liten retro-stukad toppkåpa, svart styre, svarta motorkåpor, eller enkelsits med kuts över passagerarplatsen, trådekrade hjul, och annat som ger ökad komfort, och förbättrad prestanda. Enklast är det om du beställer motorcykeln som du vill ha den redan från början, och med BMW:s online-baserade konfigurator kan du själv skapa dig drömmaskinen så som just du vill ha den.
Trots det klassiska roadster-stuket kommer R 12 nineT med den senaste tekniken: traditionellt rundformade instrument kompletteras med ABS Pro, Dynamic Traction Control, Keyless Ride och ett USB-C-ladduttag. Rain, Road och Dynamic körlägen ingår också som standard. Som tillval finns bland annat en slimmad 3,5-tums TFT-instrumentering och ConnectedRide Control. Gearshift Assistant Pro, farthållare, Hillstart Control Pro och handtagsvärme hos Comfort-paketet (tillval) ger ytterligare tekniska extrafunktioner.
Standard är också dubbla radiellt monterade 4-kolvs monoblock bromsok och flytande 310 mm bromsskivor, och ett tvåkolvsok och en 265 mm bromsskiva bak. Det ger ett kraftfullt bromssystem i kombination med BMW Motorrad ABS Pro för säker bromsning även under kraftiga nedlägg vid kurvtagning.
Runtom sitter LED-ljusenheter som standard. Adaptiv Headlight Pro strålkastare finns som tillvalsutrustning från fabrik.
17-tums gjutna aluminiumhjul är standard men trådekrade fälgar finns som tillval.
Provkörningen äger i stort sett uteslutande rum på kuperade bergsvägar, och några enstaka mil på motorväg. Tempot var stundtals betydligt högre än jag tänker mig vara modellens tilltänkta användningsområde. Men med det sagt, utan att det är tal om någon egentlig sporthoj, så tål den ändock att pressas betydligt hårdare än man skulle kunna tro.
Redan från början är tempot högt. Jag har kört tusentals mil med BMW:s boxermodeller. Rent generellt gillar jag skarpt att köra BMW:s GS-modeller med boxermotor. Trots det så dröjer det några minuter för mig att anpassa mig till boxermotorns egenskaper, tillsammans med kardandriften, som skiljer sig en hel del mot hur det är att köra exempelvis en radfyra, parallelltwin eller en V-twin med kedjedrift.
Även fastän BMW förädlat boxermotorn och kardandriften under årens lopp så är det fortfarande något speciellt med att köra en kardandriven BMW med boxermotor. Så är även fallet hos R 12 nineT. Inte minst så sätter sig bakdelen en aning vid häftig motorbromsning. Genom att köra på en högre växel, än vad jag normalt sett skulle välja, så blir körningen betydligt mer avkopplande, och tack vare det rejäla vridmomentet på 115 Newtonmeter levereras gott och kraft redan från låga varvtal, vilket minskar behovet att växla till ett minimum.
Som jag nämnde tidigare är körställningen åt det sportigare hållet, men inte så pass att det blir ansträngande eller tröttande. Däremot bidrar fotpinnarnas höga placering till en nedläggningsvinkel som räcker till rejält häftiga nedlägg. Även om det här inte på något vis är tänkt att vara en sportmotorcykel så presterar den sportiga prestanda, som räcker gott när det nalkas lite mer aktiv körning, även då vägarna erbjuder hårnålskurva efter hårnålskurva i kombination med häftiga gaspådrag och kraftiga inbromsningar, som i det här fallet.
Bromsarna levererar, både vad gäller bromsverkan och fingertoppskänsla, vilket underlättar att dosera kraften. Skulle du råka bromsa för häftigt kommer ABS-systemet att gripa in och åtgärda ditt misstag, sannolikt utan att du ens märker av det. Även fastän vi stundtals kör på vägar med hundratals tjärlagningar, som ringlar sig kors och tvärs över körbanan, så känns det tryggt.
Totalt sett så blir jag positivt överraskad över hur pass mycket prestanda R12 nineT levererar, på alla plan. Den är stabil samtidigt som den svänger villigt, och har en motor som bjuder på gott om kraft. Och inte minst så erbjuds ett helhetspaket som gör att jag känner mig väl till freds bakom styret, även då tempot är rejält uppskruvat. Frågan är bara vilken stil som passar dig bäst?
MER FAKTA OM BMW R12 nineT - LÄNK