Triumphs tigerfamilj har varit med ett bra tag nu. Ända sedan de första tigermodellerna vann hela tre guldmedaljer i 1936 års International Six Days Trial så har den brittiska tillverkaren fortsatt att utveckla och finslipa deras äventyrsmotorcyklar för att uppnå det perfekta när det gäller design, komfort och kontroll. Hur står sig då 2024 års versioner efter diverse uppdateringar? Mikael Samuelsson reste till området kring Malaga för att ta reda på det.
Triumph 900-serien består egentligen av tre modeller, där basmodellen benämnd Tiger 900 GT inte tas in till Sverige. De andra två har tilläggsnamnet PRO, där GT är mer onroadanpassad och RALLY den mera adventurestukade grusmaskinen plus att de båda har betydligt högre utrustningsnivåer än basic. Flera grund-DNA har de dock gemensamt alla tre. Trecylindrig prestanda, kapacitet att bemästra alla typer av vägar, möjlighet att köra året runt och den kaxiga tigerattityden.
När det gäller designen har nya Tiger 900 fått en liten annan look. Vid en jämförelse bredvid varandra är 2024-års Tiger ännu lite smalare, renare och tillspetsad än fiolsårets modell. Färgkombinationer för GT PRO är vit/svart, karnivalröd/svart och grafitgrå/svart och för RALLY PRO gäller dessa tre, svart/svart, matt khakigrön/matt svart och askgrå/intensiv orange, fritt översatt. En nyhet är att det främre blinkersparet lyser vid färd för bättre synbarhet framför allt vid dålig sikt och mörker. Även reglagen på styret är belysta.
Motorn har uppdaterats när det gäller bland annat kolvar, topplock, insugsrör och kamaxlar. Detta har medfört en ökning av effekten från 95 till hela 108 hästkrafter. Vridmomentet har ökat från 87 till 90 newtonmeter. Något som också bidragit till effektökningen är ett nytt och lättare avgassystem med endast en katalysator som ger ett förbättrat ljud via ljuddämparen. Vill du ha ännu lite mera av den varan så finns en Akrapovicdämpare att tillgå då Triumph har ett samarbete med den slovenska tillverkaren. Den sänker vikten med ytterligare 1,9 kilo mot standard och då följer ett ännu lite maffigare ljud med på köpet. När vi ändå pratar vikt så väger GT PRO 222 kilogram fulltankad och RALLY PRO sex kilogram mer, det vill säga 228 kilogram. Den nya motorn ska också sänka bränsleekonomin och de skadliga utsläppen med vardera nio procent enligt Triumph och de uppger en beräknad räckvidd till 425 kilometer på en tank, som för övrigt rymmer 20 liter på denna modellserie.
När det gäller bromsar så är Tiger 900 utrustad med Brembo Stylema bromsok. Fram sitter det dubbla 320 millimeters bromsskivor och bak en enkel på 255 millimeter. Vid häftig inbromsning blinkar även det bakre blinkersparet för att uppmärksamma bakomvarande fordon om situationen, vilket jag fick uppleva flera gånger när farten ökade på de kurviga vägarna i bergen och inbromsningarna blev allt häftigare. Bromsarna fungerar också så att de automatiskt fördelar bromskraften mellan fram - och bakbroms i harmoni med kurv-ABS systemet.
På GT PRO sitter det fjädringskomponenter från Marzocchi med en justerbar 45 millimeters upside downgaffel fram med 180 millimeters fjädringsväg och bak finns möjlighet till elektronisk inställning och 170 millimeters fjädringsväg. Rallyversionen har en 45 millimeters Showagaffel fram, också upside down med 240 millimeters fjädringsväg och manuellt justerbar Showadämpare bak med 230 millimeters fjädringsväg.
Sitthöjden är justerbar och för GT PRO är det mellan 820–840 millimeter. RALLY PRO är något högre med sina 860–880 millimeter. Triumph har även omarbetat sadeln för bästa komfort, där tjockare stoppning och bredare dyna ska göra långfärderna bekvämare. På RALLY PRO är styret justerat något bakåt, 15 millimeter, närmare föraren, för bättre kontroll, även vid stående körning. Det finns även en inbyggd dämpning i styret som ska förhindra stötar och göra det hela behagligare vid offroadkörning. Vindrutan är justerbar i fem steg som enkelt kan utföras under färd när man väl fått kläm på själva handhavandet med de fjädrande skruvarna.
Det finns upp till sex körprogram, där Rain, Road, Sport, Off road och Rider finns till de båda PRO-modellerna. Det sjätte körprogrammet tillhör RALLY och det heter Off road Pro, vilket i praktiken innebär att ABS och Traction control är helt frånkopplade. Här finns något som passar de flesta och det går att välja inställningar eller modifiera precis som man behagar. Triumph shift assist finns också för mjukare och snabbare växlingar upp som ner.
