BMW Motorrad har lanserat nya F 900 GS, som ersätter F850GS. Det betyder omfattande förändringar. Inte minst har formatet slimmats och vikten minskat rejält. Johan Ahlberg har provkört.
Efter kvällens presskonferens vaknade jag upp morgonen därpå, rejält taggad och nyfiken på att få undersöka närmare hur nya BMW F900GS upplevs att köra. Ofta heter det att en motorcykelmodell är ny, när det kanske egentligen mest handlar om en uppdatering. Men i det här fallet är jag beredd att hålla med BMW i att F900GS är en helt ny modell, för endast 20% av komponenterna är samma som hos föregångaren F 850 GS.
Den vätskekylda tvåcylindriga fyrtaktsmotorn har fyra ventiler per cylinder, två överliggande kamaxlar, 270/450 graders tändintervall och torrsumpssmörjning, och är nu på 895 cm3, jämfört med tidigare 853 cm3. Detta uppges ge mer kraft och bättre prestanda överlag. F 900 GS har nu en uppgiven toppeffekt på 105 hk (tidigare 95 hk), vid 8500 varv per minut. Maximalt vridmoment, 93 Nm, uppges infinna sig vid 6750 varv per minut.
Ökningen av effekt och det större vridmomentet uppnåddes främst genom att höja motorkapaciteten genom att öka på cylinderborrningen med 2 mm till 86 mm med ett slag på 77 mm. Dessutom anpassades cylindertopparna och nya smidda kolvar (tidigare gjutna kolvar) användes. Motorn, med en kompression på 13,1:1, har nu en vevaxel med vevaxeltappar förskjutna med 90 grader och 270/450 graders tändintervall.
F900GS kommer med två körlägen som standard: "Rain" och "Road" – tillsammans med dynamisk traction control DCT, kurvoptimerad ABS Pro och det dynamiska bromsljuset som standard. Körläget ”Pro" finns som tillval, och inkluderar ytterligare körlägen samt dynamisk bromskontroll.
Vidare har F 900 GS även uppdaterats vad gäller komfort och säkerhet. Handskydden ger ökad säkerhet, tillverkade av plast som standard erbjuder de ett ökat vind- och väderskydd. Enduro-handskydden, som finns som tillval (standard hos GS TROPHY), har robusta metallfästen som ger ytterligare förstärkt skydd. Med det valfria tillvalet för navigationsenheter kan du enkelt och smidigt fästa en BMW navigationsenhet eller andra enheter, såsom en actionkamera, på motorcykeln.
BMW förlitar sig på en ny ram av pressade stålprofiler vilken använder motorn som bärande enhet. F 900GS kommer med en helt omdesignad 14,5-liters plastbränsletank som är 4,5 kg lättare än den tidigare ståltanken. Totalt sett uppges vikten ha minskat med 14 kg.
F900GS rullar på 21"/17" hjul som nu försetts med en ny, fullt justerbar 43mm USD-framgaffel där fjädringsvägen ökat från 204 till 230 mm. Bakdämparen kommer med justerbar fjäderförspänning och returdämpning, och där fjädringsvägen uppges vara 215 mm.
Under förmiddagen var det neongul-gröna (São Paulo Yellow) F900GS, i standardutförande (med Bridgestone Battlax A41-däck, men med tillvalspaketet Dynamic med körläget Dynamic och Quickshifter på plats), som skulle avnjutas på i stort sett uteslutande asfaltsvägar uppe i de spanska bergen strax norr om Malaga.
Efter lunch var det grusvägskörning med Trophy-lackerade F900GS som tillval-kittats med Enduro Pro Package och grovmönstrade däck som gällde.
Efter några hundra meter på mindre villagator så kastar vi oss norrut på A-368, en av alla kurviga vägar som leder upp i bergen. Det svänger. Minst sagt. Och motorn verkar vara minst lika morgonpigg som jag, och är direkt med på noterna. En redan pigg motor har blivit piggare, och tillsammans med den lägre vikten är det en avsevärt sportigare motorcykel än föregångaren.
Vägarna vi kör fram på här i södra Spanien är helt enkelt underbara. Den ena hårnålsböjen följs av nästa, och nästa, likt ett till synes ändlöst pärlhalsband. Jag trivs, och F900GS likaså. Stundtals känns det som om att den hittar själv, och kurvtagningen går av bara farten, utan minsta protest. Även om det här är en motorcykel som utstrålar att den är skapt för att köras på grusväg, så levererar den suveräna egenskaper för landsvägskörning. Trygghetskänslan är hög, med effektiva och lättdoserade bromsar, konsekvent stabil och följsam fjädring, stadigt men samtidigt följsamt chassi och en förarergonomi som passar mig perfekt.
