BMW Motorrad marknadsför nya BMW F 900 XR som en äkta "XR" för mellanklassen, där “XR” står för en kompromisslös blandning av sportighet och touringförmåga. Efter en rundtur längs svenska östkusten vet jag mer.
Designstilen och fordonskonceptet hos tvåcylindriga F900XR visar tydligt på släktskapet med dess större fyrcylindriga syskon BMW S 1000 XR.
F 900 XR kommer med adaptivt kurvljus, Keyless Ride eller Intelligent nödhjälp ”Intelligent Emergency Call”. Dessutom innehåller standardutrustningen (Connectivity, LED-belysning rakt igenom) och ett rikligt utbud av extra tillval och originaltillbehör - i vissa fall unika i denna klass (inklusive Adaptivt kurvljus, Keyless Ride, Dynamic ESA, Riding Mode Pro, Shift Assistant Pro, ABS Pro, MSR, DTC, DBC, RDC).
Instrumenteringen är med 6.5¨ TFT-färgskärm och informerar om det mesta, på ett lättöverskådligt vis, där du enkelt kan se till att du alltid håller koll på den informationen som du tycker är viktigast. Förutom aktuell hastighet och motorvarvtal visas bland annat bränslemängd, växelläge, klockslag och körsträcka. BMW Motorrad Connectivity är standard, och erbjuder möjligheten att enkelt prata i telefon, lyssna på musik eller navigera under körning.
F 900 XR är skapt för att erbjuda sportig kördynamik i kombination med upprätt, GS-liknande ergonomi, komfortabla långdistanskörningar med eller utan passagerare och packning.
Sidoväskorna är packade och passageraren sitter bekvämt på plats. Efter några timmars körning på välkurvade roslagsvägar, inklusive ett glasstopp i gamla brukssamhället Edsbro, parkerar jag F900XR vid Öregrund hamn. Corona-pandemin till trots är vi långt från ensamma om att ha tagit vår tillflykt till denna vackra plats, med sin så här års livligt trafikerade hamn.
Hos nya F 900 XR (precis som nakna landsvägshojen F900R) säkerställs förbättrad kördynamik genom vidareutvecklingen av den tvåcylindriga parallellmotorn som introducerades år 2018 hos F 850 GS (som nu vuxit från 853 till 895 cm3). Resultatet är ökad effekt och vridmoment: 77 kW (105 hk) vid 8750 rpm och 92 Nm vid 6500 rpm. Motorn lär erbjuda mer än 87 Nm vridmoment i det lägre varvtalsområdet från 4 500 till 8 500 rpm. Modellen går även att få i 35 kW(48 hk)-version för A2 körkortsbehörighet.
Dessutom har motorn nu ett kompressionsförhållande på 13,1: 1, en 90 graders vev och 270/450 graders tändintervall, vilket bidrar till ett avgasljud som liknar en 90-graders V-twin. Ljudet dämpas av ett helt nytt och lågt placerat avgassystem av rostfritt stål.
Oönskade motorvibrationer hos nya F 900 R minskas med hjälp av två balansaxlar, en framför och en bakom vevaxeln. För god driftsäkerhet har motorn torrsumpsmörjning, vilket inte kräver separat motoroljetank.
Kopplingen är utformad som en självförstärkande slirkoppling (våtkoppling). Det ger ett lättmanövrerat kopplingshandtag, samtidigt som det också ska öka körsäkerheten genom att minska vridmomentet - speciellt vid häftiga bromsmanövers med samtidig och kraftig nedväxling.
Förutom standardkopplingen kan nya F 900 XR (precis som F900R), för första gången, utrustas med motor-vridmoment-reglering (MSR). Elektroniskt styrd förhindrar MSR att bakhjulet ”låser sig” på grund av abrupt gasavdrag eller kraftig nedväxling. En ”anti-hoppande” slirkoppling öppnas från ett mekaniskt förinställt tröskelvärde för att förhindra att bakhjulet studsar eller låser sig – vid exempelvis nedväxling. Om däckets tillgängliga grepp ligger under detta tröskelvärde, till exempel i våta och hala förhållanden, kan den statiska friktionsgränsen hos bakdäcket fortfarande överstigas på grund av motorns dragmoment och samtidig aktivering av bakbroms och sedan tappa fästet. Tack vare MSR menar BMW att nya F 900 XR upptäcker denna fara i ett tidigt skede.
