För några dagar sedan kunde vi presentera den första provkörningen av nya M 1000 R. Nu är det dags att presentera Mikael Samuelssons reportage från provkörningen av sporthojen S1000RR som är ännu mer fokuserad på och inriktad mot ren prestanda.

LÄS PROVKÖRNINGEN AV 2023 ÅRS BMW M1000R HÄR – LÄNK

Efter en intensiv provkörning av roadstern M1000R, på landsväg och bana, var det dags av avnjuta S1000RR. Jag tänkte för mig själv: Ingen körning i trafik enligt schemat? Men snart stod det klart för mig att S1000RR ska avnjutas på bana, allt annat vore märkligt. Jag har svårt att se S1000RR som glidarhoj på helgerna i svensk trafik eller pendlarfordon till och från jobbet, om så nu vore fallet så skulle det gå vansinnigt fort kan jag tänka mig. Farthållare och värmehandtag i tre steg är visserligen standard...

BMW:s sofistikerade supersportmotorcykel, som först presenterades 2009 har nu fått uppdaterad motor och chassi, optimerad aerodynamik med vingar (så kallade Winglets), en nydesignad bakdel och nya elektroniska förarhjälp-system.

2023 års S1000RR har en 4-cylindrig 999cm3 ”ShiftCam” radmotor baserad på kraftenheten hos nuvarande S 1000 RR, där ShiftCam-tekniken, som justerar ventilernas höjd och öppningstid, gör att får ut maximal kraft även på låga och medelstora varvtal. Toppeffekten har nu ökat till 154 kW (210 hk) vid 13 750 varv per minut, 2 kW (3 hk) mer än den tidigare modellen. Det maximala vridmomentet på 113 Nm genereras vid 11 000 varv per minut. Trots en ökning av toppeffekten är det användbara motorvarvtalsintervallet för nya RR nu betydligt bredare och fylligare. Det maximala motorvarvtalet är 14 600 varv per minut.

Insugsportarna har reviderats, med geometri baserad på den mer kraftfulla versionen av motorn som används hos M 1000 RR. Luftburken är också ny, med kortare insugstrattar än tidigare, även om de fortfarande är med variabel längd, som varierar beroende på motorvarvtal, med hjälp av en servomotor som styrs av motorstyrningssystemet.

Den nya är ”Slide Control”-funktionen hos Dynamic Traction Control, DTC, tillåter föraren att välja mellan två förinställda driftvinklar för antispinnsystemet vid acceleration ut ur kurvor. Tekniskt sett uppnås detta med hjälp av en styrvinkelsensor. Upp till respektive lutningsvinkel tillåter antispinn-systemet spinnande av bakhjulet när man accelererar ut ur en kurva, vilket möjliggör bakhjulsdrift. När det förinställda styrvinkelvärdet uppnås ingriper antispinn-systemet, minskar spinnandet och stabiliserar motorcykeln.

Aluminiumramen är en svetsad konstruktion av fyra gjutna element och integrerar motorn, som är lutad framåt 32 grader, som tidigare, som ett bärande element. I syfte att optimera flexibiliteten i sidled har huvudramen hos nya S1000RR fått flera öppningar i sidoområdena. Under utvecklingsarbetet av det nya chassit till RR har fokus också legat på att ytterligare öka körprecisionen. Styrhuvudets vinkel har minskat med 0,5°,”offset” av gaffelkronorna har minskats med 3 mm och hjulbasen är 16 mm längre än tidigare med 1457 mm. Den nya chassigeometrin ger inte bara av ännu bättre körprecision, utan också tydligare återkoppling från framhjulet.

Den nya Brake Slide Assist-funktionen är en viktig och mycket hjälpsam innovation för framför allt banförare. Liksom hos den nya DTC Slide Control-funktionen är detta nya system också baserat på styrvinkelsensorer och låter föraren ställa in en specifik driftvinkel för så kallad bromsdrift samtidigt som motorcykeln glider in i kurvor med bibehållen hastighet.

Precis som M1000RR säkerställer nya winglets på nya S1000RR bästa möjliga kontakt mellan framhjulet och vägen - speciellt vid acceleration. De genererar aerodynamisk nedåtkraft och därmed extra tryck på hjulen, i det här fallet upp till 17,1 kg nedåtkraft vid 300 km/h. Fördelen är att motorcykelns benägenhet att göra en wheelie minskar, du kan bromsa senare och stabiliteten under kurvtagningen ökar. Den har även fått en ny, lättare och sportigare bakdel. Sadelhöjden är däremot oförändrad på 824 mm, och utan någon förändring av fotpinnarnas eller styrets position.