Mer kraft sitter sällan fel. Inte heller i det här fallet. Däremot är det inte det som jag personligen uppskattar mest hos nya F900GS. Utan det är den nya designen, och då syftar jag inte bara på hur den ser ut för ögonen, utan hur den utformats för att erbjuda en för mig perfekt förarergonomi. Och tillsammans med ökad motorkraft, lägre vikt påverkar det kraftigt hur F 900 GS upplevs att köra. På ett mycket positivt vis.
2024 års F900GS är inte bara smalare och överlag mer slimmad, utan också lättare, med dess 219 kg fulltankade vikt – vilket är 14 kg lättare jämfört med föregångaren. Den stora viktminskningen beror delvis på den nyutvecklade 14,5-liters plastbränsletanken (0,5 liter mindre) som i sig kapar 4,5 kg i vikt jämfört med ståltanken hos den tidigare versionen. F900GS har också nya slimmade tanksidokåpor, och en helt omdesignad bakdel. Hela paketet sänker vikten med runt 2,4 kg, och där ytterligare 1,7 kg sparas tack vare den standardmonterade Akrapovič-ljuddämparen.
Efter en välsmakande lunch är det dags att undersöka närmare hur nya F900GS presterar på löst underlag. Och istället för den neongröna versionen, med mer landsvägsbetonade däck får jag nu nöjet att köra en röd-vit-blå GS Trophy som flörutom förstärkta handtagsskydd och hasplåt (som är standard hos GS Trophy) även har toppats med grovmönstrade Metzeler Karoo 4 däck och tillvalspaketet Enduro Pro Package. I paketet ingår fullt justerbar titan-nitrit-belagd USD 45 mm Showa-framgaffel, och fullt justerbar stötdämpare från Sachs, och en M Endurance-kedja. Paketet innehåller även svart styre med styrhöjare av smidd aluminium. Detta placerar styret ytterligare 24 millimeter högre än standardstyret. Modellen jag nu kör är dessutom kittad med sportsadel och enkelsits.
Som en parentes kan jag passa på att nämna att för mer ”dynamisk”, framför allt landsvägskörning, finns även ”Dynamic Package” som inkluderar körläge Pro och växlingsassistent Pro, för ökad säkerhet och smidighet. Du väljer körläge för att passa situationen – "Regn" för vått och "Väg" för torra underlag.
För att optimera F900GS för framför allt aktivt grusbusande och lättare terrängkörning har BMW även uppdaterat modellens ergonomiska triangel (styre – sadel – fotpinnar). Motorcykeln har nu lägre placerade fotpinnar, ett högre placerat styre och en ny fotbromsspak i ett högre läge. Lägre placerade fotpinnar i kombination med det högre styrets läge och den nya designen av bränsletanken ger tydliga fördelar, något jag noterar när jag står upp och kör, under mer aktiv offroadkörning. Dessutom finns en justerbar växelspak som standard, för bästa personliga anpassning.
Jämfört med föregångaren erbjuder LED-strålkastaren hos nya BMW F 900 GS en större halvljusöppningsvinkel och därmed bättre belysning direkt framför motorcykeln. Dessutom använder blinkers och kontrollampor LED-teknik.
6,5-tums färg-TFT-instrumentering inklusive BMW Motorrad Connectivity, vilket gör att bland annat du kan styra telefonsamtal, musiklyssning och navigering via denna instrumentering. Eluppvärmda styrhandtag, 12 volts- och USB-uttag är standard.
Instrumenteringen innehåller rikligt med information och är lätt att överskåda. Samtidigt är reglagen lätta att komma underfund med. Här vill jag passa på att ge BMW ett välförtjänt plus i kanten, och det för knappen på vänster styrhalva, med vilken du snabbt och enkelt kan slå av eller på antispinn-funktionen. En finess som jag gladeligen använde flitigt under provkörningen.
Sadelhöjden mäter i standardutförande 870 mm. Vidare finns flera olika varianter, som ger antingen lägre eller högre sadelhöjd: (OE-sänkning: 815 mm; OE-rallysadel hög: 890 mm; OE-rallysadel låg: 835 mm; OA enkelsadel: 870 mm).