Beroende på friktionskoefficienten mellan däcket och vägytan öppnas gasventilerna under loppet av några millisekunder på ett sådant sätt att dragmomentet kompenseras och bakdäcket förblir inom det statiska friktionsområdet. Detta ska resultera i ytterligare förbättrad säkerhet, särskilt på hala vägar.
Kraften på mellanregistret kommer starkt och erbjuder underhållande acceleration, medan jag problemfritt lägger i nästa växel. Motorn är snäll men samtidigt underhållande. När jag accelererar iväg från stillastående svarar motorn starkt, och i kombination med det slimmade formatet gör att jag kommer fram snabbt och smidigt inne i tät stadstrafik. Samtidigt är motorgången mjuk och städat, vilket kommer väl till pass då vi snirklar fram i låg fart i Öregrunds smala gränder, och utforskar stadens vackra och gamla träbyggnader.
Körlägena "Rain" och "Road" är standard, precis som ABS och ASC automatisk stabilitetskontroll, som kan kopplas ur.
Med “Riding Modes Pro” som ett tillvals-alternativ kan de sportiga egenskaperna avnjutas ännu intensivare. Körlägena "Dynamic" och "Dynamic Pro", Dynamic Traction Control DTC och bankstabila ABS Pro finns tillgängliga, tillsammans med Dynamic Brake Control (DBC) och MSR.
Adaptivt kurvljus ”Adaptive Cornering Light”, som en del av strålkastarenheten Headlight Pro, finns som extra tillval. Här drar du som förare nytta av förbättrad belysning av vägen vid kurvor för ännu säkrare mörkerkörning. Alla belysningsenheter är baserade på LED-teknik som standard.
Medan körställningen hos F900R är tämligen sportig för min 183 centimeter långa kropp, sportigare än jag trodde att den skulle vara (i jämförelse med föregångaren F900R är fotpinnarna nu flyttade 15 mm högre upp och 5 mm längre bak, medan styret är 25 mm längre fram), sitter jag betydligt mer avslappnat hos F 900 XR. Även om jag fortfarande sitter lätt framåtlutad är komforten bättre, vilket passar perfekt för lite längre körningar. Och då är nakenmodellen F900R redan en bekväm maskin att köra. Samtidigt erbjuder det justerbara kåpglaset hos F900XR bättre skydd mot väder och vind än motsvarigheten hos F900R. Det är enkelt att växla mellan kåpglasets två lägen tack vare en spak till höger, men personligen föredrar jag nedre läget vid körning i högre hastighet, eftersom det innebär mindre turbulens kring hjälmen.
I vanlig ordning har BMW laddat med ett rejält tillvals- och tillbehörsprogram. För både F900R och F900XR finns flera olika kåpglas med olika höjd och utformning att välja mellan. Här finner vi även olika sadlar, som ger lägre eller högre sitthöjd. Med hjälp av sänkningskittet, som finns som tillval, går det även att få ner sadelhöjden ytterligare. Tillsammans med motorcykelns smala midja är det enklare att tryggt sätta fötterna mot marken, än man skulle kunna tro. Sadelhöjden (825mm som standard) säger inte alltid hela sanningen.
Efter en stunds avkoppling i solen drar vi västerut för att snart fortsätta söderöver på väg 76. Här ute på den lite större landsvägen trivs F900XR riktigt bra, men det är ute på välkurvade småvägar som den trivs allra bäst. Där får du som förare njuta av mjuk och harmonisk, men ändå inspirerande körning. Plus i kanten för det härliga avgasljudet, som låter maffigt, utan att det betyder allt för mycket buller.