I den generösa standardutrustningen i PRO-serien ingår: Centralstöd, handtagsskydd, värmehandtag, värme i sadeln för både förare och passagerare, farthållare, LED-dimljus, däcktrycksövervakning, 7-tums TFT skärm med bluetoothuppkoppling och My Triumph inkluderat för styrning av mobil, musik eller GPS, 12-volts uttag, USB-C anslutning vid instrumenteringen och USB-A uttag under sadeln med ett fack för mobiltelefon.
Jag hade ju förmånen att prova GT PRO på kurviga vägar där de mer asfaltpassande däcken Metzeler Tourance TM Next, shift assist och mitt val av körprogram sport, verkligen gjorde upplevelsen på de kurviga vägarna till en nöjesparkskänsla av berg och dalbanekaraktär. GT PRO har 19-tums framhjul och 17-tums bak. All tänkbar information presenterades på ett tydligt sätt på den stora 7-tumsskärmen och det gick lätt att välja mellan olika körprogram, finns ett snabbval som gör det hela ännu lite snabbare också. Vid den här tiden på året så är det aningen kyligt uppe i bergen, så då var både handtagsvärmare och sadelvärme ytterst välkommet.
Det gick att stå på en hel del med GT PRO och aldrig infann sig vare sig osäkerhet eller obehag. Snällt och medgörligt lydde Tigern mina rörelser och kombinationen av en skön körställning och bekväm sadel gjorde att jag önskade att dagen aldrig skulle ta slut.
Om någon däremot frågar vilken modell jag skulle välja så får det ändå bli Rally PRO. Först och främst gillar jag det mångsidiga i att ha GT PRO upplevelsen i grunden men samtidigt också få det där lite råare Dakarstuket på köpet. Här finns en rejäl hasplåt i aluminium och motorskyddsbågar, sådant som jag personligen gillar. Men också högre sadelhöjd och markfrigång. Det är bara det att jag skulle vilja ha två uppsättningar däck då. På asfalt körde vi med Bridgestone Battlax Adventure och när det bar av på grus så var det Michelin Anakee Wild som gällde på Rally PRO, som för övrigt har ett 21-tums framhjul till skillnad mot GT PROs 19-tums.
Att köra med Tiger 900 RALLY PRO på spanska gruvägar av varierande kvalité var en härlig upplevelse. Motorn spinner på så fint och ryter till när det finns anledning till det, kraften finns där. Att skifta mellan alla sex växlar sker helt störningsfritt och du behöver inte växla som en tok. Farten var stundtals hög och vägen ojämn men beroende på körprogram så korrigerade tracktion control och ABS-systemet det hela så det aldrig kändes riktigt osäkert. Oavsett om du sitter ner i sadeln eller står upp så är körning en fröjd i mitt tycke.
Sammanfattningsvis är Tiger 900 PRO modellerna riktigt bra motorcyklar med generös standardutrustning och tillhörande elektroniska hjälpmedel. Man sitter bekvämt och det är en otroligt lätthanterlig motorcykel med gott om kraft. Sen är den riktigt snygg också.
En som kan det här med att köra motorcykel på riktigt är den flerfaldige enduromästaren Ivan Cervantes. Han var på plats tillsammans med oss övriga och bjöd på en imponerande uppvisning i en liten Adventurepark som vi besökte. Lekande lätt körde han på ett eller två hjul upp och ner i backar och branter. I händerna på honom såg man verkligen vad Tigern är kapabel till att utföra under extremkörning. När han sedan avslutar med att köra upp för en ”vägg” på banan där det inte ska gå att köra, ja då var det bara att bocka och buga av respekt.
Det finns fyra utrustningspaket att välja mellan: Performance, Protection, Trekker och Expedition där ett antal tillbehör och uppdateringar ingår beroende på vilket man väljer att köpa till. Utöver dessa paket finns det över 50 tillbehör att utrusta sin Tiger med. I Performancepaket ingår en Akrapovicdämpare, annan typ av blinkers och fotpinnar. Protectionpaketet innehåller extra skydd till motor, kåpor, tank, kylare, gaffelben, med mera. Trekker och Expeditionpaketen består av olika uppsättningar och mängd packväskor i samarbete med Givi.
Prismässigt så skiljer det 10,000 kronor mellan modellerna där priset för en GT PRO är 174,900 kronor och följaktligen då 184,900 kronor för Rally PRO.
LÄNK: MER OM TRIUMPH TIGER 900 - 2024