Suzuki GSX-8S är ett fräscht perspektiv på den klassiska nakna streetfightern. En modell som jag hört en hel del gott om, och jag nu fått möjlighet att provköra.
”Funktionell skönhet möter futuristisk design och modern prestanda i ett nytt litet kraftpaket från Suzuki. GSX-8S är byggd från grunden som ett fräscht perspektiv på den klassiska nakna streetfightern, med den rätta effekten, körkänslan och komforten för att svara snabbt och exakt på dina kommandon och ge dig full kontroll. Och då har vi inte ens nämnt hur kul den är att köra.” Så inleder Suzuki själva beskrivningen av GSX-8S. Hur väl stämmer den beskrivningen med verkligheten? Jag har provkört och här delar jag med mig av mina första intryck. Men först dyker vi in i lite tekniska detaljer.
Ja. Nog sticker GSX-8S ut alltid. Framtill sitter två sexkantiga LED-strålkastare staplade på höjden, med smala, längsgående LED-parkeringsljus infällda på respektive sida av den spetsiga strålkastarkåpan, och LED-bakljuset, tillsammans med blinkers, finner vi monterad längst bak på regskylthållaren. Bränsletanken som rymmer 14 liter blir ett annat blickfång för hojens futuristiska design, tillsammans med de spetsiga kylarvingarna.
I händelsernas centrum, monterad som bärande enhet hos stålrörsramen, finner vi en vätskekyld 776-kubiks parallelltwin med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. En motor som sägs producera 82 hästkrafter vid 8 500 varv/minut, och 78 Nm vridmoment som bäst vid 6 800 varv/minut. Varvtalsstoppet kliver in vid 9 250 varv/minut.
GSX-8S följer i spåren av 2023 års V-Strom 800 DE som den andra modellen som använder den helt nya 800-plattformen. De två modellerna delar motorn och stålrörsramen, men där motorernas mjukvaru-mappning skiljer sig en aning åt. Och precis som V-strom 800 DE har GSX-8S en sex-liters luftburk som återfinns under sadeln, som matchas av modellens korta, lågt placerade ljuddämpare, som hjälper till att hålla vikten balanserad och låg.
Kylsystemet använder en termostatkontrollventil som hjälper till med snabbare uppvärmningstider och mer stabila förbränningstemperaturer, vilket i sin tur ska leda till minskade avgasutsläpp.
Motorn har även fått Suzukis patenterade Cross Balancer-system, vilket minimerar vibrationer och ger en jämn motorgång, plus att motorn kan göras lättare och kortare.
Med Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) kan du välja tre olika körlägen (A/B/C) för att anpassa hojens karaktär och prestanda. De tre körlägena sänker inte motorns toppeffekt, utan anpassar gasrespons och vridmoment. Läge A ger häftig gasrespons och gott om vridmoment för maximal acceleration. Läge B ger mjukare gasrespons och en jämnare effektkurva medan Läge C ger ännu mjukare gasrespons och ett mildare vridmoment som med fördel väljs vid körning på våta eller hala vägar.
GSX-8S kommer även med Suzuki Traction Control System (STCS), som ska minska graden av bakhjulsspinn. Antispinn-systemet har tre lägen som reglerar hur snabbt och hur mycket systemet ska ingripa för att begränsa bakhjulsspinn, plus att funktionen kan stängas av helt.
Med Low RPM Assist är det lättare att starta från stillastående och krypköra tack vare att systemet övervakar tomgången och ökar varvtalet automatiskt när det behövs, för att minska risken för motorstopp. Dessutom finns Suzuki Easy Start System som möjliggör start av motorn med en snabb knapptryckning.
Med modellens standardmonterade quickshifter växlar man både upp och ner utan att använda kopplingshandtaget.
Fram sitter en inverterad KYB-framgaffel med 130 mm fjädringsväg, utan justeringsmöjligheter. KYB-bakdämparen, med separat länkage, erbjuder justeringsmöjlighet av fjäderförspänningen (med verktyg) och har precis som framgaffeln 130mm fjädringsväg.
Sadelhöjden mäter in på 810 millimeter från marken, och sadeln, med ett separat passagerardel är en bekväm plats, som erbjuder en hel del utrymme för att skifta körställning.
Motorcykelns olika körlägen och elektroniska stödsystem styrs via reglage på vänster styrhalva, vilket i sin tur enkelt överblickas via 5-tums TFT-instrumenteringen. Körlägen och antispinn-nivå kan snabbt och enkelt regleras under färd.
Faktum är att TFT-instrumenteringen hos GSX-8S är riktigt bra. Förutom att automatiskt byta till en svart bakgrund i svagt ljus, vilket många av dagens moderna instrumenteringar gör, är GSX-8S-skärmens största vinst att den inte försöker göra för många tricks. Tillsammans med lättmanövrerade reglage är den lättöverskådlig, med information som visas tydligt. Justera antispinn med ett knapptryck, och de tre körlägena med två knapptryck, under körning. Menyerna är busenkla att förstå och det är lätt att växla mellan all data.
Körlägesomkopplaren på vänster sida av styret har tydliga knappar och en enkel design. Dessutom sitter blinkersknappen där jag tycker att den ska sitta, och gör att du aldrig behöver titta med ögonen, inte behöver leta med tummen eller tveka det minsta då det är dags att manövrera blinkersen. Däremot kan jag tycka att automatisk avstängning av blinkers borde vara standard på GSX-8S, och alla andra motorcyklar.