BMW Motorrad ABS Pro är standard. Fram hejdar dubbla 305mm flytande bromsskivor tillsammans med 2-kolvs flytande bromsok, och en 265mm skivbroms, och ett 1-kolvs flytande bromsok bak. Och tekniken funkar perfekt. Det finns fullt tillräckligt med bromskraft, som samtidigt är föredömligt lätt att dosera rätt.
Faktum är att jag på sätt och vis vill bli lite överraskad när jag provkör nya motorcyklar. En motor som ”bara” levererar gott om kraft över ett brett register kan ibland upplevas lite tråkig. Det samma gäller om fjädring och bromsar fungerar i stort sett perfekt oavsett om det handlar om landsvägskörning på superfina asfaltsvägar, med perfekt beläggning utan tjälskott eller andra ojämnheter, eller mer extrem körning på grusväg. Då kan det bli som under den här provkörningen. Att jag tänker att jag borde hitta något att anmärka på, men där jag inte finner något att just kritisera.
Inledningsvis, under förmiddagens landsvägskörning, tänkte jag att stötdämparen bak var lite för mjuk för min smak, och jag var övertygad om att jag skulle behöva spänna på den en aning i takt med att tempot ökade. Men så blev det inte. Det enda jag kan tycka gällande just fjädringen var att den inte kändes helt hundra i balans, utan där bakdelen sjönk ihop lite mer än fronten allt som oftast.
Efter lunch, under grusvägskörningen med Enduro Pro-kittade versionen, så vad fjädringen helt perfekt, och stod pall för allt som den utsattes för. Nu ska jag samtidigt påpeka att denna provkörning visserligen innebar underbar körning på små bergsvägar med löst underlag, jord, grus, sand, i en salig mix. Det bjöds även på en och annan körning på någon slags flodbädd och en och annan stig. Däremot var tempot inte super-uppskruvat, utan mer åt det relativt städade hållet. Men jag kan med säkerhet säga att nya F900GS är en grusvägs-smiskare av rang, och jag fick flera gånger den där underbara ”Dakar-rally-känslan” under provkörningen, jag ser fram mot att få jämföra F900GS mot konkurrenter från andra märken.
Redan från första stund kändes F 900 GS bekväm på det lösa underlaget. Tyngdpunkten hos F900GS är låg, och den känns lättare än vad vågar avslöjar. Och jag, å min sida, kände mig trygg och bekväm bakom styret. Att köra stående känns väldigt naturligt tack vare förändringarna hos ergonomin. Styrhöjaren hos Enduro Pro-paketet låter dig inta en mer avslappnad stående position. Den smala midjan och enduro-designade fotpinnarna bidrar också till en bra körställning, som passar perfekt för mer aktiv körning. De fullt justerbara fotpedalerna, inklusive off-road-fotbromspedalen, är också en positiv egenskap här.
Här och nu utnämner jag, utan minsta tvekan, F 900GS till den bästa BMW-modellen för dig som vill njuta till fullo av riktigt smidig och rolig grusvägskörning. Steget från F850GS är så stort att det verkligen känns som något helt nytt. F900GS är helt enkelt en riktigt potent motorcykel, som levererar prestanda och körglädje i massor, för såväl landsvägs- som offroad-körning. Och helheten som F900GS erbjuder är det som jag verkligen gillar. Körställningen passar perfekt för min 183 centimeter långa kropp. Det känns självklart då jag växlar mellan sittande och stående körställning. Även funktionen hos bromsar och fjädring känns självklar. Det bara funkar perfekt, hela tiden, i alla lägen, oavsett vägen beskaffenhet, om jag kör långsamt eller snabbare, eller bromsar hårt eller mer försiktigt. Samma sak gäller vid kurvtagning. Den är oerhört lätt och smidig. Samtidigt faller den inte in, eller protesterar. Utan den gör hela tiden exakt precis det som jag vill att den ska göra. Likaså gäller gashanteringen. Inga överraskningar här heller, utan gasresponsen är väl avstämd, utan ryck eller andra otrevligheter.
Om F900GS känns lite för grusvägsbus-extremt för dig, som kanske är ute efter en mer komfortabel äventyrsmaskin så vill jag tipsa om att titta närmare på R 1300 GS, som är rustad för att erbjuda mer komfort och egenskaper som bättre lämpar sig för långa motorcykeläventyr på en blandning av landsväg och grusvägar.
Pris från 145.000 SEK
LÄNK - MER OM BMW F900 GS – 2024