Med nya nakenmodellen F 900 R utvidgar BMW ytterligare sitt produktsortiment för den populära mellanklassen. Fastbikes.se har provkört.

Självsäker, sportig, aktiv, och skapt för att ge en energisk upplevelse - så beskriver BMW F900R. Jag är beredd att hålla med på i stort sett alla punkter.

Trots att F900R inte är något effektmonster rör den på sig riktigt bra. Vidare är den lätt och smidig, vilket gör den till en lättkörd motorcykel med sportig karaktär. Däremot ställer jag mig lite tveksam till självsäker. Hur är en motorcykel självsäker? Jag känner ett antal självsäkra personer. Men få motorcyklar. Däremot tycker jag att F900R känns förtroendeingivande, och trygg. Personligen känner jag att det är en mer passande beskrivning.

F900R är ovanligt välutrustad i standardutförande (Connectivity, LED-belysning rakt igenom) och ett rikligt utbud av extra tillval och originaltillbehör - i vissa fall unika i denna klass (inklusive Adaptivt kurvljus, Keyless Ride, Dynamic ESA, Riding Mode Pro, Shift Assistant Pro, Intelligent Emergency Call, ABS Pro, MSR, DTC, DBC, RDC).

Den tvåcylindriga radmotorn har vuxit från 853 till 895 cm3, genom att cylinderloppens borrning ökat med 2 mm till 86 mm med ett slag på 77 mm. Dessutom har topplocket bearbetats och nya smidda kolvar sitter på plats (tidigare gjutna kolvar). Hos topplocket finns två överliggande kamaxlar som drivs av en kuggkedja, som aktiverar fyra ventiler per cylinder via kamföljare.

Resultatet visar sig genom ökad effekt och vridmoment: 77 kW (105 hk) vid 8750 rpm och 92 Nm vid 6500 rpm. Motorn lär erbjuda mer än 87 Nm vridmoment i det lägre varvtalsområdet från 4 500 till 8 500 rpm. Modellen går även att få i 35 kW(48 hk)-version för A2 körkortsbehörighet.

Dessutom har motorn nu en kompression på 13,1: 1, en 90 graders vev och 270/450 graders tändintervall, vilket bidrar till ett avgasljud som liknar en 90-graders V-twin. Ljudet dämpas av ett helt nytt och lågt placerat avgassystem av rostfritt stål.

Oönskade motorvibrationer hos nya F 900 R minskas med hjälp av två balansaxlar framför och bakom vevaxeln. För god driftsäkerhet har motorn torrsumpsmörjning, vilket inte kräver en separat motoroljetank.

Kopplingen är utformad som en självförstärkande slirkoppling (våtkoppling). Det ger ett lättmanövrerat kopplingshandtag, samtidigt som det också ska öka körsäkerheten genom att minska vridmomentet - speciellt vid häftiga bromsmanövers med samtidig och kraftig nedväxling.

Förutom standardkopplingen kan nya F 900 R, för första gången, utrustas med motor-vridmoment-reglering (MSR). Elektroniskt styrd förhindrar MSR att bakhjulet ”låser sig” på grund av abrupt gasavdrag eller kraftig nedväxling. Slirkopplingen öppnas från ett mekaniskt förinställt tröskelvärde för att förhindra att bakhjulet studsar eller låser sig – vid exempelvis nedväxling. Om däckets tillgängliga grepp ligger under detta tröskelvärde, till exempel i våta och hala förhållanden, kan den statiska friktionsgränsen hos bakdäcket fortfarande överstigas på grund av motorns dragmoment och samtidig aktivering av bakbroms och sedan tappa fästet. Tack vare MSR menar BMW att nya F 900 R upptäcker denna fara i ett tidigt skede. Beroende på friktionskoefficienten mellan däcket och vägytan öppnas gasventilerna under loppet av några millisekunder på ett sådant sätt att dragmomentet kompenseras och bakdäcket förblir inom det statiska friktionsområdet. Detta ska resultera i ytterligare förbättrad säkerhet, särskilt på hala vägar. 

Nya F 900 R erbjuder körlägena "Rain" och "Road" som standard, precis som ABS och ASC automatisk stabilitetskontroll, som kan kopplas ur.

Med “Riding Modes Pro” som ett tillvals-alternativ kan de sportiga egenskaperna hos nya F 900 R avnjutas ännu mer intensivt. Körlägena "Dynamic" och "Dynamic Pro", Dynamic Traction Control DTC och bankstabila ABS Pro finns tillgängliga, tillsammans med Dynamic Brake Control (DBC) och MSR.

Liksom GS-modellerna inom F-familjen använder nya F 900 R en stålram som integrerar motorn som ett bärande element och en 13-liters bränsletank som nu är tillbaka i sitt klassiska läge framför föraren (istället för under sadeln). Framhjulsdämpningen tas om hand av en upp-och-ned-vänd 43 mm teleskopgaffel med 135mm fjädringsväg, där justeringsmöjligheter saknas, medan bakhjulet hålls på plats av en dubbelsidig svingarm med centralt placerad stötdämpare med 142mm fjädringsväg. Här finns justering av fjäderförspänning (hydraulisk) och returdämpning. 