Ytterligare ett tag senare har vi lämnat Drottningholms slott bakom oss, tagit en ekologisk fika vid Saltå kvarn, och njutit av en lunchpaus följt av en promenad längs underbara Trosaån. Färden fortsätter på härligt kurviga asfalts-, och grusvägar till Stendörrens ö-rika naturreservat, och vidare till trafikpolistäta Nyköping, ner till kusthålan Nävekvarn och därefter utmed kusten förbi Kolmårdens vildmark och vidare runt Bråviken på Strandvägen och sedan in till Norrköping för en natts vila intill Motala ström.
Efter ännu en dags körning på blandade kringelikrok-vägar vet jag att dubbla radiellt monterade Brembo-fyrkolvsok tillsammans med 320 mm bromsskivor borgar för effektiv inbromsning, med suverän känsla hos bromsgreppet. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och 265mm bromsskiva, som ger fullt tillräcklig bromsverkan. Förutom BMW Motorrad ABS sitter även dynamiskt bromsljus på plats som standard. Denna extra bromsljusfunktion varnar trafikanter bakom motorcykeln vid häftig inbromsning och i händelse av en nödbromsmanöver.
En annan komponent som förbättrar motorcykelsäkerheten är ABS Pro-funktionen som erbjuds genom tillvalet "Riding Modes Pro". ABS Pro går längre än BMW Motorrad ABS genom att erbjuda ökad säkerhet vid bromsning i kurvor genom att ABS-stödda bromsningar är tillåtna även vid kraftiga nedlägg. Det känns tryggt.
Turen fortsätter söderut via Stegeborgs slottsruin, via Sankt Anna med sin vackra skärgård, sommarvackra Valdemarsvik, speedwaystaden Västervik och strålande Oskarshamn innan vi kollar in historiska Kalmar slott.
Liksom GS-modellerna inom F-familjen använder nya F 900 XR en stålram som integrerar motorn som ett bärande element och en 15,5-liters bränsletank som nu är tillbaka i sitt klassiska läge framför föraren (istället för under sadeln). Framhjulsdämpningen tas om hand av en upp-och-ned-vänd 43 mm teleskopgaffel med 170mm fjädringsväg (35mm mer än F900R), där justeringsmöjligheter saknas, medan bakhjulet hålls på plats av en dubbelsidig svingarm med centralt placerad stötdämpare med 172mm fjädringsväg (30mm mer än F900R). Här finns justering av fjäderförspänning (hydraulisk) och returdämpning.
Med tillvalet BMW Motorrad Dynamic ESA (elektronisk fjädringsjustering), är det möjligt att ytterligare förbättra körupplevelsen, körkomforten och anpassa motorcykeln efter om du kör med eller utan extra bagage eller passagerare, eftersom dämpningen av bakre stötdämparen anpassas automatiskt till rådande körförhållanden. Modellen jag provkör har detta monterat, och om jag skulle satsa på en F900XR skulle jag tveklöst välja tillvalet Dynamic ESA, som ger en fjädring som fungerar lika bra med eller utan packning, eller passagerare, utan att jag behöver skruva med något verktyg överhuvudtaget.
Efter en rundtur i Kalmar bär det av norrut i det fantastiska sommarvädret. Ett stort antal kurvor, flera tankstopp och fikapauser senare är vi åter i hemmets trygga vrå.
Totalt sett är F900XR en lättkörd, allsidig motorcykel, som fungerar riktigt bra för lite längre hojturer. Att köra mer eller mindre non-stopp från exempelvis Kalmar till Stockholmstrakten går av bara farten, och det utan att passageraren är totalt ledbruten vid ankomst. Den gör sig även mycket bra i tät stadstrafik och för en tur till favoritfiket, men det är på välkurvade småvägar som du som förare njuta fullt ut av motorns bottendrag och mellanregister, tillsammans med dess lättsvängda och sportiga men samtidigt komfortabla chassi, välfungerande fjädring och bromsar som erbjuder trygghet på högsta nivå. Dessutom känns det inte fel alls att dra en sväng på någon av Sveriges alla fantastiskt läckra grusvägar med den. Även med passagerare.