S 1000 RR får också "M Chassis Kit" – tidigare ett tillval, nu standard – vilket ger den justerbar Ride height och svingarms-sväng-punkt, medan BMW har reviderat den bakre stötdämparen och 45 mm USD-framgaffeln inför 2023. Liksom tidigare är elektronisk dämpningsjustering tillval (standard på S 1000 RR Sport) med DDC 'Dynamic Damping Control'-paketet, som anpassar fjädringsinställningarna för att passa det valda körläget.

Hårdvaran hos 2023 BMW S1000RR:s bromsar är oförändrad, med BMW-märkta radiellt monterade 4-kolvsok tillsammans med 320 mm skivor fram och ett enkolvsok som greppar en 220 mm bromsskiva bak. Det backas upp av BMWs "ABS Pro"-system.

ABS Pro är nytt för 2023 och är i huvudsak kurvtagnings-ABS designat för att fungera med slicks (med valfritt Pro-läge). Kombinera det med den nya MSR-motorbromskontrollen och BSA Brake Slide Assist (i valfritt Pro-läge) och du har ett minst sagt formidabelt bromspaket.

Nya BSA fungerar med ABS och MSR och är utvecklat för bankörning. Detta nya smarta system fungerar tillsammans med den nya styrvinkelsensorn, plus andra parametrar som bromstryck, och annan information från motorcykelns 6-axliga IMU. BMW S1000RR är helt enkelt kittad med en salig massa avancerad elektronik, som finns där för att hjälpa dig, så att du kan njuta av körningen maximalt. 

Jag gillar verkligen designen. S1000RR är riktigt snygg och ser så där vass ut och lagom arg som en superbike ska.

S1000RR finns i tre färgutföranden. En vit med M-dekaler, light white/M Motorsport, denna kommer också med ett M-paket som innehåller: M sport sadel, karbonfälgar plus lite annat med den där lilla M-touchen. Det finns en eldigt röd också, racing red, och slutligen en svart, black storm metallic.

Det finns sex paket att välja till i varierande prisklasser: M-package, Dynamics package, Race package, Carbon package, M Billet pack och Passenger kit. Det finns även en hel del tillbehör att välja bland för att få din S1000RR precis som du vill ha den. 

När vi bytt om och fått en genomgång av praktikaliteter, banregler med mera så promenerar vi till depån. Det som vi möts av där är ju som en dröm, en bra sådan såklart. Mekaniker och representanter från BMW är i full färd med att justera det sista på hojarna som står prydligt uppställda på depåstöd med slicks och däckvärmare. Vi har delats in i två grupper och den första gruppen av förväntansfulla förare gör sig redo. Hojarna startas upp och ett pirr går genom kroppen, det måste jag erkänna. Att få testa på lite MotoGP light edition så här i början av december känns ju inte helt fel.

Under fem pass får vi under 20-minuter avverka så många varv vi hinner. Känslan är obeskrivbar. Ljudet från alla hojar, oavsett om jag kör eller står i depån, får ju nackhåren att resa sig, lägg också till alla dofter av till exempel bränsle och gummi, sorlet från mekanikerna och annan personal samt förare som frenetiskt pratar med varandra. För att inte tala om känslan på banan. När som helst kan du bli omkörd eller komma i kapp någon, undvik kollision och avåkning. Se upp för de som åker in i eller lämnar depån. Ha koll på flaggvakterna. Bromsa i tid. Har däcken tillräckligt grepp? Kan det finnas olja på banan? Kommer det inte lite regn nu? Vi kör ju med slicks. BMW-staben hade lugnat oss lite med att Bridgestone hade regndäck på plats för säkerhets skull.

Vädret kan bara sammanfattas som kanon, ytterst få regnstänk på förmiddagen, väderprognoserna lutade åt rikligt med regn på eftermiddagen. Men det blev uppehåll med sol. Någon där uppe gillade tydligen lite racing.

Uppe på allt detta ska man också försöka utvärdera en motorcykel, testa nya inställningar, försöka känna förändringar. Det är inte lätt. För att gå igenom alla elektroniska inställningar som nämnts tidigare plus andra inställningar av fotpinnar, styrdämpare, med mera så känns det som att man skulle behövt en vecka att testa allt.

På mitt eget sätt testade jag att provocera så mycket jag kunde. Gick systemen in och hjälpte mig? Såklart de gjorde. Körde jag av banan? Nej, tack och lov för det.

BMW S1000RR är en fantastisk motorcykel, punkt.

MER FAKTA OM BMW S1000RR 2023 - LÄNK