Klassiska Eliminatornamnet återuppstår hos Kawasaki efter en tids dvala och basen för eventet är passande nog Hard Rock Hotel i Marbella. Mikael Samuelsson åkte till Spanien för att testa deras mattsvarta Urban Cruiser som går att köra med A2 behörighet och ja, han erkänner, han köpte en t-shirt i hotellets shop.

Marknaden för mellanklasscruisers (350cc till 750cc) har ökat markant de senaste tre åren och närmaste utmanare i den klassen är i första hand Honda Rebel och Royal Enfield Meteor. Nu är det alltså dags för Kawasaki att ta upp kampen mot dessa med nya Eliminator 500.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b0465 2

För den som är tillräckligt gammal och minns så introducerade Kawasaki ursprungs-eliminatorn 1985 med ZL900. Motorn baserades då på den klassiska GPZ900R från 1984. 1987 kom också ZL1000 baserad på GTR1000. Detta i en tid då till exempel Yamaha även 1985 släppte deras ikoniska V-max. Då handlade det om att köra vansinnigt fort rakt fram på strippen och accelererande eliminera motståndare efter motståndare, därav namnet Eliminator.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b2db7

Vad kännetecknar just då en Eliminator? Jo, lång och låg med tydliga drag av en ”drag bike”, men även avskalad bakdel samt att stil och prestanda kombineras på ett tydligt sätt. Konstruktionen ska vara enkel, sportig och den får inte väga för mycket. Vid en första anblick ser det ut som att Kawasaki kan bocka av allt detta. Eliminatorn är snygg med svepande linjer där 13-liters tanken sömlöst möter sadeln och den ser riktigt cool ut i sin svarta kostym. Dubbla stötdämpare bak och en rund framlykta på 130mm av LED-typ bidrar till klassiskt utseende utan att tumma på funktionerna. Visst, en del saker påverkar den avskalande looken baktill där sidoreflexer och skylthållare förstör den annars tuffa approachen. Bakdelen är designad för att hylla den tidigare Eliminatorn och bakljuset är ett klassiskt brett liggande sådant vilket jag personligen gillar, synd bara att inte hela bakljuset lyser upp brett och fyller ut hela glaset utan åker man bakom syns bara en enkel lampa i mitten. Ser lite fjuttigt ut på en annars cool modell. Körriktningsvisarna är också av LED-typ och med klart glas för att få en liten modernare look bland allt övrigt klassiskt.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b4b20

Eliminatorn har en helt ny ninjabaserad parallelltwinmotor på 451cm3 som levererar 45 hästkrafter som bäst vid 9000 varv per minut, maximalt 43 Newtonmeter vridmoment vid 6000 varv per minut. Kawasakis 2024 Eliminator kan beskrivas som en blandning mellan en standard och en cruiser. Parallelltwinnen hos Eliminator har samma borr (70,0 mm) som sina sportigare syskon, men med en 6,8 mm större slaglängd (58,6 mm) för ökat vridmoment på låga varvtal. Dess fackverksram i stål är inspirerad av Ninja 400-plattformen men har reviderats för att uppnå 735 mm sadelhöjd och 1520 mm hjulbas, vilket bidrar till Eliminators  cruiser-stil.

KAWASAKI ELIMINATOR 729

Vikten är endast 176kg, vilket är imponerande. Fram sitter en 41mm framgaffel som inte är justerbar och bak som tidigare nämnts dubbla stötdämpare, där fjäderförspänningen är justerbar i fem lägen. Körställningen ska vara upprätt och avslappnad för att passa såväl längre turer som stadskörning plus att det ska vara lätt att nå ner till marken. Eliminatorn erbjuder den hittills lägsta sitthöjden (73,4cm) av Kawasakis alla modeller mellan 250cc och 500cc. Allt detta ska enligt Kawasaki skapa en behaglig komfort och en säkerhetskänsla åt föraren. Gummidämpande åtgärder finns under sadeln, styret och fotpinnarna.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b3cc5

Instrumenteringen består av en rund, kompakt, digital mätare som trots sin storlek ändå är lättavläst. Här finns det mesta: växelindikator, klocka, bränslenivå, servicepåminnare, aktuell och genomsnittlig förbrukning, mm. Det går även att koppla upp sig med Bluetooth via Rideologyappen där man kan ta del av MC-info, GPS-info, mobilsamtal och e-post notiser, mm.