De tre körlägena fyller verkligen sin funktion, och passar för helt olika körstilar. Gasresponsen hos körläge A är vad jag skulle kalla aggressiv, vilket passar perfekt då du är ute efter optimal körglädje. Det kanske inte är förstahandsvalet i rusningstrafik inne i stadstrafik. Bortsett från då det gäller att vara först i väg då trafikljuset slår om till grönt, vill säga. Körläge B jämnar ut aggressiviteten som vi finner hos A-läget utan att kompromissa med det sköna vridet på riktigt låga varvtal.
Jag mäter 183 centimeter i strumplästen, och sitter bekvämt, upprätt, aningen framåtlutad, med händerna vilandes på det breda styret. Körställningen känns självklar. Precis så som jag vill att den ska vara. Tillsammans med GSX-8S tämligen låga sitthöjd (810 mm), slimmade storlek, mycket smidiga hantering, och gott om vridmoment är det här en motorcykel som klippt och skuren för att ta sig fram snabbt och smidigt i stadstrafik med. Men här inne är det mellersta B-körläget jag föredrar, då det ger en mjukare och mildare gasrespons än A-läget. I krypfart, med knappt någon gas, glider Suzuki framåt snällt och mjukt, hela tiden övervakad av Low RPM Assist, som ser till att jag inte får ”tjuvstopp”.
Här passar jag även på att nämna kopplingen, som är en fröjd att använda. På senare tid har hydrauliskt manövrerade kopplingar blivit allt vanligare förekommande. Hos GSX-8S har Suzuki monterat en traditionell vajermanövrerad våtkoppling, en så kallad slir-/assist-koppling. Oavsett teknik, så är det i slutändan bra köregenskaper och härlig körkänsla som jag vill ha som förare. I det här fallet är återkopplingen, feedbacken, jag får genom det lättmanövrerade kopplingsreglaget, helt enkelt föredömligt bra. Under hela provkörningen har jag en bra känsla för kopplingen, utan hugg eller andra överraskningar, i synnerhet vid lågfartskörning med ständiga start-stopp-start-sekvenser i rusningstrafik.
Något annat som Suzuki har gjort ett fantastiskt jobb med är quickshiftern. Okej, inledningsvis var vi inte bästa vänner. Jag inledde med att använda kopplingen, i stället för att låta quickshiftern göra jobbet åt mig. I ärlighetens namn föredrar jag nästan alltid att använda kopplingen vid nedväxlingar, oavsett vilken motorcykel jag kör. Quick Shifter, som alltså låter dig växla utan att använda kopplingen, är en standardfunktion på GSX-8S. Det jag noterade vara att om du bara petar upp eller ner utan ”finess”, blir växlingarna ryckiga och till och med lite fördröjda på lägre växlar. Om du i stället för att bara ”smälla i nästa växel”, lägger lite extra tryck på växelspaken under mindre-än-ett-sekund-snabbt ögonblick, och därefter petar upp eller ner, blir växlingarna betydligt mjukare. Ditt lilla ”för-tryck” på växelspaken talar om för datorn att du ska växla, och den börjar kontinuerligt beräkna exakt det varvtal som behövs. När du därefter fullföljer växlingen svarar den omedelbart, snabbt, och byter växel. Växlingarna blir då smidiga även med gaspådrag, och i stort sett omärkbara under inbromsning.
Apropå bromsar, så kan jag inte annat än lovorda bromsarna, som erbjuder gott om bromsverkan och bra känsla.
GSX-8S kommer med ABS-bromsar, och stoppkraften kommer från dubbla Nissin radialmonterade 4-kolvsok och flytande bromsskivor (310 mm) fram och ett enkolvsok och en 240mm bromsskiva bak.
Även framgaffeln gör sitt jobb på ett bra, tillfredställande vis, och erbjuder bra komfort samtidigt som den håller mot bra även vid hårda inbromsningar, och på dåligt underhållna småvägar. Bakdämparen är däremot åt det lite för mjuka hållet, vilket framför allt märks då jag kör mer aktivt på välkurvade och kuperade vägar. Och här skulle jag gärna sett att det funnits lite fler och bättre justeringsmöjligheter. Inte minst för den händelse att du kör med passagerare, och eller med extra packning. Samtidigt vill jag poängtera att, trots den något mjuka bakfjädringen, håller GSX-8S kursen och stabiliteten på ett bra vis, även då jag kör mer aktivt.
Gasresponsen är exakt och bra, effektleveransen är omedelbar och imponerande kraftfull, i synnerhet på botten- och mellanregistret. Vridet på lägre varvtal, tillsammans med den smidiga gasresponsen, gör det här till en vinnare som pendlarmaskin, i synnerhet inne i stadstrafik. Samtidigt bidrar det till att göra GSX-8S till en synnerligen härlig och rolig motorcykel som bäst avnjuts på välkurvade småvägar. Som pricken över i är den stabil och trygg i högre hastighet på större landsvägar. Men med tanke på det minimala vindskyddet så är det inte här den hör hemma… Utan det är, som sagt, på kuperade motorcykelvägar, med många härligt svepande kurvor som den kommer till sin rätt som den fantastiskt lättkörda och roliga motorcykel det är.