Med BMW Motorrad Dynamic ESA (elektronisk fjädringsjustering), tillgänglig som extra tillval är det möjligt att ytterligare förbättra körupplevelsen, körkomforten och anpassa motorcykeln efter om du kör med eller utan extra bagage eller passagerare, eftersom dämpningen av bakre stötdämparen anpassas automatiskt till rådande körförhållanden.

Ännu större säkerhet erbjuds av adaptivt kurvljus ”Adaptive Cornering Light” som en del av strålkastarenheten Headlight Pro, som finns som extra tillval. Här drar du som förare nytta av förbättrad belysning av vägen vid kurvor för ännu säkrare mörkerkörning. Alla belysningsenheter är baserade på LED-teknik som standard.

BMW Motorrads produktutvecklare uppges ha lagt stor vikt vid optimal läsbarhet av instrumenteringen - även under svåra ljusförhållanden. Och trots att instrumenteringen är mycket innehållsrik, med mängder av information, är den visuellt enkel att överblicka. BMW Motorrad Connectivity erbjuder möjligheten att enkelt prata i telefon, lyssna på musik eller navigera under körning.

Körställningen är tämligen sportig för min 183 centimeter långa kropp, sportigare än jag trodde att den skulle vara. I jämförelse med föregångaren F800R är Fotpinnarna nu flyttade 15 mm högre upp och 5 mm längre bak, medan styret är 25 mm längre fram. Tillsammans med dess smala ”midja” är det enkelt att snabbt och tryggt få ner fötterna på marken, även för kortare förare. Helheten ger en förarergonomi där känslan är att du har närkontakt och full kontroll över F900R. Precis så som jag vill att det ska vara.

Jag ryms bra, även om benvinkeln är aningen tajtare än jag hade önskat för lite längre körningar. På plats sitter standardsadeln, men BMW erbjuder olika sadlar med högre eller lägre sadelhöjd. Dessutom finns sänkningskittet som tillval, vilket sänker sitthöjden ytterligare.

Efter en blandad körning på såväl tråkig motorväg, härligt slingrande småvägar och i stadstrafik vet jag att F900R är en mycket lättkörd och vänlig motorcykel. Okej, F900R är måhända inte designad eller skapt för att i första hand vara en långfärdsmaskin. Men faktum är att F900R är en tämligen bekväm maskin, även ute på motorvägen. Motorn är snäll men samtidigt underhållande. Kraften på mellanregistret kommer starkt och erbjuder underhållande acceleration, medan jag problemfritt växlar upp. Men det är ute på välkurvade småvägar som den trivs allra bäst. Där får du som förare njuta av mjuk och harmonisk, men ändå inspirerande körning. Inne i staden svarar motorn starkt när jag drar iväg från trafikljusen, och i kombination med det slimmade formatet gör att jag kommer fram snabbt och smidigt, om jag har bråttom. Plus i kanten för det härliga avgasljudet, som låter maffigt, utan att det betyder allt för mycket buller. 

Dubbla radiellt monterade Brembo-fyrkolvsok tillsammans med 320 mm bromsskivor borgar för effektiv inbromsning, med suverän känsla i bromsgreppet. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och 265mm bromsskiva, som ger fullt tillräcklig bromsverkan.

 Förutom BMW Motorrad ABS sitter även dynamiskt bromsljus på plats som standard. Denna extra bromsljusfunktion varnar trafikanter bakom motorcykeln vid häftig inbromsning och i händelse av en nödbromsmanöver.

En annan komponent som förbättrar motorcykelsäkerheten erbjuds genom tillvalet "Riding Modes Pro" är ABS Pro-funktionen. ABS Pro går längre än BMW Motorrad ABS genom att erbjuda ökad säkerhet vid bromsning i kurvor genom att ABS-stödda bromsningar är tillåtna vid nedlägg. Här förhindrar ABS Pro hjulen från att låsa sig även vid hård inbromsning (även i kurvor med kraftigt nedlägg). Det känns tryggt.

Totalt sett är F900R en lättkörd, rolig motorcykel, som sitt avklädda stuk fungerar bättre riktigt bra även för lite längre hojturer. Den gör sig mycket bra i tät stadstrafik även om det är på välkurvade småvägar som den hör hemma allra bäst. Här får du som förare njuta av motorns bottendrag och mellanregister, tillsammans med dess lättsvängda och sportiga men samtidigt komfortabla chassi och bromsar som erbjuder trygghet på högsta nivå. 

Nu ska det bli intressant att hoppa över till den mer påklädda syskonmodellen F900XR, för att se hur mycket det skiljer mellan dessa.