KAWASAKI ELIMINATOR 2912

Bromsarna är Nissin ABS och fram sitter en enkel 310mm skiva tillsammans med ett tvåkolvs bromsok och bak en 240mm skiva och ett enkolvsok. Fälgarna är gjutna tioekrars med 18 tum fram och 16 tum bak. Däcken som Kawasaki valt är IRC Grand High Speed GS 23R (130/70-18 fram och 150/80-16 bak).

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b52e4

Det finns två versioner av Eliminatorn. Sverige kommer ta in båda två. En grundmodell som har färgsättningen Metallic Flat Spark Black. Den kostar 72.900kr. Sen finns det en SE-modell också som är prydd i Metallic Matte Carbon Gray/Flat Ebony. Den kostar 76.900kr och för de extra fyra tusen kronorna om du väljer SE får du: En annan typ av designad sadel med sömmar, en liten kåpa runt framlyktan, svarta gaffelbälgar, hjälmlås och ett USB-C uttag på styret, inte den minsta USB-enhet jag sett och placeringen vid höger backspegel gör att det inte ser så snyggt ut, men det kanske går att ordna själv på något sätt? Dessa tillbehör gör att SE-modellen väger ett kilo mer, 177kg.

KAWASAKI ELIMINATOR 730

Det finns även en hel del andra extra tillbehör att skaffa till sin Eliminator. Handtagsvärmare, tankskydd, skydd för kylaren, handtag bak för passageraren, en ställning bak för att fästa väskor på och även sidoskydd för motorn. Det går av att laborera med olika sadellösningar, det finns låg, standard och hög. Det lägsta man kan få i sitthöjd är 715mm och det högsta är 765mm.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b43ba 2

Under vår provkörning, eller Rock & Roll Day som Kawasaki kallade den, startade vi i stadstrafik för att sedan fortsätta ut på landsväg och upp bland bergen. Körningen gick galant i det vårlika vädret med runt 17 graders värme. Efter lunchstoppet utrustades alla motorcyklar med navigatorer och vi fick köra ”fritt” tillbaka till hotellet. 

KAWASAKI ELIMINATOR 911

Jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad av Eliminatorn. Det är en otroligt lätthanterlig motorcykel som känns lite större än vad den är. Visst, jag med mina 181cm är nog lite för ”stor” för denna rent sittmässigt och den passar nog perfekt för kortare förare, gissningsvis upp till 170cm. Jag tycker ändå att jag sitter bekvämt med den neutralt upprätta ställningen. Den levererar också tillräckligt med kraft tack vare låg vikt och den fina motorn. Kopplingen av ”assist och slippertyp” är verkligen superlätt att den knappt märks och växlingarna går som en dröm. Att köra i motorvägsfart är inga problem och allt känns lugnt och säkert. Bromsarna gör sitt jobb och fjädringen kändes aldrig stötig.

2023 kawasaki eliminator 500 se 6526cb50b161d

Oavsett vägtyp och trafikbild gick körningen behagligt i alla lägen och jag njöt verkligen. Att flytta runt den stillastående är barnsligt enkelt likt en moped. Detta är en motorcykel som jag skulle kunna tänka mig att min fru skulle stormtrivas på, låg, tuff och säker att framföra då hon inte har MC-körkort än och då skulle behöva en god introduktion till MC-livet på en riktigt bra och trygg motorcykel. Sen tycker jag att priset gör att du får mycket motorcykel för pengarna, även om du väljer SE-versionen som nog jag hade gjort.

KAWASAKI ELIMINATOR 736

LÄNK - MER FAKTA OM KAWASAKI ELIMINATOR 500