Efter en lång period av snökaos och extrem kyla var jag extra glad över att tacka ja till en provkörning i trakterna kring spanska Valencia och kanske få smaka på några varma dagar i vackra och inspirerande bergspass med motorcykeln jag hade kolla in på en förlansering i början av januari. Att Triumph har flyttat in i ett helt nytt segment för sin serie med mindre kubik och bara en cylinder gjorde mig exalterad över hur användbara deras nya motorcyklar skulle vara för en 182 centimeters nordbo.
Speed delar många komponenter med Scrambler, såsom motorn, svingarmen och ramen, men Speed har en vassare styrvinkel till följd av 17" framhjulet, istället för 19-tummaren hos Scrambler, klädda med Metzler Sportec-däck som är väldigt sportiga för landsvägbruk, tillsammans med gjutna och lätta aluminiumfälgar som gör den väldigt lätt att styra.
Bromsarna utgörs av en 300 mm bromsskiva med radiellt monterat 4-kolvsok från BYBRE, som är en underleverantör till Brembo, och som gör jobbet mycket bra då motorcykeln bara väger 170 kilo med full tank. Framtill finner vi även en 43 mm upp-och-ner-vänd framgaffel (140mm fjädringsväg), som gör jobbet bra även med mig på, även om jag väger +-100 kg. Bak sitter en piggyback-dämpare med justerbar fjäderförspänning och 130mm fjädringsväg.
Den har led-indikatorer, samt en hastighetsmätare med analog visning, och med en rad tekniska funktioner som ABS- och traction control och du kan slå på och av det mesta via instrumentets LCD-panel. Motorcykeln är huvudsakligen designad och konstruerad av Triumph, men i samarbete med Bajaj Auto och tillverkas i Indien.
Motorcykeln kändes bekant, så om du är van vid Speed Twin, Truxton eller Boneville kommer du att känna igen dig direkt. Hastigheten lockar verkligen fram leendet på små slingrande bergsvägar, och även om den är otroligt lättstyrd och trevlig är den fortfarande stabil och förutsägbar. I det här nya segmentet för Triumph tyckte jag aldrig att Scramblern var för liten, men var lite osäker på om den här skulle verka liten. Den kändes på intet sätt liten, utan dansade lätt och fritt och bjöd på ganska sportig körning. Du vände dig snabbt till registret hos motorn och hittade snabbt den rytm och hastighet som fungerade optimalt för att jag verkligen skulle trivas.
Min första motorcykel var en encylindrig motorcykel, och jag har kört många stånkor (motor med en cylinder) sedan dess, men ingen så raffinerad som den här. Tanken gick tillbaka lite till den första motorcykeln jag testade för Bikelife Norge, Triumph Triton 660. Inte för att motorn kändes lika lyhörd som sin större släkting, men motorns karaktär var mer som 3 cylindrar än en.
Personligen tror jag att den här motorcykeln kommer att tilltala många människor. Prissatt till 63 495 kronor är den mer prisvärd än flera 125cm3-motorcyklar. Stilen tilltalar nog många som är förtjusta i retromotorcyklar, som varit borta från MC-världen et tag, och som behöver en prisvärd pendlarhoj, eller förare som är nya i MC-världen och vill ha en lätt, smidig första motorcykel.